Capitolul nouă: 23.30 Înţelegeţi cum este acest om? Acum, că am
rămas singură, pot să enumăr câteva dintre marile lui calităţi:
insistent, discret, sclipitor, urmărindu-şi necruţător ţinta,
urmându-şi principiile, lăsându-se condus de obsesiile sale,
neobosit, neînfricat, tandru, plin de umor..., dar... Nu vreţi să
participaţi şi voi? Nu vreţi să mă ajutaţi să completez lista? Că
doar de-asta scrierea pe care o parcurgeţi face parte din categoria
rară, modernă, a literaturii interactive! Şi, ar trebui să adaug,
multimedia... (Dacă reuşiţi, veţi primi un CD cu Dune I şi o casetă
video cu mânăstirile din Moldova...) Nu trebuie să uitaţi nici o
secundă că aici, în cartea asta, regula de bază e alta decât
etalarea măreţiei şi talentului autorului şi anume trebuie să vă
mai puneţi şi voi din când în când mintea la contribuţie, să
exersaţi, să vă oferiţi puţină gimnastică intelectuală, ca să nu vă
facă inteligenţa burtă, dacă ştiţi ce e aia inteligenţă, că burtă
ştie toată lumea!... Şi asta pentru că eu sunt atât de tulburată,
de copleşită de sentimentele mele ameţitoare, încât aş fi în stare
să abandonez chiar acum metafora noastră complicată şi subtilă şi
să mă scufund în reverii fără întoarcere, ca într-un noian de
ninsoare roz. Să nu mai intervin nici atâtica, sperând că, în
continuare, totul va merge de la sine şi că expunerea despre cele
două zile în care viaţa mea a cunoscut o adevărată întoarcere la o
sută optzeci de grade, invers de tot, de-a-ndăratelea şi dimpotrivă
(ceea ce poate să mărturisească ceva esenţial şi despre
evenimentele care au zguduit întreaga capitală) îşi va trăi propria
ei viaţă, va curge ca un râu pentru a se vărsa în oceanul... în
oceanul literaturii, ca faldurile fascinante, armonioase,
surprinzătoare, misterioase ale unei aurore boreale în abisurile
polare. Însă mi-e teamă că deocamdată, măcar pe ici pe colo şi
anume prin punctele esenţiale, s-ar putea să nu vă descurcaţi fără
mine... Aşa că oricât ar fi de deprimant (şi pentru voi? Ah, nu!
Era doar o glumă...), cât timp voi vă folosiţi rămăşiţele scămoşate
ale intelectului şi vă roadeţi creionul cu gumă măzgălind la
inepuizabila listă a calităţilor lui Doru Banţu, eu îmi arunc blana
pe umeri şi cobor scările, ieşind în ninsoarea şfichiuitoare care
îngroapă sub valurile ei antiseptice, undeva în centrul oraşului,
trupul dormitând abandonat, ca al unei insecte surprinse de o
timpurie metamorfoză, al maşinii speciale a agenţiei... Sper să
găsesc un taxi care nu şi-a făcut chilometrajul pe ziua de azi şi
un taximetrist pe măsură, blazat, morocănos, nesociabil... De ce
plec de-acasă pe o vreme ca asta? Vreau să particip chiar şi
indirect la derularea evenimentelor... cum o faceţi şi voi, până la
urmă, dacă încă nu v-aţi dat seama !... * Doru Banţu intră tropăind
pentru a scutura zăpada şi îşi lasă blana pe tăblia din lemn de nuc
a unui birou de lângă uşă. În buzunarul interior al hainei dospeşte
mirosul de iarnă al ziarelor ude. Cei trei colegi ai săi din cadrul
firmei EUROEST îşi întrerup discuţia despre nemernicia
incalificabilă a baronului Harkonnen şi îl urmăresc cu privirea
fără un cuvânt, ca pe o apariţie stranie, ca pe Yeti, omul
zăpezilor. Expertul înhaţă telecomanda şi porneşte monitorul enorm,
lăsându-se cu un geamăt satisfăcut într-un scaun ergonomic şi
lansându-şi picioarele pe o tastatură Logitech. Paharele goale
zăngănesc. Câteva cutii cu alifie din piramida instabilă construită
de experţi lângă uşă îşi modifică, discret, poziţiile. Expertul îşi
priveşte cu dragoste camarazii, le zâmbeşte apoi îşi întoarce
privirea către imaginile de pe sticlă. -Salut, atreizilor! Mamă, ce
ninge! şopteşte el calm şi bine dispus. -Uite că ai venit şi tu pe
Arrakis, spune Alec Panaite. Cuvintele lui blajine sugerează, nu se
ştie de ce, rânjetul unui rechin înfometat. (Iar eu mă întreb dacă
mai aveţi pe-aproape pateticele voastre creioane cu gumă. Dacă da
şi aţi completat deja lista calităţilor expertului în resurse
umane, exersaţi-vă în continuare talentul enumerând o sută de
creaturi recunoscute pentru ferocitatea lor perversă.) Tăcere
semnificativă. Pe plasmă, Euronews, No Comments, un reportaj din
Oltenia al cineaştilor de la Buftea (un loc absolut necunoscut de
pe harta cinematografiei). Primele scene sunt recoltate vara la
seceriş şi următoarele sunt secerate toamna la recoltat, fiind
însoţite de muzica adecvată, Vivaldi. Ce vreţi, imagini de
arhivă... Apoi, ca de obicei, intră în cadru instantaneele
pitoreşti dintr-o gospodărie ţărănească aflată în sărbătoare, ceva
tradiţional, nunta la români, împodobită cu brazi ofiliţi şi
ghirlande de hârtie creponată. Iarnă, frig uscat, nasuri vinete...
gheaţă la mal. Curtea e asfaltată, un câine se zbate furios în lanţ
urlând dement. Unul dintre participanţii la petrecere îi trage un
şut şi câinele dispare în coteţ, unde schelălăie interminabil.
Oamenii se distrează. -Ei, dacă a venit, a venit!... constată şi
Titi Iancu. Frig din belşug, sek, aprig, ka într-o kameră
frigorifikă enormă şi plină ku karne... Ţiganka în rochie de
mireasă de la Spitalul de urgenţă, zgribulită, ku termosul, kare
are dop, în mână, zdupăie dezordonat în mijlokul sitului arhaik.
Săteni, kopii în kostume de sport, ku adidaşi în picioare şi
kaskete Nike pe kap, plus kâţiva kinezi ku şube şi kăciuliţe
kroşetate învârtesk o horă în bătătură. Într-o margine, un
akordeonist beat vomită peste cei optzeci de başi ai instrumentului
său. Imaginile sunt foarte neklare sau... foarte klare, luate de un
amator. Din spatele kasei apare mirele înarmat ku un akaem în
poziţie de tragere. Urlă apukat de streke. Exekută fok de
avertisment, fok ku fok, fok automat şi kurtea se umple de fum şi
de ţipete disperate. Bărbatul înjură şi rîde. Kamera video
eksplodează lovindu-se de cimentul rural. -Greu, dar până la urmă,
jupânul... murmură şi Irina Popescu, cu genele fâlfând în lumina
albăstruie aruncată de ecranul pe care ea tocmai îl devoră din
priviri cu o curiozitate blândă şi ceţoasă. Urmează buletinului
meteorologic, adică exact acea emisiune care, după cum bine ştiţi,
că doar trăiţi totuşi pe această planetă şi nu în Lună, este în
topul celor mai deprimante, mai necruţătoare transmisii, pentru că
este mereu aceeaşi: nori şi zăpadă în toată lumea, temperaturi sub
minus douăzeci, inclusiv la tropice. Planiglobul este acoperit de
bumbacul norilor, fiind ici şi colo, colo, colo... colorat de
cerneala unor furtuni nimicitoare. Irina Popescu sare în cele din
urmă, uimită cu întârziere, de pe scaun. -Extraordinar! Era
Georgescu!... Băieţi, l-au dat pe Georgescu, pe colegul meu, la
Euronews!... Latino-americanul! Florescu, adică! Ăla cu mitraliera,
mirele... Einstein! Ăla cu găurile din hârdaie, de care v-am
spus... S-a însurat, măi! Dar nu se poate... Cu o femeie!... -Ce
tot spui!? se miră Doru Banţu. Îl cunoaşteţi pe ăla? Ar fi culmea
pentru că, uite ce curiozitate!... într-un fel o cunosc şi eu pe
ea. Mireasa era la spital. Să vă povestesc... Am condus-o pe
prietena mea, Maria, sora medicală... Asta, balaoacheşa, a încercat
să flirteze cu mine... Mi s-a părut un gest deplasat pentru o
femeie proaspăt măritată, dar acum înţeleg, tocmai trăsese
bărbatu-său în ea cu automatul!... N-a nimerit-o, spunea că e
fată-mare... Ce-or căuta nenorociţii la Bucureşti? N-au spital în
Craiova? -N-ai văzut, domnule, reportajul? A fost un masacru. Mulţi
morţi, o grămadă de răniţi... Pun pariu că în momentul ăsta le
prelevează organe pentru transplanturi... spune Titi Iancu,
pragmatic. -Aşa e... Totul e aiurea. Totul e invers. Lumea s-a dus
dracului. Numai aberaţii... Cele mai frumoase momente din viaţa
unui om sunt transformate într-un măcel... Tu întârzii la serviciu,
iar mie... Mie, de exemplu, mi-au mâncat Harkonnenii mirodenia!...
Sau mi-au băut-o... Au băut-o..., dar poate că nu este prea
târziu... poate că ai venit, ca un cavaler pe un cal alb, să ne dai
o veste bună, intervine Alec Panaite. -S-ar putea... răspunde Doru
Banţu. E amuzant, dar tocmai pentru asta sunt aici... Să
definesc... să definim împreună acest nou model cultural prezent
deja şi în sudul ţării... modelul unei lumi care funcţionează,
deodată, invers, după reguli noi, neobişnuite... Pentru că este o
situaţie cu tendinţe de generalizare... Lucrurile astea se întâmplă
şi pe stradă şi în organizaţii..., dar mai întâi să-i dăm porcăriei
un nume. Unul care să rămână în manuale. Zici că-i o aberaţie?...
Hai să-i spunem ABERAŢIA X... -Sună destul de bine... excelent...
Şi care ar fi elementele cheie? Care ar fi cauza? Mutaţiile
meteorologice? întreabă cu oarecare grosolănie sceptică Titi Iancu.
-Ei, aşi! Ia spuneţi... Chiar nu mai aveţi băutură? Am îngheţat ca
dracu’! -Resursele noastre sunt inepuizabile... Nu-i aşa, Alec? se
alintă Irina, aflată încă sub impresia nunţii din Oltenia. Că doar
nu trăim doar în realitatea virtuală... Plasma inundă încăperea cu
scene de pe mapamond ilustrând dramele, blocajele, catastrofele
provocate de zăpada căzută... căzută... moale şi roz... Situaţiile
de criză afectează întreaga planetă. Atena: sănii trase de câini
depăşesc tramvaiele abandonate în troiene. Roma: Fontana di Trevi a
devenit în sfârşit un patinoar public pe care alunecă fericiţi
carabinierii... -Eu zic să procedăm ca de obicei, ştiinţific...
rupe tăcerea Alec Panaite. Să recapitulăm cazul cu care ne
confruntăm, firma Siberia Import Export S.A., şi să tragem de
capătul ăsta de aţă până ne lămurim cum se reflectă ABERAŢIA X,
noua cultură, în situaţia noastră. Titi ne poate face un rezumat.
Îmi pare că Doru are şi el propria lui poveste... -Doamne, ce mai
îmi plac jocurile spiritului stropite cu alcooluri occidentale!
murmură, brusc copleşită de o oboseală creatoare, Irina Popescu. Eu
am să torn în pahare... -Ochei, spune Titi Iancu în timp ce Alec
Panaite face să apară o sticlă proaspătă de... poate de...
Lagavulin. Firma asta are o istorie obişnuită. Ne lămurim imediat
folosind câteva slide-uri, cifre, tot tacâmul... Mirodenia picură
în pahare... -Fără cifre. E târziu. Fii scurt de tot, spune Alec.
-Domnul Jean-Claude Atkinson a înfiinţat această afacere cu mai
bine de zece ani în urmă, adică odată întors din Belgia, unde
căpătase azil politic. Este cunoscut ca o persoană blândă şi
inofensivă, dar pe vremuri nu se putea abţine să nu-şi dea în petic
imitând oamenii zilei, membrii Comitetului Central, alte
oficialităţi... Avea un talent aparte când era vorba de ministrul
culturii, un tip care nu te prea făcea să zâmbeşti... La
întoarcerea din exil, cu banii de la ciorap s-a gândit să
organizeze distribuţia în România pentru crema emolientă Biofort
Ursolan, o unsoare obişnuită, dar frumos ambalată pe care o vânduse
cu succes şi la Bruxelles, ca şef de raion de cosmetice într-un
supermarket. L-au ajutat foştii lui colegi de facultate, Santoria
Dima şi Silviu Docan... Ăştia nu au emigrat chiar dacă, poate, ar
fi vrut.... Filozofia lor a fost şi a rămas simplă... simplă şi se
regăseşte şi în LOGO-ul firmei: “Ei sunt fericiţi. Ce ne împiedică
să fim şi noi?”. -Îmi place clipul lor publicitar, cu ursuleţii:
“Şi cei mici şi cei mari şi cei slabi şi cei tari folosesc după
baie crema emolientă Biofort Ursolan.” -Avem clipul, spune Titi
Iancu manevrând tastatura. E destul de haios, urşii seamănă cu
patronii, mai puţin în ceea ce priveşte expresia de ură pe care
hominizii o poartă pe chipuri de la o vreme... Se mai uită cineva
la meteorologie? -Numai puţin... Sahara: picioarele goale ale
localnicilor, chircite ca ghearele unor păsări de pradă pe gheaţa
acoperind nisipurile; cămile fornăind şi scuturându-se de zăpadă;
ţurţuri în curmali. Insula Kalimantan: un avion Boeing 747 iese de
pe pista de aterizare şi alunecă pe zăpadă. O aripă loveşte solul
şi motorul explodează. Maşinile de intervenţie pornesc în viteză şi
se blochează în troiene. Viena: o paradă a modei prezintă costume
de baie confecţionate din blană miţoasă, de oaie. Autorul colecţiei
este încărcat de pilozităţi excesive, evidente pe braţele goale şi
pe umerii musculoşi care i se iţesc obscen de sub tricoul şifonat;
apoi planeta noastră... cândva albastră... acum roz, aproape roz...
văzută din satelit într-o proiecţie accelerată a dezvoltării rapide
a calotei polare, care uneşte progresiv Europa cu America. Din nou
pe gheaţă, la Bruxelles, se derulează secvenţe comice cu comisari
ai Uniunii, cu bărbaţi şi femei cenuşii care alunecă şi se
bulgăresc. Romano Prodi poartă uriaşe mănuşi cu un singur deget şi
se sprijină de portiera maşinii, gata să cadă. Imaginea este
reluată cu efect umoristic de câteva ori. La Moscova, beţivii stau
la coadă la votcă. Poartă aceleaşi mănuşi. -Speram să-l mai dea pe
Georgescu o dată, spune dezamăgită Irina Popescu, în timp ce Titi
Iancu îşi pregăteşte slide-urile. În câteva clipe în locul
meteorologiei se succed pe ecran mai multe figuri de bărbaţi şi
femei. Sub fiecare este scris numele angajatului. Printre portrete,
cu muşchii feţei schimonosiţi de rictusuri îngrozitoare, ca la un
concurs de strâmbături, Jean-Claude Atkinson şi Santoria Dima.
Silviu Docan este un individ neidentificabil, cu trăsăturile
neprecizate; figura lui pare un mulaj din humă aflat în lucru...
-Mie îmi place femeia, e tare... Mutrişoara asta fardată cu acid
sulfuric şi tratată cu ultimele combinaţii de cianuri e plină de
vino-ncoa’! exclamă Doru Banţu. -Să vă arăt şi clipul! Câţiva urşi
albi asemănători cu angajaţii firmei Siberia Import Export, mai
puţin expresia criminală întipărită pe figuri, aşteaptă în cadrul
imaculat al imensităţilor polare coletul paraşutat dintr-un avion
cu elice. Pe colet scrie: Biofort Ursolan. Un alt urs, echipat cu
ochelari de protecţie şi cască din piele, adică domnul Atkinson, le
face din carlingă semne prieteneşti cu laba înmănuşată. Banda
sonoră susură lin (desigur, Vivaldi). -Din cauza etichetei străine
desfacerea cremei a mers bine, ceea ce le-a permis antreprenorilor
noştri să cumpere o mică linie de producţie. Au obţinut licenţa şi
au început să prepare o primă cantitate de unsoare folosind materie
primă autohtonă: grăsime de urs polar. Vânzările au crescut
spectaculos. Au urmat testele şi... surpriză! -Hai, nu ne fierbe,
zice Doru Banţu luând în mână una dintre cutii. Miroase a căcat? Ca
să nu-i mai scot capacul... -Poate că ar fi fost mai bine... Poate
că viaţa lor ar fi continuat normal..., dar, din păcate, s-a
dovedit că dohotul românesc, spre deosebire de produsul original,
are exact proprietăţile scrise pe cutie. Odată cu succesul
neaşteptat s-au declanşat şi toate nenorocirile. -Fir-ar să fie!
