Partea a doua: Bătălia finală Motto: “ Ştii ce? Ia nu mai căuta
cauza lucrurilor!” Manualul piemontez de supravieţuire Capitolul
unsprezece: 00.30 Cei doi trans-sexuali se adăpostesc într-o staţie
de autobuz ca două boabe într-o păstaie. Ninge infernal şi roz
precum în lirica fracturistă a poetului Marius Johanusz. În jurul
transparentei carapace de plexiglas, peticită cu afişe sfâşiate,
becurile cu neon pâlpâie îndepărtat în oraşul pustiu şi sinistru.
Sinistraţii, aşezaţi pe băncuţă, meşteresc la Motorola câteva clipe
fiecare, până le îngheaţă degetele. La intervale regulate de timp
Motorola trece din mână în mână. Atunci degetele lor se ating,
transmiţând o undă de solidaritate profesională. -Dacă nu-i dăm de
cap trebuie să mergem la sediu şi să raportăm. Până ajungem se face
dimineaţă... şi ne trezim şi scoşi pe tuşă pentru că ne-am băgat
unde nu ne fierbe oala. Mai mult, în lipsa noastră zona rămâne
descoperită... Înseamnă să părăsim postul... Să dezertăm
temporar... Şi mai avem o soluţie, cea mai proastă... Să luăm
singuri o decizie... mormăie maiorul mai mult pentru sine însuşi...
-Mai sunt şi altele! îndrăzneşte Nelu să întrerupă monologul
şefului său... Am putea sta aici până la ziuă şi să murim de frig
sau devoraţi de fiare... Sau aş putea să vă spun un banc din cartea
renumitului scriitor armean de origine română din Brazilia, Şteman
Carafanian, iar dumneavoastră, înveselit, să mă înjuraţi de mamă cu
o tandreţe părintească... Bancurile braziliene ne-ar inspira, ne-ar
pune sângele în mişcare şi ne-ar da, poate, o idee tehnică... Sau
am putea vorbi, pur şi simplu, despre literatură... -Nu ştiu ce să
zic. Pe mine m-au învăţat la şcoală să procedez sistematic. Ţine
minte şi tu chestia asta, că în tot ce întreprinzi trebuie să
urmăreşti o oarecare logică... Ca să poţi explica dacă te întreabă
şefii. Dar dă-o dracului, că nu ne vede nimeni. Şi nici nu ne aude.
Cum e cartea armeanului? -E o carte plină de vorbe de spirit şi de
metafore. Cică brazilienii se calcă în picioare să o cumpere...
Totuşi substratul e serios. -Raportează! Care e ideea?... -Ideea
principală este aceea că democraţia suferă din cauza presiunilor
presei, care introduce în conştiinţa colectivă, ca într-un
recipient neacoperit bine, tot felul de gunoaie, de prejudecăţi, de
viziuni simplificate asupra realităţii, de lucruri convenabile, de
clişee anume chibzuite ca să uniformizeze gândirea şi gusturile
artistice... Ştiţi dumneavoastră, de la şcoală... Sau incită. Sau
deprimă. -Păi, nu-i peste tot la fel? -Ba da, dar brazilienilor nu
prea le merge mintea... Ei nici nu bănuiesc că astfel oamenii ajung
să se comporte previzibil şi că acţiunile lor devin pe cât de
stupide, pe atât de dăunătoare iar instinctele sănătoase, primare,
care le-ar folosi la o adică în lupta pentru existenţă, sunt
înlocuite de un fel de surogate induse mediatic. -Săracii de ei!
-Aşa zic şi eu, şefu’! Că doar mizeria asta mutilează fiinţa umană,
iniţial armonios concepută. Virtuozul acordeonist din cartea lui
Şteman Carafanian cântă singur, chiar dacă melodia lui este
inspirată de divinitate. Săracul de el rămâne neauzit, deoarece
organele de simţ brazilene au fost deja ajustate pe calapodul
normelor mediocre ale societăţii, falsificate de te şi miri ce
maimuţă analfabetă de la Ministerul Culturii... Oamenii inteligenţi
se lasă treptat bântuiţi de confuzii, devin nesiguri pe judecăţile
şi percepţiile lor... De parcă nu ar fi de ajuns că de o bună
bucată de vreme ne hrănim cu alimente sintetice sau produse în sere
şi că ne ameninţă clonarea umană... -Şi autorul foloseşte bancuri
şi metafore pentru a explica ideile astea complicate? întreabă,
uimit, maiorul. -Aşa face, pe cuvântul meu! Să vă dau un exemplu.
Pe vremea când anotimpurile nu intraseră încă în cartea de istorie,
un ţăran, un peon, nu mai ştiu cum le zice în Brazilia, se apucase
foarte serios, scuzaţi expresia, de labă într-un lan de secară
situat pe un podiş fertil. O freca intens de o bună bucată de vreme
şi soarele îl bătea în cap iar transpiraţia îi curgea de-a lungul
şirei spinării. Deodată personajul nostru, să-i spunem Juan,
găseşte satisfacţia îndelung căutată. Stropeşte el ce stropeşte şi
rămâne aşa, în extaz, privind apusul. Razele soarelui făceau ca
macii răsăriţi ici şi colo prin cultură să strălucească
extraordinar, roşii ca para focului, irizaţi în mii de nuanţe de o
frumuseţe incredibilă. Inexorabilă. Cum admira Juan spectacolul de
lumină şi poezie în pustiul agricol, i se aşează o muscă pe ceafă.
Ţăranul, poc, o plesneşte şi o face terci. Brusc, peste imaginea
superbă a realităţii frustre, campestre, naturiste, pe cortexul lui
hiperexcitat se suprapune telejurnalul, prezentând imaginile care
induc percepţia standard despre civilizaţie. Ţăranul, trăznit de
potriveala evidentă dintre situaţia lui şi starea omenirii,
meditează: băi frate, viaţa asta e numai sex, droguri şi violenţă!
-Extraordinar de deprimant... râde maiorul. Nelule, tu pari
câteodată mai deştept decât ai putea să fii în mod normal, în
calitatea ta actuală, după normele îmbunătăţite ale societăţii
noastre democratice..., dar mai citim şi noi cărţi... Nu-i aşa,
răutate mică? Subalternul, când nu-l vede nimeni, se apucă de
drăcii... De rămâi trăznit! Pornografie braziliană, conga
intelectualistă... Nu pot să nu remarc, totuşi, că ideile expuse de
tine frământă gânditorii de o sută de ani încoace şi nu sunt deloc
originale. Bancul, însă, e mişto..., dar... ce faci? Bine, mă, nu
ţi-am spus să nu mai umbli cu unghiera în aparat? Poţi să arzi
procesorul, care e încărcat cu electricitate statică. De ce
trebuie, măi Nelule, să îţi explic chiar totul? -Dacă îmi sunteţi
superior!... Îmi pare sincer rău... Sper că nu am stricat nimic...
Dumneavoastră, şefu’, ştiţi multe lucruri interesante. De-aia şi
îndrăznesc să mai întreb şi eu, ca prostu’, câte o bazaconie...
Pentru mine contează să mă lămurească o persoană cu şcoală,
deschisă la minte. Am şi eu confuziile mele, o grămadă...
-Întreabă, Nelule, întreabă!... -Aş vrea al dracului de mult să
ştiu... Ce-am ajuns, până la urmă, noi doi, domnule maior?
Homosexuali? Sau lesbiene? -Du-te, băi Nelule, în pizda mă-tii!
mârâie vizibil enervat maiorul Măcănici. Motorola începe să pârâie.
Nelu o înhaţă febril şi încearcă să restabilească legătura.
-Bursucul! Bursucul! Aici Corbul! Recepţie! Staţia răspunde cu voce
cazonă. -Spune, Corbul! Unde ai fost până acum? Te-a căutat Somonul
două ore... -Raportez că am avut o defecţiune tehnică. Suntem în
zona Piaţa Aviatorilor. Somonul mai este pe recepţie? * Miezul
nopţii este întotdeauna momentul cel mai misterios al unei metafore
precum cea a noastră, la construcţia căreia participăm fiecare cu
ce avem, cu ce am fost blagosloviţi, cu ce ne prisoseşte, ca să ne
rămână ceva şi pentru familie, iar în ceea ce mă priveşte pe mine
credeţi-mă că am fost generos înzestrată. Sunt doar unele dintre
gândurile mele înfiripate aici, în maşina specială a Agenţiei, în
timp ce îmi fac còpii ale înregistrărilor, contribuind astfel la
dezvoltarea impetuoasă a celei mai documentate proiecţii autonome a
unui fior hibernal şi roz care îşi strigă încă neauzit disfoniile
cosmice printre şirurile de note muzicale ale celei mai cunoscute
platitudini semnată de un oarecare Vivaldi. În fond, poate că
misterul tocmai în asta constă, în prudenţa cu care păşiţi prin
gerul deplin şi definitiv al acestei istorii, convinşi că încă mai
puteţi renunţa şi că vă puteţi retrage din combinaţie, că vă puteţi
recupera nealterate simţurile şi judecăţile uzuale şi că atingerea
cu poezia începutului, poate, al celui mai scurt mileniu din
istoria umanităţii a fost doar o încercare ratată de a sta în
mâini, de a clipi uimiţi de imaginea răsturnată, dar cu nimic mai
puţin reală a unui univers pe cât de necuprins, pe atât de familiar
unor aventurieri ca voi, gata oricând să mai răsfoiască o carte...
Apoi îmi vin alte gânduri, într-un melanj răcoros cu miros de ojă
şi acetonă, asemănător unei prize uşoare de opiu metafizic, unei
beţii cu alcooluri din plante aromate, unei evadări în zona difuză
a abandonului mental, a anulării imprudente a oricărei autocenzuri,
ca o traversare pe roşu. Ceea ce mi se întâmplă imediat este să
constat cu surprindere că şi aici există o noimă, structurându-mi
rapid percepţiile şi ideile în înşiruiri armonice de forme
abstracte, spre a fi decriptate cândva, poate într-o altă creaţie,
în limbajul nostru obişnuit. Şi doar uneori, foarte rar,
semnificaţiile se conturează subliminal, ca urzeala unei diafane
ţesături care, atinsă, s-ar destrăma ca un vis. Înţelegeţi? Sunt
sigură că, oricât aţi fi de nepregătiţi pentru trecerea încă
şovăielnică în spaţiul ultimului strat accesibil al acestei lucrări
interactive, mustos, generos, plăcut la pipăit şi la gust, gata de
a fi molfăit între gingiile voastre pe care le credeaţi de mult
văduvite de plăcerile hipersensibilităţii copilăriilor îndepărtate
şi atât de receptive, cei care m-aţi însoţit până aici veţi găsi
măcar o urmă de curiozitate pentru a merge mai departe. Unde
curând, foarte curând, veţi rămâne, vă promit solemn, absolut
singuri. Pentru că sunt o femeie cu instincte sănătoase, intacte,
mă văd pe mine însămi ca pe un peşte uriaş, roşu, luptând împotriva
curenţilor sălbatici în sus, pe râu. Vă port în pântec, sunt un
somon femelă matur (dar asta este doar o coincidenţă, o banală
întâmplare, un accident fără nici o legătură intenţionată cu numele
unuia dintre cele mai neconturate dintre personajele noastre,
crochiul de humă nefinisat de pe masa de lucru a unui artist
neglijent şi apatic) ajuns la destinaţie şi transformarea mea,
metamorfoza mea spectaculoasă şi poate înspăimântătoare vă va
elibera. Vă plictisesc? Ca autoare, este lucrul de care ar trebui
să mă feresc cu cerbicie, dar, din păcate pentru statutul meu de
acum încolo atât de incert, povestea noastră începută totuşi
promiţător nu mai poate respecta nicio regulă. Cred că simţiţi asta
şi fără să mai încerc eu să vă spun că pe măsură ce personajele
şi-au intrat în roluri, aşa cum şi voi aţi devenit cititori
adevăraţi, bravo vouă, şi unii şi alţii v-aţi transformat în sfere
fragile şi roz, în icre protejate încă de musculatura mea
abdominală supusă presiunii indescriptibile a curenţilor acestui
râu pe care urc şi pe care unii, în nesăbuinţa lor, l-ar putea numi
literatură. În interiorul sferelor nu sunteţi decât embrionii mei
identici şi fără memorie. Veţi ecloza curând şi numele de Ana
Ipătescu nu vă va mai spune nimic. De ce? Pentru că eu însămi voi
fi la sfârşit asemenea vouă... o icră... o icră lipicioasă... în
supa literară... Relaţia noastră se va fi consumat, vom rămâne
egali şi anonimi, dar..., dar... Totul pare absurd şi poate chiar
aşa şi este. Cu toate astea, nu... nu ne putem reîntoarce în
puhoiul haotic al marelui râu, ca o plasmă nedefinită, înainte de a
fi purtat un nume. Şi, poate, un destin... Iată ce sunt în stare să
gândesc prizând halucinogenul uşor, cu aromă de ojă şi acetonă, în
timp ce secvenţele poveştii noastre sunt înregistrate pe benzi sau
sunt semnalizate de àcele sensibile ale aparaturii sofisticate din
Intercity. La doi paşi de mine Xi Wangmu, marele artist şi, dacă nu
v-am spus până acum sau dacă nu v-aţi dat voi înşivă deja seama,
fiul natural al domnului Lee, asumându-şi pe neaşteptate... şi fără
să întrebe pe nimeni... cu un calm desăvârşit... premeditat...
