Hector și târfa Dumnezeu, vrăbiile și câteva pisici- fabulă în
șapte tablouri Primul tablou Bãtrânul povestitor locuieşte într-o
casã pierdutã printre ierburi şi arbori şi atât de veche încât,
prin acoperişul ei, se poate auzi respiraţia de argint a
singurãtãţii divine. E noapte sau aproape noapte şi s-ar putea
spune cã un deget transparent deseneazã arabescuri pe oglinzi şi pe
geamuri sau semnãtura indescifrabilã a timpurilor confuze. Ce a
fost? Ce va fi? - se întreabã bãtrânul, umblând de colo-colo în
cãutarea unui lucru mãrunt al cãrui nume vag este ascuns printre
celelalte cuvinte. Ar avea nevoie acum de o semnificaţie, de un
tâlc, de o frazã, de un final de fabulã, pentru a adormi: o
încheiere convingãtoare, înainte ca neliniştea lunarã a pisicilor
înfierbântate sã le urce iar pe cornişã. Acolo, ele scriu poveşti
pline de viaţã, mãturând praful din lucarne şi jgheaburi, iar Cel
de Sus, desigur, le poate citi, îşi spune povestitorul, cu o uşoarã
invidie la adresa cozilor lor înfoiate. Dar pisicile, urmându-şi
formidabilul instinct, îşi ascut încã ghearele în tencuialã - e
devreme, deci - şi îşi încleşteazã fãlcile, aşa cum ar închide
bãtrânul capacul ceasului cu lanţ, clãtinat ca o ceapã de aur: cu
un pocnet, cu o umbrã de cruzime, cu un strop pofticios de salivã,
cu o sclipire de granat învechit. O frazã şi, apoi, întunericul!
Cauza poate fi împlinitã şi inainte de culcare, râde bãtrânul,
ştirb ca o canã. Cuvântul, lucrul acela mãrunt şi murdar, pãtat şi
mototolit, e pe undeva pe aproape, poate sub scaune, în cripte sau
în geamantanul de lemn, din armatã, sau în coiful roman de pe
şemineul de marmurã, în rezervorul de apã sau în gaurã de şoarece.
Sã îl gãseşti, este un joc de copii, gândeşte bãtrânul, scormonind
în dezordine prin sertarele şubrede ale sufletului sãu patriarhal.
Cât pe ce sã se gratuleze, sãrmanul, cu apelative pe care nu le-a
folosit niciodatã în povestirile sale! Iatã, însã, cã, în ultima
clipã, simte sub talpa de pâslã nervura vie a unui verb care se
îndepãrteazã târâş cãtre colţul odãii. Ridicã încet piciorul, îşi
ia avânt şi striveşte fãrã greş scârboşenia, sub imensa greutate a
maşinii de scris. Apoi, fireşte, suflã în lumânare. Pisicile se
caţãrã tot mai sus, mieunând plictisite. Al doilea Soarele
strãluceşte din nou, ca şi ieri, dar nimic nu mai este aşa cum a
fost, pentru cã Dumnezeu, în cele din urmã, le-a iertat oamenilor
toate pãcatele, atât pe cele mãrunte cât şi pe cele teribile. Din
acest punct de vedere, oamenii au devenit egali ca firele de iarbã,
ca lalelele olandeze. Oamenii au devenit egali ca stropii de ploaie
şi s-a instaurat Împãrãţia de O Mie de Ani a Monotoniei Morale. Dar
unii spun cã, în lipsa întunericului, lumina soarelui e palidã, cã
diamantul e doar cãrbune bun de ars. De aceea, poate, în fiecare
dimineaţã bãtrânul îşi aprinde pipa cu un diamant. Mi se va ierta
şi aceasta, surâde el, privind pe deasupra ochelarilor frunzele
ofilite ale castanilor şi suflând fumul pe nãri. Uşa scârţâie şi
pisicile se strecoarã neauzite, iar labele lor agile şi moi
vibreazã candide în atingere cu alcãtuirile armoniei depline. E aşa
cum au visat generaţiile apuse de povestitori, este idilic al
doilea tablou, din care nimeni nu se va trezi prea curând, chiar şi
înţepându-se în deget cu un ac îndelung ascuţit pe gresia asprã a
realitãţii înconjurãtoare. Al treilea Iar vrãbiile ciripesc. Sunt
vrãbii pestriţe, venind din Levant, şi vrãbii roz, venite de
nicãieri; sunt vrãbiile despre care Lautreamont a compus un poem,
iar foile luate de furtunã au întunecat, pentru o clipã, pâlpâirile
felinarului de la prora, astfel încât, de fapt, nu s-a consemnat
nimic în jurnalul de bord. Apoi, sunt vrãbii polare, cu ciocul alb,
îngheţat. Unele vrãbii au capişoane, iar altele inele de-aramã
bãtute pe nicovala din cortul Marelui Han. Despre unele nici nu se
poate spune cã-s vrãbii, aşa sunt de mãrunte, în timp ce despre
altele s-au scris capitole întregi de dicţionar, ilustrate cu
gravuri şi cu citate din opera cãlãtorului Strabo. Toate acestea se
adunã în zori şi se scaldã în praf. Oricât aţi fi de frumoase,
aveţi creierul cât o gãmãlie de chibrit, spune bãtrânul, încercând
sã le sperie cu o morişcã de lemn sau aruncându-şi dupã ele
papucii. Nu reuşeşte, totuşi, decât sã lipãie pe prispã cu labele
goale, cãci vrãbiilor nici nu le pasã de dojana abia disimulatã din
glas. Ele ciugulesc lichenii şi mortarul fragil. De asemenea, le
atrage lemnul pufos şi moale al stâlpilor de brad, le stârnesc
interesul petele mari de ruginã de pe burlane. Da, plouã adeseori
pe aici, ca în Macondo, de aceea se adunã atâtea vrãbii în zilele
cu soare şi de aceea scârţâie uşile, oricât de bine le-ar unge
bãtrânul. Aici, dimineaţa, doar pisicile tac. Al patrulea Sã ne
gândim puţin la generozitate şi la creaţie. Steinbeck, de exemplu,
i-a lãsat pe Pablo şi Pilon, în grãdina înverzitã a cãsuţei lor din
Tortilla Flat, sã-şi soarbã vinul, nepãsãtori la bâzâitul adormitor
al muştelor toropite de cãldurã, cu o generozitate pe care a
remarcat-o din plin presa literarã. Creatorul lor le iertase, de la
bun început, omeneştile pãcate. Acesta este un lucru de înţeles,
exprimã fervoarea iubirii autorului, cum lesne se poate observa,
faţã de cele douã personaje care, în tihnã, chibzuiesc asupra
vieţii şi morţii, asupra legilor sfinte ale naturii. Roua sclipeşte
pe frunzele de brustur şi pare a fi un nesecat izvor de bogãţie în
Tortilla Flat, unde se simte pretutindeni suflarea lui Dumnezeu şi
trecerea Sa plinã de graţie; atingerea uşoarã a pasului Sãu
împrãştie efluvii de miresme. Steinbeck era şi el un bãtrân
povestitor, cu auzul fin şi cu ochiul atent, mereu la pândã în
odaia cu acoperişul subţire, şi multe dintre povestirile sale au
fost inspirate de glasul lui Dumnezeu. Îl auzim, desigur, şi noi,
odatã cu ciripitul vrãbiilor, cu bâzâitul muştelor. Iar pisicile se
strecoarã mai departe, neauzite. Al cincilea Vrãbiile ciripesc.
Sunt flãmânde, dã-le ceva de ciugulit! Dã-le pâine!, se adreseazã
Divina Prezenţã bãtrânului povestitor, iar acesta, uimit de
minunata întâmplare, îşi face cruce pe prispa îngustã. Niciodatã
Glasul nu a fost atât de limpede şi niciodatã nu i s-a adresat atât
de simplu şi de vibrant ci, de cele mai multe ori, L-a perceput ca
pe o şoaptã neclarã, poate înşelãtoare, ca pe un zvon, ca pe un
murmur înfiorând adâncuri. Niciodatã nu a ştiut bãtrânul cã într-o
simplã propoziţie se pot ascunde atâta luminã, atât adevãr şi atâta
candoare. Cãci, dincolo de valoarea lor semanticã obişnuitã, el
percepu în cuvinte sensul înalt al punctului definitiv de impact,
care cuprinde în sine rãcoarea ţãrmurilor şi fierbinţeala
deşertului, valul efemer şi stânca eternã, îmbrãţişate într-un
singur şi absolut impuls mineral. În mijloc, dar şi pretutindeni în
cuprinsul sãu, sâmburele, oul, foetusul primordial, promisiunea
vieţii, pulseazã simultan cu ameninţarea veşnicã a declinului.
Mulţumescu-Ţi Ţie, Doamne, şopteşte, fericit, omul şi se grãbeşte
spre cuhnia povârnitã din curte. Pisicile îl privesc cu ochii mari,
dilataţi. Nu se ştie de ce, ele se strecoarã mai departe, neauzite.
Al şaselea Oare ce fac, oare ce pun la cale afurisitele astea de
pisici? Degetele bãtrânului povestitor, încã puternice, fãrâmiţeazã
pâinea uscatã. Sunt multe vrãbii, neînchipuit de multe, dar pâinea
nu lipseşte din mica gospodãrie. Ehei, ce poveste! Lucrarea
mâinilor se împleteşte cu lucrarea minţii, cãci oamenii ca el sunt
grozav de scormonitori. Tot felul de istorii, de întâmplãri
extraordinare se deruleazã cu vitezã pe ecranul aburit al memoriei
şi toate se descifreazã uşor, toate dezvãluie semnificaţii
dãtãtoare de încredere şi speranţã. Bunãoarã, povestea bãtrânului
cizmar care, dând unor vrãbii flãmânde ultima bucãţicã de turtã,
s-a trezit dimineaţa cã mãruntele vietãţi i-au pingelit, peste
noapte, ghetele şi i-au vãxuit cizmele; sau aceea a copilului
vagabond care şi-a împãrţit amãrâtul sãu biscuit cu un pãduchios şi
lehãmisit de câine! Desigur, mai târziu, acesta din urmã l-a salvat
din ghearele oamenilor rãi. Cine altul sã înţeleagã mai bine
asemenea lucruri, decât un bãtrân povestitor? El însuşi aşterne pe
hârtie istorii care susţin moralul miilor, poate zecilor de mii de
prieteni necunoscuţi, aflaţi în cursa nesfârşitã, în competiţia
vieţii. Da, azi impulsul de a scrie ceva minunat şi nobil este mai
puternic decât altãdatã. Dar uşa scârţâie şi vrãbiile ciripesc
asurzitor. Al şaptelea E linişte. Bãtrânul înmoaie tocul în
cerneala mov. Poate cã va nãscoci un text important: o nuvelã, un
roman sau o fabulã. Zâmbeşte fericit la masa de lemn, în casa
pierdutã printre ierburi şi arbori, şi se gândeşte la înţelepciunea
lui Dumnezeu. Sã ne oprim aici! Nici un cuvânt în plus! Este de
necrezut ce pot face câteva pisici cu un stol de vrãbii proaste şi
bine hrãnite.