Opera, genul cel mai popular dintre toate cele ce se
încadrează în domeniul muzicii culte, a fost subiectul celor mai
diverse și contradictorii păreri. Voltaire, filozoful francez, o
denumește: „ un spectacol tot atât de bizar pe cât de magnific,
unde ochii și urechile sunt mai satisfăcute decat spiritul, unde
trebuie să cânți ariete în timpul distrugerii unui oraș și să
dansezi în jurul mormintelor”, Schiller într-o scrisoare către
Goethe scrie: „...am sperat întotdeauna că din operă se va naște
tregedia sub forma ei cea mai nobila...” iar Cernisevski,
gânditor democrat revoluționar rus, aprecia opera ca fiind:
„forma cea mai desăvârșită a muzicii ca artă”.
Integrându-se în viața spirituală a societății, opera a
oglindit adesea contradicțiile sociale din diferite epoci, a dat
glas aspirațiilor celor mai înalte ale popoarelor; melodiile lui
Verdi deveniseră imnurile patrioților italieni care luptau pentru
eliberarea și unificarea țării lor; „Mireasa vândută” a lui Smetana
a însemnat un sprijin dat poporului ceh pentru afirmarea
independenței sale naționale. Opera este tendința de a da viață pe
scenă sentimentelor și trăirilor omenești.
Opera, cuvânt de origine italiană, cu rădăcina în limba
latină, înseamnă produsul unei munci, iar în limbaj artistic − o
creație, o lucrare. La începuturile ei, când nu era încă definită
ca gen aparte, opera nu avea o titulatură proprie bine determinată.
De aceea în acea vreme întâlnim denumiri ca: „favola in
musica” (basm muzical), „dramma per musica” (drama
muzicala), „melodramma” (drama melodică, cântată) și în cele
din urmă „opera in musica” (lucrare muzicala). Prima lucrare
în care acest gen a apărut sub o denumire apropiată celei de astăzi
este: „Le nozze di Teti e di Peleo” (Nunta lui Thetis si
Peleus) de Francesco Cavalli, reprezentată în 1639 sub titlul de
„opera scenica”.
La apariția ei, opera a însemnat actul de maturitate al unui
proces artistic ce începuse cu multe veacuri înainte, ducând la
desprinderea definitivă a muzicii laice de cea încătușată în
canoanele stricte ale bisericii.
La Florenta, centrul infloritor al culturii italiene, lupta
data intre clerul catolic, care avea tot interesul sa tina poporul
credincios in bezna nestiintei si spiritul luminat ai marilor
artisti ai Renasterii, care luptau pentru cunoasterea tainelor
stiintei si pentru o cultura noua patrunsa de umanism, era
puternica. La inceputul secolului al XVI-lea, acesta tendinta de
innoire s-a manifestat in arta si literatura sub forma reinvierii
traditiilor antice. Astfel, sculptorii si arhitectii studiaza si
imita statuile si edificiile romane, iar pe scenele teatrelor apar
nu doar tragedii italiene ci si un mare numar de piese reprezentate
in limba latina.
Spiritul Renasterii era deosebit de puternic la Florenta. Inca
din secolele XIV si XV, aici fusese leaganul infloririi traditiei
polifonice, prin inraurirea cantecului laic, lumesc ce formeaza
caracteristica asa numitei „Ars Nova”. Primele „opere” au fost cele
mai cuprinzatoare lucrari din diversitatea de asocieri intre muzica
si spectacol, care au circulat de-a lungul culturii italiene de la
sfarsitul secolului al XV-lea.
Evenimente importante (vizite, nasteri, casatorii) la curtile
principale, furnizau ocazii pentru reprezentarea acestor
spectacole; pe langa acestea mai exista un subcurent al activitatii
muzico-dramatice practicat in asociatii de intelectuali mai mult
sau mai putin formale, cunoscute sub numele de academii care au
contribuit la inaintarea invatarii de-a lungul Renasterii.
Un principal precedent al operei a fost intermedio (episoade
sau tablouri cu muzica si uneori cu masini prezentate intre actele
pieselor, acestea fiind in cele mai multe cazuri comedii). Curtea
de Medici de la Florenta a organizat multe astfel de spectacole.
Intermedi pentru comedia „La pellegrina” de Bargagli, organizata de
Giovanni de Bardi ca parte din festivitatile care celebrau
casatoria Marelui Duce Ferdinando de Medici cu Christine de
Lorraine (1589), exemplificau puterea muzicii; iar unul dintre ele,
cel in care Apollo il ucide pe dragonul Pythian, furnizeaza punctul
de plecare pentru „Dafne”, general vazuta ca fiind prima
opera.
Spectacole dramatice cu muzica vocala, dans si pantomima
existasera in Europa inca din vremuri stravechi. Insasi tragedia
antica greaca, cu cor, prezenta multe aspecte ce pot fi considerate
ca premergatoare operei. In alte culturi, de asemenea se poate
vorbi de o traditie foarte veche a teatrului muzical (drama
muzicala chineza, formata inca in secolul XII). Elemente ale operei
au existat in „misterele” religioase din Franta si in acele „sacre
rapprezentazioni” − spectacole sacre − din Italia secolului al
XV-lea, in care mijloacele dramatice si cele muzicale fusesera
folosite de biserica pentru atragerea credinciosilor pentru cultul
catolic. Pentru a spori atractivitatea acestor spectacole sacre,
care intruchipau episoade biblice sau ale vietii sfintilor, autorii
lor se vad nevoiti sa introduca si arii sau dansuri populare.
Descrierea scenica a unor vanatori, a luptelor cu cavaleri,
diferitele scene de balet, nu aveau desigur nici o legatura cu
textul biblic, dar ele erau cerute de public si pana la urma au
ajuns sa ocupe un loc mai mare chiar decat restul spectacolului. In
aceste forme artistice premergatoare operei gasim si alte
componente de baza ale spectacolului muzical: masinariile,
decorurile, erau de o mare ingeniozitate, iar la faurirea lor
lucrau unii dintre cei mai vestiti artisti ai timpului: Leonardo da
Vinci la Milano, Brunelleschi la Florenta.
De asemenea aproape de geneza operei stau si piesele pastorale cu muzica la dezvoltarea carora a contribuit in a doua jumatate a secolului al XVI-lea poetul-muzician Torquato Tasso, cea mai celebra dintre pastoralele sale este „Aminta” reprezentata in 1583.
De asemenea aproape de geneza operei stau si piesele pastorale cu muzica la dezvoltarea carora a contribuit in a doua jumatate a secolului al XVI-lea poetul-muzician Torquato Tasso, cea mai celebra dintre pastoralele sale este „Aminta” reprezentata in 1583.