Contradictii si antonimii in Coran

"Urmatoarele exprimari coranice sunt exemple de enuntare doctrinara prin intermediul contradictiei:
El pedepseste pe cine voieste si iarta pe cine doreste. ( o idee care se repeta in diverse pasaje )
Caut adapost la Domnul zorilor de zi, impotriva raului a ceea ce El a creat. ( sura Fajr 1-2 )

Prima dintre aceste exprimari pare sa implice faptul ca Dumnezeu este arbitrar pentru ca aparent se comporta fara motiv, iar cea de-a doua exprimare sugereaza faptul ca El ar fi rau deoarece cauzeaza raul. Cheia unei interpretari corecte este data de insasi definitia lui Dumnezeu, asa cum rezulta din cele 99 de Nume Frumoase, si indeosebi din Numele Milei care apar la inceputul fiecarei sure din Coran. Intrebarea care reiese este, deci: cum poate Dumnezeu sa pedepseasca precum "El face ceea ce voieste", si cum poate El cauza sau crea raul cand El este Milostiv ( Rahman ), Indurator ( Raheem ), Sfant ( Quddus ) si Drept ( 'Adl )? Raspunsul ar trebui sa fie: a spune ca Dumnezeu pedepseste si iarta dupa bunul Lui plac inseamna nu ca este arbitrar, ci ca "bunul Lui plac" reprezinta motive care sunt deasupra puterii noastre de intelegere, iar a spune ca Dumnezeu creeaza rau nu inseamna ca El doreste raul, ci ca El il produce indirect, ca un fragment - sau ca o parte minora a unui "bine mai mare", care compenseaza si absoarbe raul.

Prin definitie, fiecare rau este o "parte" si niciodata o "totalitate"; aceste negatii sau privatiuni fragmentare, care sunt diverse forme ale raului, sunt inevitabile intrucat lumea, nefiind Dumnezeu, si nefiind in stare sa fie El, este cu necesitate situata in afara Lui. Dar relativ la functia lor cosmica, ca elemente necesare ale unui bine total, relele sunt intr-un fel integrate in acest bine, si astfel, metafizic, se poate spune ca raul nu exista. Notiunea de rau presupune de fapt o viziune fragmentara a lucrurilor, caracteristica creaturilor, care la randul lor sunt fragmente - omul este o "totalitate fragmentara".

Raul, dupa cum am vazut, exista in lume deoarece lumea nu este Dumnezeu. Acum, dintr-un anumit punct de vedere - unul caracteristic Vedantei - lumea este "nimic altceva decat Dumnezeu": Maya este Atma, Samsara este Nirvana; din acest punct de vedere, raul nu exista, si acesta este tocmai punctul de vedere al totalitatii macrocosmice - lucru sugerat in Coran prin urmatoarea antonimie: pe de o parte declara ca binele "vine de la Dumnezeu" si raul "vine din voi", iar pe de alta parte spune ca "toate vin de la Dumnezeu" ( Sura an-Nisaa, 78-79 ) - prima idee a fi inteleasa pe baza celei de-a doua, care este mai universala si, astfel, mai reala, este diferenta intre viziunea fragmentara si adevarul total. Faptul ca cele doua versete aproape se succed - cel mai universal situandu-se inainte - demonstreaza, de asemenea, si lipsa de preocupare asupra dialecticii sacre cu contradictii de suprafata, si importanta pe care i-o acorda patrunderii si sintezei.

Acestea ne aduc la un subiect mai general, si anume chestiunea exprimarilor antinomice in Coran. Un exemplu devenit clasic se gaseste in urmatoarele versete: "Nu este nimic care sa I se asemene (lui Dumnezeu), El este cel care aude, care vede" ( Sura ash-Shura, 11 )
Contradictia evidenta intre prima fraza si ceea ce urmeaza - care stabileste cu precizie ca exista o asemanare si astfel o analogie intre fiinte si Dumnezeu - are rolul de a arata ca aceasta analogie, fara de care niciun alt lucru nu ar fi posibil, in niciun caz nu implica o asemanare imaginabila si nu abroga transcendenta absoluta a Principiului Divin. "
Frithjof Schuon - "Sufism: Veil and Quintessence"

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente