Hector și târfa Recviem - Hei, mã auzi?, clipeşte dacã mã auzi,
striga doctorul şi zdrãngãnea cu un bisturiu sau cu o foarfecã în
mãsuţa de sticlã, respirã dacã mã auzi, dar eu nu auzeam, simţeam
doar o rãcealã, o umbrã aşezatã deasupra mea, o umbrã statornicã,
poate veşnicã, mi-am spus, sau, mai degrabã, o patã albã,
îngheţatã, reflectatã intermitent de nenumãratele recipiente din
oţel inoxidabil, focalizatã, imaginea, pe trupul meu gol, întins pe
masa de operaţie, şi nu puteam clipi şi nu puteam respira şi mã
scufundam în mirare şi spaimã. Cãci nu el vorbea, nu gura lui
femeiascã, moale, striga la mine, cuvintele veneau din chiar acea
mãsuţã de sticlã, odatã cu zdrãngãnitul insuportabil, dureros, al
instrumentului lovind ritmic suprafaţa netedã, curatã şi
transparentã, şi din chiar senzaţia de rece instalatã în trupul meu
întins - anulând prin omniprezenţa ei agresivã bãnuiala cartezianã
cã atâta vreme cât cuget încã aş mai fi, pulverizându-mã în masa
vibrantã a nenumãratelor ei unghiuri de atac, provocând osmoza
hamletianului recurs la dubitativul singurului verb biblic cu
neşfârşita rostire laicã pusã veşnic sub semnul efemerului -, din
plafon şi din ziduri şi din fiecare ungher, îndepãrtatã şi
metalicã, de parcã aş fi primit un ordin repetat de sute de
megafoane, de parcã aş fi fost întins în mijlocul unei pieţe imense
şi, de sus, o voce oarecum neutrã, oarecum abstractã, mi-ar fi
ordonat, prin sute de megafoane, sã clipesc din afurisitele mele de
pleoape, sã respir cu afurisitele mele de pleoape, noi trebuie sã
operãm un om viu şi nu un cadavru, în timp ce eu refuzam sã dau
curs acelei somaţii absurde, cu ce drept, nimeni nu avea acest
drept asupra pleoapelor mele, mai ales asupra acesteia, tumefiatã,
lãsând descoperit globul alb al ochiului, globul alb şi imobil şi
sticlos. Cu toate cã, la urma-urmei, aş fi putut sã o fac, sã
clipesc adicã, sã respir complice, sã-i dãruiesc insinuantei sore
şefe un şuierat uşor şi neaşteptat, cãutând sã-i surprind
tresãrirea fericitã şi înspãimântatã deopotrivã care i-ar fi
descoperit dinţii ei de creaturã carnivorã - fragilã şi totuşi
grea, senzualã, ar palpita o limbã roz, irealã, îmblânzitã de
biciul luminii din piaţã - şi sã clipesc orbit de strãlucirea
pulpelor ei întrezãrite o clipã prin deschizãtura halatului...
Haida-de, prea multã falsitate în gesturile ei amical-provocatoare,
dar şi prea multã aroganţã în înţepeneala mea rece şi încãpãţânatã,
în acreala morţii pe care mi-o asumasem şi din cauza cãreia eu nici
nu aş fi putut auzi “clipeşte”, doar intrasem în existenţa lor
exprimându-mi refuzul total, absolut, de a le face pe plac,
jignindu-i grosolan, împiedicându-le accesul spre orice dialog,
sfãrâmându-le orice speranţã, batjocorindu-le încrederea şi
dragostea pe care, desigur, ar fi trebuit sã şi le afirme: singura
lor raţiune de a fi. Şi totuşi, o ştiu, mã temusem, pentru cã în
piaţã, atunci ca şi acum, nu fusese nimeni în afarã de mine, doar
rãpãind în rafale spectrele mitraliate ale unor stoluri de porumbei
care cãdeau de pe turlele infinite, ecoul catedralelor prea înalte
pentru orizontala nemişcãrii mele prosteşti şi viclene, secerând în
voluptuoase singurãtãţi nefiinţa unui dumnezeu diafan, sclipind
înfricoşat şi tandru în cristalele sângelui meu desfãşurat în
arabescul unei scrieri târzii şi criptice, secrete - deşi pe