atribuţiile de nou Mare Maestru al Frăţiei Dragonului, înveleşte cu
o pătură cutia de tablă cu găuri pentru aer în care chiţăie
şobolanii Tangshu şi iese din restaurantul Goumang pentru a nu se
mai întoarce aici niciodată. Se opreşte doar o clipă pe Calea
Victoriei şi eliberează bietele animale în viscolul necruţător. În
urma lui, pe pardoseala sacră, curenţii de aer rece împrăştie
semnele de cerneală subţiri, indescifrabile (desenele invizibile şi
literele unui alfabet secret, misterios şi capabil să alcătuiască
fraze unice şi definitive), topite în cenuşa ultimei uimitoare
opere de artă a pictorului, realizată pe o mătase atât de fină
încât oricui, aşa cum i s-a întâmplat şi tatălui său, domnul Lee,
i-ar fi părut un sul de hârtie termosensibilă, cum sunt cele
utilizate de fax-machines. Şi spun că fusese o operă uimitoare
pentru că, în artă, ceea ce contează este impresia de neuitat,
emoţia copleşitoare. Este ceea ce au simţit cu nici cinci minute în
urmă domnul Lee şi mâna lui dreaptă, Linggong Wei, când au părăsit
imobilul hotărâţi să treacă la acţiune. Dacă le-ar fi cerut cineva
să reproducă exact ce au citit pe peticul de mătase sunt sigură că
s-ar fi bâlbâit, ar fi ridicat din umeri şi fiecare dintre ei ar fi
dat un alt răspuns, privindu-se neîncrezători şi încercând să-şi
justifice panica, reacţia prostească ce îi va face curând să comită
marea lor greşeală; sau poate speranţa de a deveni nişte adevăraţi
luptători, precum eroii din frumoasele legende ale îndepărtatei lor
patrii; sau furia declanşată de ideea că au avut tot timpul în
minte - şi nu au ştiut - adevăratul sens al istoriei: o luptă de
milenii pentru idealul renăscut în crema emolientă Biofort Ursolan,
deja dispărută fără urmă în noianul de zăpadă roz, fracturistă. În
fond, lucrarea maestrului cuprindea doar cuvinte şi semne de
punctuaţie inspirate din informaţiile care animă àcele cadranelor
din Intercity! Dar cât de sugestive, cât de armonios aşezate în
pagină în structuri capabile să sugereze ameninţări teribile,
îndoială şi poate un strop de speranţă şi de nebunie!... O operă de
artă transmite pentru fiecare un alt mesaj şi la treburi din astea
nimeni nu se pricepe atât de bine precum marele artist Xi Wangmu!
Eu însămi aş fi vrut să mai învăţ de la maestru măcar unele, cele
mai simple dintre subtilele tehnici ale comunicării multiple, dar
din păcate nu l-am mai întâlnit niciodată de atunci, ceea ce
explică şi slăbiciunile acestei scrieri. Totuşi artistul m-a ajutat
nepreţuit, căci peste multe zile şi nopţi ale iernii noastre
interminabile voi primi un pachet cu stenogramele înregistrărilor
pe care Xi Wangmu le-a realizat cu ajutorul dispozitivului de mare
performanţă fabricat în Hong Kong şi astfel voi reuşi să închei
aceste pagini. Cu acelaşi prilej mi-a dezvăluit şi mica şmecherie
tehnică a receptorului strecurat de mine în buzunarul hainei
expertului în resurse umane: pe orice buton ai fi apăsat, aparatul
continua să funcţioneze, aidoma unui perpetuum mobile. Ca în viaţă,
ca atunci când prin acţiunile tale încerci să întorci roata
destinului, implacabil pornită la vale. Păstrez şi azi biletul cu
frumosul lui scris, în care îmi mulţumeşte încă o dată pentru tot
ce am făcut pentru el... ce am făcut... şi îmi spune că s-a
stabilit în ţara Zhouraoguo, unde oamenii sunt atât de mici încât,
când ies la plimbare, se tem să nu fie ciuguliţi de corbi. Dar...
i-am uitat pe poliţai. Ei bine, cei doi trans-sexuali aşteaptă
înfriguraţi în staţia de autobuz să audă, printre pârâiturile
Motorolei, vocea Somonului şi nu îşi închipuie nicio clipă că
procesorul, atins de unghiera lui Nelu, a scăpărat în cele din urmă
o minusculă scânteie albăstrie. Şi asta pentru că Bursucul a apucat
totuşi să-i informeze, verificând numărul maşinii, că agresorul de
la “Ochiul dracului” a fost cunoscutul expert în resurse umane.
Când în sfârşit, ascultând mai multe minute în şir pârâiturile
ilogice şi incoerente ale Motorolei, vor înţelege că au rămas din
nou singuri, maiorul Măcănici de la judiciar va decide să facă o
descindere la sediul firmei EUROEST, care se află chiar vis-à-vis
de staţie şi ale cărei geamuri... ferestre... geamlâcuri...
luminate într-un mod foarte evident şi suspect, poate chiar ilegal,
îl atrag ca un magnet. Sau poate îl macină dorinţa irepresibilă de
a-l amenda pe Doru Banţu, care şi-a parcat nava spaţială, o Dacie,
pe trotuarul din faţa firmei.... Toate aceste întâmplări se
derulează normal, previzibil, existând o idee atotcuprinzătoare
care include posibilitatea unei epici coerente, antrenantă şi
descriptibilă. Posibilitatea unei relaţii cauzale între evenimente,
dar o metaforă este altceva. O metaforă se insinuează ca o părere,
ca o obsesie, în pântecul marelui somon femelă roşu cu fălci
arcuite luptând până la epuizare împotriva curenţilor reci,
necruţători... Oh, embrionii mamii, aţi crezut că beneficiaţi de o
poziţie confortabilă? Că staţi în lojă, ca la teatru, şi fluieraţi,
tropăiţi, comentaţi răutăcioşi stângăciile autorului (autoarei)?
Trezi-ţi-vă din visare căci, încet-încet, membrana comună se
subţiază tot mai mult, se dizolvă în acidul roz al liricii
imposibile din week-endul în care vieţuiţi inevitabil împreună cu
mine şi tocmai fisurile, neglijenţele, omisiunile mai mult sau mai
puţin întâmplătoare, identificate de voi cu satisfacţie, s-ar putea
să ascundă sensul infernal al acestei frumoase poveşti de iarnă.
Membrana subţire dintre două lumi paralele... Cum aţi făcut şi până
acum pe parcursul textului de faţă, modern şi interactiv, puteţi să
procedaţi şi în continuare, adică să încercaţi să completaţi
singuri cu propriile voastre spaime, cu iubirile nedefinite, cu
traumele de nemărturisit sau cu neruşinările voastre îndelung
refulate locurile în care firul epic se scămoşează sau dispare,
absorbit în volutele incontrolabile ale ceţii bântuind marile
intersecţii dintre lumea voastră meschină şi uriaşa constelaţie a
ideilor pure... a sentimentelor absolute... Sau, dacă încă vă mai
temeţi, puteţi să vă continuaţi cercetarea asupra modului în care
metafora noastră a devenit (eu, una, sunt sigură acum de asta)
autonomă, obligîndu-ne la o mult mai profundă lectură a textului
deja parcurs într-o manieră mai mult sau mai puţin frivolă de
fiecare, capabil să îşi modifice, fie că suntem sau nu în stare să
o percepem, în orice clipă, formele şi culorile, sub influenţa
vânturilor astrale precum ar fi, spre o pildă, aurora boreală. V-aş
sugera să repetaţi exerciţiul metatextual de mai înainte, din
Capitolul zece şi dacă m-aţi întreba pe mine v-aş propune o
întoarcere în Capitolul patru, la obsesia mea, la insaţiabila mea
foame, enormă, exprimând un grav dezechilibru, o pierdere a
simţului proporţiilor ca în marile opere literare, şi avându-l ca
obiect pe expertul în resurse umane, magnificul personaj Doru
Banţu. Nu aveţi decât să apăsaţi corect... tasta potrivită... şi să
aflaţi ce nu aţi citit încă... ce v-au ascuns iniţial acele modeste
rânduri... Hyperlink ... -Sunt doar de curând în branşă, fentez eu,
nu fără a-i întinde, la propriu, o mână de ajutor. Mă cheamă Ana...
Ipătescu, îi spun la repezeală, în lipsa unor informaţii mai solide
cu privire la galeria româncelor celebre (scurt: deh, şcoala!).
Doru Banţu nu pare surprins. Intuiesc că starea lui de spirit,
asemănătoare cu a altor douăzeci de milioane de conaţionali, îi
permite să înghită orice chiar dacă îngurgitarea nu este urmată în
mod obligatoriu şi de digestie. În timp ce îmi răspunde îmi fac la
repezeală socotelile. Misiunea mea este să întârzii cât mai mult
întâlnirea dintre Doru Banţu şi ceilalţi experţi ai firmei EUROEST,
pentru a da timp elaborării unor decizii corecte la nivel înalt.
Mai mult, trebuie să îl orientez, dacă se poate, pe o pistă falsă.
Pare uşor. Expertul se arată mult mai interesat de persoana mea
decât de obligaţiile sale profesionale iar în ceea ce priveşte cea
de-a doua parte a sarcinii ştiţi şi voi că ne mişcăm cu toţii
într-o direcţie greşită încă de la impactul absurd al planetei
noastre cu asteroidul care a transformat Pământul dintr-un ocean
fierbinte într-o carapace crăpată, lăsând să iasă la suprafaţă
fiinţele telurice născute din somnul cosmic al raţiunii. Cel puţin
aşa văd eu lucrurile şi credeţi-mă că am acces la cele mai secrete
şi primejdioase rapoarte, dar evident că nu trebuie să îi
subapreciez expertului nici cinismul, nici motivaţia, nici spiritul
de observaţie. Nenumăratele cazuri rezolvate îl recomandă pe
bărbatul din faţa mea ca pe o ţintă greu de manipulat. Îmi amintesc
cu claritate unul îndelung comentat de presă şi anume acela în care
expertul a coordonat recrutarea şi selecţia inspectorilor Oficiului
naţional pentru protecţia consumatorilor, adică a exact acelor
persoane care, de când toate obiectele de consum au fost
standardizate, şi-au orientat activitatea spre muzică, literatură,
pictură, unde încă mai domneşte haosul indus de personalităţile
puternice ale artiştilor, oameni predispuşi la nevroze generatoare
de viziuni absurde sau sfidătoare. Ei, inspectorii, trebuiau să se
asigure că tot ceea ce privim, ascultăm sau citim este decent,
armonios, liniştitor sau, măcar, plictisitor şi incomprehensibil.
Ei trebuiau, astfel, să fie primii critici ai imixtiunilor unor
imaginaţii incontrolabile în viaţa noastră zbuciumată şi gri. Şi să
corecteze exagerările, inspiraţia, geniul chiar, adaptându-le
standardelor înalte şi lipsite de har stabilite de legislaţie. De
aceea, chiar dacă ar fi fost nişte bieţi/ biete fii/ fice ai unei
educaţii simplificate, era obligatoriu ca persoanele acestea să
inspire cultură şi echilibru, să fie graşi/ slabe, bărboşi/
păroase, fumători/ fumătoare de pipă/ ţigarete mototolite, fără
filtru, şi să graseieze. Să poarte ginşi. Să mănânce sendvişuri. Să
pară nervoşi, nemulţumiţi, plictisiţi, iritaţi, absconşi, certaţi
cu moda. Ideea originală a lui Doru Banţu a fost aceea că este
suficient ca, indiferent cât de stângaci s-ar fi simţit în lumea
muzicii, literaturii sau picturii, odată aleşi, să se înfigă ca
nişte ancore în nămolul fanteziei şi să vulgarizeze astfel, prin
simpla lor prezenţă, abracadabranta depunere de iluzii de pe fundul
mării sociale. Ce contează este imaginea lor, a spus el decretând
narcisismul ca forţă spirituală a românilor din preistorie şi până
mai încoace. A sugerat apoi că ar fi de dorit ca înalţii
funcţionari să poarte nume bizantine. Doru Banţu a condus el însuşi
primele interviuri şi primele probe de lucru în care solicitanţii
se adresau unii altora sau manechinelor purtând cărţi sub braţ, pe
o scenă, cu expresiile: “Execrabil!”, “Jignitor!”, “Penibil!”, “Ce
vrei, dragă, de la unul care a învăţat să scrie la Bacău?”... De
atunci putem întâlni tot mai des, mai ales aici în capitală, oameni
cu priviri evazive şi zâmbet neliniştitor. Sunt inspectorii. Dar ce
vină au? Ei nu îşi fac decât datoria de a vă proteja împotriva
artiştilor (cum sunteţi pe cale de a deveni spre final chiar şi
voi) care uită pe ce lume sunt şi ating uneori din greşeală
senzorii invizibili ai unor periculoase fantasme pe cale de a se
alcătui din neantul înconjurător... Vă daţi seama ce teribil
conflict se naşte acum între autorităţile culturale ale Oficiului
şi părintele lor, Doru Banţu, care trece graniţa invizibilă dintre
viaţă şi artă pe măsură ce eu îi aştern, rând după rând, povestea
în metafora noastră? Oare cum se vor descurca inspectorii cu
această nouă şi angoasantă realitate? * Doru Banţu şi-a întins în
faţă, pe un birou, câteva coli pe care a lipit cu clei fâşii
înguste de hârtie scoase din tocătorul de documente. Ceilalţi
experţi privesc curioşi peste umărul său. -Un lucru mi-a atras
atenţia de la bun-început, spune el. Culoarea. Cineva a distrus
còpii ale unor documente foarte vechi, îngălbenite, care nu puteau
fi ale unei firme înfiinţate doar de câţiva ani. Aşa că, Alec,
scenariul tău mi se pare romantic sau măcar incomplet... Iar
pentagrama... sigla restaurantului Goumang... sugerează, indiferent
de ce alte ipoteze ne-ar trece prin cap, o legătură între Guvern şi
cercurile chineze de afaceri... -Ne întoarcem deci la dosarele
securităţii, la rapoartele despre şarjele politice ale domnului
Atkinson... Nu ştim totuşi dacă le putem asocia vreun rol în
declanşarea ABERAŢIEI X. Ar fi mai prudent să nu le punem, măcar
deocamdată, în discuţie şi să aşteptăm reacţia celor interesaţi de
primele noastre descoperiri... -Ce dacă avem propria noastră
teorie, nu-i aşa? Vorbim despre ea, dar aplicăm învăţămintele
Manualului piemontez de supravieţuire... Să nu căutăm cauza
lucrurilor... meditează cu voce tare Titi Iancu. Povestea noastră,
aidoma vieţii, este plină de stereotipii. Singura mea speranţă este
că, pe măsură ce acestea sunt tot mai evidente, ritmul acţiunii se
înteţeşte. Înţelegeţi? Oricum, chiar dacă aveţi sentimentul că nu
vă pricepeţi la literatură, vă puteţi gândi că seamănă cu muzica.
