Hector și târfa Samovarul Valul a izbit, cu mirosul, cu forţa lui
jilavã indescriptibilã, zidul bãtrânei catedrale. Acolo unde a
ajuns, mai sus decât statura oricãrui luptãtor dar mai jos decât
chipurile adormite în vitralii, a tras o linie mohorâtã, gãlbuie,
de pucioasã. A fost un val adevãrat, un puhoi urlând nestãvilit, o
apã învolburatã clocotind de minuscule fiinţe fãrã nume; un flux
compact a cãrui greutate s-a întipãrit pe pietre într-o secundã şi
ale cãrui resturi lipicioase, informe, au rãmas mãrturie diluviului
dupã ce, stânjenitã de vigoarea masivei construcţii, furia lui
fluidã s-a aşezat, bãltind, pe întreaga întindere. Linişte
nedumeritã şi, deodatã, mişcare mãruntã şi zumzet surd, de
furnicar, de parcã dintotdeauna ritualurile acestea bizare sau
poate chiar absurde care însoţesc ambigua existenţã a mulţimilor ar
fi, ele însele, starea esenţialã a aflãrii în luptã: un paradox
construit pe echilibrul social al disperãrii, mai puternic decât
posibila, probabila dar mereu viciata îndârjire, victima unui fatal
cabotinism, a jocului cinic, a satisfacţiei ce contrazice
inevitabil perfecta nebunie. Cineva trãgea clopotele, câţiva
improvizau o estradã şi, în timp ce unii aprindeau focuri, alţii
aduceau, cine ştie de unde, vase cu apã şi coşuri cu fructe. Era un
început liniştitor în toatã acea neaşteptatã încheiere şi locul era
bun, umbrit de câţiva arbori de ale cãror crengi se puteau întinde
în voie hamace. Copilul pedala printre oameni şi bicicleta lui
ridica praful, nichelul ei poleia cu sclipet cenuşiul veşmintelor
ce fluturau sub brizã. Bãtrânul marinar pregãtea samovarul şi
foarte curând mangalul începu sã sfârâie şi tot mai mulţi se
adunarã în jur, în fragila arenã de luminã, desenatã de razele
filtrate printre frunze. Departe, sub ziduri, vorbitorii se
succedau deja la tribunã, dar noi nu îi puteam auzi, nu îi puteam
înţelege şi de aceea, poate, coborâse peste noi o dumnezeiascã
împãcare. Singur copilul mai ridica nori de praf cu bicicleta lui,
dar, deodatã, lanţul bicicletei sãri şi copilul rãmase câteva clipe
în nemişcare, privind cãtre cei care treceau, cãtre cei încruntaţi,
cei hotãrâţi, cei aprigi, care încã se mai îndreptau spre
catedralã. Îi auzirãm, apoi, glasul şi era atât de limpede încât ne
înfiorã, cãci toţi eram grozav de rãguşiţi, toţi strigasem zile în
şir înverşunaţi, asurzindu-ne unii pe alţii, încercând sã spunem,
încercând sã negãm sau sã afirmãm şi astfel rãmãsesem aproape muţi
ca peştii şi nimeni nu mai avea, cu adevãrat, glas omenesc. Ne
întreba dacã suntem mecanici, dacã nu e nimeni printre noi care sã
lege lanţul la loc, sã-l facã aşa cum a fost, sã-l repare. Ochii
licãreau prietenoşi sub sprâncene şi apa fierbea în samovar. “Este
minunat sã trãieşti aşa, cu tot ce îţi trebuie aşezat la îndemânã.
Pentru cã, în felul ãsta, ai pe ce sã te sprijini, ai pe ce sã-ţi
întemeiezi viaţa. Desigur, trebuie sã te limitezi la nevoile
esenţiale şi sã nu te întinzi mai mult decât ţi-e plapuma. În ce mã
priveşte, mã mulţumesc cu puţinul care încape în sacul de marinar,
pentru cã îmi place traiul meu netulburat, oarecare, şi nu l-aş
schimba pentru nimic în lume. Dar când te gândeşti cã atâţia alţii
preferã sã se arunce în aventurã şi cautã cu aviditate tot felul de
emoţii!... Ei acceptã efemerul fãrã sã crâcneascã, ba uneori
considerã nestatornicia în care şi-au petrecut zilele drept o mare
realizare.” Aşa îşi începu mãrturisirile bãtrânul rãţoi, dupã ce,
desfãcând colţurile unei batiste, ne oferise fiecãruia câte o
bucatã de zahãr cubic. Poate cã, de fapt, nu erau nişte adevãrate
mãrturisiri, pentru cã în vorbele lui se ascundeau subtile
reproşuri iar judecãţi profunde şi clare însoţeau neţãrmurita
bunãtate care i se citea în priviri. Deoarece nu îmi place nici o
bãuturã îndulcitã, am pãstrat zahãrul meu în pumn, nefolosit, şi am
sorbit din cana de tablã. Eram destui, aşezaţi pe cioate şi pe
pietroaie, în jurul hamacului încropit miraculos din câteva
frânghii putrede, deşirate, care pãreau cã rezistã doar pentru cã
vorbitorul plutea fãrã greutate, imponderabil ca un înger, şi
ascultam cu atenţie cuvintele abia rostite, abia respirate,
încercând sã ne pãtrundem de farmecul şi de importanţa lor. Totuşi,
în acest rãstimp unii adormiserã deja iar alţii, plictisiţi, cãutau
sã se destindã descifrând texte frivole din gazete vechi şi
mototolite. Feţele lor nerase exprimau obosealã şi nepãsare.
Copilul începuse şi el sã le semene, deşi continua sã întrebe pe
toatã lumea, nervos, bãtând din picior sau scuturând mânecile largi
ale câte unei salopete, dacã nu e nimeni mecanic, dacã nu se
pricepe nimeni la biciclete. “Desigur, când vorbesc despre
nestatornicie mã gândesc la cât este de greu sã ai în viaţã un
ideal, singurul lucru care îţi poate face traiul confortabil. Când
vorbesc despre nestatornicie mã gândesc la acei indivizi atât de
mulţumiţi de ei înşişi, pe care i-am auzit adeseori oftând: Da’ştiu
cã am trãit! Dar au trãit ei, oare, cu adevãrat? Au trecut
printr-un lung şir de istorii, amestecate acum fãrã noimã în
memoria lor împuţinatã şi confuzã, fãrã sã simtã mãcar o clipã
bucuria, uşor perversã, a înfrângerilor suferite pe drumul spinos
cãtre ţinta aleasã. O ţintã îndepãrtatã, poate neclarã, situatã în
afara acestui spaţiu atât de familiar, de bine-cunoscut. Îi vei
asculta vorbind despre rãzboaie şi revoluţii, în vârtejul cãrora au
scos sabia rãcnind marşuri şi imnuri cu versuri înãlţãtoare - oh,
da, versurile acelea înãlţãtoare! Despre ce era vorba? Şi, deodatã,
eroii noştri se opresc, îşi pierd şirul, tuşesc încurcaţi,
bulbucându-şi ochii cu albeaţã, pentru cã nu a mai rãmas nimic din
gloria de odinioarã, ci doar tovãrãşia unor suferinţe de piept sau
de rinichi. Cine poate şti ce îi azvârlise, atunci, în luptã?
