Hector și târfa Lemnul Cred cã mã cunoaşteţi, numele meu este Max.
Deşi regizorul mi-a interzis sã folosesc securea, sub pretextul cã
ar putea sãri vreo aşchie, cã aş putea rãni pe cineva, de luni în
şir o pregãtesc pe ascuns, îi netezesc cu gresia tãişul impecabil,
fãrã nici o ştirbiturã, o ung cu vaselinã pentru ca umezeala sã nu
atace oţelul sclipitor, apoi o învelesc într-o hainã veche, cu
cãptuşeala desfãcutã, o arunc în ladã şi trântesc capacul pe care
sunt pictate grosolan scene din vodeviluri, prinţi palizi şi doamne
opulente, cerşetori şi femei de stradã, castele, corãbii şi
militari cu ţinuta în dezordine şi atât de multe alte tablouri noi
sau recuperate din colbul istoriei, aranjez deasupra pledul peticit
şi mã aşez peste toate astea cu evidentã şi naturalã mãreţie, mã
cuibãresc, mã institui, mã pun, ca pe un tron, maiestuos, cu pipa
atârnatã între buzele groase, vineţii, semnificativ arcuite pe
mutra mea rotundã, buhãitã, serioasã, exact aşa cum pot fi vãzut în
afişele zdrenţuite de vânt, lipite pe ziduri, pe la colţuri de
stradã, fâlfâind ca nişte perdele în faţa unor ferestre zidite,
oarbe, întunecate pe veci. În acest timp, doamna Cati, ca în toate
dupã-amiezele fãrã spectacol, probeazã diferite peruci, se priveşte
în apele clare ale unei oglinzi mai mult sau mai puţin veneţiene.
Nu pot sã nu îi admir gesturile elegante, felul în care prinde
buclele grele pentru a le sãlta uşor, pentru a le potrivi şi a le
stãpunge cu ace prelungi, de argint; nu pot sã nu mã gândesc la
toatã viaţa mea petrecutã alãturi de acesatã creaturã fãţarnicã, la
statornica urã pe care, de atâta amar de vreme, i-o port. Poate cã
sentimentul acesta regretabil şi, fãrã îndoialã, teatral nu ar fi
înflorit în sufletul meu dacã nu mi s-ar fi infiltrat în minte, zi
dupã zi, gândul cã fãrã ea nu aş fi cunoscut niciodatã gloria,
împlinirea, nemurirea prin artã; cã fãrã ea, fãrã ideea ei genialã,
regizorul nu m-ar fi observat niciodatã şi nu aş mai fi apãrut pe
scenã, îmbrãcat cu fracul meu demodat, pentru a polariza, timp de o
orã întreagã, interesul dumneavoastrã, al celui mai felurit public
ce poate fi întâlnit printre crescãtorii de animale din stepa
calmucã şi printre rafinaţii pensionari ai academiilor de teatru
din Paris, Londra sau Amsterdam; nu m-aş mai distra zile în şir,
încercând sã-mi amintesc în ce împrejurãri am primit cele câteva
sute de medalii, ordine şi tot felul de alte distincţii: un bagaj
greoi la care poate cã aş fi renunţat dacã nu aş fi fost obligat,
din când în când, sã îl expun în vreun lobby înţesat de lume.
Sigur, pe doamna Cati nu am pãrãsit-o nici pentru o zi în toţi
aceşti ani, am purtat-o cu mine peste tot, cãutând, într-un mod
poate prea subtil, sã mã rãzbun, pentru mizeriile îndurate
odinioarã, prezentând-o alãturi de celelalte trofee. Dar, în ciuda
eforturilor mele, chipul ei rãmâne în continuare acoperit de
dispreţuitoarea mascã a indiferenţei, care mã urmãreşte şi în vis.
Ştiu, ea considerã cã, fiind cea care a gãsit LEMNUL uriaş
rostogolit de valuri, ar trebui sã fie adevãrata stea a
spectacolelor noastre sau, mãcar, sã i se acorde o atenţie mai
mare. Dar colaboratoarea mea este, de fapt, o figurã meschinã, care
refuzã sã vadã adevãrul. Aşa cã, mã ridic de pe capacul pictat şi
mã apropii de doamna Cati, abordând irezistibilul meu zâmbet
profesional. Îi spun cã e timpul sã ne repetãm rolurile. La
început, pare nedumeritã. Apoi, ca trezitã din somn, clipeşte de
câteva ori şi începe sã declame cu voce joasã. Doamna Cati: Trupa
noastrã ajunsese în Sud cam demoralizatã, lipsitã de speranţã şi
orizont. Ne instalasem pe o plajã pustie, în apropierea unui sat de
pescari - ah, nu voi putea uita niciodatã ţipetele de alarmã ale
pescãruşilor -, ne instalasem pe o plajã pustie şi pregãteam o
piesã nouã, “Întoarcerea lui Ulise” sau cam aşa ceva. Erau câteva
scene tari, nu ne dãdeam în lãturi de la nici un truc dacã astfel
puteam obţine un strigãt sincer de oroare, de groazã. Orice semn de
emoţie din partea spectatorilor, puţini şi cam vulgari, era o
adevãratã victorie pentru noi, deoarece textul era sãrac, n-avea
nerv, iar replica venea anapoda, falsã şi fãrã strãlucire.
Octombrie bãtea în obloanele vagoanelor. Un vânt subţire ne
ameninţa stagiunea cu o moarte rapidã şi tristã. Cine sã mai
coboare, pe stâncile lunecoase ale falezei, pentru a vedea o mânã
de actori obosiţi, încercând, cu ultimele lor puteri, sã dea viaţã
unor personaje şi unor idei uitate, anacronice? Tânjeam dupã un
public generos, receptiv, visam adeseori sãli spaţioase, în care
ropotele de aplauze nu mai contenesc, multiplicând la infinit un
succes colosal. Şi, în tot acest timp, ne îngrijeam de hrana cailor
slãbãnogi şi apatici, ne cârpeam costumele, imaginam decoruri noi,
ne distram, în nopţile fãrã lunã, şterpelind câte-o gãinã de prin
curţile oamenilor... Max: Mai tare şi fii atentã la ţinutã. Capul
pe spate, ãsta nu-i un rol pe care sã-l interpretezi egal, ca pe al
Ofeliei, de exemplu. Trebuie sã nuanţezi, sã se simtã ezitãri şi
elanuri, bucurie şi spaimã ascunsã. Nu mã privi cu ochii ãştia goi,
de pãpuşã; lasã peste ei o ceaţã plinã de sensuri, de adâncimi!...
Doamna Cati: Hai, terminã, n-ai sã-mi dai tocmai tu lecţii de
actorie!... Lemnele se sfârşiserã şi puţinele provizii pe care le
mai aveam abia de ne mai ajungeau, mie şi lui Max, pentru o zi sau
douã. Max fãcuse şi un guturai urât, îi plângeai de milã, nu alta.
El şi aşa nu este în stare de nimic, are încheieturile subţiri,
lipsite de putere, pieptul slab, descãrnat, şi un gât lung plin de
cute, un gât de pasãre. Se înfofolise în nişte cârpe mizerabile şi
scâncea atât de tare într-un colţ al vagonului, încât îmi accentua
într-un mod scandalos starea de melancolie, de tristeţe. Mã simţeam
frustratã, aveam nevoie de distracţie, de o ralaxare... Dar cui
sã-i spun toate astea, acestui ipochimen lipsit de bãrbãţie,
acestui individ cu aspect de moluscã, degradat, fãrã idealuri? Pe
el nu-l intereseazã decât supa din lingurã şi peticul din turul
pantalonilor! Privindu-l, simţeam cum mi se urcã sângele la cap, mã
simţeam singurã şi deznãdãjduitã. Mã simţeam femeie pânã în vârful
unghiilor. Mã simţeam în stare sã înfãptuiesc o crimã. Aşa mi-am
amintit de LEMNUL acela pe care valurile îl aruncaserã pe ţãrm.
Max, i-am spus, ţi-e frig, sãrmanule, eşti complet îngheţat! Pânã
când se vor întoarce actorii şi regizorul, tu ai sã te cureţi, mãi
bãiatule, şi-ar fi pãcat, zãu aşa... Du-te, mai bine, şi taie
LEMNUL, ştii tu care, sã aţâţãm focul, sã ne mai dezmorţim şi
noi... Max (aparte): Vai, scorpia vrea sã mã omoare! Vrea sã tai
LEMNUL ãla noduros, cãruia nu i-au venit de hac nici Othello, nici
Hercule... Poirot, nici Agamemnon sau cum îi spune, îmi scapã
numele, şi sã-l tai eu, un amãrât care de-abia am reuşit sã rup
biletele de intrare şi sã ridic sau sã cobor cortina! Desigur,
musculoşii trupei vor râde de mine. Sunt mort, nu am nici o
scãpare! (Cãtre doamna Cati) Dar, draga mea, ei pot sosi deja în
orice clipã, chiar mi se pare cã-i aud venind! Nu este Hamlet cel
care chicoteşte la urechea Desdemonei, fãcând-o sã uguie ca
porumbeii? Doamna Cati: Nu mai pierde nici o clipã, uite, ai şi
început sã delirezi! Peste câteva momente va fi prea târziu. Du-te
mai repede şi taie LEMNUL ãla! Max (Iese din vagon abia ţinându-se
pe picioare, strãnutând, bãlãngãnindu-se, slãbit de guturai. Cautã
cu privirea un lemn, orice lemn, pentru cã, la urma-urmei, marea
este atât de generoasã! Din pãcate, nu vede nimic altceva în afara
LEMNULUI, care îi rãsare drept în faţã. Securea este înfiptã exact
în mijlocul lui, în rotocolul central, în primul cerc, în primul
cearcãn. Nu este un lemn adevãrat, ci un coşmar. Fibrele îi sunt
încolãcite, înnodate între ele ca şerpii, putrede, lipsite de
elasticitate. Umflãturi urâte, negre, se iţesc în toate pãrţile.
Fãrã îndoialã, ceea ce are în faţã reprezintã resturile unei
rãdãcini foarte bãtrâne, care a aparţinut unui arbore falnic,
secular.): Iubito, cum am sã reuşesc eu sã despic, sã sparg, sã tai
cu securea un astfel de lemn? (Aparte) Câtã cruzime! Clipele îmi
sunt numãrate! (Cãtre doamna Cati) Eşti sigurã cã efortul acesta mã
va salva? Crezi cã este posibil sã rezist, sã-mi depãşesc
slãbiciunea trecãtoare pentru ca, pe urmã, sã ne încãlzim amândoi
la flãcãrile jucãuşe, produse de ... Produse de... Doamna Cati:
Surcele. Max (Desprinde securea din strângerea lemnului, o ridicã
şi o repede cu toatã forţa de care dispune. Buf! Nici un efect.
Personajul transpirã. Cineva a aprins un reflector.): Fir-ar al
dracului! Regizorul (Din culise): Înţelegeţi? Nu conteazã dacã va
reuşi sau nu sã despice LEMNUL, importantã este doar încercarea
disperatã a lui Max. Pe chipul lui se succed toate stãrile
sufleteşti, de la urã la deznãdejde, de la speranţã la hotãrârea de
nestrãmutat, la obsesie, la nebunie chiar. Ia du-te, mãi, şi ia-i
toporul ãla, sã nu-şi dea peste degete sau sã nu strice, Doamne
fereşte, LEMNUL! Da, eu fac toate estea, eu sunt Max, mã cunoaşteţi
dumneavoastrã foarte bine! Iar acesta este actul în care primesc
aplauze la scenã deschisã. Doamna Cati nu are decât un rol
secundar. S-a retras în faţa oglinzii mai mult sau mai puţin
veneţiene şi îşi potriveşte, apaticã, buclele perucii. Are o
distincţie înnãscutã, e fãcutã pentru a juca mari cucoane. Eu o pun
bine în evidenţã, o las sã strãbatã scena în lung şi în lat, sã
treacã pe lângã LEMN, sã-şi arate gleznele şi decolteul adânc.
Chiar dacã o urãsc şi chiar dacã ea mã dispreţuieşte. Dar toate au
o limitã, va veni o zi când îmi veţi cunoaşte adevãrata faţã, când
veţi afla ce cred şi ce pot. Atunci, voi ieşi pe scenã cu securea
pe umãr, mã voi apropia cu pas elastic, sigur, de LEMN şi, dintr-o
singurã loviturã, îl voi despica.