Despre asceză

În afară de contracararea patimilor prin virtuți, care e un drum lung și anevoios, presărat cu obstacole, cu căderi și reveniri, Iisus propovăduiește și o cale mai radicală, dar mai eficace, un drum negativ, un fel de apofatism al existenței, care este asceza. În aspectul ei minimal, asceza e aproape confundată cu postul, căci Iisus spune: Acest soi de demoni cu nimic nu poate ieși, decât numai cu rugăciune și cu post (Mt. 17.21). Iar în aspectul ei maximal, asceza e socotită un mod de viață care se potrivește doar monahilor, deci celor care se retrag din viață în schimnicie. Asceza este însă altceva, ceva mult mai la îndemână decât aceste două extreme, fără să fie deloc nici căldicică, nici devitalizantă.

Asceza e un mod general de a privi existența și de a-ți călăuzi viața, generalizând ceea ce a spus Iisus: Căci cine va voi să-și scape viața, o va pierde, iar cine își va pierde viața pentru mine, o va afla (Mt. 16.25). Asceza, cum o spune și numele (askesis), este un exercițiu continuu al trupului, sufletului și duhului, al existenței înseși pentru a nu se lăsa nici amorțite, nici antrenate în excesele alunecării pe panta unei trăiri agitate și pătimașe. Căci trebuie să existe o măsură în toate și asceza începe cu această măsură, care e cumpătarea, dar, desigur, nu se oprește aici, pentru că dincolo de echilibrul vieții acesteia, asceza trebuie să urmărească, să aibă ca țel, viața viitoare. Ea este chiar cea mai sigură metodă de desprindere de lumea aceasta, pentru a pregăti intrarea în lumea cealaltă. Asceza este exercițiul spiritual prin excelență, care trebuie să purifice și să fortifice sufletul pentru a putea primi duhul. Căci, acolo unde sufletul este încărcat de griji sau de satisfacții, duhul încape cu greu. În toate cămările trupului și ale sufletului trebuie făcut curat și aceasta curățenie se face prin asceză. Și nu din când în când sau doar de sărbători, ci în mod permanent, pentru ca sufletul să rămână treaz și să fie gata pentru orice însămânțare, ca ogorul la sfârșitul iernii. Și, mai ales, să fie gata pentru trecerea pragului, pentru trecerea prin poarta strâmtă (sirat al-mustakeem, n.m.), prin care nu se poate străbate încărcat de toate podoabele sau de toate îngrijorările vieții. Asceza te pregătește pentru această trecere, dacă nu este ea însăși această poartă strâmtă, extinsă la dimensiunile vieții. Totul e să fii gata.

Există o operație în vechea alchimie spirituală medievală care se cheamă separare și cu care începe orice proces de spiritualizare. Este o aruncare a întregului balast, a lestului vieții obișnuite care se tot acumulează, trăgând sufletul la fund încă înainte de a ajunge la celălalt țărm. Această separare, despărțire, trebuie să rupă în același timp odgoanele care țin legătura cu malul, împiedicând înaintarea spre acea mare serenitatis (sakeena, n.m.)pe care îi era atât de dor lui Dante să naufragieze. Este marea aceea pe care Iisus potolește furtuna și-l cheamă pe Petru la el. Dacă apostolul se scufundă, este din cauză că era încă prea greu ca să plutească. Și era prea greu din cauza puținei lui credințe și din cauza prea marelui lest de temeri și îndoieli.

...

Asceza nu înseamnă înfometare, ci desprinderea de grija hranei...
Îmbrăcămintea și locuința, de asemenea, nu trebuie să constituie o îngrijorare...
Asceza înseamnă retragerea ta din lume pentru rugăciune, iar prezența ta în lume se justifică doar prin slujirea aproapelui. Și cum toate lucrurile de care omul trebuie să se detașeze prin asceză țin de eul său, de individualitatea sa, sunt chiar o hrană pentru această individualitate, poate că cea mai simplă definire a ascezei este despărțirea de eu pentru a putea trăi doar cu binele...

Lepădarea de sine (imperfect exprimată de limbaj) nu e altceva decât o lepădare de ego, de individualitate, pentru ca persoana să poate crește până la dimensiunile cosmice și spirituale ale crucii, adunată, în cele din urmă, în centrul ei, care este Iisus. Iată suprema asceză.

Și, poate nu în ultimul rând, asceza trebuie să ducă la îndepărtarea, la detașarea de toate patimile care amenință trupul, sufletul și chiar duhul. Trebuie să ducă la acea stare de liniște și seninătate care este apatheia (sakeena, n.m.). Această despătimire nu este o stare de indiferență, ci o stare de armonie și echilibru, de împăcare cu sine și cu lumea, prin detașare de ego și de lume, care condiționează în cele din urmă împăcarea cu Dumnezeu (nafs al-mutma'inna, n.m.), care este suprema apatheia.

...

În fond, asceza este, în linii generale, detașarea de necesitățile vieții pentru o dobândi libertatea spiritului. În viața zilnică, asceza să fie simplitate, alungând tot ce e superficial, superfluu și împovărător. În viața simțurilor, să fie puritate și castitate. În existența socială, să fie detașare de mulțime, într-o singurătate doar cu Dumnezeu. În cuget să fie gând interior, în duh și adevăr, mergând până la tăcere, până la acel vid pe care să-l poată umple doar duhul...
În inimă, asceza să fie inimă curată (nafs az-zakkiya, n.m.), în care cerul să se poată oglindi.

din Florin Mihăescu - Omul în tradiția creștină

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente