31 de ani Libris cu Laura Țeposu, CEO

  • Postat în Litere
  • la 29-04-2022 08:53
  • 512 vizualizări
31 de ani Libris cu Laura Țeposu, CEO
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe Blog Libris

Laura Ţeposu, CEO şi cofondator libris.ro, este absolventă a Facultăţii de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii Transilvania din Braşov, secţia Finanțe Bănci (2000) şi a unui master în politici de contabilitate, audit şi control de gestiune. Din 2007, este membru al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România. Şi-a dat licenţa în contabilitate şi finanţe. În urmă cu 13 ani, Laura Ţeposu a pus bazele librăriei online libris.ro, business cu venituri de 13,5 milioane de euro în 2020 şi peste 100 de angajaţi.

LIBRIS: Odată ce ați finalizat studiile facultății, ați decis să rămâneți în librărie și să vă folosiți în acest domeniu de pregătirea dumneavoastră de economist. Care a fost motivația principală din spatele acestei decizii?

LAURA ȚEPOSU: În primul rând mi-a plăcut foarte mult această lume a cărților de mic copil; fără a avea un talent aparte în a scrie, am devorat efectiv tot ce am găsit în perioada aceea în biblioteca familiei și la bibliotecile școlare. Faptul că am ajuns să lucrez într-o librărie a fost pentru mine o șansă de a trăi într-o lume în care mă simțeam “acasă” și, totodată, de a avea libertatea de a experimenta și a învață în toate domeniile.

LIBRIS: Acum treisprezece ani ați venit cu propunerea de a extinde activitatea librăriei în mediul online. Care au fost riscurile asumate la vremea respectivă? A fost un proces decizional de durată sau, mai degrabă, o decizie luată cu ușurință?

LAURA ȚEPOSU: Decizia nu a fost dificilă, era evident că această este direcția pentru viitor, ce a urmat ulterior a fost ceva mai complicat.

LIBRIS: Când vă gândiți acum la perioada celor 26 ani petrecuți în librărie, ce sentimente vă încearcă? După mai mult de un deceniu în online și o schimbare a rolului și responsabilităților în cadrul grupului Libris, cum percepeți acum spațiul librăriei Libris Șt. O. Iosif, practic spațiul unei librării fizice?

LAURA ȚEPOSU: Într-un fel mă simt tot ca în librărie, dar cu alte dimensiuni amplificate în bine sau în rău. Dacă faci o recenzie bună unei cărți într-o librărie fizică, ajunge la câțiva oameni; în online poate ajunge la milioane de vizitatori; în librărie aranjezi o vitrină cu noutăți sau tematică, în online aranjezi un homepage sau o colecție. În librărie poți supăra un client din diverse motive, în online poți supără instant câteva zeci de mii. Conexiunea există în permanență cu colegii, furnizorii, clienții, doar că se face pe alte căi.

Ce m-a atras pe mine este că o librărie online păstrează partea frumoasă de creație și poveste, evoluție, dar se bazează foarte mult pe tehnologie, structură.

LIBRIS: Grupul Libris a început ca o afacere de familie. Doamna Ana Oniță și domnul Virgil Oniță sunt cei care au pus bazele librăriei Libris Șt. O. Iosif din Brașov acum 31 de ani. În timp, ei au predat ștafeta generației mai tinere din familie, care, odată cu responsabilitățile, a preluat și pasiunea pentru acest domeniu al cărților.

Dacă e să ne gândim la valori și cultură organizațională, ce oferă în plus o afacere de familie comparativ cu o ”firmă clasică”?

LAURA ȚEPOSU: Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare pentru simplul motiv că nu am lucrat într-o “firmă clasică” și ce se întâmplă astăzi în Libris, cultura, valorile, pentru mine sunt norma.

Avem sentimentul de “acasă“, atât eu, cât și foarte mulți oameni din firmă care sunt parte din povestea Libris încă de la începuturile ei ori s-au alăturat pe parcurs. Ce se întâmplă azi în Libris este rezultatul muncii, sufletului și talentului multor oameni.

LIBRIS: Care sunt primele trei cuvinte care vă vin în minte când spuneți cuvântul Libris?

LAURA ȚEPOSU: Suflet, energie, împreună.

LIBRIS: Prin ce se diferențiază Libris de competitorii săi?

LAURA ȚEPOSU: Eu am în minte două categorii de competitori: care îmi plac și care nu îmi plac. Există în piață competitori care clădesc, creează lucruri frumoase pe care le admir. Și sunt competitori care fac un deserviciu cărții sau online-ului, deci nu aș face o categorie mare numită competiție .

Ce am făcut noi în acești ani? Am avut o mare grijă de client, am fost atenți la calitatea serviciilor și la rolul nostru de a aduce cărțile cât mai aproape de oameni.

LIBRIS: Care sunt valorile cele mai importante în viața personală și în viața de business?

LAURA ȚEPOSU: Recunoștința, iubirea, libertatea.

LIBRIS: Dacă ar fi să numiți un singur proiect Libris care v-a fost sau vă este drag în mod deosebit, care ar fi acela?

LAURA ȚEPOSU: CarteTeca, un proiect care este în același timp și un rezultat, dar și o contribuție: un rezultat deoarece am avut curajul să îl abordăm la maturitate, având certitudinea că îl putem susține, și o contribuție deoarece returnăm societății ceva. Proiectul a fost demarat în anul 2019 și ne-am propus atunci ca în termen de cinci ani să dotăm blbliotecile a 350 de unități de învățământ de stat din România cu volume atractive pentru copiii generației acestor zile. La finalul ediției a treia, desfășurată în anul 2021, cifrele ne arată că suntem apropae de atingerea obiectivului propus: până în prezent avem xxx volume noi care au ajuns în yyy unități școlare.

LIBRIS: Care credeți că este cel mai important factor care contribuie la succesul unei afaceri?

LAURA ȚEPOSU: Determinarea. Când nu iese într-un fel, încerci în alte șapte feluri, până iese.

LIBRIS: A avea un echilibru muncă-viață personală pare a fi unul dintre obiectivele principale ale timpurilor în care trăim. Reușiți să țineți această balanță în echilibru?

LAURA ȚEPOSU: Aceasta a fost tot timpul o provocare, dar cumva simt că, odată cu trecerea timpului și așezarea valorilor, lucrurile încep să se regleze și în privința aceasta.

LIBRIS: Dacă în perioada pandemiei vorbeam de vremuri incerte și o perioadă în care predicțiile și planificările de business veneau cu provocări noi, iată că, din păcate, data de 24 februarie pune lucrurile într-o nouă perspectivă. Care considerați că vor fi principale încercări pe care le va aduce perioada următoare pentru industria de carte?

LAURA ȚEPOSU: Nu cred că vor fi probleme particulare specifice legate de piața de carte, mai ales că eu o văd că fiind într-o direcție bună, tot mai mulți oameni sunt conștienți de importanța și rolul educației. Problemele cu care ne vom confrunta sunt aceleași pentru toți: inflația accelerată, criză energetică, criza materiilor prime, incertitudinea legată de viitor și, automat, stresul.

LIBRIS: Care este modul dumneavoastră de reacție în fața adversității? Într-o perioadă în care anxietatea și incertitudinea par să definească timpurile pe care le trăim, v-ați schimbat anumite comportamente, au apărut obiceiuri noi în viața dumneavoastră pentru a face față noilor provocări?

LAURA ȚEPOSU: Deși sunt o persoană introvertă și mă simt bine în solitudine, am început să apreciez tot mai mult interacțiunea umană directă, fără ajutorul tehnologiei, modul în care ne încărcăm prin relații sufletești frumoase și profunde, și chiar din energia mulțimilor.

LIBRIS: În cele ce urmează, suntem curioși să aflăm mai multe despre preferințele literare ale Laurei Țeposu. Care este prima carte care v-a insuflat dragostea pentru lectură?

LAURA ȚEPOSU: Nu îmi amintesc exact o carte anume care să îmi fi produs un declic; îmi amintesc că am citit cu plăcere Legendele Olimpului și romanele lui Jules Vernes.