exclamă Doru Banţu examinând eticheta. Adică ăsta chiar este un
preparat cosmetic pe bază de hormoni şi grăsimi animale care
sporeşte rezistenţa epidermei la frig, creşte potenţa sexuală şi
restabileşte în mod miraculos echilibrul psihic al persoanelor cu
afecţiuni uşoare?... Nu are contraindicaţii... Pot să iau şi eu una
sau două? Pentru bătrânii mei... -Nici o problemă, răspunde Alec
Panaite în timp ce Irina Popescu îşi umple numai ei paharul pentru
a treia oară. După cum vezi, avem o grămadă... Deşi, te asigur, în
zilele noastre crema asta este o raritate. Oficiul pentru protecţia
consumatorilor a retras produsul de pe piaţă şi a cerut distrugerea
stocurilor sub pretextul că avizul de mediu a expirat. -Evident,
era o minciună, gândeşte Doru Banţu cu voce tare. -Rămânea doar ca
firma să inunde piaţa internă şi să lanseze exportul, când iată că
în locul confirmării previziunilor s-a produs mutaţia misterioasă,
ABERAŢIA X, cum sugeraţi voi că ar trebui să-i spunem... -Ceea ce
pare curios este că, în loc să îşi unească forţele şi să îşi apere
interesele, de atunci încoace angajaţii încearcă să se distrugă
unii pe alţii, ba şi mai mult, să compromită organizaţia. Domnul
Atkinson crede că din depozite s-au sustras mari cantităţi de
osânză... Au apărut delapidări, hărţuiri sexuale, articole
defăimătoare în presă. Din cauza pierderilor financiare vor fi
făcute disponibilizări. Dacă situaţia nu se reglementează, Siberia
Import Export S.A. va da faliment. -E tare... Nu cumva e
Lagavulin?... întreabă cu o oarecare dificultate Irina Popescu. *
Am avut noroc şi iată că totul s-a petrecut aşa cum mi-am dorit.
Taximetristul era o figură atât de antisocială încât aproape că m-a
înjurat când am îndrăznit să-i zâmbesc, deşi am făcut-o numai pe
jumătate. În plus, deşi fibros şi agil şi cu o căutătură piezişă
absolut diabolică, dacă l-ai fi datat cu carbon paisprezece
probabil că s-ar fi dovedit a fi fratele mai vârstnic al lui
Matusalem. Onoarea mea nu părea a fi în pericol, aşa că tot drumul
am fredonat arii din opere, partitura baritonului. La urma-urmei,
după cum v-am lăsat tot timpul să înţelegeţi, a fost un week-end
destul de reuşit... Voi cum v-aţi descurcat? Aţi enumerat o sută de
creaturi recunoscute pentru ferocitatea lor perversă? Dacă da, am
să vă explic chiar acum ce este cu dispozitivul de ascultare de
înaltă performanţă fabricat în Hong Kong. Vă daţi seama că genul
ăsta de jucărie nu seamănă deloc cu tehnologia din Intercity pentru
că, în afară de faptul că emite pe o altă frecvenţă, are şi o
funcţie de încriptare a semnalului extrem de sofisticată. Poate că
unii dintre voi s-au şi gândit deja, ceea ce eu sugerasem, că
introducerea în povestea noastră a unui astfel de obiect este una
dintre obişnuitele mele licenţe sau chiar o manifestare spontană a
autonomiei metaforei imaginată de noi împreună, dar care, uneori, o
ia razna şi se comportă într-o manieră aflată dincolo de
capacitatea noastră de construcţie lirică. E adevărat. În plus, Xi
Wangmu mă rugase să îl plantez cât mai aproape de miezul acţiunii
şi, dacă mă gândesc bine, poate că ar fi trebuit să nu mă grăbesc,
pentru a nu vă face să bănuiţi că aş fi lipsită de orice urmă de
pudoare... Dar nu l-aş fi putut refuza şi i-am îndeplinit dorinţa
fără să anticipez chiar toate consecinţele. Blondele îşi onorează
întotdeauna pornirile sentimentale... Măcar atât, dacă tot nu pot
schimba istoria omenirii... Deşi totuşi nu sunt genul care să stea
deoparte, dacă înţelegeţi ce vreau să spun... În Intercity am făcut
ceva cu siguranţă izvorât dintr-o pură feminitate... Am falsificat
banda cu înregistrarea discuţiei dintre mine şi Doru Banţu. Oh, nu
