A murit Alex. Ștefănescu - amănunt șocant - într-o casă undeva
în comuna Berceni, aproape de focarul de infecție numit groapa (de
fapt, muntele) de gunoi de la Sintești.
Nu se spune de ce a murit, dar nu m-aș fi mirat dacă avea probleme
respiratorii - probleme pe care le vor avea tot mai mulți
bucureșteni din cauza gradului criminal de poluare industrială
(terminați cu "romii care ard cabluri și pun peturi în sobe" și
alte prostii, se știu vinovații #1: poluatorii industriali, în
special cei care ar fi trebuit să ardă cum trebuie gunoaiele),
semnalat și azi dimineață. Achitarea cheltuielilor medicale sau
dotarea cu măști mai adecvate tot nu le va permite celor bogați să
evite cu totul cele mai nefaste consecințe ale acestei poluări! Și
atunci, mă întreb, cum de mafia gunoaielor încă nu și-a găsit
nașul?
Soarta asta riscă să ne pândească pe toți indiferent de gradul în
care sfidăm sau slujim sistemul acesta ucigaș. Și - aici cu
siguranță voi deranja cei obișnuiți cu cutuma "despre morți numai
de bine" - trebuie spus că Alex Ștefănescu a slujit sistemul cu
abnegație, chiar dacă a avut mai puțin de câștigat decât
precursorii săi din perioada comunistă.
Alex Ștefănescu a păstrat o reputație de critic literar
frecventabil în rândurile unui public mai larg, lesne sedus de
maniera sa accesibilă, însă în miezul lumii literare nu era privit
cu ochi buni nici dinainte de a participa la imunda campanie de
presă împotriva membrilor Grupului pentru Reforma USR
(revizuindu-și verdictele critice după ce aceștia au devenit non
grata în ochii conducerii Uniunii).
E drept, sunt subiectiv pentru că am fost de partea reformiștilor,
iar antipatia mea față de Ștefănescu venea chiar din anii de
facultate, când citeam multă critică și istorie literară, iar eu,
la polul opus față de impresionismul elocvent al lui Ștefănescu,
preferam ca model critica lui Mincu. În ce măsură sunt meritorii
rezultatele semioticii sale... rămâne de discutat și acum, dar ce
rămâne meritoriu este că soții Mincu și, la acea vreme, Soviany
erau singurii critici atenți la mai tot ce se întâmpla în poezie,
pe când Alex Ștefănescu își pierdea timp prețios demolând cărți ca
divertisment sau lucrând la o istorie a literaturii române
contemporane cu puțin mai rezonabilă decât cea dezastruoasă a lui
Manolescu...
În rest, dincolo de personalitatea sa literară discutabilă, omul o
fi fost cum o fi fost, nu l-am cunoscut, nu mă pripesc să-l
judec.