De ceva timp, Irene Nemirovsky a intrat în vizorul meu, fără a
face însă vreun pas în direcția cunoașterii operei sale, până acum.
Am început cu „Clocotul sângelui”, un scurt roman din colecția
Iubiri de altădată a Editurii Allfa și cred că n-aș fi putut face o
alegere mai inspirată. De fapt, nici nu am bănuit vreo clipă, când
am ales să citesc această carte, câte emoții va stârni în sufletul
meu și nici cum unele fraze mă vor răvăși de-a dreptul prin
adevărul lor necruțător. Poate că numele colecției vă sugerează
ceva nițel siropos, dar și ceva clasic - ei bine, în ce privește
elementele clasice, ele sunt oarecum prezente, nu însă și cele
siropoase, pe care le-am putea asocia poveștilor de dragoste.
Într-adevăr, avem de-a face cu dragostea, din plin, în diferite
forme, bântuind parcă ținuturile provinciale ce constituie fundalul
poveștii căreia ne face părtași Irene Nemirovsky. O poveste care
antrenează de fapt mai multe povești și în toate dragostea este cea
care face și desface. Iar în aer plutește o nostalgie dureroasă
plămădită din acel sânge care cândva colocotea și, poate, într-un
fel, continuă să clocotească, mai domol, atunci când tinerețea a
devenit amintire.
Sunt ca un câine bătrân care se uită cum dansează
șoarecii. I-am întrebat pe Francois și pe Helene dacă simt același
lucru. Râzând, mi-au răspuns că sunt un egoist bătrân, că ei -
slavă Domnului! - sunt mereu apropiați de copiii lor. Cum să nu! Am
impresia că își fac o grămadă de iluzii. Dacă și-ar vedea aievea
tinerețea, s-ar îngrozi. Sau mai degrabă nu ar recunoaște-o. Ar
trece pe lângă ea spunând: „Dragostea asta, visurile astea,
pasiunea asta ne sunt străine.” Propria lor tinerețe.. Și atunci,
cum ar putea să o înțeleagă pe a altora? (pag. 22)
Iubiri de altădată, iubiri de azi și de mâine își dispută
supremația în decorul idilic al unui sat francez, cu domenii
despărțite de păduri întunecoase, în care multe s-ar putea întâmpla
- săruturi păcătoase, pe malul apei, ascunse de trunchiurile
bătrâne ale copacilor. Fiori ce renasc ca din neant, invocând
trecutul pentru a contracara un prezent cu nimic mai prihănit. Ce e
azi a mai fost cândva și, fără îndoială, va mai fi și mâine, și
peste ani și ani. Legile nescrise ale iubirii. Legile nescrise ale
vieții. Implacabile, inevitabile, perpetuându-și cu nonșalanță
puterea, îngenunchind oameni fără să țină seama nici de morală,
nici de principii.
Voiam să plece, de parcă aș fi așteptat pe cineva.
Chiar așa, îmi așteptam tinerețea. Dacă ne-am întoarce mai des
către trecut, către această dulceață supremă, amintirea anilor
trecuți ne-ar vizita mai des. În schimb, lăsăm trecutul să doarmă
în noi, ba chiar, mai rău, îl lăsăm să moară, să putrezească, așa
încât la maturitate numim „naivitate”, „neghiobie” elanul generos
al inimii, care ne-a însuflețit la douăzeci de ani... (pag.
95)
Sensibilă fără a fi dulceagă, scriitura lui Irene Nemirovsky
pătrunde ca un pumnal bine ascuțit în sufletul cititorului, oferind
surprize generoase, emoționante, aruncând stropi acizi peste
destinele pe care le pune pe tapet. Silvio, un bărbat în vârstă
retras în ținuturile natale după o viață aventuroasă, pare că-și
folosește solitudinea pentru a retrăi în minte tumultul tinereții
pe care nu și-a putut-o scoate din suflet. Spectator discret al
altor vieți ce se deschid în preajma sa, evocă într-o notă relativ
distantă ceea ce vede, fără a oferi, cel puțin în aparență, indicii
despre sine. Perspectiva narativă masculină folosită de o
scriitoare implică o bună cunoaștere a sexului opus sub aspect
psihic și moral. Demersul îi reușește de minune lui Nemirovsky,
aproape uiți că ai în față un roman scris de o femeie, roman care,
deși este scurt, dacă ai în vedere numărul paginilor, este totodată
unul dens, plin de intensitate. Îl poți citi pe îndelete, digerând
în tihnă frazele, căutând dedesubturile, meditând la cele
transmise. Dar îl poți citi și alert, pentru că întâmplările
evocate au potențial să țină cititorul aproape, zgândărindu-i
curiozitatea.
Abia aștept să citesc și alte romane ale acestei scriitoare,
mai cu seamă că pe acesta nu l-am putut lăsa deoparte până ce nu
l-am terminat, a exercitat asupra mea o forță irezistibilă.
Cartea este disponibilă pe site-ul editurii.