Hector și târfa Pictură naivă Haita se adãposteşte pe o micã
platformã îngheţatã, netedã, înconjuratã de pãpurişul gãlbui.
Ici-colo, încolãcite în vegetaţia culcatã la pãmânt, cele şase
animale adormite par, în dimineaţa ce abia se iveşte, ghemuri de
ceaţã densã, palpabilã, ghemotoace reci şi fluide care palpitã
imperceptibil, gata oricând sã se disperseze în aerul amorţit. Spre
deosebire de ele, izolat într-o margine a ascunzişului, concret şi
înspãimântãtor, şeful haitei, marele lup din Oklem, se zbate între
somn şi veghe, urmãrit de imagini din ţinutul pãmânturilor natale
Aşteaptã ca fiinţa minusculã, fragilã, pentru care odinioarã nu
avea decât indiferenţa iar nu cruzimea stãpânitorului, sã strãbatã
scoarţa subţire de lut. Pune laba deasupra galeriei şi simte
mişcarea înceatã a vânatului. O cârtiţã. În acelaşi timp, îşi simte
şi sângele pulsând în artere - alte galerii, la fel de necunoscute,
la fel de secrete; o altã cârtiţã care într-o bunã zi, inevitabil,
va strãpunge învelişul, cãzând pradã unui duşman al cãrui miros
lupul nu îl poate încã defini. Nu se teme, ştie. Cârtiţa s-a oprit,
apoi coboarã din memorie undeva unde este în afarã de orice
pericol. Lupul se ridicã fãrã nici un zgomot. Nici unul dintre
ceilalţi nu îl simte, poate pentru cã, în locul pe care tocmai l-a
pãrãsit, cãldura, teama, forţa teribilã a trupului încordat
continuã sã persiste, umplând un spaţiu invizibil de o vibraţie
vie, ce va rãmâne prezentã încã mult timp. Şi, apoi, sunt prea
obosiţi. De când au traversat Dunãrea, pe un pod de sloiuri,
vânãtorile sãrace, neîndestulãtoare, îndelungata goanã prin
hãţişuri i-au sleit, i-au epuizat, aducându-i în acea stare de
apatie rea, primejdioasã, pe care lupul o cunoaşte atât de bine.
Curând, unul dintre ei îl va provoca. Sângele va stropi gheaţa, o
va dizolva în roşul aprins al unei dureri neaşteptate, brutale,
gãsindu-şi drumul spre adâncuri, dar, pânã atunci, colţii lui sunt
încã temuţi, ghearele lui sunt mai tari decât foamea, decât
neliniştea, decât ura. Nu se fereşte şi cu toate astea paşii nu i
se aud, nu i se aude nici mãcar rãsuflarea, deşi s-a îndepãrtat
suficient de mult pentru a nu mai fi nevoie sã-şi controleze
fiecare mişcare. În urma lui, pãpurişul pare un zid inexpugnabil,
compact, dintr-o materie durã, pietrificatã. Ziua se îngânã cu
noaptea. Ar fi fericit acum sã urce, dintr-un salt, pe stânca
vânãtã de la hotarul Oklemului, sã-i zgârie umerii de calcar
puternici şi pietroşi, sã se întindã şi sã se facã una cu piatra
atât de familiarã, în timp ce primele raze de soare i-ar încãlzi
muşchii tari ai spatelui şi coapsele. Sã simtã în nãri aburul
mlaştinilor şi mirosul iute, de ienupãr. Ar schiţa, poate, un salt,
ar încerca sã se joace, dacã nu l-ar copleşi tristeţea acestui loc
strãin, unde totul miroase a pãmânt putred, descompus, nesigur, a
nesfârşitã singurãtate. Dacã n-ar fi gheaţa de deasupra, care nu
pãstreazã nici o urmã. Lupul îşi înseamnã trecerea, urinând pe
câteva smocuri de plante uscate, pe câteva ridicãturi insesizabile
ale terenului. O şaradã pentru urmãritorii lui. Curând, traverseazã
un canal, se întoarce, îl traverseazã iar, apoi schimbã direcţia
şi, în sfârşit, ajunge la cadavrul bivolului descoperit în ajun. Se
tãvãleşte îndelung pe coastele descărnate, se freacã de oasele
înnegrite, împrumutã mirosul odios al întregului ţinut. Când îl vor
cãuta, le va fi imposibil sã-i distingã alunecarea spre rãsãrit.
Goneşte fãrã teamã, se apropie de lac, dar uneori se opreşte brusc
şi adulmecã sau ascultã atent. Astfel, trece un timp indefinit,
ceasuri întregi sau poate numai câteva minute. La câţiva paşi de
locul unde obişnuieşte pictorul sã poposeascã, ascuns de rãdãcinile
unei sãlcii, lupul îşi ciuleşte urechile, încearcã sã audã cum
vântul, aproape inexistent, alunecã pe lângã pânza încremenitã a
bãrcii. Pictorul va întârzia, e încã departe. Coboarã din barcã, o
împinge, pânza cade în falduri moi peste prova. S-ar putea opri
aici, ar putea demonta catargul, ar desface curelele de piele, dar,
în loc de toate astea, bãrbatul îşi potriveşte hamul peste umerii
puternici şi, cu un icnet, urneşte barca. Tãlpicile de lemn lasã
urme strãlucitoare pe capacul de gheaţã al lacului. APROPIE-TE, MÃI
LUPULE, SEMNELE PE CARE LE PORŢI ÎMI ARATÃ CÃ NU EŞTI UN FRICOS ŞI
ŞTIU CÃ NU EŞTI UN HOŢ, PENTRU CÃ EU POT CITI ÎN OCHI LA FEL DE
BINE CA TINE. TU CREZI CÃ NU TE-AM VÃZUT CUM ÎMI DAI OCOL, CUM
DESENEZI ÎN JURUL MEU UN CERC DIN CE ÎN CE MAI STRÂNS ŞI ÎŢI
ÎNCHIPUI, POATE, CÃ EŞTI INVIZIBIL UNUIA CA MINE, CU SIMŢURILE ATÂT
DE TOCITE, SAU CÃ NU ŢI-AM AUZIT GEMETELE. VINO MAI APROAPE, SÃ ÎŢI
NUMÃR RÃNILE! LUPUL S-A ÎNTINS PE BURTÃ ŞI ÎL PRIVEŞTE CU ATENŢIE.
NU ÎNŢELEGE DE CE FIINŢA ASTA MIROASE A TOATE MIROSURILE ŢINUTULUI
SÃU ATÂT DE ÎNDEPĂRTAT. DISTINGE, ÎN PRIMUL RÂND, MIROSUL RÂPELOR
ADÂNCI, ÎNÃBUŞITE DE VEGETAŢIE, APOI MIROSUL CA DE FUM AL CEŢURILOR
LENEŞE. UNDE S-A TÃVÃLIT, PRIN CE MIRACOL ADUCE PICTORUL TOATE
MIASMELE ÎNDEPÃRTATULUI OKLEM? AR VREA SÃ SE APROPIE, SÃ ÎL
CERCETEZE, DAR ŞTIE CÃ OMUL ESTE CAPABIL DE LOVITURI FULGERÃTOARE.
SCHIAUNÃ UŞOR, ÎNSÃ ATUNCI CÂND PICTORUL FACE UN GEST MAI BRUSC
LUPUL ÎŞI ARATÃ COLŢII STRÃLUCITORI. AŞ CREDE CÃ ÎŢI PLACE CUM
PICTEZ, DACÃ NU AŞ ŞTI CÃ NU DISTINGI CULORILE. AŞ CREDE CÃ TE
SURPRINDE FAPTUL CÃ NU VEZI DECÂT ALB, GRI ŞI PUŢIN, FOARTE PUŢIN
CAFENIU, ACOLO UNDE EU GÃSESC NEGRU ŞI ROŞU APRINS. POATE EŞTI
SURPRINS DE VIOLETUL GROS AL ORIZONTULUI. SIGUR CÃ AŞA CEVA NU ESTE
POSIBIL, AR FI ABSURD, LUPULE, SÃ CAUŢI O ASEMÃNARE CÂT DE MICÃ; EU
VIN AICI PENTRU CÃ E FRIG, EU AM ÎN SUFLET CULORILE MELE ŞI NU ÎMI
TREBUIE SÃRÃCIA ASTA CROMATICÃ. DAR FRIGUL, FRIGUL DE AICI ESTE
CEVA ATÂT DE SPECIAL! NU SIMŢI CUM ÎŢI ÎNGHEAŢÃ PRIVIRILE, CA DOUÃ
RAZE DE STICLÃ? ANIMALUL SE APROPIE TÂRÂŞ, CU O MIŞCARE LENTÃ,
ŞERPUITÃ, CENUŞIU PE CENUŞIU. MIROSUL ESTE ATÂT DE PUTERNIC, ÎNCÂT
LUPULUI ÎI VIBREAZÃ TOT CORPUL. PICTORUL ÎL URMÃREŞTE CU COADA
OCHIULUI ŞI CONTINUA SÃ PUNÃ CULOARE PE PÂNZA CARE A DEVENIT TARE
CA SCOARŢA. BAGÃ MÂNA SUBŢIOARÃ ŞI SCOATE O FÃRÂMÃ DE LUT ROŞU, UN
STROP DE HUMÃ ABURIND ÎN GERUL NÃPRASNIC. MESTECÃ ÎNDELUNG
NEOBIŞNUITA PASTÃ APOI O STRIVEŞTE CU DEGETELE PE LAMA CUŢITULUI.
ACOLO UNDE AR TREBUI SÃ FIE AGLOMERÃRI DE ZÃPADÃ SPULBERATÃ DE
VÂNT, EL TAIE O FANTÃ SUBŢIRE, O FEREASTRÃ DE FOC. LUPUL TREMURÃ DE
ÎNCORDARE, CEEA CE SIMT NÃRILE LUI ÎI ANIHILEAZÃ VOINŢA, PRUDENŢA.
SCAPÃ UN URLET LUNG, CA O CHEMARE. PICTORUL PIPÃIE REVOLVERUL
ÎNFIPT ÎN CUREAUA DE LA BRÂU, SUB MANTA. N-AŞ VREA, LUPULE, SÃ FAC
ASTA. FII CUMINTE ŞI LASÃ-MÃ SÃ LUCREZ. DACÃ ŢI-E FOAME, MÃNÂNCÃ!
MIŞCAREA ESTE ATÂT DE RAPIDÃ, ÎNCÂT LUPUL SARE, SURPRINS, ÎNTR-O
PARTE. BUZA DE SUS I SE STRÂNGE, SE ÎNCREŢEŞTE, DEZGOLIND GINGIILE
VINETE. NU DEPARTE DE EL, PICTORUL A ARUNCAT O BUCATÃ DE CARNE
USCATÃ, SCOASÃ DIN BUZUNARELE ÎNCÃPÃTOARE. Deşi hamul îi taie
umerii, omul nu se opreşte nici o clipã. Merge cu soarele în spate,
îl simte încãlzind postavul mantãii. A transpirat în jurul gâtului,
dar barba i-a albit din cauza micilor ace de ghiaţã. ŞI LUPUL ARE
PIEPTUL ŞI FÃLCILE ACOPERITE DE BRUMÃ. A VENIT MAI APROAPE, NU MAI
STÃ LA ADÃPOSTUL VEGETAŢIEI SÃRACE A MALURILOR. HAIDE, NU TE MAI
CODI ATÂTA, NU ARE DE CE SÃ-ŢI FIE TEAMÃ. MÃ BUCUR CÃ EŞTI AICI,
MAI AM ŞI EU CU CINE SCHIMBA O VORBÃ. O MICÃ GRÃMADÃ DE OASE ŞI
CARNE USCATÃ E AŞEZATÃ LA DOI-TREI METRI DE ŞEVALET. LUPUL
ADULMECÃ, PRIVEŞTE CÃTRE PICTORUL URIAŞ. CU PAŞI MÃRUNŢI, TRECE DE
HRANA CARE I-A FOST PREGÃTITÃ ŞI ATINGE CU BOTUL MANTAUA DECOLORATÃ
A OMULUI, APOI SE INTINDE PE BURTÃ LA PICIOARELE LUI, CULEGE CU
LIMBA FÃRÂMELE DE HUMÃ ROŞIE CÃZUTE ÎMPREJUR. CURÂND, ADOARME. ÎN
SOMN SE DESTINDE, PARE MAI FRUMOS, SEMNELE ADÂNCI, ÎNCRUSTATE PE
COASTE, SUNT ACOPERITE DE BLANA ÎNCÂLCITÃ. CU MIŞCÃRI PRECISE,
PICTORUL FACE SÃ APARÃ PE PÂNZÃ UN LUP ALBASTRU, NEFIRESC DE LUNG.
