Pașii în luarea unei decizii:
1. Gândul
2. Înclinația sufletului
3. Examinarea rațională (a intelectului)
4. Intenția
5. Fapta propriu-zisă
'Aql
/ | \
Rouh - Qalb - Nafs
Gândurile - de trei feluri:
1. Egoiste - pornind de la nafs/suflet - sunt
repetitive, se învârt în jurul dorințelor. Nafs se hrănește cu
dorințe, dar calitatea lui cea mai mare este că se obișnuiește cu
rutina (rugăciune, dhikr, Coran...)
2. Demonice - sunt însoțite de agitație și tulburare,
încearcă mereu să găsească portițe ca să pătrundă la
inimă
3. Angelice - sunt însoțite de o senzație de
ușurătate
Gândurile din timpul zilei le determină pe cele din
timpul viselor.
Cel mai mare dușman, conform tradiției profetice, este
propriul suflet pentru că el ne însoțește peste
tot.
Graba este de la Șeitan, dar odată luată decizia, trebuie susținută până la capăt.
Graba este de la Șeitan, dar odată luată decizia, trebuie susținută până la capăt.
Înclinația sufletului -> cele șapte
niveluri ale sufletului
Inima este un câmp de luptă.
Istikhara (rugăciunea de călăuzire) - în
paralel cu cererea de sfaturi (de la teologi, bătrâni, cei
înțelepți)
- după rugăciunea de călăuzire, se lasă lucrurile în
seama lui Allah
- chiar dacă omul face o greșeală, greșeala va avea un
rol pozitiv, va conduce la ceva bun ulterior
- semnul că rugăciunea a fost acceptată: Allah deschide
portițe sau le închide => citirea semnelor
- confuzia în citirea semnelor reprezintă lucrarea
nafs-ului
Intelectul este stabil, dorințele sunt
schimbătoare
Intenția = motivația
- la bază stă sinceritatea, există grade de sinceritate
(ikhlās)
- trăirea în prezent este echivalentă cu a
avea o intenție sinceră pentru fiecare lucru care
urmează a fi făcut
Acțiunea - la baza ei stă
intenția
Întreaga religie se bazează pe
sinceritate
إخْلاص - masdar de forma a 4-a de la
أَخْلَصَ = a extrage (chintesența)
Ikhlās = a te uita la toate intențiile posibile și a
alege una singură (aceea de dragul lui Allah)
Ikhlās = purificarea tuturor intențiilor și păstrarea
singurului scop - de a te apropia de Allah
Remediul nesincerității este detașarea de
lume.
Fiqh în legătură cu intențiile amestecate: răsplata
pentru fapta respectivă se diminuează proporțional cu ponderea
intenției sincere care i-a stat la bază
Sinceritatea este o componentă de bază a
adevărului, dar nu este adevărul.
Cel mai mare rang al pietății după Profet și companionii
săi se numește siddiq, și este accesibil oricui.
Gradele de sinceritate, conform imam Al-Ghazali:
1. sidq al-lisān - sinceritatea limbii. Adevărul te va salva: dacă spui adevărul și pierzi pentru moment, pe termen lung vei fi câștigător.
2. sidqun fin-niya - sinceritatea intenției
3. sidqul-'azam - sinceritatea punerii în practică, crearea tuturor condițiilor pentru realizare
4. sidqun fil-wafaa bil-'azam - sinceritatea înfăptuirii până la capăt, este o trăsătură nobilă și foarte rară
5. sidqun fil-'amāl - sinceritatea acțiunii: dacă la nr.4 era vorba de o stare, aici este vorba de o stațiune (stare permanentă) - a fi 100% prezent în fiecare acțiune întreprinsă
Gradele de sinceritate, conform imam Al-Ghazali:
1. sidq al-lisān - sinceritatea limbii. Adevărul te va salva: dacă spui adevărul și pierzi pentru moment, pe termen lung vei fi câștigător.
2. sidqun fin-niya - sinceritatea intenției
3. sidqul-'azam - sinceritatea punerii în practică, crearea tuturor condițiilor pentru realizare
4. sidqun fil-wafaa bil-'azam - sinceritatea înfăptuirii până la capăt, este o trăsătură nobilă și foarte rară
5. sidqun fil-'amāl - sinceritatea acțiunii: dacă la nr.4 era vorba de o stare, aici este vorba de o stațiune (stare permanentă) - a fi 100% prezent în fiecare acțiune întreprinsă
6. sidqun fi maqāmāt ad-deen - stagiul final: realizare
completă a tuturor stațiunilor certitudinii =>
siddiq
Starea inimii după realizarea acțiunii:
1. punerea speranței în Allah, că Allah o să primească fapta (qabul)
2. se spune o rugă, ea este importantă pentru că arată că făptuitorul cere să i se primească fapta - dacă Allah acceptă fapta, este semn că făptuitorul e dintre cei care au taqwa
3. încrederea în Allah (tawakkul) - înseamnă detașarea de rezultatul acțiunii
4. a avea o părere bună despre Allah, indiferent de rezultat - calea spirituală nu este „liniară”
5. a învăța supunerea = abandonarea = islam
Sursa: The Sunnah of Decision Making, Shaykh Yahya Rhodus,
Rihla 2020
Starea inimii după realizarea acțiunii:
1. punerea speranței în Allah, că Allah o să primească fapta (qabul)
2. se spune o rugă, ea este importantă pentru că arată că făptuitorul cere să i se primească fapta - dacă Allah acceptă fapta, este semn că făptuitorul e dintre cei care au taqwa
3. încrederea în Allah (tawakkul) - înseamnă detașarea de rezultatul acțiunii
4. a avea o părere bună despre Allah, indiferent de rezultat - calea spirituală nu este „liniară”
5. a învăța supunerea = abandonarea = islam