Cultul sumerian
(mileniile IV și III î.HR)
De-a lungul celui de-al patrulea mileniu î.HR în diferite
culte pentru un zeu sau altul de cânta un singur imn sau psalm.
Liturghia era formată în mod frecvent dintr-o serie de
lamentații, din ale căror texte se păstrează
numeroase fragmente, în care se observă existența unor forme
poetice considerabil evoluate. Structura acestor cânturi arată, pe
de altă parte, strânsa legătură dintre text și muzică. În jurul
secolului XXI î.Hr. , sau poate chiar înainte, tehnica cântului
liturgic era responsoriu (răspuns al corului sau al
unor soliști dat preotului la liturghie) și antifonul
(imn religios, în care două coruri repetă alternativ același vers
din psalmi). Fiecărui poem îi corespundea un cânt propriu
(sir sumerian) cânt căruia i se atribuia un ethos
particular care, fie facilita comuniunea cu o zeitate determinată,
fie dota această zeitate cu caracteristici magice.
Cuvântul ersemma, des utilizat pentru a face referire
la piesele vocale sau corale ale epocii, se traduce literalmente
psalm sau imn: psalmi sau imnuri compuse pentru o variantă a
flautului numit sem. În executarea acestor psalmi
interveneau și alte instrumente: tig, tigi (specie de
flaut) balag (tambor) lilis (timpani) și
adapa (tamburină). Ne este greu să determinăm dacă
instrumentiștii și cântăreții constituiau două grupuri
independente. Cert este că de intonație (kalutu) de
ocupa un cantor sau mai mulți (în Sumer: gala; în
Akad: kulu ), într-un oarecare măsură precursorii
vicarilor din corurile Europei medievale, care trăiau în școli
adiacente templelor. Existau, în schimb, instrumentiști
(zammeru) care, în timp ce cântau, se acompaniau și
muzicieni (naru) care puteau fi în același timp și coriști
și instrumentiști.
Datorită excavărilor făcute la mormintele regale din Ur (sec.
XXV î.Hr.) s-au putut amplifica cunoştinţele noastre referitoare la
instrumentele mesopotamice ale celui de-al treilea mileniu î. Hr
-ciclul primei dinastii, inceput în secolul XVIII î.Hr. – în afara
instrumentelor de percuţie întâlnim lira (algar) şi două
categorii principale de harpă : una cu cutie armonică joasă
(zagsal) şi alta cu cutie armonică superioară
(zaggal). Cele din prima categorie sunt o derivare din arcul
de războinic căruia i s-au adăugat câteva coarde, ne lipsesc însă
informaţii despre modul de acordare a acestor instrumente şi din
cauza aceasta nu cunoaştem sunetul sau muzica pe care aceste
instrumente l-ar fi putut produce. Toate încercările de a transcrie
în notaţie actuală ceea ce se presupune că a fost textul unui imn
sumer, au eşuat, neputând descifra enigma acelei muzici.
Contribuţia babiloniană
În jurul anului 1830 î.Hr după mai bine de două milenii de
cultură predominant sumeră, popoarele semite din nordul regiunii
(Akkad) atinseseră un nivel cultural foarte elevat. Babilonienii
deveniseră un popor guvernant de-alungul a trei dinastii, circa 540
de ani (cu aproximaţie între anii 1830 -1270 î.Hr). Cultul religios
în care se cânta un singur imn sau psalm a fost înlocuit cu o
liturghie completă în care se combinau diferite imnuri sau psalmi (
între 5 şi 27) care alternau cu intervenţii instrumentale. S-a
dovedit că multe dintre poemele utilizate aparţineau perioadei
sumeriene. Fiecare tip de cânt avea melodia sa proprie iar anumite
fraze precum “nu mă vei învinge” se pare că au dăinuit în timp în
special în tradiţia iudaică care, la rândul său a reapărut în
psaltirea englezească.
În acest mileniu au apărut vocile feminine în temple şi
procesiunile, toate acestea contribuind la accentuarea procesului
de perfecţionare a muzicii religioase.
Epoca asiriană
(secolele XIII - VII î.Hr.)
Este evident că de-a lungul atâtor secole, exista alături de
muzica cu caracter religios și muzica profană care ilustra viața de
zi cu zi. Faptul că numai arhivele templului păstrează izvoare
muzicale determină faptul că majoritatea informațiilor noastre
vizează muzica destinată slujbei cultului religios. De-a lungul
dominației asiriene (aprox. 1270 - 606 î.Hr.) muzica profană capătă
o mai mare însemnătate, datorită rolului său important în diverse
festivități cu caracter colectiv. Muzicienii particulari erau
arondați caselor regale și la curte se bucurau de o mare
recunoaștere. În afara prestațiilor de la banchete și petreceri la
curtea regală, participau și la petreceri publice, sau punctual la
parade militare. E logic ca astfel să apară și alte forme muzicale,
populare.
Bazorelief asirian din sec. VII Î.Hr. |
Tradițiile caldeene
(secolele VII - VI î.Hr.)
De-a lungul perioadei caldeene (626-538 î.Hr.), viața muzicală s-a dezvoltat urmând drumul început. La această epocă se referă descrierea grupului muzical al lui Nabucodonosor din Cartea lui Daniel*. Am putea interpreta pasajul următor din cartea lui Daniel,
De-a lungul perioadei caldeene (626-538 î.Hr.), viața muzicală s-a dezvoltat urmând drumul început. La această epocă se referă descrierea grupului muzical al lui Nabucodonosor din Cartea lui Daniel*. Am putea interpreta pasajul următor din cartea lui Daniel,
”În clipa când veți auzi sunetul trâmbiței, cavalului, chitarei, lautei, psaltirei, cimpoiului și a tot felul de instrumente de muzică, să vă aruncați cu fața la pământ și să vă închinați chipului de aur pe care l-a înălțat împăratul Nabucodonosor.” (Daniel 3-5)
astfel: citarea instrumentelor în mod separat mai întâi și în
ansamblu ulterior, sugerează ideea unei audiții în care
instrumentele au primit o importanță deosebită înainte de începerea
performanțelor comune, similare cu tacsim -ul actual (preludiu în
muzica clasică arabă).
Din al patrulea mileniu începând cu epoca sumeră primitivă, templele s-au transformat în centre de studiu, unde preoţii şi cunoscătorii liturghiei, matematicienii şi astrologii lucrau împreună. Trei mii de ani mai târziu, în perioada caldeeană, interesul pentru astrologie a trecut pe primul plan iar teoria muzicii a început să fie strâns relaţionată cu aceasta ştiinţă şi cu matematica.
Cei care studiau mişcările astrelor credeau în influenţa acestora asupra destinului omului şi explicau de asemenea perfecta armonie a Universului. Cum Universul (macrocosmos) şi omul (microcosmos) erau într-o strânsă legătură, muzica compusă de oameni trebuia să oglindească această perfectă armonie pentru ca cele două lumi (univers/om) să fie în consonanţă.
În astfel de studii exista în mare parte o speculaţie matematică şi simbolistică care implicau numeroase corespondențe cosmice, reprezentate prin diviziunile armonice a unei corzi întinse. Astfel, diviziunile primare ale lungimii unei corzi au dat patru intervale care, în proporții matematice, pot fi exprimate în felul următor: 1:1 (unison); 1:2 (octava); 2:3 (cvinta), și 3:4 (cvarta). Aceste patru intervale corespund celor patru anotimpuri (primăvară, vară, toamnă și iarnă). Proprietățile numerelor particulare au fost, de asemenea, importante, în special cele ale numerelor 4 și 7, acesta din urmă fiind probabil numărul de note ale vechii scări caldeene.
Deși informația asupra acestor lucruri provine în principal din lucrările unor scriitori clasici (Philon din Alexandria, Plutarh) care se referă la caldeeni, există motive puternice de a crede că, după o lungă perioadă de studiu în școlile mezopotamiene (fără a cita cele ale Egiptului), filosoful Pitagora (secolul al VI-lea î.Hr.) a preluat teoria armonicilor și principiile scării muzicale în Grecia, unde, împreună cu discipolii săi, au formulat doctrinele referitoare la armonia sferelor, etosul (efectul magic al modurilor) și eficacitatea numerelor, doctrine care mai târziu vor trece în Europa. Este foarte posibil, așadar, ca originile scării muzicale și o mare parte a teoriei muzicii noastre să provină din Mesopotamia, deși au trebuit să treacă prin diverse transformări de-alungul etapelor succesive prin care au fost transmise.
Ultimele cinci secole înainte de Hristos.
Din anul 538 î.Hr. Babilonul a fost integrat Imperiului Persan și continuă astfel până la sfârșitul Imperiului Seleucid (312-65 î.Hr.) De-alungul acesti perioade cel mai probabil s-au evidențiat formele muzicale populare.
Cea mai veche tradițe muzicală se pare că a fost eclipsată în momentul în care a fost pus în primejdie poporul care i-a fost leagăn.
Cu toate acestea, moștenirea muzicală lăsată de cea mai veche civilizație umană a fost enormă. O parte din această moștenire se face prezentă în Egipt, altă parte în India, alta în Palestina, alta în Grecia și în țările islamice. Poate și China a preluat o parte din acest patrimoniu muzical.
Din al patrulea mileniu începând cu epoca sumeră primitivă, templele s-au transformat în centre de studiu, unde preoţii şi cunoscătorii liturghiei, matematicienii şi astrologii lucrau împreună. Trei mii de ani mai târziu, în perioada caldeeană, interesul pentru astrologie a trecut pe primul plan iar teoria muzicii a început să fie strâns relaţionată cu aceasta ştiinţă şi cu matematica.
Cei care studiau mişcările astrelor credeau în influenţa acestora asupra destinului omului şi explicau de asemenea perfecta armonie a Universului. Cum Universul (macrocosmos) şi omul (microcosmos) erau într-o strânsă legătură, muzica compusă de oameni trebuia să oglindească această perfectă armonie pentru ca cele două lumi (univers/om) să fie în consonanţă.
În astfel de studii exista în mare parte o speculaţie matematică şi simbolistică care implicau numeroase corespondențe cosmice, reprezentate prin diviziunile armonice a unei corzi întinse. Astfel, diviziunile primare ale lungimii unei corzi au dat patru intervale care, în proporții matematice, pot fi exprimate în felul următor: 1:1 (unison); 1:2 (octava); 2:3 (cvinta), și 3:4 (cvarta). Aceste patru intervale corespund celor patru anotimpuri (primăvară, vară, toamnă și iarnă). Proprietățile numerelor particulare au fost, de asemenea, importante, în special cele ale numerelor 4 și 7, acesta din urmă fiind probabil numărul de note ale vechii scări caldeene.
Deși informația asupra acestor lucruri provine în principal din lucrările unor scriitori clasici (Philon din Alexandria, Plutarh) care se referă la caldeeni, există motive puternice de a crede că, după o lungă perioadă de studiu în școlile mezopotamiene (fără a cita cele ale Egiptului), filosoful Pitagora (secolul al VI-lea î.Hr.) a preluat teoria armonicilor și principiile scării muzicale în Grecia, unde, împreună cu discipolii săi, au formulat doctrinele referitoare la armonia sferelor, etosul (efectul magic al modurilor) și eficacitatea numerelor, doctrine care mai târziu vor trece în Europa. Este foarte posibil, așadar, ca originile scării muzicale și o mare parte a teoriei muzicii noastre să provină din Mesopotamia, deși au trebuit să treacă prin diverse transformări de-alungul etapelor succesive prin care au fost transmise.
Ultimele cinci secole înainte de Hristos.
Din anul 538 î.Hr. Babilonul a fost integrat Imperiului Persan și continuă astfel până la sfârșitul Imperiului Seleucid (312-65 î.Hr.) De-alungul acesti perioade cel mai probabil s-au evidențiat formele muzicale populare.
Cea mai veche tradițe muzicală se pare că a fost eclipsată în momentul în care a fost pus în primejdie poporul care i-a fost leagăn.
Cu toate acestea, moștenirea muzicală lăsată de cea mai veche civilizație umană a fost enormă. O parte din această moștenire se face prezentă în Egipt, altă parte în India, alta în Palestina, alta în Grecia și în țările islamice. Poate și China a preluat o parte din acest patrimoniu muzical.
*Cartea lui Daniel (ebraică דניאל) este o carte din
Biblia ebraică. Cartea povestește cum Daniel, un iudeu exilat la
curtea regelui Nabucodonosor al II-lea (605-562 î.Hr.),
conducătorul Babilonului, devine un mare oficial guvernamental și
prezintă diverse profeții. Cartea a fost compusă, probabil, în
jurul anului 165 î.Hr., cu puțin timp înainte de moartea lui Antioh
al IV-lea Epifanes în 164. (wikipedia)