Grecii au contribuit considerabil la sistemul de organizarea
ritmica a muzicii pe care secole mai tarziu au aplicat-o
compozitorii Scolii de la Notre-Dame (sec. XII-XIII) la
inceputurile Polifoniei Sistematice (Ars Antiqua) bazata pe
picioare metrice.
Avand o stransa legatura cu poezia, sistemul de organizare
ritmica a muzicii era metrica poetica, care avea la baza piciorul
metric. Fiecare picior metric avea ethosul specific si era format
din doi timpi . Un picior metric era compus din silabe lungi
(arsis) si silabe scurte (thesis). Picioarele
metrice formate din doua silabe erau: troheu( + - )*,
iamb( - + ), spondeu( + + ), piric ( - -
) iar cele formate din trei silabe erau: dactil( + - - ),
anapest( - - +), amfibrah( - + - ),
bahic( - + + ), cretic( + - + ).
Unirea a doua sau trei picioare metrice alcatuiesc
dipodiile sau tripodiile. Unitatea superioara
acestora este fraza sau colonul (kolon).
Colonurile se grupau in perioade, perioadele se
grupau in strofe. Cea mai frecventa constructie unitara
era triada formata din strofa,
antistrofa si epoda. In general, ritmurile erau
unitare din punct de vedere al structurii metrice si aveau un ethos
bine definit; o schimbare in structura metrica ducea la schimbarea
ethosului.
Regulile cele mai minutioase si mai variate se aplicau in
construirea acestor ritmuri, care aparusera deja in
Odele lui Pindar sau in
Tragediile lui Eschil, analoage prin constructie
sonatelor si simfoniilor. Aceste reguli de constructie au fost
ignorate in totalitate in Evul Mediu. Regasite gratie marilor
maestrii clasici, nu au fost enuntate intr-o forma foarte explicita
decat dupa descoperirea adevaratei semnificatii in secolul
XX.
* + piciorus lung (accentuat)
- piciorus scurt (neaccentuat)