In singuratate, nu exista cuvinte. Sau, cel putin, nu le putem
rosti. Exista doar un soi de agonie... Nu ne putem vorbi
singuratatea - totusi, daca izbutim sa o descoperim si sa ramanem
acolo, in singuratatea noastra, este posibil (doar posibil)
sa tasneasca unele fragmente dintr-un limbaj in care sa putem vorbi
despre ea, si, poate ca vorbind, vom gasi un ecou in singuratatea
altcuiva.
Cufundati in cea mai adanca singuratate, nu ne putem simti
nicidecum bine. Inconjurati de disperare, ne gandim ca nimeni
altcineva nu s-a mai simtit vreodata asa. “Doar eu!”… Deseori,
apare si un sentiment intens de rusine – oricat de mult s-ar vorbi,
in societatea noastra, despre singuratatea eroica sau creativa, nu
este deloc acceptabil sa spui “Eu sunt singur”. Pastram acest
secret fata de altii, adesea chiar si fata de noi insine. Si
atunci, cum sa patrunzi in miezul singuratatii cuiva si sa ajungi
sa vorbesti despre asta?... Iata idealul psihoterapiei.
Nu putem impartasi singuratatea, dar, poate, in atingerea unei
maini, intr-o privire profundă, intr-un gest, intr-o metaforă
indepărtata sau chiar, ocazional, intr-o interpretare, poate fi
creat ceea ce William Blake numeste un moment care “odata
dibuit, poate repara fiecare moment al zilei daca este corect
plasat”. Despre asta este vorba si intr-o psihoterapie. Despre
Momente… Despre Clipe.
A vorbi despre, a vorbi
cu
Psihoterapia este un tip special de conversatie – un
mod ciudat de a invata limbajul prieteniei. Este o intalnire, un
schimb – in acelasi timp, egal si asimetric. Acest
paradox este elocvent exprimat de o pacienta, sa o numim A. –
singura, disperata, implicata intr-o relatie haotica, avand deja
mai multe tentative de suicid. Iata cum rezuma ea continutul unei
sedinte de terapie:
“Cred ca am fost capabila sa ma deschid catre tine si sa ma
exprim astfel incat sa ma poti vedea chiar asa cum sunt, cu toate
slabiciunile si sentimentele care ma chinuie. Am simtit clar ca
m-am deschis cat de mult am putut si ca am dat cat de mult am putut
din starile mele, din adevarul meu, dar, desi le-am discutat si am
vazut unele lucruri dintr-o perspectiva diferita, nu am putut merge
mai adanc pentru ca a fost ceva intr-o singura directie - Nu
vreau sa-mi spui toate sentimentele si gandurile legate de viata
ta,dar este dificil atunci cand unul simte ca da totul despre
el, iar asta se intampla unilateral. Desi te-am simtit intelegand
multe din cele ce am exprimat, mi-as fi dorit poate sa-mi fi
dezvaluit cu adevarat ce simti si nu sa fi actionat ca un
analist fiindca simt ca, atunci cand ajungem undeva, spui ceea ce e
corect sa spui, in loc de ceea ce simti cu adevarat”.
Desi tulburata si confuza, A. se regasesteintr-un spatiu
suficient de sigur pentru a incepe sa iasa din izolarea sa si sa se
aventureze in necunoscut, ajutata de intelegerea binevoitoare a
terapeutului sau. Ea are nevoie “sa daruiasca” si ofera drept cadou
“adevarul” vietii sale. Totusi, nu poate face asta decat intr-o
intalnire intima, reciproca – a da si a primi, a impartasi cu alta
persoana care sa se deschida de asemenea catre ea si nu doar “sa
joace un rol”. Ea cauta o conversatie autentica si incredere
reciproca, astfel incat sa se simta libera sa exploreze nu doar de
una singura, ci si impreuna cu celalalt. Are nevoie ca ceilalti sa
aiba nevoie de ea.
In acest caz, A. recunoaste natura speciala a conversatiei cu
scopul sau terapeutic specific. Ea caută o prietenie, dar gaseste o
prietenie intr-un anume fel curioasa. Ii este clara si diferenta
dintre a vorbi despre si a vorbi cu. Ea cauta o
egalitate în sensul unui respect reciproc si un schimb onest al
sentimentului de a vorbi cu, dar accepta o asimetrie cu
privire la despre ce se vorbeste. Cu scopul de a se deschide
catre noi experiente, de a iesi din singuratatea ei pustie si
totusi auto-protectoare, pledeaza pentru ajutor in exprimarea
nevoii ei de autenticitate, de incredere, de sensibilitate. Cu alte
cuvinte, a nevoii ei de dragoste.
In clinica, psihoterapeutul este pe jumatate artist, pe
jumatate om de stiinta. Este necesar ca el sa fie capabil sa
vorbeasca in cele mai diferite moduri, sa gaseasca frazele
corespunzatoare pentru a raspunde oricarui pacient ce sta pe
scaunul din fata sa.
“A pierde iubirea” sau “frica de
singurate”
Singuratatea induce neliniste. Sentimentul predominant este de
a fi fost abandonat, parasit, expus sau in pericol. Desi este o
experienta des intalnita, calitatea dureroasa a singuratatii
favorizeaza tendinta de a o evita ori indemnul de a o remedia ori
contracara. Obisnuinta face ca, neputand intotdeauna sa atenuam ori
sa corectam, avem tendinta de a o reprima. Poate tocmai acest fapt
a facut ca, in ultimii ani, subiectul sa beneficieze de o atentie
stiintifica sporita. Un mod rezonabil de a gandi este ca, mai
devreme sau mai tarziu, nimeni nu scapa de experienta
singuratatii.In plus, simtim cu totii, cel putin in treacat, o
oarecare senzatie de respingere a perspectivei singuratatii.
Intr-adevar, cele mai multe evitari ale acestei stari eludeaza
constientizarea. Pentru multi dintre noi, o parte apreciabilă a
vietii constă dintr-o fuga de singurătate, uneori frenetica,
alteori disperata. Sociabilitatea compulsiva constituie doar una
dintre multele sale manifestări deghizate.
articolul integral aici:
http://centrulself.ro/?s=madalina+stan