Hector și târfa Hector și târfa Ştiu dinainte că lumina murdară,
tulbure, despre care nu se poate spune decât atât, care nu poate fi
descrisă decât astfel, alunecă grea, gelatinoasă, din ochiul de
geam îngheţat, în jos, pe peretele încă albastru al nopţii,
conturând abia acum visul acela deja îndepărtat. Fără să mă
descopăr, fără să mă divulg acestui nou început, fără să îmi ofer
inutila participare - absurdul respiraţiei mele ar fi, poate, o
tulburătoare caligrafiere a unui nedorit ego, dar, insuficient
conturat, îl încorporează umbrele încă dense, tăcerea, îl dizolvă
discret, neauzit, îl anihilează spaţiul imens dintre umăr şi planul
de separaţie, zidul dur, concret, convingător, rece, fidel
realităţii din care îşi trage scrâşnitoarele seve -, mă dedau
voluptăţii de a-mi redescoperi propriile volume, încet, prin
enumerare, îmi inventariez cu o secretă satisfacţie ceea ce ar
putea deveni, deşi nu mi-o doresc cu adevărat, nu încă, propria mea
anatomie, os cu os, muşchi cu muşchi, cartilagiu cu cartilagiu,
alungând miile de înţepături fierbinţi ale somnului anchilozant, ca
pe secundele acelui răstimp plin de fantasme, desigur, în căutarea
unei semnificaţii sub pleoapele coborâte adânc, foarte adânc, în
căutarea unui reper, în căutarea unei ocrotitoare speranţe. Şi,
deodată, mă trezesc. Sau, mai exact, mă inundă o teamă fragilă,
retrospectivă, din existenţa mea anterioară acestei nopţi, dar de
necontestat, o relaţie fizică vie, un miros, un nume, amintirea
unui fel de tandreţe prezentă chiar şi în brusca percepţie a
spaţiului acum plin în care mă aflu: Hector. Poate că moţăie, nu-i
aşa?, poate că moţăie, dar poate că e aproape îngheţat, clănţănind
învelit în ceaţa mizeră pe care numai contracţiile violente ale
stomacului lui, altfel flasc, cu pete de culoarea unturii râncede,
o mai împrăştie dincolo de parapet; poate că emite în vis acele
sunete întrerupte brutal de spasmele aliniate în topica unei spaime
adânci, subterane, neinteligibile, inconştiente, dar de fapt te
pândeşte de mult, încordat, îngrozit, gata să se repeadă, poate,
pentru ultima oară. Noli tangere. Pentru că deja te urăşte
suficient. Pentru că, pe măsură ce viaţa îl părăseşte, lăsându-se
înlocuită de golul enorm care a şi început să vibreze în toate
lucrurile, dragostea îşi pierde sensul, conturul fin, mistuindu-se
dincolo. Limba vânătă, buzele umflate de acid, vârtejurile
intermitente stârnite în zăpadă atunci când nările i se dilată
dureros, o mărturisesc. Ar trebui să-l împuşti. Ar trebui să-l
împuşti chiar acum şi să-l împingi cu piciorul. Gheaţa subţire ar
crăpa, apoi apa densă, uleioasă, l-ar cuprinde uşor, l-ar primi,
înfăşurându-l, din ce în ce mai strâns, într-un giulgiu de sticlă.
