Bună ziua tuturor!
De aproape 30 de ani, în fiecare primăvară, elevii de
toate vârstele din toate colţurile Franţei au timp de o săptămână
posibilitatea de a decripta modul de funcţionare a mijloacelor de
informare în masă. Asta pentru că în fiecare primăvară este
organizată Săptămâna presei în şcoală, manifestare aflată în
plină desfăşurare în momentul în care vă vorbesc.
O manifestare al cărui scop este de a stimula
curiozitatea, dorinţa de a se informa şi mai cu seamă spiritul
civic, încă de la cea mai fragedă vârstă.
Pentru unii, este o ocazie de a descoperi presa scrisă,
prin intermediul ziarelor şi revistelor ce sunt distribuite gratuit
în cursul acestei săptamâni în şcoli.
Pentru alţii, o posibilitatea de a se întâlni cu
ziarişti din presa scrisă, radio ori televiziune, şi de a înţelege
cum ia naştere un articol de ziar sau o emisiune, cum lucrează un
jurnalist, care este libertatea de care se bucură şi riscurile pe
care le asumă, aici şi pe alte meleaguri, care sunt obstacolele pe
care le poate întâmpina şi care sunt principiile deontologice pe
care le respectă.
Întâlniri care se desfăşoară fie în şcoli, fie în
nenumărate redacţii de ziare şi reviste, în birourile şi
studiourile unor posturi de radio ori de televiziune care-şi
deschid porţile să-şi dezvăluie secretele pentru grupuri de elevi
ce-i vizitează cu această ocazie.
În sfârşit, pentru alţi elevi care participă la
Săptămâna presei în şcoală, este o ocazie
de a deveni ei înşişi jurnalişti, de a edita un ziar, o revistă, de
a realiza, sub îndrumarea profesorilor lor, o emisiune de radio sau
de televiziune şi, de ce nu, de a-şi descoperi o
vocaţie.
Cea de a 28-a ediţie a manifestării fiind în plină
desfăşurare, ora bilanţului nu a sunat încă. Tot ce vă pot spune
este că la ediţia de anul trecut au participat 3.336.000 de elevi
şi 210.000 de cadre didactice din nu mai puţin de 15.800 de
instituţii şcolare, şi că peste un milion de ziare au fost
distribuite gratuit cu această ocazie.
Când spuneam că Săptămâna presei se adresează elevilor
de toate vârstele, să nu credeţi cumva că exageram. Chiar şi
pentru cei mai micuţi, elevii de „école maternelle”, cum se cheamă
aici grădiniţa, sunt prevăzute activităţi, adaptate desigur
vârstei, la care, nu-i aşa, „înţelepciunea şi iubirea (lor) e
jocul”.
Anul acesta, Săptămâna presei în şcoală are ca temă „De
unde vine informaţia?”.
Asemenea adulţilor, cei mai tineri sunt şi ei bombardaţi
zilnic de ştiri din lumea largă, fie ele sub formă de texte,
fotografii, desene, imagini video sau documente
sonore.
Informaţii, zvonuri, interpretări fanteziste – există
riscul ca legănaţi de acest flux neîntrerupt să considerăm
pertinente toate mesajele mediatice, fie ele publicitate deghizată
ori periculoasă propagandă ideologică.
În faţa acestei primejdi, un singur scut: spiritul
critic, capacitatea de a pune la îndoială informaţia primită, de a
o verifica, de a multiplica şi varia sursele.
Organizatorii manifestării au pregătit pentru cadrele
didactice care şi-au manifestat dorinţa de a realiza un proiect în
cadrul Săptămânii presei în şcoală un dosar pedagogic extrem de
bogat, plin de exemple concrete ce pot servi drept punct de plecare
pentru pasionante dezbateri cu elevii.
Printre subiectele propuse aş enumera:
- sursele de informare;
- informaţie sau publicitate?
- informaţie sau intoxicaţie?
- fact-checking, verificarea sistematică a
afirmaţiilor şi cifrelor avansate în special de responsabilii
politici, sau
- procesul de concentrare a mijloacelor de informare în
masă şi potenţialele conflicte de interese pe care le
generează.
Fiecare dintre aceste subiecte este ilustrat cu
numeroase exemple.
Printre acestea, la capitolul fact-checking,
revine adesea un personaj politic ce s-a specializat în „adevăruri
alternative”, Donald Trump. Un singur exemplu: afirma în timpul
campaniei prezidenţiale că procentul real de şomeri din Statele
Unite ar fi nu de 5%, cum indicau datele oficiale, ci de 42%. În
realitate, el adăugase la numărul şomerilor pe toţi cei care nu
lucreză pentru că nu doresc, de exemplu studenţii sau mamele
casnice.
Ce-i drept, şi exemplele franceze provin de cele mai
multe ori tot din rândul politicienilor, mulţi dintre ei având o
părere foarte originală despre adevăr şi minciună. Pardon, despre
adevăr şi „adevăr alternativ”!
Desigur, elevii sunt încurajaţi să urmărească programele
de actualităţi, să încerce să depisteze şi să disece fenomene
similare. Proverbul francez spune că „un homme
averti en vaut deux” – un om prevenit face cât doi.
Săptămâna presei în şcoală contribuie aşadar la
„construirea” unor generaţii de tineri ce nu se vor lăsa, cu una cu
două, minţiţi şi manipulaţi.
Ce puţin, putem spera!
Amelia Chirca
Radioreportaj pentru emisiunea
„Ştiinţa în cuvinte potrivite”
de vineri 24 martie 2017,
cu Corina Negrea şi Dan Manolache
pe Radio România Cultural.