حنيف - cu înclinație spre adevăr (opusul lui
Faseeq)
Cel mai mare dintre hanifi: profetul Avraam, din
(Babilon/Mesopotamia/Iraq)
الفطرة reprezintă starea pură a omului, cu
care vine pe pământ. Fitra conduce la
التوحيد.
Și jinnii au fitra. De asemenea, fiecare animal își are
propria Fitra (o fire a lui, conform speciei).
Omul întotdeauna slujește ceva, îi stă în
fire.
- fan -- fanatic (din greacă, înseamnă dedicat unui
templu)
- fascism -- alternativă seculară la
religie
- cultul lui Stalin, etc
دين implică:
- repudierea شرك
- a fi în perfect acord cu
فطرة
Fitra se schimbă sub influențele din exterior. Conform
hadisurilor:
„Fiecare om se naște cu Fitra (în stare pură).
Părinții lui îl fac creștin, evreu sau
politeist”
Dacă un copil moare având Fitra, el ajunge automat în
Paradis.
اسلام عام vs اسلام
خاص
- islamul general, adus de profeții de
dinainte
- islamul specific, adus de profetul
Muhammad
- monoteismul profeților este același
Islamul este religia firii -
credința ta de musulman nu are nevoie de dovezi (cu excepția
domeniului teologiei), ea nu este obținută din afară
Fitra este un semn că omul are cunoașterea directă a lui
Allah înainte să vină pe pământ: Pământul și Cerurile nu mă
pot cuprinde, dar inima servitorului Meu Mă poate cuprinde
(hadith qudsi).
Omul are un Legământ cu Dumnezeu din acea perioadă (și
Dumnezeu cere să ni-l amintim, în Coran)
Fitra are cunoașterea a ce este Allah. Îl iubește din
instinct, știe ce înseamnă dreptatea, știe de existența Raiului și
Iadului - profeții și religia vin să detalieze și să reamintească
ceea ce se află instinctiv în sufletele noastre.
- precondiția iubirii este cunoașterea
Două tipuri de oameni:
- cei care își uită sau își neagă Fitra (sunt amintiți
în Coran, în consecință Dumnezeu pune un sigiliu asupra
inimilor lor). Islamul susține scoaterea la suprafață a
Fitrei.
- ceilalți.
Simbolul Fitrei este laptele (dacă ai un vis
despre lapte, este posibil să fie vorba despre Fitra)
”OMG”, O Doamne - glasul Fitrei
لا اله الا الله nu îți spune că există un
dumnezeu, pentru că deja știi asta - ci că nu există
alți dumnezei
Fitra poate fi puternică sau slabă, în orice caz este
unică fiecărui individ.
Exemple din Coran:
2:138
صِبْغةَ الله وما أحسنُ من الله صبغةً ؟ - Sibgha
înseamnă colorarea, vopsirea pe care o face Dumnezeu (un fel de
botez) în stilul scufundării în culoare, imprimare - este vorba
despre Fitra / „botezul lui Avraam”30:30
فأقم وجهك للدين حنيفاً.
فِطْرةَ الله التي فَطَرَ الناسَ عليها. لا تبديلَ لخلقِ
الله. ذلك الدينُ القَيّم ولكنَّ اكثر الناس لا يعلمون
„Îndreaptă-ți fața spre religie, ca un hanif (înclinând către adevăr), spre fitra lui Allah pe care le-a hărăzit-o oamenilor. Nu există schimbare în creația lui Allah. Aceasta este religia cea dreaptă, dar cei mai mulți oameni nu știu.”
„Îndreaptă-ți fața spre religie, ca un hanif (înclinând către adevăr), spre fitra lui Allah pe care le-a hărăzit-o oamenilor. Nu există schimbare în creația lui Allah. Aceasta este religia cea dreaptă, dar cei mai mulți oameni nu știu.”
