Hector și târfa Natură moartă cu piersică Fratele meu îşi
exprimase, încã de acum douã-trei sãptãmâni, dorinţa de a-mi face
portretul. Fireşte, atenţia pe care mi-o acorda m-a flatat. L-am
refuzat, totuşi, poate şi pentru cã propunerea lui mã luase pe
nepregãtite. Îmi amintesc cã, în ziua aceea, turna cu gãleata şi
mi-am imaginat cã, neputând sã lucreze în grãdina botanicã, vrea sã
nu piardã timpul stând în casã degeaba; putea sã-şi facã mâna cu
câteva schiţe, folosindu-mã ca model. - Lumina nu-i bunã, i-am
spus, sub impresia plictiselii pe care el însuşi o afişa. (Trebuie
sã ştiţi cã am o figurã absolut comunã, lipsitã complet de
expresivitate.) Poate cã fratele meu încerca, doar, sã fie
politicos, poate cã nu cãuta decât sã îmi acorde puţinã atenţie.
Dar eu asta şi vreau, sã nu mã bage nimeni în seamã! De aceea, am
continuat, conturând în aer, cu degetul, ovalul unei feţe: - E prea
mult cenuşiu aici. Nu cred cã o sã iasã ceva, frãţioare, fãrã un
pic de fard, fãrã pastã. - Nu-ţi face probleme, mi-a rãspuns,
culoarea nu are nici o importanţã în cazul tãu; ai, azi, o expresie
cu totul nouã, pe care numai linia o poate reda. Am sã folosesc un
cãrbune bine ascuţit. Vorbele lui m-au înfiorat, vã mãrturisesc.
M-au dus cu gândul la o operaţie dureroasã, am zãrit, pentru o
clipã, bisturiul sclipind în mâna chirurgului. - Nu face asta, l-am
rugat, încercând sã mã stãpânesc, nu cred cã ai sã reuşeşti ceva.
Ai sã rupi cãrbunele, ai sã te enervezi, am argumentat eu, şi totul
se va termina cât se poate de prost. Apoi, am trecut în ofensivã.
De fapt, mã obosesc dialogurile cu fratele meu, prefer sã evit
asemenea interminabile discuţii. Dar cum sã înţelegeţi altfel, fãrã
sã vã redau toate amãnuntele, panica profundã care punea stãpânire
pe mine? - Mai bine, hai sã ne mai uitãm o datã în mapã! Aratã-mi
lucrãrile pentru expoziţie. - Oh, n-am putea sã lãsãm pentru
altãdatã? Într-adevãr, azi nu-i cea mai potrivitã luminã. Am
pregãtit numai tablouri care au nevoie de foarte mult soare. - Dar
dacã va ploua şi atunci? - În sala de expoziţie se vor instala
reflectoare. Lucrãrile vor primi luminã din plin. Aş vrea, totuşi,
sã-ţi fac portretul. - Am sã mã gândesc, i-am rãspuns. În noaptea
aceea, începu sã lucreze. Îşi trase, pe când dormeam, un scaun
lângã patul meu, îşi pregãti un teanc de cartoane noi şi îşi ascuţi
un cãrbune subţire, apoi, la lumina unei mici lanterne de buzunar,
trasã primele linii. Ploua statornic. Mansarda noastrã e caldã,
uscatã şi primitoare dar murmurul necontenit al ploii îi dãdea
fratelui meu senzaţia de frig, de umezealã (simt întotdeauna
suferinţele lui; sunt, dacã vreţi, un fel de cutie de rezonanţã
pentru sunetele subtile ale singurãtãţii şi disperãrii sale).