UN LUP ÎNGHEŢAT. MESTECÃ HUMA SCOASÃ DIN BULGÃRELE DE LA SUBŢIOARÃ
ŞI RIDICÃ DEASUPRA LUPULUI UN CER SÂNGERIU PE CARE ÎL POPULEAZÃ CU
PÃSÃRI EXOTICE, CU ARBORI AVÂND CÂTE O SINGURÃ FRUNZÃ ÎN FORMÃ DE
STEA. POATE CREZI CÃ SUNT ŞI EU TOT UN LUP SINGURATIC, CA TINE. DAR
EU NU SUNT AŞA, MIE ÎMI PLACE SÃ VÃD LUME MULTÃ ŞI TÂNÃRÃ. ÎMI
PLACE SÃ VORBESC ŞI SÃ BEAU RACHIU. LUCRURI PE CARE TU NU LE
ÎNŢELEGI. MIE, MÃI LUPULE, ÎMI PLACE O FEMEIE CUM NU AI SÃ VEZI ŞI
NU AI SÃ MIROŞI NICIODATÃ PRIN LOCURILE ASTEA. O FEMEIE CU PICIOARE
NEASEMUIT DE LUNGI, ÎMBRÃCATE ÎN CIORAPI NEGRI, FOŞNITORI, DE
MÃTASE. O DANSATOARE, MÃI BÃIATULE, ASTA E! NUMAI TE UIŢI LA EA ŞI
SIMŢI CÃ PLUTEŞTI, CÃ TE ÎNALŢI CA O FRUNZÃ LUATÃ DE VÂNT.
ŞOPTEŞTI: MARGOT! FIREŞTE, ASTEA SUNT SENTIMENTE CU TOTUL
BECISNICE, DE CARE NICI EU ŞI NICI TU NU TREBUIE SÃ NE SINCHISIM.
Malul e încã departe şi, deşi a obosit, pictorul nu îşi permite sã
încetineascã ritmul. Muşchii lui viguroşi funcţioneazã ca o maşinã
de mare putere. El se bucurã cã poate înfrânge durerea din umeri,
tremurul picioarelor, pas dupã pas, minut dupã minut, pânã când
ochii lui mai mult ghicesc decât vãd linia subţire a ţãrmului.
Subţire ca o aţã. ŞI SÃ NU CREZI CÃ ASTA E TOTUL: RACHIUL, FEMEILE,
BULEVARDELE LUMINATE, CONCETÃŢENII PRIETENOŞI ŞI BINE CRESCUŢI,
GATA ORICÂND SÃ SCHIMBE O VORBÃ CU TINE, SÃ TE ÎNTREBE DE SÃNÃTATE,
CONFORTUL ŞI CELELALTE BANALITÃŢI ALE TRAIULUI CITADIN. MAI E CEVA,
POATE UN MIRAJ, CEVA ESENŢIAL, METAFIZICA ORAŞULUI, FOŞNIND
ADEMENITOR ÎN SPATELE DRAPERIILOR DE PLUŞ, O AMBIGUITATE FATALÃ,
LUCRURI PE CARE, LUPULE, SUNT SIGUR CÃ LE ÎNŢELEGI. ŞI PE MINE MÃ
CHEAMÃ, CÂTEODATÃ, CA UN CÂNTEC DIN DEPÃRTARE, SIRENELE
CIVILIZAŢIEI, DAR EU ŞTIU, LUPULE, CUM ŞTII ŞI TU, CÃ SUNT DRUMURI
PE CARE E MAI BINE SÃ NU TE ÎNTORCI. UNDEVA, TE AŞTEAPTÃ O FIARÃ, O
FIARÃ MULT MAI PERICULOASÃ DECÂT TINE, ŞI GHEARELE EI TE POT RÃNI
DE MOARTE. Lupul încearcã sã priveascã în direcţia din care trebuie
sã soseascã omul, dar soarele strãluceşte atât de puternic pe
gheaţã, încât rãneşte ochii animalului. Sub pleoapele închise, ca
printr-un filtru, el vede siluetele celor şase lupi tineri. Toţi
sunt puii lui, în afarã de unul singur, cel cu spinarea şi cu
urechile negre, cel care se apropie şi mârâie sfidãtor. E aţâţat, e
agresiv, dar încã nu are destulã experienţã. Colţii marelui lup i
se înfig în piept cu un pocnet sec. În gurã, gustul sângelui cald.
Lupul deschide iarãşi ochii şi este sigur cã de data asta, la
orizont, cu o încetinealã teribilã, se mişcã un punct. ŞI TOTUŞI CE
LUCRU FORMIDABIL ESTE O FEMEIE CARE DANSEAZÃ PE O MELODIE
INTERPRETATÃ NUMAI LA PIAN ŞI TROMPETÃ. MIŞCÃRILE EI COMPRIMÃ FUMUL
DIN BAR, ÎL GONESC PRIN COLŢURI. O MIE DE OCHI AŢINTIŢI, PRINTRE
CARE ŞI AI TÃI, LUPULE, O DEVORÃ, O SORB, O MÃNÂNCÃ DE VIE. DINTR-O
DATÃ, PAHARUL CU BÃUTURÃ PE CARE ÎL ŢII ÎN MÂNÃ SE SFÃRÂMÃ ÎN
PARTICULE DIN CE ÎN CE MAI MICI, CÃ UN ABUR. Lupul iese în
întâmpinarea pictorului, deşi gheaţa îi dã o vagã senzaţie de
nesiguranţã. Pictorul s-a oprit şi aşteaptã fredonând: “Glissez,
mon amour, ma planete n’este q’une boule de neige!” În cele din
urmã, se elibereazã din ham, îşi scoate mantaua, îşi desface
cureaua cu tocul revolverului. Le aruncã lângã el, neglijent. Simte
o durere sub braţul stâng. Îşi aminteşte de bulgãrele de humã, rupe
o bucatã din el şi începe sã mestece încet, de parcã s-ar pregãti
sã întindã o nouã patã de culoare pe orizontul prea monoton, prea
lipsit de contrast. Lupul ajunge în dreptul lui, dar nu mai simte
mirosurile excitante ale Oklemului. Mirosul omului înfierbântat de
efort este mult mai puternic, mai viu. Lupul scheaunã şi se lipeşte
de pulpa bãrbatului. Acesta scuipã departe, pe gheaţã, grãuntele de
pãmânt, care pare a fi o picãturã de sânge sau o floare stranie,
imposibilã. Mânã lui cautã ceafa animalului. Sã nu te uiţi
niciodatã înapoi, lupule. Acolo este totul altfel acum şi nu te
aşteaptã nimeni, nici o dansatoare cu ciorapi negri, de mãtase. Se
îndepãrteazã amândoi, dar glasul pictorului se mai aude şi dupã
cãderea serii. Pe ţãrmuri cresc arbori înalţi, purtând câte o
singurã frunzã în formã de stea, şi pãsãri exotice, fosforescente,
bat din aripile prea scurte.