Dar, în loc să faci asta, îl strigi din nou, nervos, tremurat,
apropiindu-te cu un pas, nedumerit, întârziind o clipă, un minut,
balansându-ţi înfiorarea în pragul înţelegerii ce va să vină,
gustând emoţia sălcie care se insinuează deodată, Hector, dar târfa
dă târcoale, e aici, în sfârşit ai priceput şi tu, se oferă, se
desface lascivă în moleculele violete care topesc zăpada sub botul
lui fremătător, perversă, singură, exactă, marea târfă a ultimei
însingurări. Stai, deci, proţăpit, cu ochii holbaţi, refuzând
adevărul cu silă, lângă parapetul din scânduri putrede,
scârţâitoare, albicioase, refugiul final, cum de nu te-ai gândit
până acum, limita absolută a retragerii lui din faţa acestei
indubitabile erori: un teritoriu până nu demult asumat, coerent,
devenit între timp un tărâm al umbrelor ameninţătoare, deformate
până la confuzia totală dintre semne - cele înscrise în toposul
suferind tot mai mult sub invazia supremului gol şi cele scânteind
în pupilele mărite de foşnetul lăuntric, de dezordinea chimică, de
magia întoarsă a vieţii către haos. Hector şi târfa, răscolind în
iarna sclipitoare, obositoare, năucă, jarul unui foc adormit. Şi,
dincolo de parapet, chemarea nopţii, mai precis negativul ei
conspirativ, dar voi încă mai aşteptaţi, ca în miezul unei seminţe,
pocnetul fierbinte, uluitor, care va sparge acest tablou static şi
fragil, acest puzzle suspect, cu un gest magnific, în mii de
cioburi, în mii de cuvinte fără accente, fără punctuaţie, fără
sens, transformându-l într-o frază nedefinită, gângavă, în urechea
cu desăvârşire surdă a dimineţii. Dar, pentru că, sub această mască
a încremenirii, nimic nu durează, ci (mereu în desfacere, mereu în
îmbinare), forme necunoscute îşi ating marginile cu o agresivitate
abia reţinută, alegi până la urmă rigoarea unui gest obişnuit,
oricare ar fi el, cel mai simplu pe traiectoria firescului, trădând
poezia - ce riscă să crească din înfruntarea voastră - cu logica
sterilă şi mecanică a unui clişeu. Şi, astfel, ţeava armei coboară
candidă, regală, cu un fâşâit ca de mătase, către gâlgâitoarea
agonie a fiinţei care te vede, încă te vede, sigur te vede şi,
deci, te cunoaşte. Acum, lumina, depusă ca un praf imponderabil
într-un strat gros, mişcător, pe muchii şi forme, în golurile
aparente care fragmentează materia, se strecoară neauzită, urcă şi
coboară cu repeziciune prin capilarele transparente ale
universului, demontând mecanismul pufos, leneş, mă separă de mine
însumi, dizolvând membrana semipermeabilă care lăsa să mă atingă
doar clipocitul unei false memorii, nutrientul acestui glissando
periculos şi euforic din care, ezitant, se desprind mai întâi
ochiul stâng, apoi celălalt. Zidul creşte chiar de aici, din
imediata apropiere, gros, aspru, vulgar, vineţiu, pahidermic,
copleşitor, compact, viguros, inexpugnabil, adică direct din umărul
meu amorţit, înălţându-se într-o verticală furie, scrâşnind,
rupându-se din sine însuşi într-un profund elan geologic. Risc să
mă absoarbă, deci, să mă înghită, să mă tragă în sus, spre
ramificaţiile lui grele, absurde, care curând vor crea un grav
dezechilibru în paşnica arhitectură a încăperii. Mă răsucesc şi,
deodată, mai puternică decât arsura din umărul rănit, aceeaşi
obsedantă lumină a unei dimineţi de iarnă îmi linge fruntea sub
care ochii ţipă de durere, se zvârcolesc ca două animale captive şi
se autodevoră. Dar o clipă mi-a fost de ajuns ca să o văd. Atârnată
în retină de cuiul ruginit, destrămând prin simpla lui existenţă
invulnerabilitatea grunjoasă a zidului, pare o pasăre frântă în
depărtarea unei iluzii. Aş putea s-o ating cu degetele, bâjbâind în
direcţia palpitului ei neguros. E o armă bătrână şi tristă, dragul
meu Hector, şi tu, desigur, o recunoşti, ai reconoscut-o de când,
cu degetul apăsat pe cocoşul lustruit, m-am clătinat, sufocat de
mirosul înăbuşitor al târfei. Însă câinele simţise mai întâi lupul,
îl simte încă, înconjurat de un halo olfactiv fierbinte, dur şi
ameţitor, de urină şi sânge şi de pământ răscolit printre rădăcini
de sălcii putrede, înconjurat de aburul stătut, al spaimei ascunse
în ochii injectaţi şi vicleni. Era o vibraţie violentă în mucoasele
îngroşate de somnul acela prea lung, îngrozitor de lung, dar
câinele nu se tulbură, nu sări zvâcnind ca un arc în întâmpinarea
primejdiei, căci percepuse în aceeaşi secundă semnalul secret care
îl avertiza că totul venea dinăuntru, dintr-un spasm al memoriei
înceţoşate de febra odihnei, că era doar brusca ascensiune a unei
amintiri prin straturile năclăite de o ciudată oboseală, de care
îşi amintea de asemenea vag, straturile acelea moi din sine însuşi
prin care coborâse încet în absenţă, şi se ghemui şi mai mult,
oftând, ferindu-se parcă, acceptând alternativa aşteptării. Lupul
avea o sută de ani, era încă tânăr, deşi trupul i se împuţinase,
deşi şchiopăta înfiorător, mersul lui semănând cu salturile
imprevizibile ale unui koae din rasa Kroe găsit în cinci sute patru
de nişte lucrători săpând o fântână şi despre care Iu Iann afirmase
că ar fi fost viu. Aducea atât de mult cu acel animal şi pentru că
avea o singură labă iar ficatul său era plin cu pământ. Se deplasa
- dar cine ar îndrăzni să afirme lucrul acesta cu siguranţă? - din
direcţia norilor nimbostratus, aproape sfâşiaţi de vârfurile
cangrenate ale unor sălcii subţiri şi dure ca sticla şi, odată cu
ei, îşi presăra efemerele urme pe întinderea lacului de la răsărit.
Sub singura lui labă - cu şapte gheare încovoiate în fiecare din
cele şapte culori ale spectrului, făcând să strălucească în urma
lui un minuscul curcubeu - gheaţa gemea ca un copil părăsit. În
dreptul parapetului se opri - pentru a-şi lua un ultim avânt sau
pentru a arunca o privire de recunoaştere asupra acelui ţărm pustiu
-, trase pe nări o adiere plină de nebuloase promisiuni şi se
întinse, dispărând aproape, printre umbrele aruncate din adânc de
apa încă înnoptată. Atunci, gheaţa crăpă în miliarde de cioburi de
o fineţe inimaginabilă şi ziua irupse triumfal peste coapsele
descărnate ale câinelui. Îl auzise. Monoton, obositor, crescând
neîncetat, un foşnet ca de hârtie prin nesfârşita apoteoză a
răsăritului, de parcă lupul s-ar fi apropiat - dar câinele ar fi
îndrăzni să perceapă lucrul acesta cu siguranţă? - inconştient,
nepăsător, cu vântul în spate, fără ţel, la voia întâmplării,
înaintând mereu, dar altfel parcă decât prin forţa unei voinţe
agăţate dureros de muşchi, oase şi nervi, ci levitând, împins doar
de curentul subţire al acelui vis. Foşnet doar la început, un
atribut al deplasării, pentru că, pe măsură ce sporea în
intensitate, căpăta identitatea crudă a realului, devenea lup cu
colţi şi cu blană zbârlită dând buzna în creierul lui dezarmat, în
care se declanşă brusc alarma, iar el sări cu pântecul muşcat,
simţind arsura cu fiecare fibră a fiinţei lui rănite în somn,
repezindu-se într-o parte, căutând, în acelaşi timp, să rămână în
picioare, pregătit pentru un nou, poate pentru un ultim atac. Şi,
cu toate că în gâtlejul lui se adunase toată dorinţa de viaţă a
cărnii sfâşiate de surprinzătoarea lovitură a neştiutului, doar un
scheunat nevolnic, nimic doar, un scâncet înăbuşit fu singurul semn
că ar fi recunoscut-o pe cea care se apropia de nicăieri prin albul
necuprins. Singur cu ea, nu se mai temu nici de lup, nici de
mirosul aţâţător, nici de foşnet, ci doar de sclipătul îngheţului
de peste noapte, de zăpadă şi, mai ales, de umbletul beat al
oamenilor, stropind nepăsători cu urină împrejmuirea de nuiele.
