Într-un articol consacrat noilor apariţii de la editura
Cartea rusă publicat în numărul 17001 din 30 octombrie 1947, ziarul
Adevărul anunţă, pentru sezonul de Crăciun, o colecţie de
cărţi pentru copii. Ziarul nu menţionează cum se va numi aceasta,
dar acum ştim că numele ales a fost Bucuria copiilor. În această
serie au fost publicate trei cărţi de Otilia Cazimir, dintre care
Catinca şi Catiuşa şi Stăpânul lumii au apărut, se
pare, imediat, urmate de Alb şi Negru (1949). Colaboratoare
de cursă lungă la Cartea rusă, unde îi apar numeroase traduceri din
literatura rusă şi sovietică, şi cu o evidentă înclinaţie pentru
literatura pentru micii cititori, scriitoarea pare o alegere
firească pentru acest proiect.
Prin titlu, dar şi prin conţinut, placheta de versuri Alb
şi negru pare o reverenţă făcută creaţiei lui Maiakovski, cu o
trimitere directă la poemul Black and white. Concepută spre
a fi o condamnare a rasismului, ca şi textul poetului sovietic,
poezia Otiliei Cazimir este adresată copiilor, pe înţelesul cărora
e scrisă. Este, de fapt, o poveste moralizatoare în versuri menită
să ridiculizeze comportamentul ciocoiesc şi dispreţul pentru rasa
neagră ale unei întregi categorii sociale, burghezia, reprezentată
de Petrică, un băiat dintr-o familie avută. Depăşind vârsta primei
copilării, Petrică simte nevoie să se diferenţieze material de
prietenul lui, Lică (Până mai acum un an, / Băteau mingea pe
maidan. / Lică a rămas tot Lică, / Dar Petrică-i alt Petrică: //
Poartă ceas cu zgardă lungă, / Pantaloni călcaţi pe dungă, / Nasu-l
poartă tot pe sus, — / Doi ca el, pe lume nu-s!). Şi — ce poate fi
mai respingător? — Petrică venerează banul ca vehicul de reuşită
socială, în raport cu care învăţătura nu are valoare (— Are taica
bani cu sacul, / Pot să plec unde mi-e placul. / Ce nevoie am de
carte? / Când ai bani, ajungi departe.). Dispreţului faţă de studiu
i se adaugă oroarea faţă de rasa neagră (Uite-un negru... dă-l
încolo / Nici să-l văd, nici să-l visez!).
Lucrurile iau o întorsătură neaşteptată când, îmbrăcat în
hainele sale elegante, Petrică pleacă la plimbare cu Lică (şi,
desigur, cu căţelul Tric, nume canin de mare rezonanţă în
literatura română, care pare acum şi el „fudul... nevoie mare”).
Cei trei ajung în port, unde hamalii muncesc din greu. Truda lor e
dispreţuită, cu aroganţă, de copilul bogat (Muncă grea, răsplată
mică.. / — Vai de ei! Oftează Lică. / Dar Petrică, leneş, cască: /
— Prostu-i prost... ca să muncească!). Parcă sancţionat pe dată de
o forţă superioară, Petrică se fereşte de un hamal negru „urât şi
buzat”, se împiedică şi cade în apă şi e pe cale să se înece. Spre
surprinderea generală, din masa de muncitori se desprinde un
băieţaş negru (Tom, „negru slut şi zdrenţăros”, „puiul cel de
drac”, i se face pe dată portretul fizic), care, bun înotător, se
aruncă în valuri şi îl salvează pe micul arogant.
Alb şi negru ar fi rămas, poate, un volumaş cuminte, bifat la iuţeală pe lista de lecturi a copiilor vremii şi lipsit de prea mult interes pentru istoria literaturii juvenile de la noi, dacă nu ne-ar atrage atenţia un text publicat la rubrica Marginalii a revistei Contemporanul nr. 145 din 15 iulie 1949. Semnalând apariţia plachetei, cronicarul editorial îi face o recenzie iniţial favorabilă. Versurile Otiliei Cazimir ar fi „unele extrem de vioaie şi simpatice”, iar apariţia lucrării este semnalată „cu simpatie”. În spiritul scoaterii în evidenţă a luptei de clasă, autorul semnalării insistă asupra reflectării în poezie a conflictului social dintre burghezie şi clasa muncitoare, la care se adaugă şi dimensiunea suplimentară a conflictului rasial:
Delimitarea e precizată deci. Simbolurile devin limpezi. Petrică ar „reprezenta” burghezia reacţionară şi rasistă, iar Lică şi hamalul negru ar simboliza clasa muncitoare, exploatată. Între aceste două clase ştim cu toţii că se dă o luptă grea. Spunem „fără îndoială”, fiindcă socotim că nu întâmplător şi-a ales autoarea o temă atât de semnificativă.
Cu toate acestea, placheta Otiliei Cazimir păcătuieşte, în viziunea criticului, prin modul în care e rezolvat conflictul, cu alte cuvinte, chiar prin deznodământ:
Dar tipic ideologiei mic-burgheze e deznodământul, primejdios prin falsa morală ce-o conţine, pe care autoarea o agaţă la sfârşitul cărţii, când micul hamal negru e primit cu braţele deschise în familia bogătaşului. E îmbrăcat, spălat, îngrijit (pe deasupra e şi înfiat) şi trimis la şcoală cu noul său... frate! [...] Ce-ar spune copiii din ţara „condusă” de generalul Smuts[1], copiii din Vietnam, ori din Indonezia, aflând că negustorii şi fabricanţii albi nu sunt chiar atât de negri la suflet?
Cu alte cuvinte, prin modul în care este soluţionat conflictul, prin împăciuitorismul mic-burghez al autoarei, mesajul cărţii este ratat. Critica vehementă a Contemporanului la adresa acestei apariţii editoriale nu ar surprinde dacă nu ar fi vorba de Cartea rusă, editura care a publicat-o, ştiut fiind faptul că orice instituţie asociată cu Uniunea Sovietică era intangibilă şi nu putea fi criticată nici măcar indirect, prin produsele sale culturale. Din câte cunoaştem, este singurul caz de critică negativă îndreptată împotriva unei lucrări apărute la Cartea rusă. E drept, consemnarea din Marginalii nu pomeneşte nicăieri numele editurii, ci doar volumul în sine. Ar fi fost, poate, prea mult...
Volumul este bogat ilustrat de Th. Kiriacoff-Suruceanu. Pentru postarea de azi am primit un ajutor însemnat de la doamna Indira Spătaru, muzeograf la Muzeul Naţional al Literaturii Române din Iaşi, căreia i se cuvin mulţumiri.
[1] Ian Smuts (1870-1950), om politic sud-african.