Punctul cel mai slab al întâlnirii a fost categoric partea
despre „subversivitate”. Pentru că aici s-a pedalat pe ideea că
„poezia nu mai poate fi subversivă, orice pare subversiv devine
imediat o marfă”.
Și, evident, Simona Popescu a reciclat mitul (în care, bunăoară, am
crezut și eu) că poate fi avangardist să nu pari avangardist (aka
”it's hip to be square"), care însă are limitele sale.
Bunăoară, mulți la noi au impresia că „corectitudinea politică” e
ceva în care te „înregimentezi” și atunci ar fi nonconformist să nu
i te aliniezi, dar în realitate tocmai ăsta e cel mai conformist
gest de la noi. În primul rând, termenii nu sunt neutru, automat
joci jocul extremei drepte dacă respectul față de minoritari și de
alteritate îl bagatelizezi sub eticheta asta peiorativă de
„corectitudine politică”. Dar am mai tot bătut apa-n piuă pe
subiectul acesta, așa că nu mai insist.
Nu-i adevărat că poezia nu mai poate fi subversivă. Să ne gândim
numai la BOR - există poezie anticlericală, despre care nu s-a
vorbit (altminteri, s-ar fi tăiat la montaj), există poezie queer
(aproape întreaga clasă politică se opune drepturilor persoanelor
LGBT+), chiar pe platou cuvântul „feminism” a fost rostit foarte
șovăielnic, mai nimic despre evenimentele istorice cu care suntem
contemporani, e un genocid în direct și nimeni de pe platou n-a
îndrăznit să rostească cuvântul „Palestina”... (Nu mai zic:
tinerele generații au îngurgitat tone de pornografie și de droguri,
dar la TVR dăm ochii peste cap când vine vorba de poezia Iuliei
Stoichiț.)
Nu s-a vorbit despre cum noi suntem o țară plină de inegalități.
Încă este cazul că volumele de poezie care apar prin țară în
fiecare an - probabil mai mult de jumătate dintre ele - sunt
imitații după Eminescu, Goga, Nichita Stănescu, față de care poezia
aceasta tânără (care are, în termenii sociologului Bourdieu,
capital simbolic) este un vârf de ghețar. (Și probabil situația
aceasta se va perpetua atât timp cât nu există scriere creativă la
nivelul întregului sistem de învățământ și persistă din ceaușism
accentele naționaliste.) Dar în afară de asta - să ne gândim mai
mult și la inegalitățile economice.
În perioada comunistă, se câștigau bani din publicat poezii, în
anii 70 chiar și poezii care nu aveau treabă cu partidul. Azi rar
mai este poezia remunerată de către reviste. De ce există atât de
multe festivaluri și de ce sunt anumite nume care sunt invitate la
mai toate și mulți alți poeți nu sunt invitați mai niciodată? E
bătaie pe „diurne” și trebuie să te pui bine cu „arbitrii”, să
faceți schimburi de favoruri, altfel degeaba scrii bine, oricât de
bine.
De fapt, nu există un cuantificator, un barometru comun - ca să ai
recunoaștere cam trebuie să fii într-o bisericuță. Dar nu-ți
permiți nici să încerci să răzbești cu asemenea strategii dacă nu
prea ai timp liber, nu ai decât o slujbă cu salariu minim pe
economie și stai în chirie - dacă vii din provincie în București
sau Cluj și/sau dacă te-ai certat cu părinții, s-a zis cu tine -
toți banii se duc pe chirie și utilități - automat, nu poți să ai
prea mare chef de literatură. În ultimii 20 de ani avem atât de
mult realism social - sau „realism capitalist” - în literatură și
de ce a început să fie tot mai multă poezie de protest din asemenea
motive.
E drept, Sociu a pus un pic punctul pe i cu realismul, deși... ar
fi o întreagă discuție felul în care generația sa a înțeles
realismul... nu pot să mă mai întind, trebuie s-o întind la
culcare, mă trezesc la 6...
(P.S. S-a vorbit enorm de mult despre OMG, culmea, aproape ca și
cum ar fi singura editură de poezie relevantă. Pe cât punem pariu
că atât majoritatea celor care au publicat acolo cât și majoritatea
celor care cumpără aceste plachete de 30-35 de lei lucrează la
corporație?)