Percepeam în somn, aproape dureros, modul neobişnuit în care lucra:
mult aplecat asupra mea din cauza luminii slabe, gâfâind de emoţie,
avid sã surprindã ceea ce numise el o expresie nouã... Pot sã spun
cã îmi transmisese şi mie tensiunea care-l stãpânea iar, spre
dimineaţã, a rupt, nervos, mai mulţi cãrbuni, fãrã sã reuşeascã sã
obţinã un rezultat cât de cât mulţumitor. - Sã nu-mi pui frişcã în
cafea, l-am rugat în zori. Vreau sã beau o cafea amarã. Am avut un
vis îngrozitor. - Pãcat, mi-a rãspuns, pãcat cã ai avut un astfel
de vis. Eu m-am odihnit foarte bine. Ştiam cã minte, deşi arãta,
într-adevãr, proaspãt şi relaxat. - Înseamnã cã schiţa pe care
mi-ai fãcut-o, pe când dormeam, ţi-a reuşit de minune. - Am aprins
focul cu ea, îmi rãspunse, fãrã sã parã surprins. În viaţa mea nu
am ratat un desen ca pe ãsta. - Eram sigur, i-am spus, expresia de
care vorbeai existã numai în închipuirea ta. - Ba, deloc. Câte
linguriţe de zahãr? - Cred cã jumãtate este perfect. - Nu existã
jumãtate perfectã, îmi rãspunse, râzând. - Totuşi, tu ai pictat
odatã o jumãtate de piersicã. - Sâmburele, înţelegi, trebuia sã se
vadã sâmburele. Şi, oricum, era jumãtatea mai mare. Continua sã
plouã. Geamul transforma lumea de afarã într-un acvariu. - Ai
fãcut-o prea amarã. Mi-am aprins o ţigarã. - Vrei? - Da, astãzi am
sã trag un fum de la tine. - Te rog sã n-o umezeşti. -
Povesteşte-mi ce-ai visat, eu niciodatã nu-mi amintesc visele. -
Mergeam pe o stradã cu o pantã foarte pronunţatã. Una dintre acele
strãzi care au o sutã, chiar douã sute de ani. Pavatã cu calupuri
de granit. Pe ambele pãrţi, se înãlţau case cu un etaj sau douã,
scãpate, uitate de sistematizare, cu balcoane din lemn şi fier
forjat. Deodatã, am avut senzaţia sã sunt urmãrit. Întorcându-mã,
i-am vãzut pe vecinii noştri de la etajul trei: bãrbatul cu plete
soioase şi ţãcãlie, învelit în trenciul lui uzat ca un salam
într-un ziar mototolit, şi nevasta lui bondoacã, cu figura ei
ştearsã, imposibil de reţinut. Ea ţinea în lesã un caniche pitic.
Fãceau un efort vizibil sã urce pe strada aceea, aveau broboane de
sudoare pe frunte, picioarele le tremurau, mi s-a pãrut sã şoptesc
între ei, concentraţi; din pãcate, nu am auzit ce spuneau. M-am
oprit şi, în clipa în care au trecut pe lângã mine, i-am salutat
ceremonios dar nu pãreau cã m-ar fi observat. Doar câinele întoarse
capul şi-mi spuse: "E ridicol, totul este îngrozitor de ridicol."
Abia mai târziu, pe când visam altceva, mi-am dat seama cã animalul
era mort; câţiva şoareci îi rodeau urechile şi trufa. Mã copleşi o
senzaţie de greaţã şi, deşi am vrut sã mã trezesc, mi-a fost
imposibil sã deschid ochii. Mi-am aprins încã o ţigarã şi-am sorbit
ultimii stropi de cafea. - Este evident cã ai avut un vis cu
semnificaţie eroticã, îmi spuse. - Mai dã-l încolo pe Freud, i-am
rãspuns, altceva nu ţi-a venit în minte? Eşti în stare sã-mi
explici amãnunţit acum, ca sã adânceşti gafa pe care ai fãcut-o, cã
implicaţi în actul sexual sunt cei doi, deoarece ei urcau strada,
cã impotenţa lui, simbolizatã de câinele mort, îmi procurã o
anumitã satisfacţie, care poate fi tradusã prin expresia: "sã moarã
şi capra vecinului", şi sã-mi demonstrezi, în final, cã sufãr de
complexul de castrare. - Oh, iartã-mã, nu am mers cu gândul atât de
departe. Cred cã te-ai gândit toatã dimineaţa la visul ãsta
nenorocit. - Da, i-am rãspuns, m-am gândit la visul ãsta ca şi cum
l-aş fi visat într-adevãr, numai cã l-am inventat pe de-a-ntregul,
pentru cã am vrut sã-ţi spun ce mi-ar displãcea sã exprimi în
portret. - Cred cã nu ai sã te superi dacã am sã trag şi eu douã
fumuri din ţigarã... - Ai putea sã-mi arãţi tablourile pentru
expoziţie. A lucrat foarte încet, rupând zeci de schiţe. Aproape cã
nu mai vorbeam între noi. Schimbam întrebãri şi rãspunsuri
monosilabice. Câteodatã, îmi fãcea cu ochiul pe deasupra cartonului
şi râdea fãrã rost. Întotdeauna oboseam înaintea lui şi-mi
conduceam scaunul cu rotile spre fereastrã. Au fost zile închise,
tulburi, atmosfera din mansarda noastrã devenise neprietenoasã.
Chiar el a spus cã i se pare uneori cã obiectele sunt agresive, cã
încearcã sã-l muşte. Aparatul de radio Darclee, clipind din ochiul
lui verde, gingiile strãlucitoare ale ibricului de aramã, scaunul,
mârâind înfundat ori de câte ori se aşeza, pãreau cã ne pândesc
încontinuu. Nu-i plãcea când îl lãsam aşa, cu liniile întrerupte şi
cu haşurile incomplete. - S-a întâmplat ceva?, mã întreba. - Nu, nu
s-a întâmplat nimic, dar terminã odatã, îi rãspundeam. Uneori
lipsea de acasã ore în şir. - Îmi organizez aproape singur
expoziţia şi-mi dã multã bãtaie de cap. Atunci, aşezat în scaunul
meu de infirm, mã lãsam pradã celor mai ciudate reverii. De la
mansardã, strada noastrã pãrea un defileu. Priveam agitaţia
mulţimii şi-mi imaginam ţipãtul frunzelor moarte sub paşii
trecãtorilor. Parcã ar fi fost mereu aceiaşi, puşi în mişcare de o
forţã iraţionalã, agitându-se fãrã rost. Când fratele meu ieşea din
bloc, îl puteam urmãri câteva minute cu privirea, înainte de a se
pierde în masa de anonimi. Într-o dimineaţã, l-am vãzut vorbind cu
colecţionara de pãpuşi de la etajul întâi. Am avut sentimentul acut
cã vorbesc despre mine. Ea ar fi vrut sã aibã o pãpuşã care sã-mi
semene. Sigur, m-ar fi pus pe raft între regele Nepalului şi omul
de Neanderthal, nici o problemã. Nu ar vrea el sã facã un mulaj?
Plata înainte, se-nţelege. Draga mea, acum nu se poate, suntem mult
prea ocupaţi. Ai putea sã foloseşti, fãrã sã se supere nimeni,
bustul pe care l-am pus în hol. Nu, nu s-a schimbat prea mult, aş
putea spune cã a rãmas acelaşi om minunat. Suferã cu multã
demnitate. Da, nici o speranţã. Nu, fãrã bani, considerã gestul meu
ca un mic serviciu între vecini şi oameni de artã. Dupã amiazã,
când se întoarse acasã, l-am rugat sã aducã sus bustul din hol. -
L-ai putea folosi când sunt prea obosit. Nu cred cã m-am schimbat
prea mult,am rãmas acelaşi om minunat. Râse amuzat şi, dupã o
jumãtate de orã, bustul meu de gips trona deasupra aparatului de
radio. De atunci, m-am simţit mai liniştit. Adeseori, folosea
bustul sau chiar nişte fotografii neclare, îngãlbenite, pe care le
socotea foarte reuşite, "o adevãratã comoarã", spunea el. Aşa cã
puteam sã mã mişc în voie prin camerã, fãrã sã fiu ţinta privirii
lui încãrcată de reproş. De altfel, cred cã şi terminase de fixat
ceea ce numise el ca fiind o expresie nouã şi lucra la finalizarea
portretului. Punea sau ştergea câte o umbrã, netezea o şuviţã de
pãr, trãgea de timp. Cu douã zile înainte de expoziţie, semnã cu o
cariocã aceastã ultimã şi stranie lucrare, scoase o sticlã de
şampanie din frigider şi, turnând în cupe, îmi spuse: - Cred cã
avem amândoi de ce sã fim mulţumiţi. Efortul nostru a luat sfârşit.
Noroc. - Aş vrea sã-l expui. - Fireşte, îmi rãspunse, fireşte, dar
pãrea cã se gândeşte la cu totul alceva. - Aş vrea sã-l expui, am
repetat, dar nu aşa cum este acum. Adu-mi, te rog, o foarfecã. - Ce
vrei sã faci? - Ai sã vezi. Adu-mi foarfeca. L-am tãiat în douã,
trebuie sã recunosc, cu oarecare îndemânare. Nu am avut nici o
emoţie, nu am simţit nici o strângere de inimã, pentru cã nu mã
recunoşteam în nici una dintre liniile tremurate ale portretului.
