Chei de interpretare „optimistă” a Coranului, încercate de
Nikolaus von Kues, savant german, catolic, din secolul XV, care
spera ca prin înțelegerea „pioasă” (cu bune intenții) a textului
sacru islamic, să atragă musulmanii la creștinism.
Chiar dacă dialogul creștin-islamic probabil că nu va ajunge
niciodată la o rezolvare, mi-au atras atenția câteva idei
vehiculate în această prelegere:
* Coranul ar contrazice o anumită înțelegere a conceptului de
trinitate, și nu adevăratul ei sens așa cum este agreat de
creștinismul oficial, fiind vorba de asemenea de o religie
monoteistă
* faptul că Iisus a murit pe cruce ar fi ascuns intenționat de
către Coran - poate că nu este relevant pentru mesajul general,
poate pentru a împiedica oamenii să nu fie atrași/distrași de ideea
periculoasă de divinitate a lui Iisus, poate pentru că ideea ca un
profet să fie lăsat să moară era prea greu de înțeles pentru arabi,
etc.
* dialogul interreligios este important pentru că îi face pe
oameni să își inspecteze propriile credințe și ritualuri având în
vedere și felul cum celălalt se raportează la ele - de
exemplu: în islam, postul este luat mult mai în serios decât în
creștinism.
Ca o paranteză, în islam există 7 intervale de rugăciune de peste zi, din care două rugăciuni sunt opționale (cea de dimineață și cea de după miezul nopții). Am descoperit recent că în ortodoxie (ritul bizantin) există fix aceleași intervale de rugăciune, numite „Cele 7 laude de peste zi”(vecernia, dupăcinar, miezonoptică, utrenie, ceasurile 3, 6 și 9). Importanța rugăciunilor în islam? Fundamentală, până la a spune că cine le abandonează, abandonează religia. Importanța laudelor în ortodoxie? Practic, numai Biserica le oficiază.