Impactul Legii dialogului social nr. 62/2011
asupra libertății sindicale
Prin intrarea în vigoare a Legii dialogului social au
fost limitate o serie de drepturi sindicale și posibilitatea
partenerilor sociali de a se asocia și organiza, prin impunerea
unor condiții mult mai stricte pentru constituirea organizațiilor
sindicale și pentru dobândirea reprezentativității.
Totodată, se observă o tendință de reducere a măsurilor de
protecție și încurajare a activității liderilor organizațiilor
sindicale, prin existența posibilității concedierii acestora după
încetarea mandatului, în paralel cu înlăturarea dreptului la zile
libere plătite pentru desfășurarea unor activități sindicale. De
asemenea, unele dintre măsurile de protecție nu sunt însoțite de
norme sancționatorii îndeajuns de eficiente.
În acest sens, fac următoarele exemplificări:
a) Limitarea dreptului la asociere. Conform actualei
reglementări, pentru constituirea unui sindicat la nivel de unitate
este necesar un număr de cel puțin 15 salariați care prestează
munca pentru același angajator, astfel cum este prevăzut la art. 3
alin. (2) din Legea dialogului social: „Pentru constituirea unui
sindicat este necesar un număr de cel puțin 15 angajați din aceeași
unitate”. În timp ce, sub imperiul precedentei reglementări,
constituirea unei organizații sindicale la nivel de unitate era
posibilă și prin asocierea unui număr de cel puțin 15 salariați din
aceeași ramură sau profesie, chiar dacă munca era prestată pentru
angajatori diferiți, astfel cum era prevăzut de art. 2 alin. (2)
din Legea nr. 54/2003: „Pentru constituirea unei organizații
sindicale este necesar un număr de cel puțin 15 persoane din
aceeași ramură sau profesiune, chiar dacă își desfășoară
activitatea la angajatori diferiți”.
Așadar, noua viziune a legiuitorului elimină posibilitatea ca
același sindicat să fie alcătuit din salariați încadrați în unități
diferite, această modificare fiind însă foarte controversată,
întrucât a dat naștere imposibilității de a constitui un sindicat
în întreprinderile mici, sub 15 salariați, întreprinderi ce au un
caracter predominant in economia națională, reducând drastic gradul
de sindicalizare la nivel național și limitând astfel libertatea
sindicală.
b) Sub imperiul actualei reglementări organizațiilor
sindicale le este mai greu să își găsească un spațiu în vederea
desfășurării activității. Astfel, art. 22 alin. (2) din Legea
dialogului social nr. 62/2011 prevede faptul ca „Organizațiile
sindicale reprezentative, în condițiile legii, pot negocia prin
contractul colectiv de muncă la nivel de unitate punerea la
dispoziție a spațiilor și facilităților necesare desfășurării
activității sindicale”, în timp ce vechea reglementare, respectiv
art. 22 alin (3) din Legea nr. 54/2003 preciza: „Unitățile în care
sunt constituite organizații sindicale care au dobândit
reprezentativitatea, în condițiile legii, sunt obligate să pună, cu
titlu gratuit, la dispoziția organizațiilor sindicale, spațiile
corespunzătoare funcționării acestora și să asigure dotările
necesare desfășurării activității prevăzute de lege”. Se observă
astfel, faptul că vechea reglementare instituia obligația, în
sarcina unităților în care sunt constituite organizații sindicale
reprezentative, de a pune la dispoziția acestora, cu titlu gratuit,
spațiile și dotările necesare desfășurării activității sindicale,
în timp actuala reglementare prevede doar posibilitatea negocierii
acestei „facilități” prin contractul colectiv de muncă la nivel de
unitate.
c) Neplata activității sindicale pentru liderii care sunt
scoși din producție – Legea nr. 54/2003 prevedea faptul ca „Membrii
aleși în organele de conducere ale organizațiilor sindicale, care
lucrează nemijlocit în unitate în calitate de salariați, au dreptul
la reducerea programului lunar cu 3-5 zile pentru activități
sindicale, fără afectarea drepturilor salariale”. Actuala
reglementare nu mai prevede un număr de zile în vederea
desfășurării activității sindicale, acesta poate fi negociat, și
mai mult, angajatorul nu mai are obligația de a plăti acele zile,
menționându-se în mod expres: „fără obligația angajatorului de a
plăti drepturile salariale pentru aceste zile”.
d) După ce îi încetează mandatul, liderul de sindicat nu mai
este protejat în mod special de concediere timp de doi ani. Astfel,
art. 10 alin. (1) din Legea nr. 54/2003 prevedea faptul că „în
timpul mandatului și în termen de 2 ani de la încetarea mandatului,
reprezentanților aleși în organele de conducere ale organizațiilor
sindicale nu li se poate modifica sau desface contractul individual
de muncă”. În actuala reglementare a dispărut prevederea
referitoare la cei doi ani; în aceste condiții, asumarea unui
mandat ar putea echivala cu pierderea locului de muncă ulterior
încetării mandatului.