În timp ce în alte țări scriitorii încă mai sfârșesc excluși cu
totul din istoriile oficiale, uciși sau condamnați la moarte ori la
închisoare pe viață, în lumea occidentală poate încă părea că le
sunt permise o moarte liniștită și o viață de apoi în forma unor
case sau, cel puțin, tăblițe memoriale.
Cum România nu a fost și nu prea este occidentală, aceste
privilegii le cunoaștem în forme mai degrabă degradate: case care
ar fi putut fi memoriale zac uitate sau ajung demolate, iar unele
tăblițe („În această clădire a locuit scriitorul X în anii...”) pur
și simplu dispar când respectivele clădiri sunt renovate,
reabilitate... Și totuși, tot e o minune că există și aceste
lucruri, fie și ca eforturi nu tocmai sistematice - în speță,
majoritatea plăcilor memoriale ale scriitorilor din București au
fost în bună parte rezultatul eforturilor unui singur om din
Uniunea Scriitorilor, Ion Lazu.
Convingerea mea viscerală e că țara asta n-o să mai prindă câteva
decenii în plus de existență. Dar presupunând că nu asta va fi
problema, putem pune pariu că această formă de memorie patrimonială
o s-o ducă din ce în ce mai prost. Sau, dacă va mai exista Uniunea
Scriitorilor, poate o să rămână privilegiul membrilor acesteia. Or,
eu sunt, ca aproape toți scriitorii de vârsta mea, în afara
Uniunii, însă spre deosebire de alții este posibil ca eu să rămân
definitiv în afara ei, ca și în afara PEN. Așa că, într-un anume
sens, mă văd practic fără viitor: foarte probabil nimeni nu se va
mai obosi să pună o placă în memoria mea (și încă destul de
probabil să nu apuc nici eu și să nu apucați nici voi
bătrânețea).
Acestea fiind zise, locuind în București, împărțind pliante și
trecând aproape zi de zi pe lângă blocuri sau case cu asemenea
plăci, era inevitabil să mă gândesc un pic la treaba asta, un pic
mai mult - având în vedere cum mi s-a dovedit imposibil în epoca
asta capitalistă să mă emancipez economic ca scriitor marginal
(într-atât încât, în loc să lucrez în vreo redacție, am ajuns,
iată, să împart pliante), a ajuns să mă obsedeze un pic cum în
perioada comunistă, dacă reușeai să te strecori, puteai ca scriitor
s-o duci măcar un pic mai bine decât azi.
Dacă ne uităm la distribuția acestor plăci memoriale, vedem că până
și scriitori destul de marginali pe atunci, cum era Virgil
Mazilescu (cu tiraje infime pentru epocă) sau cum era soțul Norei
Iuga, George Almosnino, au prins locuințe, fie și, în chip
elocvent, la periferia orașului, la marginile noilor cartiere ce se
construiau - de exemplu, Mazilescu stătea pe Valea Ialomiței.
La polul opus, în zonele centrale au trăit, cu unele excepții (de
exemplu, Mircea Nedelciu la Piața Lahovary), scriitori privilegiați
de către regim - cei mai mulți abia dacă mai sunt citiți azi,
oricât de mult i-ar fi avantajat că locuiau în centru și aveau
acces mai facil la viața literară, ceea ce e posibil să le fi
oferit un mic avantaj în plus atunci când se negociau ierarhiile
literare la mesele de cârciumă literară. (Sigur că, deși Mazilescu
locuia în Valea Ialomiței, asta nu l-a împiedicat să facă boemă -
fie și la mesele mai din spate - prin aceleași locuri pe care le
frecventa și Nichita Stănescu, care stătea, mult mai comod, în
Amzei.)
Pe fațada unui bloc de pe Știrbei Vodă, vizavi de Palatul Regal
(unde este astăzi MNAR) și aproape de Ateneu, o placă amintește că
acolo a locuit Tiberiu Utan, un poet care a semnat omagii ceaușiste
și în rest nu a scris nimic notabil (m-am străduit, prin liceu, să
extrag dintr-o antologie a operei sale câteva texte cât de cât
onorabile). Pe o stradă de lângă Cișmigiu, în același bloc cu Radu
Tudoran, a stat și... Ion Bănuță. Iar „blocul scriitorilor” de pe
strada Apolodor, printre nume cunoscute precum Irina Mavrodin și
Laurențiu Ulici, se numără și Liviu Călin sau Nicolae Oancea,
oameni care, deși au deținut posturi în acea perioadă, rămân astăzi
nume mai degrabă obscure, despre care nu găsești mare lucru pe
Internet în afară de niște fișe de dicționar literar piratate pe
referatele.com... sau poeziile de pe poezie.ro, care totuși au
reușit să acumuleze de-a lungul anilor mii de vizualizări, în ciuda
faptului că numele autorilor nu mai sunt invocate pe nicăieri...
(Nu știu dacă plăcile memoriale îi fac pe atât de mulți să fie
curioși și să caute numele autorilor pe net.)
De bună seamă, poți sta central, dar pe o latură de bloc umbrită
permanentă sau asemenea grozăvii. Îmi imaginez că nu toți aceștia
care au fost onorați cu plăci au trăit ca boierii roșii (vezi
vilele lui Eugen Barbu sau Mihai Beniuc).
În cazul scriitorilor de azi (și nu pot să fac doxxing, așa că nu
dau nume), despre câțiva știu că stau în cartiere gen Berceni, dar
cel puțin tot pe atâția se află în zonele limitrofe noi - Bragdiru,
Chitila, Popești-Leordeni...
De bună seamă, cine nu stă în chirie tot se poate simți privilegiat
că locuiește fie și în aceste suburbii construite anapoda. Te
califici pentru placă memorială dacă ai fost doar chiriaș? Că dacă
mă uit nu doar la mine, ci și la alte persoane din generația mea
sau mai tinere - ei bine, riscăm să trăim în chirie toată viața
de-acum încolo.
Ca să fac haz, mă gândesc că cineva ar putea avea inițiativa
mucalită de a instala, clandestin și din materiale efemere,
asemenea plăci peste tot unde am trăit noi în chirie (să ridice
mâna cine a stat în fiecare dintre cele 6 sectoare!). „În acest
bloc din Prelungirea Ghencea a locuit pentru 7 zile scriitorul
Yigru Zeltil” - sună rizibil, nu?
(poza asta e din Dilema veche)