LIBRIS: Care sunt genurile literare preferate? Dar autorii preferați?

LAURA ȚEPOSU: În ultimul deceniu am citit foarte mulți scriitori contemporani, cărți de business, biografii, psihologie sau volume care păreau că-mi oferă răspunsurile în căutarea cărora eram.

În ultimul timp am început să redescopăr beletristică și filosofia. Mi se pare fascinant cât de actuale și profunde pot fi unele scrieri de acum sute sau mii de ani semn că, în esență, nu ne-am schimbat atât de mult. Mi-au plăcut mult cărțile lui Irvin Yalom și scrierile lui Marcus Aurelius.

LIBRIS: Considerăm că toate lecturile își pun amprenta asupra noastră, modelându-ne treptat, și influențându-ne modul în care percepem realitatea și acționăm. Există însă vreo carte despre care ați putea spune că v-a influențat semnificativ în deciziile de viață sau business?

LAURA ȚEPOSU: Într-adevăr, ar fi incorect să mă limitez la câteva titluri, deoarece au fost foarte multe cărți care mi-au generat declicuri, m-au ajutat să văd lucrurile din altă perspectivă sau mi-au năruit convingeri. Dar, dacă ar fi să mă gândesc acum, îmi vine în minte Tony Hsieh cu a lui Cum să livrezi fericire. De la el am învățat că munca și orice altceva în viață se face cu bucurie, energie și iubire, ori nu se mai face deloc. Și mai îmi vine în minte David R. Hawkins cu al lui Letting go.

LIBRIS: Cine vă inspiră în viața de zi cu zi? Există vreo personalitate pe care o admirați în mod deosebit?

LAURA ȚEPOSU: Pe mine mă inspiră și admir mulți oameni și nu neapărat personalități, pentru că este foarte dificil să cunoști un om doar din perspectiva imagini transmise prin mass-media. Mă inspiră în schimb o mulțime de lucruri pe care le observ direct la cei apropiați mie: colegi, prieteni, familie, colaboratori. Admir, de exemplu, empatia și răbdarea mamei care reușește să se conecteze cu copilul ei indiferent de cât stres și presiune externă are; admir copilul al cărui univers exterior se estompează, uită de tot și rămâne doar el cu munca lui (jucăria lui); admir bunătatea unui om care găsește ceva frumos în alt om chiar și atunci când a fost lovit; admir oamenii care își iau energia prin ajutorul pe care îl dau semenilor lor. Eu cred că în fiecare din noi se găsește ceva unic ce ar putea fi admirat doar că unii oameni au un PR mai bun și devin mai vizibili sau calitățile lor sunt congruente cu normele actuale ale succesului.

LIBRIS: Există vreo carte pe care considerați că ar trebui s-o citească fiecare dintre noi? Dar vreun titlu de pe urma căruia ar putea beneficia orice om de business?

LAURA ȚEPOSU: Da. Dar nu aș recomanda o carte as recomanda o bibliotecă întreagă

Interviu realizat de Laura Mate pentru libris.ro. Articol apărut în Gazeta Libris, numărul 6, mai 2022. Gazeta Libris se distribuie gratuit în coletele Libris.

„Mereu am iubit cărțile și a avea un job care să mă aducă atât de aproape de ele precum sunt acum, părea până nu demult un vis. Fac parte din echipa de marketing a libris.ro și sunt în continuă căutare de răspunsuri și de povești bune.Când sunt întrebată ce înseamnă o carte bună, îmi vin în minte cuvintele lui Salinger. Acesta spunea că-l impresionează dacă, după ce termină o carte, simte c-ar vrea ca autorul să fie un prieten bun pe care să-l poată suna. Rezonez cu această definiție. Ce n-aș fi dat ca în liceu să-l fi putut suna chiar pe Salinger, s-o am în agendă pe Meg Jay, iar în anii de facultate să fi ieșit la cafea cu Elizabeth Strout.
Articolele și interviurile pe care le semnez se nasc din curiozitate, dragoste de carte, entuziasm pentru idei noi, respect și admirație pentru figuri reprezentative din lumea literară.”