strãzile din jur şi pe bulevarde, oho, ce forfotã, ce tumult, ce
du-te-vino. Asfaltul vibra de paşii grãbiţilor trecãtori, alerga
odatã cu ei, pânã aici în piaţã, chiar dacã nimeni nu traversase şi
nu se împiedicase nimeni de trupul meu încã arcuit de durere, încã
vibrând şi, palid, nu privise nimeni îngrijorat în jur, conştient
de vocea care sfâşia membranele a sute de megafoane ţipând
“clipeşte blestematule, respirã”, cu o violenţã nepotrivitã gurii
aceleia de o feminitate greţoasã, a doctorului - cuvinte pe care,
de fapt, din cauza repulsiei nici nu le auzisem, cu toate cã încã
mai simţeam chemarea dulceagã, impudicã, umezitã de saliva
pofticioasã ce nu m-ar fi putut înşela. (Decât asta, mai bine
somnul, îmbrãţişarea necrofagã a cenuşii unui cer prãbuşit şi toatã
spaima şi neputinţa ce-mi vor închide imaginea într-un triptic
pecetluit în medievalitatea perversã a sânului enorm aplecat peste
noi din dumnezeire. Înţelegeţi?, mã tem de aceastã enormã
generozitate!) Şi, deodatã, se fãcu linişte, ca un dar, o
revelaţie, dând sens spaţiului în care doar trupul meu nemişcat
putea fi o certitudine, opusã vacarmului atât de ambiguu, înlocuind
violenţa efemerei secunde în care spiritul singur nu şi-ar fi putut
releva nepãsarea perpetuã. Mâna doctorului se deplasa acum uşor,
plutea cu degetele desfãcute, aluneca prin aburul acelei istorii
care nu mai avea pentru mine nici o importanţã, atingând, mângâind
suprafaţa mãsuţei de sticlã, ondulându-o - unde putuse sã se piardã
strãlucirea tãioasã a bisturiului sau a foarfecului chirurgical? -
aşa cum, în piaţa goalã, porumbeii cãdeau de pe turle înalte,
arcuind verticalele unei geometrii moi, inconsistente, atârnaţi
parcã de capãtul imponderabilului fir cu plumb al Marelui Meşter.
Vântul purta de colo-colo cocoloaşe de hârtie, pungi de plastic,
praful fin se aşternea în jur şi în porii mei deschişi de o durere
ce mi se pãru necesarã pentru a da concreteţe dupã-amiezei, se
însera, se întuneca, se fãcea din ce în ce mai frig şi nu puteam
clipi pentru cã murisem înainte de operaţie. Adicã, mã despãrţisem
de trupul meu, nu mã mai lega de el decât o ciudatã senzaţie de
milã, o pãstoasã tandreţe dezgustatã, cãci, conştient de semnele
vineţii de pe torace şi abdomen, de forma neobişnuitã, inesteticã,
de sub lumina demascatoare a reflectoarelor, îmi urmam
singurãtatea, care nu rãmãsese în trup, ca un dat al materiei
amorfe, ci mã însoţea inexplicabil, izolându-mã în continuare de
realitate, ca în viaţã, cu plictisul unei stãri irefutabile chiar
şi sub tirul argumentelor acestei totale dedublãri pe care, deşi,
mi-o dorisem uneori, abia acum o împãrtãşeam cu mine însumi. Nu,
doctorul nu exista, el rãmãsese cu trupul meu, contemplându-l,
contemplându-se deci, îngrijorat poate, mai probabil perplex,
încercând sã se extragã, instinctiv, enormei farse cãreia îi
aparţinea şi de aceea îi împinse afarã cu brutalitate pe asistenţi
şi pe reanimator, doar pe sora şefã o apucã de umãrul cãrnos şi o
strânse atât de tare încât ei îi dãdurã lacrimile, aşa cã ochii
sorei şefe înotau ca doi peşti aurii, aproape cã miroseau a mare şi
a alge, a iod şi, mai departe, în sufletul ei, mirosea a bãrci mari
rãsturnate cu burţile în sus pe nisipul foşnitor, ca nişte animale
negre şi grase, ca nişte foci sau alte mamifere asemãnãtoare.
Ameţitor, sufletul sorei şefe invada pupilele ei mãrite acum de
uimire, se vedeau pãsãrile enorme ale amurgului ţipând isterizate
de ameninţarea intunericului, repezindu-se furibunde, despicând
valurile verzui, izbindu-se de zidurile mucede şi sfãrâmicioase ale
farului, alunecând însângerate în abis şi renãscând albe şi umede
din frãmântarea absurdã a cãrnii acelui ocean mai fecund decât
pântecul ei sfârâind încins sub halatul aproape complet descheiat
şi deodatã una dintre pãsãri, mai mare, mai strãlucitoare, se opri
nemişcatã în cer. - Tu sã ne cânţi ceva, spuse doctorul, membranele
megafoanelor se curbau ameninţãtor, tu sã ne cânţi ceva, mie şi
mortului, pânã când pleoapele mortului vor clipi. Se întâmplase
atunci, se întâmpla, desigur (ca un impas în derularea graseiatã a
ultimei fraze din rostirea unui timp ce pãruse etern melodios),
chiar dacã pleoapele mele rãmâneau nemişcate - pentru cã pãsãrile
pãşteau întunericul, îl înghiţeau, îl macerau în pipotele lor
pietroase printre resturile şi gunoaiele amurgului târziu şi sãrac,
bãlegându-l cu palpitãri rectale în uriaşa nelinişte a doctorului,
în timp ce stolurile lor adormite îşi fâlfâiau greoi migraţia,
plutirea indigestã, ameninţând cu prãbuşiri misterioase -, se
întâmpla ca spaţiul neguros de deasupra acoperişurilor, turlelor,
clopotniţelor ce înconjurau piaţa, sã se deschidã în pajişti
maculate de vibraţie, opunând nemişcãrii încrustate în pleoape
eterul viu şi chiar dacã trupul meu ar fi fost invizibil, chiar
dacã moartea mea ar fi fost invizibilã, numai ele ar fi deajuns
mãrturisirii disperatului meu, disperatului nostru abandon. - Hai,
cântã!, şi, dupã simptomatica derutã dinainte, când noaptea, rupând
brusc gãlbuiul purulent al zilei, delimitase cu ziduri noi,
întunecate şi definitive, piaţa în care îmi negociam nefiinţa,
doctorul, deplasându-se aseptic, tãios, rãzuind obrazul aparentelor
toleranţe reciproce, devenea un proiector al cãrui fascicul de
gheaţã cotrobãia scârţâitor prin cotloane, da, prin cotloanele mele
moarte, dar şi prin cotloanele vii ale sorei şefe, acolo unde
dormitau întrebãri nerostite şi ritmurile unor misterioase magii
devastând structurile himerice ale timpului în care nici unul
dintre noi nu credea, uzurpând firescul unei nopţi ce-ncepuse
benign, umilindu-se şi umilind, tulburând mâlul îndepãrtatelor
unghere, printre coloane, pe sub portaluri, printre statui, printre
fântâni arteziene, în vreme ce megafoanele urlau în crescendo stai
şi cântã şi cântã şi cântã ceva. Ea ţipã şi îşi plesni palmele de
coapse, o datã şi încã o datã, apoi ţipãtul deveni un gâlgâit
dizarmonic şi înalt, de parcã în gâtlejul ei explodase o bombã,
descompunându-se respingãtor în schije moi, vâscoase, scuipãturã cu
miros fetid care curând urma sã mã atingã, sã mã miruiascã, ceea ce
nu înseamnã cã refuza cã cânte ceva pentru el şi pentru mortul care
eram; ea chiar cânta, interpreta o partiturã ale cãrei semnificaţii
nu le puteam descifra, deşi îmi pãreau evidente, deşi totul îmi era
extrem de familiar, de apropiat, de cunoscut, de parcã aş fi murit
pânã atunci de sute de ori, melodia aceea, dacã era o melodie,
recviemul, desigur, îl ascultasem adeseori, îl înţelesesem în
adâncile lui sugestii şi simboluri, admirasem uimitoarele-i
profunzimi şi, iatã cã, atât de stupid, nu îmi mai aminteam nimic.
Ar fi fost mai bine sã tacã, toate astea nu aveau nici un rost,
taci, îi spuneam eu fãrã voce, cântã, striga doctorul, plici-plici,
palmele sorei şefe se loveau de coapsele ei înfierbântate, zvâcnind
de durere şi de sex. Şi numai când obosi sora şefã de tot şi,
gâfâind, îşi apãsã mâinile mari şi asudate pe piept, doctorul îşi
scoase masca şi mãnuşile, îşi descheie halatul şi umbra lui rece
fâlfâi în toatã încãperea, ca o perdea în faţa unei ferestre
deschise. Nu simţeam un curent, nu auzeam aripa umbrei doctorului
fâlfâind dar fãrã îndoialã cã lucrurile se petreceau chiar aşa şi
eu eram întins pe masa de operaţii şi, îngrozit, mã rugam sã mã
trezesc odatã din absurda moarte a trupului meu, sã clipesc cu
pleoapele mele în lumina de la capãtul nopţii, unde umbra albã a
doctorului redevine var. Desigur, era prea târziu, sora şefã
obosise şi eu nu clipisem deloc în tot acest rãstimp, cât cântase
ea, şi el privea strãin în curtea austerã a spitalului cum ieşeau
zgribuliţii bolnavi la plimbare, încercând sã respire, încercând sã
clipeascã, şi îi spuse sorei şefe, arãtând cu degetul cãtre mine,
sã ia chestia asta de aici.