Aberaţia X roman de Gabriel Bădică România, mileniul trei Prima
parte: Violenţa de sâmbătă seara Motto: “De ce te frămânţi?
Omenirea a eşuat de mult în a descoperi cauza lucrurilor. Viaţa
este rodul imaginaţiei confuze a unui bătrân sclerozat şi alcoolic
care adună chiştoace de prin parcuri... De aceea, dacă mai crezi în
existenţa unui sens superior al vieţii, fă bine şi nu o mărturisi
niciodată în faţa celor care par interesaţi de ciudatele tale
derapaje intelectuale...” Manualul piemontez de supravieţuire
Capitolul unu: 17.30 Povestea asta se explică prin faptul că pot să
scriu numai după ce pornesc discul vechi cu Vivaldi. Pe care,
hotărât lucru, îl detest, ceea ce este valabil şi pentru poezia sau
sporturile cu accent hibernal. Urăsc iarna convenţională, cu toate
accesoriile şi fantasmele ei. Specialitatea mea sunt avalanşele.
Aşa că, dacă se aşteaptă cineva la o feerică prezentare şecspiriană
a celor două zile de decembrie în care am simţit pentru prima dată
că mileniul trei poate fi cel mai scurt interval de timp în care
să-şi consume pasiunea vieţii ei o femeie fără prejudecăţi, ca
mine, imprudentul cititor nu are decât să îşi cumpere un set de
diapozitive cu ursuleţi albi şi piscuri înzăpezite ca să îşi
compenseze frustrarea. Dar poate va zări şi el, printre nămeţi şi
ceţuri, după-amiaza de sâmbătă cenuşie, jegoasă chiar şi sub
noianul de zăpadă, în care bunul Dumnezeu a hotărât în sfârşit că
trebuie să pună punct câtorva mizerabile destine. Acum ştiţi că nu
a fost o ninsoare obişnuită chiar dacă nu aveţi closet în curte, ca
să trebuiască să vă faceţi pârtie, şi sunteţi doar degeneraţii
obişnuiţi ai marelui oraş construit pe un sistem de tuburi ca o
orgă vibrând sub presiunea milioanelor de hectolitri de dejecţii.
De aceea mă întreb dacă nu cumva, privind către cer cu făţărnicia
voastră caracteristică, nu aţi văzut şi voi norii violeţi pompaţi
cu o mie de chilometri pe oră din foalele monstruoase ale Golfului
Finic direct deasupra Bucureştilor şi nu aţi simţit pentru o clipă
un fior rece pe şira spinării... Nu? O să mă credeţi dacă am să vă
spun că nici nu mă aşteptam la altceva? În după-amiaza aceea, Doru
Banţu, expertul în managementul resurselor umane al firmei de
consultanţă EUROEST, stătea întins gol puşcă pe patul uriaş care
ocupa jumătate din spaţiul garsonierei sale dintr-o liniştită, ba
chiar patriarhală/ matriarhală mahala a metropolei. Era înconjurat
de harababura casnică cea mai insipidă, semn clar al alienării
omului modern. Decorul cuprindea o combină muzicală, două computere
de ultimă generaţie, imprimante şi scanere, lămpi fluorescente,
scaune ergonomice, câteva aeroterme duduind încinse şi rafturi
încărcate de documente, cărţi tehnice şi reviste. Nimic cu o
amprentă personală nu părea să îşi fi găsit locul în aglomeraţia de
tehnologie standard şi hârţoage aseptice. Te puteai întreba pe bună
dreptate cum de a ajuns el acolo, o piesă rară, un bărbat atletic,
un brunet pur-sânge şi meloman pe deasupra, atât de nepotrivit cu
restul inventarului, dirijând umbrele din încăpere cu căştile pe
urechi, lângă bruneţica de producţie în serie, mai mult descoperită
decât ascunsă de enorma ei blană de vulpe argintie, la fel de
decorativă şi ea precum un monitor Hewlett Packard. Ferestrele erau
larg deschise şi norii se înfruntau violent, făcând ca noaptea să
cadă peste oraş mult mai devreme decât în mod obişnuit. Dar jos, la
etajul trei, nu se simţea nimic din furtuna de deasupra, astfel
încât foile albe de hârtie, care reflectau lumina palidă, păreau
bătute în cuie pe tăblia biroului. Familiarizaţi cu întunericul, ca
ochii oricărui român trecut de douăzeci de ani, cei ai expertului
pipăiau semnele fluide ale viitorului. Surprinzător, acesta îi
zâmbea chiar atunci, căznit şi indescifrabil, de dincolo de zidul
blocului, întruchipat într-un chinez aţos pendulând la capătul
frânghiei de mătase atârnată de gheara metalică înfiptă în tocăria
moale a pervazului. De obicei gălbejitului i se spunea domnul Lee.
Îşi legase întâmplător destinul de al lui Doru Banţu în ghemul
activităţilor sale oculte despre care vă voi vorbi mai departe dar,
dacă mai doriţi şi alte informaţii despre personaj, vă pot spune
deocamdată că în oraş era cunoscut mai ales datorită banalei sale
ocupaţii de patron al restaurantului Goumang. Începuse să ningă
uşor, cu fulgi roz. Îmi place la nebunie secvenţa asta, ca o
prevestire rea. Nu pot să mă gândesc la întâmplările poveştii de
faţă fără să le asociez unor imagini poetice din lirica lui Marius
Johanusz. De pildă, îmi revine constant în minte, ca un leit-motiv
al însângeratei noastre compoziţii, faza cu urşii polari sfârtecând
o pradă fragedă, încă vie, în timp ce peste banchiză răsună
acorduri muzicale preclasice - singurele, probabil, derulate în
ritmul adecvat unei neaşteptate reverii în acest cadru atât de
prozaic. Cei doi trans-sexuali ascunşi în spatele pubelei din
apropiere, încălzindu-se cuibăriţi unul la pieptul celuilalt,
păreau că aşteaptă deznodământul înlănţuirii de fapte reprobabile
la care asistaseră urmărind cu coada ochiului, între îmbrăţişări,
activitatea chinezului. Nefericitul, după ce coborâse ca un
păianjen rătăcit pe peretele decorticat al blocului, în loc să o ia
la sănătoasa cu vraful de hârtii care i se lipise de mână în
garsoniera expertului, se apucase să înfrumuseţeze faţada cu
misterioasa inscripţie ritualică “Muie DINAMO”, manevrând în acest
scop un spray de vopsea roşie. Dar ca întotdeauna când este
iminentă detensionarea explozivă a situaţiei, ceva mărunt, aproape
neglijabil, făcu să se dezumfle cu un fâs prima protuberanţă epică
răsărită neaşteptat în leneşul peisaj urban de periferie. Mai
precis, telefonul mobil al lui Doru Banţu începu să miorlăie, ca un
motan în călduri. -Da, casa domnului expert în... Cum aţi spus?
Da... umane, bineînţeles, aşa este... Casa Doru Banţu, se auzi
vocea Mariei. Femeia îşi acoperi pudică sânii, înfiorată de
autoritatea bărbatului de la capătul firului. Care fir, veţi
întreba. Nici unul, desigur, însă trebuie să vă obişnuiţi încă de
pe acum cu licenţele mele poetice, în acest caz fiind vorba de
procedeul utilizării unei expresii plastice menită să stabilească o
legătură între bărbat şi femeie care să sugereze sexualitatea
omniprezentă în asemenea relaţii, chiar dacă telefonia mobilă este,
conceptual vorbind, sterilă. -Cine îl caută? Alec Panaite? Şeful...
O clipă, să văd dacă s-a trezit... -Sunt fericit. Sunt mahmur. Şi
ce se întâmplă? Sună telefonul! strigă Doru Banţu - cu urechile
încă înfundate în stereofonia casetei cu Charlie Parker, căci
Vivaldi vă este dedicat în exclusivitate. -Dacă este mama, spune-i
că am fost ieri la circa financiară şi i-am plătit impozitele; dacă
este şeful, spune-i o minciună, spune-i că am murit sau că am
plecat în expediţie la Polul Nord... E mama? Maria continuă să-i
comunice colocatarului conţinutul convorbirii telefonice, folosind
rudimentele de limbaj mimico-gestual care îi erau accesibile –
puţine, desigur - şi punându-şi în evidenţă buzele cărnoase şi
ochii mari, inexpresivi, cu un rol copleşitor în plictiseala acelei
după-amieze. (Vorbesc despre o amintire din copilăria umanităţii.)
