Raspandirea noului stil „rappresentativo” la
alte curti italiene, a inceput cu reprezentarea operei
„Orfeo” de Claudio
Monteverdi, la Mantua in 1607. Libretul, de Alessandro
Striggio, foloseste aceeasi poveste ca si
„Euridice” a lui Rinuccini, largita si cu
un final diferit, mai apropiata de mit. Muzica lui
„Orfeu” imbratiseaza de departe un
vocabular afectiv mai larg decat
„Euridice”.
Claudio Monteverdi (1567-1643) este primul
mare nume in istoria operei. El a dat noului gen dramatico-muzical
o stralucire si totodata o profunzime care cu greu a putut fi
depasita. „Orfeu” este unica printre
operele de atunci prin impunerea formei muzicale pe elementele
neorganizate ale poeziei, un rezultat al inclinarii lui
Monteverdi catre simetrie si formalizare.
Diferenta dintre el si membrii Cameratei lui Bardi este ca
florentinii s-au dovedit in primul rand teoreticieni decisi sa-si
croiasca un drum nou, iar Claudio Monteverdi a
fost cel dintai artist de geniu care a mers pe acest drum,
largindu-l, infrumusetandu-l, deschizandu-i noi perspective. El s-a
dovedit a fi in primul rand muzician si nu s-a complacut intr-o
imitatie a trecutului oricat de glorios a fost acesta. Imaginatia,
inspiratia si inclinatia sa catre tensiunea dramatismului isi
cautau elementul de expresie cel mai potrivit, iar madrigalul
polifonic pe care il stapanea i se parea insuficient pentru a reda
tumultul unui conflict puternic.
Opera „Orfeu” a fost comandata de Ducele de Mantua,
Vincenzo Gonzaga, la a carui curte Monteverdi lucra ca „maestro
di cappella”. Reprezentarea operei, la 24 februarie 1607, in
sala Academiei Iubitorilor de Arte Frumoase (Accademia degli
Invaghiti) din Mantua poate fi considerata ca prima izbanda
totala a teatrului liric care inscrie in paginile istoriei lui cea
dintai capodopera.
Libretul nu era lipsit de conventionalismele epocii. Nu
lipsesc nici dansurile pastorale, nici interventia „supranaturala”
a lui Apollo care in final il duce pe Orfeu in Olimp, nici scenele
campenesti cu nimfe si pastori. Ceea ce aduce nou Monteverdi este
expresivitatea directa. Toate resursele pe care i le putea oferi
experienta sa de contrapunctist au fost imbinate genial cu noul
stil recitativ al florentinilor ceea ce a dus la ridicarea rangului
operei de la simpla povestire muzicala pastorala la rangul de
adevarata drama.
In timp ce in „Euridice” Peri incredinta din cand in
cand doar cateva masuri instrumentelor, „Orfeo” cuprinde
nu mai putin de paisprezece piese orchestrale independente,
intitulate „sinfonie” in care farmecul pastoral se imbina cu
expresia dramatica. Datorita cunostintelor sale, Monteverdi este
primul compozitor de opera care stie sa foloseasca contrastele si
combinatiile timbrale ale diferitelor instrumente pentru a reda un
anumit efect dramatic. Stilul introdus de Monteverdi in opera a
ramas cunoscut sub numele de „concitato” (animat), care
traduce in muzica si sentimentele de incordare, de neliniste si
framantare, care lipseau din creatiile inaintasilor.
A doua opera a lui Monteverdi pentru Mantua a fost
„L’Arianna” reprezentata la 28 mai 1608. Libretul este
scris de Rinuccini. Din aceasta opera s-a pastrat doar scena a
VI-a, scena din care face parte acel „lamento” (tanguire)
al eroinei parasita de iubitul ei necredincios.
Dupa moartea ducelui Vincenzo Gonzaga in 1612, Monteverdi
obtine, datorita faimei sale deja raspandita in toata Italia,
functia muzicala cea mai dorita, aceea de maestru de cor si dirijor
la catedrala San Marco din Venetia. In aceasta perioada compune, pe
langa muzica bisericeasca, „Peleus si Thetis”(1616),
„Amorul Dianei si al lui Endimione” (1618),
„Andromeda” (1620), „Falsa pastorita Licori”
(1627), „Rapirea Prosperinei” (1630), „Biruinta lui
Amor” (1627) si „Adone” (1639). Partiturile celor mai
multe dintre piese sunt pierdute. S-a pastrat insa capodopera
maturitatii creatoare a lui Monteverdi, opera „Il Nerone ossia
L’Incoronazione di Popeea” (Nero sau Incoronarea
Popeei) reprezentata in 1642, pe scena teatrului „SS Giovanni
e Paolo” din Venetia. Compusa la saptezeci si cinci de ani, ea a
fost asemuita in istoria operei, cu triumful creator de la
sfarsitul vietii unui alt mare compozitor italian de mai tarziu, cu
„Falstaff” al lui Giuseppe Verdi.
„L’Incoronazione di Popeea” (Incoronarea
Popeei) se deosebeste fundamental de operele anterioare: in
locul eroilor mitologiei sau imaginari, ea aduce pe scena personaje
cunoscute din istorie si, prin aceasta, creeaza un model de opera
istorica, model ce va deveni traditional secole de-a randul. Acesta
este aportul cel mai insemnat pe care Monteverdi il aduce in
dezvoltarea teatrului muzical, pe care l-a slujit cu toate
resursele geniului sau.
<Sub haina mitologica a libretelor, muzica lui
Monteverdi ne dezvaluie adevarul vietii. Iar invatatura sa a
concretizat-o el insusi in putine cuvinte „Arianna ne emotioneaza
pentru ca e femeie, si de asemenea Orfeu pentru ca e
Om!”>.
O istorie cuprinzatoare a dezvoltarii muzicii
„rappresentativa” in prima jumatate a secolului al XVII-lea era
deja scrisa. Productii ale spectacolelor de opera erau sporadice si
episodice urmand drumuri diferite in concordanta cu caracterul si
traditiile curtilor si oraselor. La Florenta opera a jucat un rol
relativ mic in cursul constant al spectacolelor cu muzica (
balli, intermedi, mascheratas, cocchiate)din aria curtii
de Medici si a fost limitata la evenimente nationale. In 1619
„Il Medoro” a lui Gagliano (pierduta; textul de Andrea
Salvadori) a celebrat alegerea cumnatului lui Cosimo de Medici,
Imparatul Ferdinand al II-lea. „La liberazione di Ruggiero
dall’isola d’Alcina” de Francesco Caccini (1625, textul de
Ferdinando Saracinelli) jumatate opera jumatate balet a fost
prezentata cu ocazia vizitei printului Wladislas Sigismund al
Poloniei; iar „La Flora” de Peri si Gagliano (1628, textul
de Salvadori) a facut parte din festivitatile casatoriei
Margheritei de Medici cu Ducele de Parma. Insa cea mai reusita
dintre toate a fost favola lui G.C. Coppola „Le nozze degli
dei” pusa pe muzica de „cinci compozitori principali ai
orasului” si jucata „fara a chema vreun muzician
strain”, pentru casatoria Marelui Duce Ferdinando al II-lea cu
Vittoria della Rovera in 1637.
Bolognia, care nu avea curte, pentru mult timp a fost supusa
unui regim de „intermedi” ca acelea ale lui Girolamo
Giacobbi „Aurora ingannata” (1608, textul de Campeggi) sau
„Ulise si Circe” de Ottavio Vernici (1619, text de
Branchi), in general reprezentate la academiile locale; putina
cantitate de muzica ce a supravietuit arata cateva influente ale
stilului recitativ florentin. Alte reprezentari au fost date, mai
rar, in alte orase, printre care Vicenza si Viterbo, si de asemenea
la curti cum e cea de la Parma, unde in 1628, montarea a cinci
„intermedi” de Monteverdi pe versuri de Ascanio Pio di
Savoia, si turneul lui Claudio Achillini „Mercurio e
Marte”, au servit drept replica la „Flora”
florentina.