Note şi imagini din ultima zi a expoziţiei KOKDU,
compagnons de l’âme,
organizată de Muzeul de Arte asiatice din Nisa în
colaborare cu Muzeul Kokdu din Seul.
În Coreea, în timpul întregii perioade Choson
(1392-1910) şi până la mijlocul secolului XX,
era obiceiul de a conduce morţii la groapă folosind un
palanchin funerar ornat de kokdu.
Structura funerară numită sangyeo se deplasa în
procesiune de la capela mortuară până la locul de
îngropare,
purtată de mai mulţi bărbaţi, pe braţe sau pe roţi, în
sunetele percuţiilor şi cântecelor.
Sangyeo prezentat în expoziţie este
reproducerea unei structuri fabricate la sfârşitul dinastiei
Choson.
El este realizat din lemn, mătase, bumbac şi metal, şi
este decorat de 46 kokdu.
Kokdu sunt figurine de lemn care
reprezintă personaje, flori, animale reale sau
supranaturale.
Rolul lor era să ghideze defunctul în lumea de dincolo
şi să protejeze sufletul acestuia de spiritele
nefaste.
Kokdu reprezentă de manieră
simbolică diferitele sfere care alcătuiesc universul:
sfera fiinţelor umane, cea a animalelor, a vegetalelor,
a lumii de dincolo.
Lumea oamenilor este personificată prin figurile
învăţatului, ale războinicului, ale călugărului
budist,
ale muzicantului, ale femeii căsătorite sau
necăsătorite, ale servitorului etc.
Lumea animalelor reale sau imaginare este reprezentată
prin dragon, fenix, tigru, leu şi cal,
iar bujorul, lotusul şi pinul sunt utilizaţi pentru a
simboliza regnul vegetal.
DRAGONUL
Dragonul (yong) este un simbol de înaltă
autoritate şi un simbol al puterii imperiale.
Figură mitică de origine chineză, el face referinţă la
lumea celestă, dar şi la trecerea la o nouă viaţă, printr-o înnoire
(năpârlire) evocată de porţiunea sa în formă de şarpe. Dragonul
simbolizează de asemenea forţele naturii, în special cele ale apei,
evocată prin peştele cu care este deseori reprezentat.
Partea de sus a structurii funerare este ornată de
dragoni orizontali, plasaţi în acelaşi sens cu corpul defunctului.
Cei doi dragoni înlănţuiţi privesc în direcţii opuse şi protejează
sicriul. Pe corpurile lor sunt plasaţi kokdu umani, cum ar
fi aici un ghid, un apărător şi un servitor.
În partea din faţă şi în partea din spate a structurii
funerare sunt fixaţi dragoni verticali, în formă de T. Aceştia
urmăresc ce se întâmplă în stânga şi în dreapta sicriului, pe
direcţii complementare dragonilor orizontali.
În partea din faţă şi în cea din spate ale acoperişului
structurii funerare de procesiune este plasat câte un panou
emisferic cu un cap de dragon. Expresia ameniţătoare a acestuia
este menită să alunge spiritele malefice.
FENIXUL
Alegorie a transcendenţei şi a ascensiunii, fenixul
(bongwhang), animal de bun augur, este o figură importantă
în decoraţia structurii funerare. Reprezentarea aripilor şi a
crestei sugerează flăcări care se ridică spre cer.
Fenixul simbolizează forţele ascendente care luptă
contra gravitaţiei terestre şi care uşurează trecerea defunctului
din această lume spre lumea cealaltă.
Fenixul decorează în general cele patru colţuri ale
palanchinului funerar. El este deseori însoţit de un clopoţel, a
cărui funcţie este să alerteze purtătorii palanchinului atunci când
transportul nu este făcut cu suficientă grijă.
GHIDUL
Kokdu-ghid ajută defunctul să-şi
găsească drumul în lumea de dincolo. El apare deseori călărind sau
alături de creaturi mitice precum dragonul, fenixul sau alte
animale legendare.
Statueta din stânga reprezintă un personaj cu riduri
desenate pe frunte şi care poartă o pălărie tradiţională din păr de
cal (gat). Personajul din dreapta reprezintă un nobil
călare, care poartă acelaşi tip de pălărie. Figura sa este desenată
pe trei feţe ale statuetei, căci artizanul încearcă să creeze
iluzia de volum şi de mişcare.
APĂRĂTORUL
Kokdu-apărător protejează defunctul
de spiritele rele. Este uşor de recunoscut datoarită înfăţişării
sale ameninţătoare şi faptului că poartă o armă.
Reprezentarea sa s-a schimbat în decursul timpului. Dacă
în timpul dinastiei Choson era reprezentat ca un ofiţer cu grad
înalt, la sfârşitul ocupaţiei japoneze în 1945 kokdu-gardă
devine un simplu soldat înarmat cu o puşcă.
AJUTORUL
Rolul acestui tip de kokdu, cu atitudine discretă
şi liniştită este să servească defunctul ca şi cum ar fi mereu în
viaţă. În timp ce kokdu-ghid merge în faţă,
kokdu-ajutor este plasat în spate.
SALTIMBANCUL
Separarea provocată de moartea cuiva produce durere şi
generează o instabilitate greu de dominat.
Kokdu-saltimbanci, maeştrii ai echilibrului şi ai mişcării,
au rolul de a contrabalansa această stare.
Ei cântă la diferite instrumente muzicale, dansează,
interpretează scenete sau fac acrobaţii.
BANSANGSSI – alungătorul spiritelor rele
Bansangssi (sau Bangjang) este un personaj mitic care,
cu un aer ameninţător, îndepărtează spiritele rele în timpul
ceremoniei funerare.
El poate fi reprezentat printr-un kokdu plasat
înaintea sicriului şi poate înlocui cei doi dragoni verticali în
formă de T.
PALANCHINUL SUFLETULUI
În timpul dinastiei Choson, se considera că moartea
constă în separarea sufletului de corp.
Pentru ca această separare să se realizeze, trebuiau
utilizate două mijloace de transport diferite: unul pentru corp, în
palanchinul prezentat mai sus, şi altul pentru suflet, materializat
printr-o tăbliţă plasată într-un alt
palanchin, mai mic, numit yongyeo.
Acest palanchin mic era purtat de doi bărbaţi. În afară
de această tăbliţă sau „cutie pentru
suflet”, în palanchin se mai puneau un vas pentru ars tămâie şi un
portret al celui mort.
După ceremonie, tăbliţa
reprezentând sufletul defunctului era redată
familiei.
Amelia&MSChirca, Nisa, dim. 23 aprilie
2017