Totuşi, durerea persista, adâncă, iute, adăugându-şi gustul amar al
fierii. Se clătină, se lăsă pe o parte şi începu să îşi lingă
ţâţele mici şi negre, adunat în sine, preocupat, căutând să
îndepărteze greaţa şi frica ascunse acolo, cuibărite în adăpostul
cald al sângelui. Şi atunci veni al doilea atac, prin nimic anunţat
de data asta, care îl făcu să se răsucească în zăpadă, să sară, să
latre turbat, să alerge în cerc, să se prăbuşească. Lupul îl urmă
în hăţişurile crescând desfrunzite din el însuşi, fiind când o pată
gri în albul devorat de tristeţe şi teamă, când numai colţi şi
cremene translucidă rostogolită în argintul unei nesfârşite
oglinzi, risipind ecouri şi imagini. Pătratul de sticlă îngheţată
se clatină iar, sub presiunea dimineţii - dar cât este părere şi
cât este certitudine în jumătatea asta de vis spulberat încă
înainte de a mă hotărî să îi accept răbufnirile întretăiate de
fluxul sincopat, de meandrele unui gând care luptă deopotrivă să se
afirme -, în cercevelele subţiri, deschizându-se ca o gură spuzită
în cenuşiul păstos şi fără sens de afară, lacomă, apucând hălci
uriaşe, sorbind, liorpăind întunericul din care încă nu m-am
născut, tot mai aproape de miezul dulce al împotrivirii mele
inutile. Mă desprind treptat, întâi o fantomă de abur, iar mai
târziu o sămânţă chircită sub acoperişul de chiciură al realităţii.
Până dincolo mai e doar un pas şi, de îndată ce îl voi face, vor
izbucni peste lume tobele şi trompetele unui marş de cenuşă şi
stele. PRINŢUL IEŞI ÎN ZAPADĂ ŞI ÎI FU ADUS HÂRDĂUL CU APĂ. SPARSE
CU PUMNUL POJGHIŢA SUBŢIRE ŞI ÎŞI RĂCORI DEGETELE, FRUNTEA DE
CEARĂ, UMERII ÎNCOVOIAŢI ŞI ÎNGUŞTI. CINEVA ÎL ÎNFĂŞURĂ ÎNTR-O
BLANĂ, IAR ALTCINEVA SE APLECĂ ŞI ÎI TRASE CIZMELE CU CARÂMBII
ÎNALŢI. STAROSTELE ÎL ÎNTREBĂ DESPRE ZBUCIUMUL NOPŢII, CARE MAI
DĂINUIA SUB PLEOAPELE UMFLATE ŞI MOI. EL CERU SĂ SE DEA DRUMUL LA
CÂINI ŞI PRIVI FERICIT HÂRJOANA LOR. DIN OCHII MIJIŢI, SCLIPIRĂ ÎN
PRIMELE RAZE ALE DIMINEŢII DOUĂ SFINTE DIAMANTE LICHIDE CÂND VENI,
SCUTURÂNDU-SE, HECTOR, BĂTRÂNUL LIMIER. Mă apropii de chipul
desenat cu linii tremurate în chenarul ferestrei - într-un fel
care, deocamdată, se opune unei adevărate identificări -, deşi
distanţa ce trebuie străbătută este cu mult mai mare, desfăşurată
pe trasee labirintice, imprevizibile, într-un interior ceţos
amintind o grădină antică, armonioasă şi monstruoasă deopotrivă,
amprenta unui deget sau brusca frângere a luminii într-un cristal
cu milioane de feţe, şi chipul acela, privit cumva în răspăr, se
refuză încă, mi se refuză, decupat în fragmente alăturate ilogic de
arborescenţa fastuoasă a unei fragile pelicule de gheaţă în care
explodează o dalie sau o crizantemă transparentă. Pentru a ieşi,
pentru a mă naşte din trupul aseptic al florii, fie în sensul unei
glisări în real, fie asumându-mi labirintul ca pe o dimensiune
firească a acestei dimineţi, ar trebui ca răsuflarea mea să
topească pleoapa minerală a ochiului - un al doilea ochi, desigur,
suprapus celui prin care încerc să mă aflu - şi astfel, privindu-mă
şi lăsându-mă privit, să devin eu însumi oglindă şi chip în
curgerea neîntreruptă dintr-un spaţiu în altul, dintr-un vis în alt
vis, perpetuând infinit o confuză duplicitate, o dramă a
nedefinirii, pierzând astfel ideea, sensul, ritmul viu al
senzaţiilor, al împlinirii, ca un personaj dintr-o ficţiune dintr-o
altă ficţiune, în care câinele Hector, bătrânul limier, mă
însoţeşte în neîntrerupta vânătoare. Deocamdată, el aşteaptă afară,
în spatele împrejmuirii de nuiele, semnalul meu secret şi aburii
prietenoşi ai dimineţii îi ascund prezenţa incontestabilă a târfei,
prelingându-se pe zidul încăperii din ţevile subţiate de timp ale
armei de vânătoare.