Generalitati
Roma a cucerit Grecia, insa cultura acesteia era foarte
importanta si chiar daca ambele culturi s-au contopit, Roma nu a
adus nimic nou muzicii Greciei Antice, modelul de evolutie insa a
fost cel roman, variind ocazional din punct de vedere estetic. In
mare parte muzica era folosita la marile serbari, erau apreciati
muzicienii virtuozi sau faimosi, care adaugau interpretarii lor
momente umoristice. Acesti muzicieni duceau un trai boem,
inconjurati mai tot timpul de petreceri.
Erau teatrele romane sau amfiteatrele locurile in care se
reprezentau comediile in stilul grec. Autorii cei mai faimosi erau,
printre altii, Plaut si Terentiu. In ceea ce priveste tragedia,
aceasta a fost cultivata de Seneca. Muzica avea un rol
transcendental in aceste opere teatrale.
Din momentul fondarii Romei se produce o miscare muzicala
foarte importanta, protagonizata de actori de origine etrusca care
dansau pe ritmul unor tibii – specie de aulos. Romanii incearca sa
imite aceste arte la care adauga elementul muzicii vocale. Acesti
noi artisti se vor numi histrioni care in etrusca inseamna
dansatori. In afara unui mic fragment dintr-o comedia a lui
Terentiu, nu s-a pastrat nimic din muzica de acest tip.
In momentul in care Imperiul Roman se consolideaza, imigrantii
sositi imbogatesc considerabil prin culturile lor cultura romana.
Relevante au fost contributiile siriene si egiptiene si cele care
veneau din Peninsula Iberica, Spania de azi. Reapar vechile stiluri
cum sunt: citharodia si citharistica. Erau frecvente competitiile
si examenele in acest domeniu. Cu toate acestea, nu exista
certitudinea valorarii institutionale si culturale a muzicii de
catre Roma.
Muzica, arta in general, stiinta si filosofía au ajuns a fi
parte fundamentala a civilizatiei romane.
Instrumentele muzicale:
In ceea ce priveste instrumentele muzicale cele mai des
utilizate in Roma Antica, acestea proveneau de la diferitele
popoare ale Antichitatii. Civilizatia romana a avut sub conducerea
sa culturi distincte, care au influentat si imbogatit Roma, prin
obiceiurile si traditiile lor. Astfel instrumentele soliste cele
mai utilizate au fost lira si cithara. Primul era un soi de
harpa, dar mai mica.
lira cu zece corzi |
Lira este primul instrument la care Biblia face
referinta si este singurul instrument cu coarde care apare in
Pentateuh.
[Pentateuh (Πεντετεύχως- în greacă "cinci suluri sau cutii pentru păstrarea lor"). este numele de provenienţă greacă sub care sunt cunoscute în limba română primele cinci cărţi ale lui Moise din Vechiului Testament - Geneza, Exodul, Leviticul, Numeri şi Deuteronom. În originalul ebraic, ele poartă numele de "Tora", (Învăţătura sau Legea), un cuvânt care vine de la verbul "yara" (hora) care înseamnă "a preda, a instrui".]
Era construita din lemn si avea zece corzi. Forma sa varia la
fel ca si marimea, primand astfel sunetul in defavoarea aspectului.
Unele dintre ele erau destul de mici incat se putea pasi in timp ce
se canta la aceste instrumente. Timbrul lirei era dulce auzului iar
expresia muzicii era considerata ca un semn de fericire.
Cithara romana |
Femeie cu cithara. Fresca din Villa Fannius Synistor Boscoreale |
In ceea ce priveste cithara, unii spun ca Decacordul
(DECACÓRD, decacorduri, s. n. Vechi instrument muzical,
asemănător cu harpa, având zece coarde. – Din fr.
décachorde) este acelasi lucru. Cithara este un
instrument derivat din lira, dar mai mare si mai profund decat
acesta cu o sonoritate mai mare.
muzica Romei Antice
Un alt instrument foarte important, dar considerat mai putin adecvat educatiei era Aulos-ul (aulos (cuv. gr. αὐλός)). Acesta, in mod normal, era folosit de muzicienii profesionisti. E vorba de un instrument aerofon cu ancie dubla si 4 sau 5 orificii. A fost preluat, se pare, din Asia (cel mai vechi exemplar a fost găsit în mormântul regelui sumerian Ur, cca. 2.700 î. Hr.). Instrument folosit adesea împerecheat (diaulos), era legat de ceremoniile cultice, profane și de teatru. Romanii îl cunoșteau într-o formă mai evoluată, sub denumirea de tibia.
muzician cantand la aulos Muzeul Louvre-Paris |