Iată primul episod dintr-o serie lungă de episoade dedicate istoriei muzicii românești. Nu este vorba despre o muncă a mea proprie de cercetare (mi-ar fi plăcut) e mai degrabă o compilație a lucrărilor scrise de cei mai de seamă cercetători români în acest domeniu. Aceste episoade, cum le numesc eu, vor să vină în ajutorul celor care necesită informații despre istoria muzicii fie ei elevi, studenți, profesori sau viitori profesori sau pur și simplu pasionați de muzică.
Studiul istoriei muzicii românești s-a făcut în trecut de
către cercetători precum: Mihail Gr. Poslușnicu, Th. Burada,
Constantin Brăiloiu, George Breazul, Zeno Vancea, cărora le-au
continuat lucrarea R. Ghircoiașiu, Gheorghe Ciobanu, Vasile
Tomescu, George Pascu, Bujor Dânșoreanu etc. Lucrarea Hronicul
Muzicii Românești de Octavian Lazăr Cosma, prezintă un tablou
cât se poate de convingător și complex al vieții muzicale în
teritoriile locuite de români din cele mai vechi timpuri; dincolo
de aspectele componistice sau interpretative, sunt luate în
discuție și analizate fenomenul viu al circulației valorilor, al
educației muzicale, ca și conexiunile cu arta muzicologică
exercitată inclusiv de scriitori. Sunt aduse în lumină și
descifrate vechi documente, sunt analizate partituri de referință
din care se desprind liniile directoare ale unei culturi ce a dat
și a primit influențe, înregistrând un parcurs continuu ascendent,
explicând plenara înflorire și recunoaștere din zilele
noastre.
Principalele izvoare ale istoriei culturii muzicale românești
sunt izvoare scrise și izvoare nescrise, multe aparținând și altor
direcții de cercetare:
- arheologia - prin situri cu locuri speciale destinate practicării muzicii, instrumente, pseudoinstrumente, materiale sau unelte pentru confecționarea acestora, arme:
- epigrafia - inscripții cu date despre creatori, interpreți, manifestări, concursuri;
- documente scrise - manuscrise (inclusiv cronici), scrieri pe diverse suporturi, inclusiv pergamente;
- documente nescrise - texte intrate în circuit oral în folclorul literar sau cel muzical: legende, balade, povestiri;
- diplomatica- studiul scrisorilor și al documentelor diplomatice;
- etnografia - studiul obiceiurilor populare;
- memorialistica - scrieri ale unor călători, oameni de cultură, corespondența acestora, alte documente;
- presa, cărțile cu referiri la tipuri de muzică și muzicieni, syudii muzicologice și etnografice, partituri, înregistrări audio, video.
Examinarea principalelor direcții în care arta muzicală
românească a evoluat are în vedere atât magistralele majore ale
dezvoltării artei europene și mondiale, cât și cele ale culturii
românești în întregul ei.