Mâinile lor uscate ca nişte gheare se intind tremurând cãtre
flacoanele cu doctoria de doi bani a vreunui spiţer, cãtre zeama
miraculoasã, panaceul de o inconsistenţã universalã, aşa cum ochii
lor apoşi îţi cautã privirea, cerşindu-ţi înţelegerea pe care te
simţi obligat, din politeţe, sã le-o acorzi pe datã. Dar, dacã n-ai
face-o, dacã le-ai întoarce spatele, scârbit şi ai refuza
înşelãciunea acelor clipe atât de dramatice? Cãci, crede-mã,
sãrmanii muribunzi vor mai înghiţi conţinutul multor asemenea
flacoane!” Venise, oare, în sfârşit, ora judecãţii, despre care am
auzit adeseori vorbindu-se, cu teamã dar şi cu o abia disimulatã
bucurie? Prin rupturile tricoului, vedeam pieptul descãrnat al
bãtrânului, coastele fragile şi împunse de semne neobişnuite,
brãzdate de cicatrice, mãrturisind bãtãlii, victorii şi înfrângeri
fãrã numãr. Şi cu toate astea, rãnile lui pãreau mai degrabã nişte
semne din naştere, stigmate ale suferinţei perpetue a seminţiei
omeneşti, fiind adeseori intersectate de liniile complicate ale
unor tatuaje sau ascunse complet de pãrul încâlcit sãlbatic ce îi
acoperea torsul. De la o vreme, atenţia mi se concentrã atât de
mult asupra hieroglifelor înscrise în pielea tãbãcitã a
vorbitorului încât aproape cã nu îl mai auzeam, fascinat de
poveştile ce mi se derulau prin faţa ochilor, ca pe un ecran. Acolo
era scrisã o adevãratã istorie, ce nici nu ar putea fi cuprinsã în
cuvinte, era o uriaşã epopee, încãrcatã de simboluri şi taine, era,
de fapt, mesajul pe care cu generozitate îl transmitea omul acela
cu aspect de vagabond. De aceea, pãtruns de adânca mea revelaţie,
m-am întrebat: dacã nu el, cine; dacã nu acum, când? “Observ, însã,
cã te intereseazã tatuajul meu. Este celebra actriţã Claudette
Colbert, un star al anilor treizeci. Doamne, cât era de frumoasã!
De la primul film în care am vãzut-o - dar ce spun eu, de fapt am
sorbit-o din ochi ca pe un miracol, ca pe o undã vrãjitã, dãtãtoare
de viaţã -, am înţeles cã existenţa mea nu mai poate avea sens
decât dacã mi-o voi uni cu a ei... Şi gândeşte-te, numai, în ce
condiţii am vizionat pelicula, care s-a rupt de câteva ori, iscând
un vacarm indescriptibil. Am început sã visez, sã îmi închipui cã
suntem şi cã vom fi mereu împreunã. Vârsta mã îndemna la acţiune şi
m-am gândit adeseori sã mã îmbarc pe unul dintre numeroasele
vapoare cu destinaţia America. Erau destui care o fãceau, atraşi de
mirajul lumii noi (neîncãpãtoare, totuşi, în comparaţie cu imensul
val de iluzii, ce se nãştea, impetuos, din sãrãcia arogantã a
Europei), aşa cã, în cele din urmã, am pornit şi eu în cãutarea
acelei imposibile iubiri, fãrã sã bãnuiesc cã oceanul meu nu are
ţãrmuri ce ar putea fi atinse în aceastã viaţã. Dar statornicia,
încãpãţânarea cu care am navigat mereu în aceeaşi direcţie, m-au
adus tot mai aproape de sentimentul împlinirii depline a destinului
meu, cãci am venit pe lume spre a cunoaşte dragostea adevãratã. Iar
Claudette m-a însoţit fãrã preget, imprimatã în carnea şi în
sufletul meu. Iat-o: un chip zâmbitor, cum se poate vedea, deşi
viaţa nu i-a fost mereu fericitã. Se spune cã a dispãrut, neştiutã,
neînţeleasã, fãrã ca nimeni sã observe aceastã pierdere, ca un
grãunte de praf ridicat la ceruri de forfota tragicã a lumii. Dar
ea continuã sã trãiascã aici, lângã inima mea. A îmbãtrânit,
desigur, pielea obrajilor i s-a scofâlcit şi s-a acoperit de
riduri, însã zâmbetul ei a rãmas la fel de viu, la fel de
seducãtor; pentru cã ea îmi ascultã şi azi bãtãile ceasornicului
din piept, pentru cã moartea nu îi poate despãrţi niciodatã pe cei
care se iubesc cu adevãrat. Ce interesant, nu-i aşa? M-am comportat
faţã de Claudette cu fidelitatea peliculei de celuloid, captându-i
imaginea, lãsându-mã impregnat de tinereţea ei lipsitã de griji.
I-am oferit un rol în care nu i se cere decât sã fie seducãtoare.
Este, totuşi, mult, chiar foarte mult, cãci un asemenea rol ar da
aripi şi celei mai sceptice curtezane.” Am privit în jur, buimac,
cãutând sã descopãr, în mulţimea de figuri identice, acele chipuri
care, oricât de puţine ar fi fost, ar fi trebuit sã reflecteze
uimire, interes faţã de aceastã stranie povestire. Dar numai
bãtrânul era iluminat din interior, de un foc intim ce pãrea sã
combine într-o desãvârşitã armonie esenţele unei juvenile pasiuni
cu înţelepciunea deplinã a senectuţii, pe când toţi ceilalţi,
apatici şi placizi ca pietrele, insensibili, imagini multiplicate
ale nepãsãrii, ale prostiei, ale lenei, ale unui nejustificat şi
fatal abandon, zãceau palizi, încremeniţi în poziţii chinuite,
poate chiar morţi, refuzând cu îndãrãtnicie sã respire aerul în
care picura glasul sãu monoton. Poate cã trãiam, în sfârşit, pacea
la care nici nu îndrãznisem sã gândim mãcar, pe care ne ferisem sã
o numim sau sã o visãm. Eram din ce în ce mai aproape de
sentimentul unei divine eliberãri, cãruia m-aş fi oferit cu toatã
fiinţa mea dacã nu ar fi continuat, inexplicabil, fluxul celor ce
încã se mai îndreptau spre catedralã. Poate cã, totuşi, erau din ce
în ce mai puţini iar paşii lor din ce în ce mai ezitanţi, dar nu
puteam sã nu observ cum copilul se repezea, nervos, asupra fiecãrui
trecãtor, întrebând cu o voce tot mai ascuţitã, vulgarã, dacã nu e
cineva care sã se priceapã la biciclete, dacã nu e nimeni capabil
sã repare lanţul acela rupt. “Am devenit prea dramatic, nu-i aşa?
Amintirile astea stârnesc în mine un fel de patos, câteodatã destul
de caraghios. Poate cã ar fi trebuit, în tinereţe, sã mã arunc şi
eu, lipsit de minte, în vârtej, sã demonstrez cã neţãrmuritul meu
ocean nu este decât un lighean cu apã tulbure şi puţinã, cã oricare
dintre porturi îmi este accesibil, sã mã alãtur celorlalţi neghiobi
care îşi închipuie cã au cucerit lumea. Sã las emoţiile subtile ale
acestei stranii, platonice iubiri, pe mai târziu, în timp ce m-aş
fi mistuit în focul bãtãliei, al oricãrei, al veşnicei bãtãlii. Nu
am fãcut aşa, pentru cã am ştiut întotdeauna cã nimic nu este mai
înãlţãtor decât certitudinea cã ai atins de la primul pas capãtul,
incert pentru ceilalţi, al cãlãtoriei şi cã, în plinã furtunã, te
poţi simţi împãcat în adâncul tãu, cãci untdelemnul iubirii
acoperã, liniştitor, orice alt sentiment. Bãlãngãnindu-mã fãrã
preget în hamac, chiar dacã sunt pe creasta celui mai înfricoşãtor
val, nu am de ce sã privesc înapoi, nu am de ce sã mã las copleşit
de regrete. De ce sã strigi şi sã încerci, în delirul general, sã
te agãţi cu disperare de un pai care apare în rãstimpuri de sub
ape? E momentul când simţi plãcerea adevãratã şi când înţelegi
glasul bãtrânului samovar. Toate îndoielile acestea au trecut de
douã mii de ani şi sunt aici sã vã aduc aminte cã agitaţia asta a
voastrã, deşi nu poate fi opritã, are un antidot. Este vorba de un
concept, de o abstracţiune. E vorba de dragoste. Sus, singur pe
creasta înspumatã, gândul ţi se îndreaptã, senin, cãtre Claudette
şi trãieşti sentimentul divin şi trãieşti sentimentul oceanic.
Intensitatea clipei nu poate fi egalatã de nimic altceva, creierul
şi inima îţi explodeazã într-o sarabandã de trãiri nebuneşti iar
mai târziu, când te regãseşti în acelaşi punct, în mijlocul
nemãrginirii care îşi domoleşte, treptat, tãlãzuirea, extazul tãu
sfideazã iar forţa enormã care, de la facerea lumii îşi adunã în
jur apele fãrã liman. Iatã de ce sunt aici, iatã de ce şuierã din
nou samovarul. Chiar dacã furtuna s-a domolit, simt încã în nãri
aerul amar şi sãrat, aud clipocitul înspumatelor creste. Urmeazã
uraganul, da! Da, înspumatele creste, cum am mai spus! Aş repeta la
nesfîrşit aceste douã cuvinte, care, deşi dau culoare vieţii atâtor
nefericiţi, pãlesc în faţa numelui unei femei precum Claudette.
Dragostea te face sã fii arogant, te face sã pluteşti peste
abisuri. Altfel, pe ce ai putea sã te sprijini cu adevãrat? Nu
trebuie sã ai la îndemânã centura de salvare, cãci salvarea nu are
forme ce ar putea fi recunoscute, ci, în tihnã, sã sorbi o
înghiţiturã din ceaiul cãlduţ şi sãlciu... sã iubeşti..., iatã,
acest suprem confort nu poate fi înţeles chiar de oricine.” Mi se
pãrea cã privesc cerul, cupola lui boltitã, prin uriaşa lentilã a
unui noian de ape. Şuierul samovarului mã ducea cu gândul la un
vapor care dispare dincolo de orizont, deasupra noastrã, sus, pe
suprafaţa învolburatã, în timp ce aici, în strãfunduri, în liniştea
perfectã a abisului, unde imperceptibile aruncau pe chipurile
noastre verzui lumini stranii, acvatice, desenînd contururile unor
feţe împietrite, feţe de înecaţi. Am încercat sã mã scutur de
insuportabila viziune şi, crezând cã printre sutele de figuri o
întrezãresc pe a copilului, încã vie, nealteratã de presiune, de
iod, de sãruri şi de acizi, am întins în direcţia lui mâna în care
pãstrasem bucãţica de zahãr dar nimeni nu s-a mişcat, nimeni nu a
rãspuns gestului meu prietenesc. Bicicleta zãcea, nu prea departe,
fãrã spiţe, iar pe ghidonul ei ruginit se ridicau plante a cãror
lentã şerpuire îmi spunea cã este vorba de alge, de o vegetaţie
marinã. Dispãruserã fãrã urmã cei hotãrâţi, cei încruntaţi, cei
aprigi, pe care copilul încercase sã-i opreascã, trãgându-i de
pulpanã, iar bucãţica de zahãr se transformase într-o micã
grãmãjoarã cleioasã în podul palmei. Am încercat sã-mi amintesc
cuvintele copilului, dar n-am reuşit sã bolborosesc decât atât:
Aşteaptã! Omul ãsta este aici! Celui ce îi este sete îi va da sã
bea fãrã platã. Cel care va birui va moşteni aceste lucruri. Dar
cât despre fricoşi, necredincioşi, urâcioşi, desfrânaţi şi toţi
mincinoşii, partea lor este în iadul care arde cu foc şi cu
pucioasã.