De exemplu, piesele lui Vivaldi sunt celebre tocmai pentru tehnica
repetării obsesive a unor, altfel, banale fraze ritmate. În cazul
nostru, când ne e lumea mai dragă şi începe să ni se pară că am
prins sensul promis al metaforei noastre autonome, dar şi
interactive, de obicei sună telefonul mobil al lui Doru Banţu. Aşa
se întâmplă şi acum. Aşa se întâmplă şi acum... Expertul se retrage
într-un colţ al camerei, pentru a avea mai multă intimitate în
timpul convorbirii. Alec Panaite şi Irina Popescu studiază în
continuare documentele. Titi Iancu ia ziarul lui Doru Banţu şi
exclamă surprins: -Ia te uită, expediţia noastră la Pol a fost
devorată de ursuleţul Fram! Este a doua oară când se întâmplă... Se
caută voluntari pentru a treia încercare... Hrană vie... -Da,
Maria... Sigur că îmi ţin promisiunea, suspină expertul în resurse
umane, acoperind receptorul cu palma. Vrei să-ţi fac rost de o
cremă emolientă foarte căutată? Biofort Ursolan, de import, dar se
fabrică şi în România... ai auzit de ea? Spune-mi, cum e la tine la
serviciu? Totul e ochei? Că era mare balamuc aseară... Ştiţi ce
urmează, nu-i aşa? Ştiţi ce urmează, chiar dacă, aşa cum am promis,
nu voi mai folosi italicele în această compoziţie modernă... Maria
vorbeşte la telefonul mobil plimbându-se pe buza ameninţătoare şi
subţire, transparentă ca sticla, a unei crevase. Din când în când
se apără de vânt cu braţul liber. În spatele ei, în viforniţă, la
mare distanţă, se zăresc doi urşi polari devorând un cadavru. -Am
avut un caz foarte interesant... La o nuntă, într-un sat din
Oltenia, mirele a deschis focul asupra nuntaşilor cu o armă
militară. O găsise într-o ladă în pământ, când a săpat pentru
pivniţă. Cartuşele erau fără glonţ, oarbe, omul băuse un pahar şi a
vrut doar să se distreze... I-a speriat atât de tare pe toţi, încât
nuntaşii, de frică, după cum declară ei, au sărit asupra lui şi
l-au luat la bătaie... O nenorocire. I-au sfărâmat oasele. Oltenii
sunt oameni hotărâţi, îţi dai seama... Profesorul... profesorii...
alţi chirurgi... au cusut la el trei ore... Şi copilul, dacă-ţi
aduci aminte... Pe care l-am dus eu cu targa în sala de operaţie...
Era tot de acolo, de la nuntă... A înghiţit de spaimă un capac de
termos. Copilul miresei, din prima căsătorie... Nu, evident, ea nu
era fată mare, cum naiba să fie?... N-a mai putut fi salvat. A
murit. Organele lui vor fi folosite pentru mai multe transplanturi:
de ficat, de rinichi, de splină, de cristalin, de apendice şi de
inimă... femeia a fost de acord, dar tot a făcut un scandal
monstruos. Vrea să îi dăm dopul de la termos înapoi... Sau să îi
cumpărăm un termos nou..., dar dopul a fost luat de procuror ca
probă... Iar spitalul nu are fonduri pentru investiţii... Ţiganca a
zis că, dacă nu i se respectă dreptul la proprietate, îşi dă foc în
faţa Primăriei. Au sedat-o şi au dus-o la balamuc... Tu cu ce crezi
că trebuie să mă îmbrac mâine, pentru că să ştii că aş vrea să-i
fac o impresie cât mai bună mamei tale... Cum de ce? Pentru că te
iubesc. Şi vreau să îi cumpărăm şi flori. Scumpe. Ninsoarea
încetează brusc. Deasupra banchizei se întrezăreşte, ca un germene
al unui fenomen fascinant şi inexplicabil (o metaforă) perdeaua
încă subţire şi fragilă a aurorei boreale. Se aud motoarele unui
avion şi o mulţime de paraşute colorate de care atârnă zâmbitori
ursuleţi polari, ţinând stângaci în lăbuţe cutii de cremă
emolientă, coboară lin în jurul femeii. Ea are întipărită pe chip o
expresie de fericire. Urşii adulţi şi feroci din spatele Mariei,
intrigaţi de zgomotul produs de avion sau poate de aurora boreală,
abandonează cadavrul şi se ridică pe picioarele din spate privind
către cer. Apoi se îndreaptă cu salturi mari spre femeia în extaz,
care încă nu-i observă. -Vreau să-i arăt cumva cât sunt de fericită
cu tine. Uite ce uşor îmi vine să zic lucrurile astea la
telefon!... Nu, iubitule, nu mă aude nimeni... Nimeni altcineva.