Un ochi aici şi un ochi dincolo, jumãtate de nas aici, jumãtate de
nas dincolo, gura la fel, bãrbia, gâtul... - Partea cu semnãtura
este a ta, i-am spus. Pentru expoziţie. - Se-nţelege, mi-a rãspuns,
pentru poimâine dimineaţã. Apoi, dupã o pauzã: Crezi sincer cã este
mai bine aşa? - Ştii, i-am zis, m-am gândit mult la tabloul tãu cu
piersica. Sigur cã este mult mai bine. Trebuie sã se vadã şi
sâmburele. - Mã întreb dacã poate exista o jumãtate perfectã, mai
zise fratele meu şi glasul lui nu sunã mai tare decât pocnetul
micilor bule de gaz din cupele cu şampanie. Pregãtitã cu minuţie,
scurta mea cãlãtorie pânã la Galeriile de Artã se desfãşurã fãrã
nici un incident. Ne-am dus cu douã ore îniante de vernisaj. Din
pãcate ploua, ploua din nou şi hainele mele cãpataserã un uşor
miros de câine ud. - Vã felicit, spuse Directorul, cred cã o sã
aveţi un succes colosal. Multã lume aşteaptã cu nerãbdare acest
eveniment. Fratele meu îl privi cu detaşare, cu mãreţie chiar. - Aş
vrea foarte mult sã ştiu ce a hotãrât Comisia în legãturã cu
portretul pe care l-am prezentat alaltãieri. - Vã rog sã primiţi
scuzele mele, dar Comisia considerã cã nu se încadreazã în
ansamblu. Va fi expus, totuşi, în Sala Micã, pentru un public
restrâns: experţi, colecţionari, unii amatori de curiozitãţi, adicã
de lucrãri de o accentuatã originalitate... I-am fãcut fratelui
meu, discret, semn cã sunt de acord. - Bine, nu am nimic de
obiectat. - Nu vreau sã te-ncurc, i-am mãrturisit, am sã aştept în
Sala Micã sã se termine totul. - Nu vrei sã vezi expoziţia? Se va
aglomera şi o sã fie obositor pentru tine. - Pe urmã, i-am spus,
avem timp şi mai târziu. În afarã de portretul meu, în Sala Micã
mai era o pânzã care pãrea plinã de pete de grãsime şi, pe un
schelet metalic, aducând vag cu unul omenesc, câteva cutii de
conserve, unele dintre ele încă purtând urmele unor vechi etichete
prost rãzuite. Pãrea un loc intim, care arareori primea vizitatori,
dacã ţineai cont de praful aşternut pe obiectele din jur: douã
fotolii şi o mãsuţã cochetã, pe care cineva uitase o mãnuşã. Nu
ştiu cât am stat acolo. Am adormit şi mã trezi colecţionara de
pãpuşi. - Vino, îmi spuse, e un spectacol superb. De bunã-seamã,
fratele dumitale este un geniu. Atâta luminã şi ce culori vii!...
Ãsta-i portretul dumitate, nu-i aşa? Splendid, splendid! Pãcat cã
jumãtate nu se vede. Dar, înţeleg: faţa nevãzutã a Lunii... Ce
interesant! Nu te supãra, aş vrea sã te rog ceva. Poate-i prea
mult, eu sunt doar o anonimã, bineînţeles. Ai putea, dacã eşti
amabil, sã-mi pozezi şi mie într-o zi... Ai o expresie cu totul
deosebitã. Mã gândesc sã fac o pãpuşã cu chipul dumitale. Nu-mi
rãspunde acum, gândeşte-te bine. Suntem vecini, oricând ai fi
dispus... ca între vecini! Dar vino, am sã te ajut, e un succes
total, lumea e înmãrmuritã. Sunt groaznice cãrucioarele astea şi
scârţâie tot timpul. Am un ulei grozav, din Franţa... Am sã ţi-l
ung chiar eu, cu mânuţele astea douã. Grozav e fratele dumitale,
aşa un bãrbat, aşa un talent!...Ştii cine a mai venit aici, ştii
cine a venit?... Am închis ochii. Treceam printre reflectoarele
orbitoare; câteodatã, mã apropiam prea mult de câte unul dintre ele
şi simţeam cum îmi arde o jumãtate din faţã; apoi, dupã un timp,
jumãtatea cealaltã. - Vreau între regele Nepalului şi omul de
Neanderthal, i-am spus admiratoarei fratelui meu, iar ea schiţã cu
mâna un gest sugerând generozitate şi continuã sã vorbeascã şi sã-i
salute pe vizitatori.