95:4
لقد خلقنا الانسان في أحسن تقويم- taqweem - statură - este nume verbal de la qawwama (a
se ridica, a se forma, a aranja) - cu sens de statură armonioasă,
echilibrată, bine proporționată, atât în exterior cât și în
interior
- khalaqna fi (și nu bi-, li-) - indică intensitatea cu
care omul este legat de acea calitate, fiind creat în ea
Omul manifestă șapte dintre trăsăturile divine: viață, cunoaștere, voință, putere, auz, văz, vorbire - o sinteză unică a calităților divine (animalele reprezintă doar un aspect, îngerii la fel, au o stațiune fixă). Oamenii se plimbă prin mai multe stațiuni, iar cea finală este necunoscută, impredictibilă.
- fiecare om are un loc creat în Rai și unul în Iad, pe măsura posibilităților sale; dacă locul în Rai este foarte sus, atunci locul în Iad este foarte jos => omul poartă responsabilitatea posibilităților sale, cu alte cuvinte nu există „căldicel”
- ideea este întărită și în Sura Shams:
Dumnezeu promite ori succes (prin purificarea sufletului), ori pierzanie (pentru cei care și-l neglijează)
Răul - a face lucruri contrare sufletului, a-l lipsi
كفر - sensul de bază este de acoperire/ascundere
شَطَنَ = a se duce la cea mai îndepărtată extremă (Shaytan e un extremist, este polul dezechibrului)
O ființă manifestă doar anumite nume divine.
Ex. plantele: الرَزّاق
Fiecare mineral este la extremă (le lipsesc multe nume, atribute)
La fel și agnosticii/idolatrii/ateii: îl cunosc pe Allah doar sub anumite nume
Adevăratul tawheed = a-L cunoaște pe Dumnezeu sub toate numele Lui (الرافع: cel care te ridică, الخافض: cel care te doboară, etc)
كون الجماعية - ființă atotcuprinzătoare
Coran 7:172 - despre legământul primordial (pact) => Fitra
- copiii lui Adam se referă la întreaga omenire, înainte să se nască
- începutul istoriei noastre sacre, începutul relației între Dumnezeu și creația umană
Pe lângă legământul adamic, a mai existat un legământ: al profeților - acest legământ este reținut de asemenea în Fitra noastră (oamenii acceptă existența profeților ca pe ceva firesc).
Alte legăminte sunt amintite în Coran în diverse sure: cu oameni, popoare, etc. Monoteismul nu începe cu poporul lui Israel, și nici primele legăminte.
يوم - zi
Cea mai mică zi: respirația unui om
Cea mai lungă zi: la judecata de Apoi
- slujirea lui Dumnezeu estescopul omului (dar și al jinnilor, și ei au fitra). Jinnii sunt menționați primii pentru că preislamicii erau foarte interesați de ei - unii i-au slujit -, astfel ca să arate că ceea ce au slujit oamenii Îl slujesc la rândul lor pe Dumnezeu.
Cei mai nobili înaintea lui Allah sunt cei cu cea mai multă Taqwa (cei mai apropiați de fitra lor)
39:1-3 : meccanii aveau în fitra lor conștiința unui singur Dumnezeu, chiar dacă erau idolatri
Atașamentele = idolatrie. Oamenii sunt atașați de identitatea lor (etnicitate, gen), avere, sporturi - elemente care le oferă sens într-o lume fără sens
Alternative seculare la religie = adevăruri parțiale, idolatrie
Despre gen - este parte din fitra
- Dumnezeu ne-a creat dintr-un singur suflet (o singură fitra - Adam, iar Eva este ruptă din el)
- fiecare om conține atât principiul feminin cât și masculin
- كرسي este masculin vs. عرش feminin
- Universul este plin de genuri / polaritate, numai pentru Dumnezeu nu există pereche
Idee: trebuie să ne purtăm cu mare grijă față de cei care militează pentru LGBTQ_ pentru că este o cauză ce dă sens vieții lor și fără ea acești oameni ar deveni dezechilibrați
العلم لا يُحْمِلُ صاحِبَه
تحقيق vs نقل -> cunoașterea transmisă vs. realizarea cunoașterii
sursa: Fitra, Dr. Umar Faruq AbdAllah
Omul manifestă șapte dintre trăsăturile divine: viață, cunoaștere, voință, putere, auz, văz, vorbire - o sinteză unică a calităților divine (animalele reprezintă doar un aspect, îngerii la fel, au o stațiune fixă). Oamenii se plimbă prin mai multe stațiuni, iar cea finală este necunoscută, impredictibilă.
- fiecare om are un loc creat în Rai și unul în Iad, pe măsura posibilităților sale; dacă locul în Rai este foarte sus, atunci locul în Iad este foarte jos => omul poartă responsabilitatea posibilităților sale, cu alte cuvinte nu există „căldicel”
- ideea este întărită și în Sura Shams:
91:9-10
قد أفْلَحَ مَن زكّاها وقد خابَ مَن
دَسّاهاDumnezeu promite ori succes (prin purificarea sufletului), ori pierzanie (pentru cei care și-l neglijează)
Răul - a face lucruri contrare sufletului, a-l lipsi
كفر - sensul de bază este de acoperire/ascundere
شَطَنَ = a se duce la cea mai îndepărtată extremă (Shaytan e un extremist, este polul dezechibrului)
O ființă manifestă doar anumite nume divine.
Ex. plantele: الرَزّاق
Fiecare mineral este la extremă (le lipsesc multe nume, atribute)
La fel și agnosticii/idolatrii/ateii: îl cunosc pe Allah doar sub anumite nume
Adevăratul tawheed = a-L cunoaște pe Dumnezeu sub toate numele Lui (الرافع: cel care te ridică, الخافض: cel care te doboară, etc)
كون الجماعية - ființă atotcuprinzătoare
Coran 7:172 - despre legământul primordial (pact) => Fitra
- copiii lui Adam se referă la întreaga omenire, înainte să se nască
- începutul istoriei noastre sacre, începutul relației între Dumnezeu și creația umană
Pe lângă legământul adamic, a mai existat un legământ: al profeților - acest legământ este reținut de asemenea în Fitra noastră (oamenii acceptă existența profeților ca pe ceva firesc).
Alte legăminte sunt amintite în Coran în diverse sure: cu oameni, popoare, etc. Monoteismul nu începe cu poporul lui Israel, și nici primele legăminte.
يوم - zi
Cea mai mică zi: respirația unui om
Cea mai lungă zi: la judecata de Apoi
Verset despre fitra (51:56)
وما خَلَقْتُ الجنَّ والإنسَ إلا ليَعبُدون- slujirea lui Dumnezeu estescopul omului (dar și al jinnilor, și ei au fitra). Jinnii sunt menționați primii pentru că preislamicii erau foarte interesați de ei - unii i-au slujit -, astfel ca să arate că ceea ce au slujit oamenii Îl slujesc la rândul lor pe Dumnezeu.
49:13
إنًّ أكْرَمَكم عند ألله أتقاكمCei mai nobili înaintea lui Allah sunt cei cu cea mai multă Taqwa (cei mai apropiați de fitra lor)
39:1-3 : meccanii aveau în fitra lor conștiința unui singur Dumnezeu, chiar dacă erau idolatri
Atașamentele = idolatrie. Oamenii sunt atașați de identitatea lor (etnicitate, gen), avere, sporturi - elemente care le oferă sens într-o lume fără sens
Alternative seculare la religie = adevăruri parțiale, idolatrie
Despre gen - este parte din fitra
- Dumnezeu ne-a creat dintr-un singur suflet (o singură fitra - Adam, iar Eva este ruptă din el)
- fiecare om conține atât principiul feminin cât și masculin
- كرسي este masculin vs. عرش feminin
- Universul este plin de genuri / polaritate, numai pentru Dumnezeu nu există pereche
Idee: trebuie să ne purtăm cu mare grijă față de cei care militează pentru LGBTQ_ pentru că este o cauză ce dă sens vieții lor și fără ea acești oameni ar deveni dezechilibrați
العلم لا يُحْمِلُ صاحِبَه
تحقيق vs نقل -> cunoașterea transmisă vs. realizarea cunoașterii
sursa: Fitra, Dr. Umar Faruq AbdAllah