Sunt singură... şi vroiam să îţi mai spun şi ce idee mi-a venit în
sala de operaţie... Când îl coseau pe mire... Gândindu-mă la
mireasă şi la cât e de important să-i pese cuiva de tine... Mai
bine aşează-te pe un scaun... Alo!... Alo!... Alo!... Mă auzi? Nu
ar fi grozav dacă ne-am căsători în iarna asta? Urşii sunt în
spatele Mariei, dar mormăitul lor înfometat este acoperit de
motoarele avionului, solicitate de fantasticele figuri acrobatice
desenate pe cerul rece şi tulbure. De sus, crevasa foarte îngustă
şi lungă, precum rânjetul motanului din Cheshire, pare infinit de
adâncă. Doru Banţu decuplează telefonul mobil. Figura lui nu
prevesteşte nimic bun. Se îndreaptă spre uşa biroului şi îşi
îmbracă blana. Se balansează de pe un picior pe altul, aranjează o
scrumieră, câteva hârtii. Simte nevoia de ordine. Poate că dacă ar
fi ceva mai relaxat şi-ar aşeza pedant o şuviţă de păr, privindu-se
în mica oglindă de la piept cu un gest reflex ca al lui David
Berkowitz. Dacă sunteţi în temă... Alec Panaite se ridică de la
birou. Încheieturile degetelor nervoase ale lui Doru Banţu sunt
când albe, când roz... -Ce nenorocire!... Şi doar pe femeia asta
chiar o iubesc! -Ce faci, pleci? întreabă Alec Panaite. Titi Iancu
citeşte un poem din lirica schizoidă a lui Marius Iohanusz, găsit
într-unul din ziarele lui Doru Banţu: -„Imaginează-ţi iubito c-am
fi împreună un cocteil molotov eu cârpa tu benzina care îmbibă
hermina auctorială prin închisoarea visului ne luptăm cu adrenalina
militanţilor pentru pace dintr-un roman de Sholohov cu submarinul
roz cu Gelsomina şi mă iau la trântă cu albăstrimea gheţii din
pletele tale confecţionate din stofe celeste la uzina Femina suntem
legaţi prin nesfîrşite şi contorsionate canale subterane ca nişte
subtitluri ale iubirii noastre atemporale şi sufocată de mituri,
dar adu-mi adu-mi aminte să organizez un import în sfârşit
inflamabil de chibrituri din tărâmul de moarte al realităţii mâine
dimineaţă la poarta cetăţii...” -Ochei. Romantism, poezie!... E
bună poanta, mormăie şi mai nervos Doru Banţu. O să am o zi grea.
Alec, poţi să-mi dai o sută? Trebuie să-i cumpăr maică-mi ceva...
-Sigur. Ar trebui să ne vedem şi mâine. Adică azi... Poate ne facem
un plan de acţiune... -Vorbim pe mobil... Expertul bagă banii
mototoliţi pe care i-i întinde Alec Panaite în buzunarul sacoului,
sub haina de blană, şi rămâne nemişcat. Degetele lui pipăie formele
unui obiect necunoscut. Scoate dispozitivul de ascultare de înaltă
performanţă fabricat în Hong Kong... o părticică poate
neînsemnată... din meta... (dar nu cumva vă plictisesc?) şi îl
studiază o secundă. Surâde, îl arată colegilor şi îl introduce la
loc. Este gata să părăsească încăperea. -Ce este? întreabă Alec
Panaite. -Nimic... Suntem ascultaţi. Vă salut, atreizilor! Figurile
experţilor devin impenetrabile. Uşa se închide în spatele lui Doru
Banţu care, înainte de a ieşi, şi-a umplut braţele de cutii cu
cremă emolientă Biofort Ursolan. Linişte. Se butonează... În timp
ce Harkonnenii se năpustesc cu o poftă de omor ieşită din comun
asupra atreizilor, sună telefonul mobil al şefului firmei EUROEST.
-Bună seara, domnule Atkinson... Vă ascult, şopteşte acesta pe un
ton condescendent.