a fost mare lucru, doar un fleac, o cochetărie, o glumă
nevinovată... am tăiat cu forfecuţa de unghii o bucăţică din
înregistrarea originală şi am lipit cu ojă o singură replică,
ultima, mixând cuvintele aşa cum scrii o scrisoare de ameninţare cu
litere decupate din ziar. Pentru asta am folosit câteva fraze
înşirate ici-colo pe bandă. E drept că înregistrările vor părea
trunchiate, dar ăsta este un defect acceptabil, face parte din
viaţă şi nu din extraordinara noastră metaforă! Aş fi putut să
folosesc tehnologia avansată a Intercity-ului, însă mie îmi place
grozav să îmi pun la lucru abilităţile naturale, înnăscute, în
replică la metodele impersonale ale brunetelor lipsite de calităţi
fizice şi de imaginaţie. Ceea ce urma să audă cândva Bărbatul
Necunoscut sau Persoana Oficială interesată de înregistrările mele
suna acum astfel: “-Stai, nu pleca!... Răspunde-mi la o
întrebare... Tu nu ai vrea să fii nemuritor? -Pe planeta noastră,
unde îmi ascultă ăştia de la deszăpezire telefonul? Vrei să omor un
rozător? Eu nu pot suporta nici măcar violenţa de sâmbătă seara...
Iar şobolanul Tangshu este chiar aspirina de care are lumea nevoie
ca să nu-şi mai poarte lenjeria pe dos!„ Puteţi bănui că n-ar fi de
mirare ca prin astfel de manopere să fi declanşat eu însămi valul
de evenimente care a urmat, dar cine poate şti care a fost cu
adevărat rolul meu în această istorie? Cum pot fi interpretate
gesturile mele altfel decât ca nişte mici accente presărate într-un
tablou în care se interferă nenumărate alte influenţe? Pot doar să
recunosc că am pus uneori câte o tuşă mai hotărâtă, câte o pată de
culoare, la fel ca atunci când am expediat, cu câteva zile în urmă,
pe adresa lui Doru Banţu, plicul cu desene ale pentagramei
împodobite cu dragoni sau şerpi încolăciţi în fiecare dintre
colţuri..., dar la o analiză mai atentă veţi recunoaşte şi voi că
tot ce am făcut demonstrează o abordare mai degrabă poetică decât
una realistă, pragmatică, pământeană... Consecventă, am legat mereu
aceleaşi fire despre care vă tot vorbesc... nu atât ale
întâmplărilor din acel week-end însângerat, cât ale unei complicate
metafore... infinit de subtilă... fragilă... ca o construcţie cu
turnuri subţiri, de nisip, înălţată prea aproape de ţărmul
frământat de furtună... Apropo... apropo de furtună... voi ştiţi
teoria haosului? Că nici nu v-am întrebat... Mie mi-a explicat-o
înaltul şi frumosul Xi Wangmu, un artist foarte mare... În grădina
regelui un fluture se aşează pe o floare de myosotis. De picioarele
lui chitinoase, subţirele şi păroase se prind, lipicioase, granule
de polen. Apoi insecta zboară purtată de o pală de vânt tocmai în
camera prinţesei şi se opreşte pe batista ei de roşie mătase. Fata
duce ţesătura la nas. E alergică... e alergică numai la polenul
acelei flori. Faţa începe să i se umfle, tânăra se sufocă, se umple
de edeme şi moare în câteva minute în chinuri groaznice. În ziua
aceea trebuia să călătorească în regatul vecin şi să se mărite cu
un prinţ care o iubea cu disperare, iar astfel să pună capăt
conflictului neîntrerupt de mai mulţi ani. Regele, considerând că
şambelanul şi-a neglijat sarcinile, îi taie capul. Fiii
şambelanului pornesc o răzmeriţă de succes, după care declară
război şi prinţului, aliat acum al bătrânului rege. Prinţul
îndurerat se luptă eroic, dar este ucis. Ura dintre cele două
tabere atinge apogeul. Toate mamele sunt îndoliate, toţi
adolescenţii care au rămas în viaţă sunt schilozi. Toate satele
ard... Toate oraşele sunt în ruină... Ciuma decimează copiii şi
bătrânii... numai pentru că un fluture s-a aşezat pe o floare de
myosotis... Dar nu se poate să nu ştiţi şi voi această teorie...