Povestea asta începe cu zborul fãrã noimã al albatroşilor. Senzaţia
de mişcare este extraordinar de puternicã, valurile se izbesc de
ţãrm, se aude grohãitul remorcherelor. Încremenit în galbenul
hârtiei fotografice, chipul nu are contur, pare (dintr-o greşealã
de focalizare sau din cauza degradãrii substratului fotografiei)
absorbit în planul secund al cadrului, în timp ce în prim-plan se
detaşeazã cu violenţã mâna în care bãtrânul ţine o inimã de turtã
dulce, cu inscripţia URTÃ DULCE, deoarece litera T a fost deja
mâncatã. Ochii bãtrânului, clari, rupţi de restul imaginii, orbi,
par a exprima o recunoştinţã fãrã margini. Iar alãturi, pe aceeaşi
paginã a albumului, acelaşi, cu sãlbãticia unei alte însingurãri,
mai pregnante, îşi iţeşte de sub caschetã capul rotund ca un mãr a
cãrui dulceaţã zâmbitoare o rod viermii ochilor mici şi negri, de
data asta insuportabil de vii. Între cele douã portrete, omul
cãlãreşte o mârţoagã strãvezie şi apaticã şi rosteşte grav,
marţial, în clipa când animalul tresare, brutalizat de lumina
flãcãrii de magneziu, nu te speria calule. Printre buzele
întredeschise, sclipesc carnivori, independenţi, dinţii unei
cruzimi abia reţinute, fãcând astfel sã strãluceascã, în adâncurile
fundalului sepia, galoanele paradei militare. NU TE SPERIA CALULE.
Dar de ce sã se sperie, de propriii sãi paşi înfundaţi în cenuşa,
în nisipul, în pulberea fãrã ecou şi fãrã amintiri, selenarã şi
blondã? Sã se sperie de vocea ofiţerului, seacã şi copilãreascã
deopotrivã, de calcarul şi sângele din vocea lui? Fulgerul,
falsh-ul care mãturã, care egalizeazã detaliile acestui tablou,
înecându-le într-un albastru insuportabil, aproape alb, într-un
albastru neverosimil, dureros de alb, imperfect, nu poate atinge
retina, nervii optici îngropaţi în spatele globilor oculari imobili
şi opaci, cu ajutorul cãrora calul pipãie aerul rece. El îşi
întinde capul descãrnat, tigva de sticlã, şi atinge obrazul
ofiţerului, îi atinge umerii, apoi gâtul. Buzele lui fierbinţi, cu
peri rari, suflã peste el un descântec de ierburi, îmbãtãtor,
mincinos şi fantastic. (Dimineaţa, plutonul se va scufunda în
bocancii îngheţaţi, pãrãsind în vis neveste şi ibovnice iluzorii,
abandonându-le ca pe nişte indicibile umbre în cenuşiul
aşternuturilor; va urina şi va tuşi în spatele barãcii, va epola
din ţevile solzoase ale unor irosite bãrbãţii, aliniat în
singurãtate, în febrã, ca înaintea unui atac decisiv. Aţele lungi
şi slinoase ale lenjeriilor, nervi eliberaţi de orice durere, vor
plezni în gol, departe de cãrnurile vinete. Dedesubt - zgârietura
vestoanelor, gheara realitãţii de ieri, de mâine, de totdeauna, în
strânsoarea scrâşnitã a centiroanelor. De jur-împrejur, ţara asta
fãrã provincii dar nu şi fãrã armatã îşi va undui întinderile
sfãrâmicioase, arse de o colosalã şi veşnicã sete, însângerându- le
privirile plate şi dârze, identice, priviri de caporali şi de
sergenţi, în timp ce el, ofiţerul, va zâmbi neliniştitor, va glumi
cu grosolãnie, totul continuând sã fie în puterea lui reţinutã: o
covârşitoare primejdie). O amãgire: în bidonul de tablã de la şold,
un clipocit afund şi tainic, iar în deşãnţatele adâncuri, în
hulpavele, lacomele abisuri ale identitãţii cazone, în neruşinatele
burţi ale buzunarelor mantãii, unde încolţesc palide câteva
grãunţe, pleava lor meschinã şi otrãvitã rãvãşeşte aerul steril cu
o inutilã uimire, la capãtul cãreia calul îngenuncheazã fãrã
umilinţã: sfânta libertate a dobitoacelor de a rãmâne veşnic pure.
Între cele douã portrete, neabãtut, ofiţerul îşi cãlãreşte mârţoaga
şi doar rareori cei doi ies din timpul greţos, mâzgã şi fiere,
ronţãind. Nu te speria calule, spune ofiţerul, dupã care adunã cu
palma de pe buzele animalului tãrâţa şi spuma gãlbuie, acceptarea
blajinã, trãdarea (sarea pãmântului). Deasupra, la capãtul
drumului, ca întotdeauna, albe, plictisite, sãtule, pãsãrile
necuviinciosului Baudelaire sugereazã mişcarea neîntreruptã, în
timp ce, pe nesimţite, ofiţerul se scufundã în agonia delirantã a
nopţilor, fãrã sã-i pese nici cât negru sub unghie cã încalcã el
însuşi toate ordinele pe care le-a transmis la baracã încã de când
hotãrâse, într-o dupã-amiazã sau în fiecare dupã-amiazã, parada
militarã. (Cu toarte astea, sergenţii şi caporalii lui îmbãtrâniţi
prematur se vor preface mai departe cã nu îl vãd, cãutând zãpada
puţinã spulberatã de vânt, jucându-se, râgâind fericiţi, lovindu-se
în piepturile descãrnate cu bulgãri mici, noroioşi, şi deodatã
atenţiune, sã trãiţi, sã trãim, cã dacã ninge o sã trãim cu toţii.
Drepţi! De ce, mã? De ce, adicã, are nevoie armata sã ningã,
dobitocule?) Hector și târfa Turtă dulce Şi, când animalul tresare,
brutalizat de lumina flãcãrii de magneziu, NU TE SPERIA CALULE. În
urma lor, drepte, corecte, uniformele plutonului, soldaţii de
plumb, fantoşe, disciplina idealã a trupurilor rigide defilând prin
faţa tribunei pustii în pas de marş, cu sãbiile trase din teacã,
lipite de feţele albe de încordare, de frunţile albe, încã, de
somn, nedumerite de realitatea incontestabilã a nebuniei şi
brutalitãţii acestui ciudat ofiţer şi de straniul trap al diafanei
sale mârţoage, o datã şi încã o datã, la nesfârşit, pânã când totul
se va împotmoli. De sus, mari, uşori, vor coborî primii fulgi,
apoi, din ce în ce mai deşi, vor îngropa plutonul într-o luminã
confuzã, albã, de magneziu, pierzându-l. Nu te speria calule, spune
bãrbatul din fotografie, rãspunzând fornãitului neliniştit al
animalului, iar calul, aplecându-şi gâtul, atingându-i cu buzele
faţa înfierbântatã, îl cerceteazã stãruitor, îl pipãie cu
rãsuflarea lui cu miros de ierburi, trage cu dinţii lui galbeni şi
mari de clapele buzunarelor mantãii, în timp ce scurte şi violente
frisoane îi zguduie trupul incredibil de slab. Inert, întunecat,
întuneric suspendat sub foşnetul unei zãpezi îndepãrtate, omul
pãstreazã pentru sine, ascunsã, scânteia de magneziu care
uniformizeazã detaliile, pânã când, în cele din urmã, pentru o-nor
la stân-ga, pentru o-nor la dreap-ta, animalul se va lãsa în
genunchi, se va culca pe o parte şi se va stinge de o mutã şi
tandrã disperare. (Şi, pânã sã se dumireascã ei, de fapt continuând
sã pluteascã în starea lor prelungitã, de falsã euforie, în care
ofiţerul le va pãrea un ce nelãmurit, proiecţie deformatã din
visele lor de ţãrani amânaţi, sergenţii şi caporalii se vor trezi
aruncaţi de ordinele lui scurte în cenuşa, în nisipul, în pulberea
fãrã ecou, ca într-o eternitate moartã şi densã, înjurând benign,
de cer şi de luminã şi de sfinţi inexistenţi, într-o joacã de
oameni mari şi liberi, ignorând parcã dinadins scrâşnetul
orgoliului sfãrâmat, semnele dinţilor pe buza însângeratã de
încordare, bucurându-se, tãvãlindu-se fericiţi, înfundându-se tot
mai mult, tot mai adânc, izbindu-şi cu afişatã neglijenţã ţevile
subţiri ale armelor, fragile ca nişte lujeri de crini, pierzându-şi
chipiele şi centurile, zdrenţuindu-şi uniformele cafenii, şoptind
mãscãri, ameninţãri vesele şi tulburi, ca nişte porci ordinari şi
nesimţitori). Şi, deodatã, povestea asta se terminã undeva pe
ţãrmul marii, într-un punct, de altfel, previzibil. Bãtrânul
ronţãie o inimã de turtã dulce, pe care scrie URTÃ DULCE, deoarece
litera T a fost deja mâncatã, în timp ce în ochii sãi orbi se poate
citi o recunoştinţã fãrã margini. Acest sentiment bizar,
nejustificat prin nimic dar manifest şi inconfundabil, face ca omul
însuşi sã parã un cal, poate acelaşi, tropãind aiurea cãtre o nouã
proiecţie, cãtre o nouã imagine deocamdatã nelãmuritã, mânat de
voinţa unei creaturi blânde dar ferme, cãreia, desigur, nu i se
poate decât supune. Senzaţia este de viu, de mişcare, şi asta
pentru cã obiectivul aparatului de fotografiat a surprins, pe cerul
plumburiu, rotindu-se albe, plictisite, sãtule, pãsãrile
necuviinciosului Baudelaire.