Iar blana ei superbă nu făcea decât să nuanţeze, adăugându-i o notă
de autenticitate, melancolica atmosferă a unui început de dialog
dezarticulat, uşor barbar... -Taci, nu vorbi prostii!... Te caută
de la serviciu... Ce frumos ninge!... -Da... Ninge... Ştii ce? Eu
chiar aş vrea să trăiesc la Pol, înconjurat de gheţurile care
presupun că sunt veşnice, mărturisi expertul. Eu şi urşii polari,
eventual. Fără obiecte, fără deranj... fără serviciu... Mi-aş lua o
carte şi discurile, nişte boxe uriaşe... -Şi pe mine cui m-ai lăsa?
-Tu ai putea să mă vizitezi în week-end, în sania ta trasă de
reni... Ce te-ai gândit, iubito, să facem iarna asta, cât durează
precipitaţiile? -Iarna asta sunt de gardă la urgenţă... Hai, Doru,
fii politicos, fă frumos la şefu’, aşteaptă omul ăla pe fir!... îşi
rotunji femeia din nou buzele. Sătul de a mai scruta viitorul şi în
lipsă de altceva mai palpitant, Doru Banţu se răsuci peste Maria şi
o sărută. Ele, brunetele, au o anumită spontaneitate incandescentă
care face astfel încât momentele precum cel abia descris să pară
plăcute, dar spre deosebire de noi, blondele, din păcate nu se
manifestă decât pe o durată asemănătoare lucirii aproape
insesizabile a spotului de lumină aruncat de ledul unui telefon
Alcatel cu bateria pe sfârşite. Fulgi mari intrau pe geam şi se
aşterneau pe hârtiile întinse peste tot, multe dintre ele acoperite
cu diagrame. Un semn se repeta obositor: o stea în cinci colţuri,
în dreptul fiecăruia având desenaţi şerpi sau dragoni muşcându-se
de coadă, mărturisind astfel, poate, ceva despre gusturile
orientale insuficient cultivate ale intelectualului român. Doru
Banţu îşi scoase căştile cu o mână iar cu cealaltă îi luă Mariei
telefonul, îl decuplă şi îl aruncă undeva în cameră - cu grijă
totuşi, pentru a nu produce mai multe distrugeri decât ar fi fost
necesare. În timp ce micul aparat plutea lent, levitând aproape, el
se şterse de blană scârbit, ca şi cum telefonul ar fi fost infestat
cu o substanţă dezgustătoare. Maria se rostogoli şi trecu deasupra
expertului, antrenând după sine o margine căptuşită cu mătase a
uriaşei epiderme păroase şi cărunte. Astfel, mă consider scutită de
a rezuma acţiunea care urmă deîndată, stereotipă, mecanică,
repetitivă, aproape de neimaginat dacă te gândeşti că un
reprezentant al speciei noastre a elaborat teoria relativităţii şi
a exprimat-o într-o formulă sintetică. -Acum e mai bine... Nu-i
aşa? Ce zici? Să reformulez... Ce putem face până când maniacul o
să sune din nou? întrebă Doru Banţu, regăsindu-se rapid pe sine
însuşi. -Păcat că nu o să aştepte până la primăvară... râse Maria.
Dacă se mai pune problema... Să ningem şi noi?... Să viscolim?...
Să ne iubim?... Să ne pilim?... Mişcarea invizibilă, în ritm
previzibil, de Hip-Hop, însoţită de cuvinte guturale, de sub blană,
se consumă fără incidente şi sub anonimatul întunericului în
aparenţă proteguitor. -El va suna din nou şi eu voi închide
telefonul... Am să-i scot cartela... spuse Doru Banţu cu sadism.
Voi abandona totul în numele iubirii... Ce poezie... câtă
sensibilitate... dar... Maria... Maria I... Împărăteasa
zăpezilor... Marfa... Marusia... Te implor, nu îţi mai alege temele
din Esenin... din lirica slavă... Fir-ar să fie! Nu ştii unde
dracu’ am pus prezervativele?... Dacă aş fi avut ochelarii lui
George Vintilă le-aş fi găsit... Ţara noastră se îndreaptă cu
hotărâre către valorile occidentale... şi tu... ce poţi tu să
faci?... în astfel de condiţii?... -Să ningem... Să viscolim... Să
ne dilim... Să ne occidentălim... Să ne iubim... Să ne pilim... Să
ne georgevintilim?... Ah!... Din nou fără prezervativ?!... Aaah!...
se alintă femeia până la capăt. Vă mai amintiţi imaginea cu urşii
polari? Atunci încercaţi să o vizualizaţi şi pe următoarea, aproape
identică, pentru a nu face de la bun început un efort care să vă
epuizeze toată capacitatea creatoare. Gândiţi-vă că broşura pe care
o ţineţi în mână are mai mult de o sută de pagini... Urşii sfâşie
vioi o creatură neidentificabilă. Prada ţipă cu disperare. Are
vocea Mariei. Urşii se joacă, rupând din corpul dezarticulat. Cerul
ninge. Picură Vivaldi. Astfel veţi contribui activ la construcţia
senzaţionalei metafore care nu îmi dă pace. Veţi beneficia de
oportunităţile colaborării dintre autor şi cititor, ofertă limitată
numai pe durata acestui mileniu, poate cel mai scurt din istoria
umanităţii. Deşi, pe de altă parte, mă tot gândesc că nu este vorba
despre nicio metaforă atâta timp cât şi realitatea mârâie, muşcă şi
ne urmăreşte cu intenţii îndoielnice pe neprietenoasa şi
misterioasa banchiză. * Ce spuneam? Cerul... Vivaldi... Şi începuse
deodată să ningă năprasnic. Din depărtare, pe aleea dintre blocuri,
o pereche de faruri galbene pendula incoerent, încercând zadarnic
să măture zăpada şi să o adune în jurul celor doi trans-sexuali
implicaţi într-un proces profund de autocunoaştere. O maşină
puternică, străină, fără număr şi fără însemne oficiale, numai cu
girofar, se năpusti în paşnica ilustrată aruncând o trombă de
materie lăptoasă, cam murdară. Doi agenţi speciali acoperiţi cu
cagule şi înarmaţi până în dinţi se precipitară din autoturism spre
micul chinez pentru a-i prezenta demonstraţia standard a lecţiei de
acţiune în teren, subcapitolul referitor la imobilizarea
infractorului, alineatul despre brutalizarea de preîntâmpinare a
reacţiei ostile. Asiaticul nu apucă să scoată niciun sunet, în timp
ce era transportat ca un sac de orez bine burduşit spre containerul
motorizat. În acelaşi timp un al treilea agent filma blocul şi
inscripţia caligrafiată artistic. Apoi maşina demară violent.
Trans-sexualul mai vârstnic îl luă de mână cu eleganţă şi tandreţe
pe celălalt trans-sexual, al cărui/cărei tată/mamă ar fi putut fi,
dar numai pentru a recupera staţia Motorola bine camuflată în
palma-i largă şi bătătorită. Aproape o labă. -Bursucul,
Bursucul!... Aici Corbul! Raportez. Ţinta a fost anihilată, spuse
reprezentantul vârstei a treia apropiindu-şi buzele ţuguiate de
metalul îngheţat al tehnicii din dotare. -Supermişto, domnu’ maior,
ca-n filme! Băieţii ăştia cu şcoală de la trupele speciale mă umplu
de invidie, îşi cunosc al dracului de bine meseria!... -Unii cu
munca de acoperire şi alţii cu reportajul, medită, fără să-şi poată
ascunde frustrarea, maiorul. -Are şi părţi bune acoperirea asta,
spuse subalternul lipindu-şi de figură un zâmbet sugerând vag şi
timid căldura relaţiilor umane... -Du-te, băi Nelule, în pizda
mă-ti! ordonă scurt superiorul ierarhic... Continua să ningă
sălbatic. Rămaşi singuri, trans-sexualii îşi scuturară zăpada de pe
epoleţii realizaţi de casa de modă a Doinei Levinţa şi porniră spre
centru ţinându-se de mână şi lăsând urme negre pe zăpada albă...
încă albă. Sau, poate, roz... Cam roz... Ca o consecinţă a
politicii de preţuri a Companiei de Electricitate, toate luminile
din ferestrele blocului lui Doru Banţu se stinseră brusc, sugerând
o pană de curent, însă bezna lăsată brutal peste lume se încărcă
subit de optimista magie a triumfului civilizaţiei: preocuparea
colectivă pentru economie. Însă chiar în acea clipă Doru Banţu,
sfidând istoria, apăsă comutatorul în sensul reformator al
iluminării (sau, poate, al iluminaţiei), astfel încât, peste
întinderile alburii agonizând în noaptea precoce, continuă totuşi
să pâlpâie o rază dătătoare de speranţă.