Tot in Florenta isi desfasoara activitatea un grup de
intelectuali muzicieni, poeti si scriitori, care frecventau curtea
contelui Giovanni de Bardi, intre anii 1573-1587, pentru a discuta
asupra problemelor artei. Aceasta „accademia” era compusa printre
altii din: Vincenzo Galilei (1520-1591), tatal marelui astronom,
muzician format la vechea scoala polifonica dar doritor de a pasi
pe drumuri noi; poetul Ottavio Rinuccini (1562-1621), invatatul
Jacopo Corsi (1560-1604), Emilio de Cavallieri (1550-1602),
directorul spectacolelor si serbarilor populare din Florenta,
muzicianul Pietro Strozzi, tinerii cantareti Jacopo Peri
(1561-1633) si Giulio Caccini (cca.1545-1618). Primul care a
folosit termenul „camerata” pentru cercul lui Bardi a fost Caccini
in dedicatie pe partitura lui „Euridice” pentru Bardi (20
decembrie 1600). De asemenea fiul lui Bardi, Pietro a numit cercul
„camerata” intr-o scrisoare catre G.B. Doni in 1634. Caccini a
declarat ca „o mare parte a nobilimii si liderii muzicieni si
geniile si poetii si filozofii orasului” se adunau acolo iar
Galilei a spus ca multi nobili obisnuiau sa-si petreaca timpul
acolo ascultand muzica sau discutand, ceea ce dupa spusele lui
Bardi ducea la o varietate de subiecte de discutii inclusiv poezia,
astrologia si alte stiinte.
Tema principala in jurul careia se purtau dezbaterile era
renasterea spiritului tragediei clasice a antichitatii. Grupul
„cameratei” din jurul lui Bardi care explora natura si forta
muzicii antice grecesti, a fost mai putin implicat in crearea
operei decat s-a presupus. Dar scrierile lui Bardi si Vincenzo
Galilei, bazate pe principiile lui Mei, sunt o reala baza pentru
recitarea cantata a pieselor cu acompaniament iar compozitiile lui
Galilei si Giulio Caccini au contribut la dezvoltarea stilului
monodic pe care se contureaza opera.
Doua manifestari importante izvorasc din camerata lui Bardi:
un „Discorso” de Bardi adresat lui Caccini (1578) si
„Dialogo della musica antica e della moderna” (1581/2) a
lui Galilei. Acestea au un numar de principii in comun, pentru ca
amandoua deriva din principiile filologului Girolamo Mei:
„tonurile stravechi trebuiesc imitate deoarece ele permit
exprimarea cu afectiune a textului prin intermediul vocii; doar
melodia ar trebui sa fie cantata o singura data contrapunctarea
fiind folositoare doar pentru a asigura fluenta armoniei in
acompaniament, iar ritmul si melodia ar trebui sa urmeze modul de a
vorbi al persoanei care interpreteaza.” Galilei, in a
completa, transmite teoria lui Mei adica dramele antice grecesti au
fost cantate in continuu, credinta care este reflectata in
prefatele lui Rinuccini, Caccini si Peri la editiile textului si
muzicii pentru „Euridice”.
In tot cursul secolului al XVI-lea tendinta catre o arta
muzicala noua, mai apropiata de sensibilitatea fireasca a
oamenilor, se tradusese in predominanta tot mai accentuata a
melodiei acompaniate, stilului monodic, in care o singura voce
principala este pe primul plan, fiind insotita de acordurile simple
ale basului figurat care intregesc armonia. Aceasta noua tehnica de
compozitie, care renunta la complicatiile unei tesaturi
contrapunctice maiestrite in favoarea unei simplitati mai expresive
a facut posibila nasterea operei.
Noul stil a fost folosit de catre florentini in maniera lor,
ei dorind sa redea in muzica spiritul tragediei grecesti. Ei doreau
sa realizeze o redare muzicala cat mai fidela a cuvintelor, a
textului poetic pe care il foloseau. Ceea ce ii interesa in primul
rand pe cei din grupul de la „camerata” nu era melodia, ci textul.
Idealul lor era recitativul (recitativo) − vorbirea
muzicala dramatica − ale carui nuante melodice urmeaza cu
fidelitate toate nuantarile limbii vorbite, nescazandu-se astfel
forta cuvantului poetic.
Grupul din jurul lui Bardi doar a transpus , in exemple
izolate de monodie acompaniata, rezultatele investigatiilor lor
asupra muzicii Greciei antice. Prima incercare in a descoperi o
muzica de scena compatibila in intensitate si forta cu tragedia
antica, a fost facuta de un grup competitiv condus de Jacopo Corsi.
Incepand din 1594 Corsi si Jacopo Peri pun pe muzica „Dafne” de
Ottavio Rinuccini, care, la fel ca si Bardi si Corsi, a fost membru
al „Accademia degli Alterati”. Muzica acestei opere s-a
pierdut, insa fragmentele care au supravietuit contin un exemplu
din stilul recitativ care este descris ca: „declamatie,
sensibila in flexibilitate si ambitus melodic, cu text afectiv pe
un bas pasiv”.
Apropiata ca stil si intentie de „Dafne” este
„Euridice”, prima opera care datorita faptului ca a fost
tiparita, a supravietuit in intregime. „Euridice” a fost
un cadou din partea lui Peri pentru casatoria Mariei de Medici cu
Henri al IV-lea, la Florenta in octombrie 1600. Libretul, scris tot
de Rinuccini, prezinta povestea mitologica a suferintelor lui
Orfeu, caruia iubita sa sotie Euridice ii este rapita de fortele
intunecate ale Hadesului, si simbolizeaza puterea pe care muzica
noua ar dori sa o revendice.
Opera incepe cu un prolog cantat de un personaj ce intruchipa
„tragedia”; in afara de Orfeu si Euridice mai luau parte la actiune
si pastorii Tirsi, Aminto, Arcetro si un grup de nimfe. Corurile
aveau un rol dominant, alternand cu cateva numere solistice si doua
tertete. Rolul lui Orfeu a fost jucat de Peri atat de impresionant
incat aparitia lui in Infern a facut auditoriul sa izbucneasca in
lacrimi.
Toata lucrarea lui Peri nu era decat un text cantat,
acompaniat de o mica formatie instrumentala, fara a exista parti
orchestrale de sine statatoare. In felul acesta compozitia era
putin cam monotona, dar Peri, ca un adevarat compozitor, se lasa
ispitit, pe alocuri, de cateva melodii dulci, astfel ca in
„Euridice” gasim deja unele fragmente de arie.
Pe langa mai mult sau mai putinele analogii fictive cu muzica
greaca ce informeaza stilul ei, „Euridice”( ca si
urmatoarele opere) arata o alta fateta a interesului fata de
antichitatea clasica. Modificarea povestii mitologice in care Orfeu
o recupereaza pe Euridice din Hades fara conditii si astfel fara
pierderi, este inceputul unei atitudini permise fata de sursa
materialului, care ramane o caracteristica a libretelor operei de-a
lungul si dincolo de secolul al XVII-lea.