Dimensiuni ale unității

Ideea fundamentală a islamului, aceea a unității divine, implică cu necesitate ideea de diversitate, sau ideea unei relații între Unul și ceea ce pare că Îl invalidează sau îl contrazice.

Întreaga problemă a creației, sau a manifestării universale, își are rădăcinile în însăși natura Principiului Divin. Absolutul real proiectează lumea pentru că natura sa infinită îi cere să fie cunoscută pornind de la relativitate și din sânul ei; a spune că Dumnezeu "a creat" și nu că El "creează" este un fel de a exprima contingența sau relativismul lumii, și într-o oarecare măsură înseamnă a-l tăia pe acesta din urma de la Cauza sa transcendentă.

Dumnezeu "dorește să fie văzut" nu numai "pornind" din lume, dar și "în" lume și chiar ca (fiind) lumea: fie direct prin calități, sau indirect și prin contrast, în absența lor; de asemenea, El dorește să fie văzut, nu numai de către om, dar și de către creaturile inferioare lui, care îl contemplă în modul lor propriu, sau măcar prin ceea ce este pozitiv în forma sau starea lor, după caz.

Absolutul, Infinitul, Perfecțiunea: putem spune că acestea sunt definițiile principale ale naturii divine. Din punct de vedere geometric, Absolutul este precum punctul, care exclude orice nu este el însuși. Infinitul este precum crucea, sau steaua, spirala, care prelungesc punctul și îl fac oarecum incluzător. Perfecțiunea este precum cercul, sau un sistem de cercuri concentrice, care reflectă sau transpun punctul, extinzându-l.

Absolutul este realitatea supremă prin el însuși, Infinitul este Posibilitatea lui, Omnipotența, iar Perfecțiunea este Posibilitatea în măsura în care Infinitul realizează o potențialitate anume a Absolutului Real, sau în măsura în care îi realizează toate potențialitățile. Creația, sau manifestarea, este un efect al naturii divine: Dumnezeu nu se poate împiedica pe sine însuși de la a radia, și astfel de la a se manifesta și a crea, deoarece El nu se poate împiedica să fie infinit.

Perfecțiunea divină este suma sau chintesența tuturor perfecțiunilor posibile, în fine, le cunoaștem din experiență. Aceste perfecțiuni sunt manifestate datorită infinitului, care le oferă spațiu existențial, altfel spus substanță, și care le actualizează și le proiectează. Lucrurile există grație Absolutului. Absolutul, imperceptibil în el însuși, se face vizibil prin existența și logica lucrurilor; analog, Infinitul se dezvăluie prin diversitatea lui nesfârșită; analog, Perfecțiunea se manifestă prin calități, astfel comunicând atât rigoarea Absolutului cât și radiația Infinitului, căci lucrurile au atât o muzicalitate cât și o geometrie. Cu alte cuvinte, când experiența obișnuită de zi cu zi este amestecată cu intuiție metafizică sau cu credință, recunoașterea calităților pozitive în ființe și lucruri ne obligă să le acceptăm arhetipurile sau esențele lor în ordinea divină. Asemănător, neputând concepe limitele în spațiu-timp ne obligă să acceptăm Infinitul. Dar și faptul că cea mai mică existență este absolută în relație cu absența ei - sau faptul că legile fizice, matematice și logice sunt inevitabile - demonstrează Absolutul și nu ne lasă cu altă opțiune decât să-l acceptăm.


Frithjof Schuon - "Sufism, veil and quintessence"

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente