Povestea Trenului Regal

  • Postat în Edu
  • la 07-08-2024 05:03
  • 152 vizualizări
Povestea Trenului Regal
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe tudorvisanmiu

Luna aceasta se împlinesc 155 de ani de la inaugurarea primei căi ferate de pe teritoriul Vechiului Regat, București-Giurgiu, la 26 august 1869 (pe stil nou, 7 septembrie). Călătorul era Principele Carol I, care-și dăduse cuvântul că nu va pleca din țară până România nu va deschide prima linie feroviară. Acum pornea într-un turneu în Europa Occidentală, din care s-a întors căsătorit cu Principesa Elisabeta, aducând-o în capitală cu trenul. Cu trei ani în urmă, la venirea în țară, în 1866, el făcuse această călătorie cu trăsura, luându-i două zile până a ajuns în București de la Turnu Severin.

Împreună cu Andrei Berinde am pregătit o carte dedicată călătoriilor cu trenul ale membrilor familiei regale. Volumul, care a apărut luna aceasta la Curtea Veche Publishing, are o Prefață semnată de Alteța Sa Regală Principele Radu și o Postfață din partea istoricului Cornel Jurju.

Trebuie amintit că istoricul feroviar ing. Ilie Popescu a publicat, în 2011, „Trenurile albastre ale Regilor României“, lucrare temeinic documentată, sistematică și bogat ilustrată. Bibliografia de care am dispus include și o serie de surse arhivistice, precum cele care documentează o poveste legată de sfârșitul carierei lui Nicolae Pavelescu, cel mai longeviv director al trenurilor regale. Fotografiile istorice reproduse din colecțiile deținute de Muzeul de Istorie al Universității Babeș Bolyai și Arhivele Nationale ale Romaniei sunt completate, cu sprijinul Casei Majestății Sale, de fotografii ale călătoriilor cu Trenul Regal începute în anul 2012, surprinse de fotograful Daniel Angelescu.

Cu 150 de pagini de text narativ într-un format cam cât un A5, cartea are, sper, un stil accesibil. Am încercat să evităm tentația de a abunda în date istorice sau detalii tehnice, ceea ce nu este niciodată ușor unor oameni pasionați de subiect. Mulțumesc lui Andrei, care a avut răbdare cu unele naivități ale mele apropo de aspecte mai tehnice; editurii Curtea Veche, care are cea mai longevivă colecție dedicată familiei regale române; și tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui proiect editorial!

Curtea Veche Publishing

România Regală

Trenul Regal face legătura între locuri din țară, dar și o altfel de legătură, inefabilă, între Coroană și comunități, între trecut și viitor, între realitatea concretă, adesea demoralizantă, de zi cu zi și idealul de societate spre care tindem, uneori în ciuda tuturor dezamăgirilor zilei. Trenul Regal este locul care respiră un altfel de leadership, o cârmuire (nepolitică) plină de demnitate, măsură, bun-simț, profunzime, discreție, modestie și, mai ales, continuitate. Este actualmente cel mai vechi tren regal din Europa și singurul dintre cele fabricate înainte de 1945.

ASR Principele Radu

Sub auspiciile generozității și ale demofiliei regale, călătoriile cu Trenul Regal au creat contextul în și prin care Suveranul și membrii Casei sale au inițiat și derulat dialogul cu societatea. Trenul Regal a purtat generațiile succesive ale dinastiei prin multe dintre orașele și chiar satele României. Pe peroane, în gări, în piețele gărilor s-au petrecut întâlniri memorabile, s-au purtat semnificative dialoguri simbolice între Rege și popor. Deși la începuturile sale, actualul Tren Regal a impresionat ca materialitate de ordin tehnologic, treptat s-a transformat într-o emblemă a Regatului României. Ea a fost intarsiată de timpul istoric cu amprenta evenimentelor naționale majore în cadrul cărora Coroana a îndeplinit un rol factual și simbolic, în prim-plan.

Cornel Jurju

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente