Un proiect Libris și Salvați Copiii România
Anul acesta proiectul CarteTeca a ajuns la ediția a 5-a. Inițiat în anul 2019 în parteneriat cu Salvați Copiii România și prin generozitatea cititorilor care aleg să doneze șanse la finalul fiecărei comenzi, ne propunem să dotăm unitățile de învățământ din România cu volume actuale, care să îi atragă pe copii și adolescenți către lectură. Cea de-a cincea ediție a proiectului aduce 6.400 de cărți noi alese de cadrele didactice potrivit nevoilor specifice, volume în valoare totală de 200.000 de lei, ce ajung în 35 de unități de învățământ de stat din România.
Până acum, în cadrul proiectului CarteTeca au fost donate 27.284 de volume care au ajuns la peste 130.049 de elevi din 237 de unități de învățământ. Suma totală alocată acestui proiect de-a lungul celor cinci ediții este de 858.000 de lei.
Printre rafturi cu volume ”gustate de șoricei”, cărți așezate în cutii sau pe rafturi părăsite doar pentru a nu fi casate și pentru a se păstra astfel numărul de volume necesar funcționării bibliotecilor școlare, atât copiii, cât și profesorii și bibliotecarii unităților de învățământ din România visează la volume noi, ilustrate, cu povești și personaje care-i atrag pe cei mici către lectură.
Prin intermediul formularelor de înscriere în proiectul CarteTeca 2023 , am aflat, printre altele, și care sunt:
titlurile pe care personalul didactic și auxiliar și le-ar dori pe rafturile bibliotecilor școlare
cele mai dorite cărți de către elevi
titlurile pe care personalul didactic și auxiliar și-ar dori să le vadă incluse în bibliografia școlară
cărțile pe care personalul didactic și auxiliar le-ar recomanda colegilor de breaslă
Împărtășim cu voi top 5 cărți ale celor patru categorii listate mai sus. Ne-a bucurat să observăm că preferințele elevilor sunt cunoscute de către profesori, care își doresc la rândul lor să vadă pe rafturile bibliotecilor școlare titlurile populare în rândul mini cititorilor. Fără astfel de titluri, misiunea profesorilor devine și mai dificilă, mai ales acolo unde resursele financiare ale familiei nu pot asigura achiziția de carte, iar lipsa interesului față de lectură e dată și de absența cărților pe rafturile bibliotecilor școlare.
Proiectele câștigătoare s-au remarcat prin tonul vocii celor care
au aplicat și care au reușit să ne transmită din emoția prezentă în
cadrul comunității lor, accentuând importanța lecturii și nevoia
împrospătării fondului de carte din unitatea școlară pe care o
reprezintă.
Activitățile derulate pentru încurajarea lecturii sau cele care sunt avute în vedere pentru viitorul apropiat își propun ca prin intermediul lecturii să reducă ratele absenteismului, abandonului școlar, să atragă copiii către lectură, astfel încât aceștia să poată descoperi singuri beneficiile cititului, dar, mai mult decât atât, să ajungă să se cunoască mai bine, să găsească în lectură și în cadrul comunității școlare create în jurul cărților sprijinul, atenția și înțelegerea de care unii dintre ei nu au parte acasă. Multe dintre cadrele didactice care au aplicat pentru proiectul CarteTeca observă dificultățile cu care se confruntă elevii care provin din familii monoparentale, din medii sociale defavorizate și încearcă să găsească modalități prin care aceștia să fie participanți activi în proiectele ce promovează lectura.
Ne-a impresionat dărnicia profesorilor ce aduc volume din
biblioteca personală, caută cărți în format electronic ce pot fi
distribuite în clasă. Diversitatea activităților incluse în
aplicațiile primite ne surprind în fiecare an prin ingeniozitate și
creativitatea: pe lângă cluburile de lectură, au fost menționate
activități care încearcă să țină cont de preferințele și
înclinațiile elevilor (ex.: o școală gimnazială în care există un
Club de Teatru și un Club de Științe, în cadrul cărora lectura și
dezbaterile organizate sunt pe profiluri diferite), dar și de
diferențele dintre elevi, accentul fiind pus pe incluziune și
oferirea unor oportunități de dezvoltare tuturor elevilor
participanți (ex.: proiectul ”Lumea Cărților la Îndemână” ce-și
propune să creeze o cultură a cititului în școală, adresându-se
tuturor elevilor, indiferent de nivelul lor de interes sau de
abilitățile de lectură.)
Câștigătorii ediției CarteTeca 2023 au ales pentru rafturile bibliotecilor școlare titluri din diverse categorii, încercând să acopere cât mai multe dintre nevoile unităților de învățământ reprezentate.
Pe primul loc se regăsesc volume actuale de pe rafturile literaturii universale și române, respectiv literatura fantasy, povești, basme, legende, poezie, dar și romane grafice sau inspirate de Holocaust.
Topul este completat de cărțile non-ficțiune, respectiv enciclopedii, atlase, dicționare, cărți de referință și materiale de sprijin pentru efectuarea temelor sau documentare. La mare căutare au fost și cărți de psihologie practică, povești terapeutice, volume de pe rafturile inteligență emoțională și dezvoltare personală.
Printre alegeri se numără și volume în limba engleză și cărți în limba maghiară.
Top 3 cele mai alese titlurinu a fost surprinzător, considerând cărțile menționate în formularele de înscrieri în concurs.
Roald Dahl, autorul volumului Matilda, se regăsește pe primul loc al alegerilor câștigătorilor din acest an.
J. K. Rowling, cu aventurile pline de magie ale lui Harry Potter, continuă să fie la mare căutare în rândul elevilor.
Jeff Kinneyeste de asemenea un autor apreciat, care a stârnit interesul micilor cititori cu volumele din seria Jurnalul unui puști.
Alec Blenche, Alex DonovicișiCristina Donovici, Ioana Chicet-Macoveiciuc domină topul celor mai apreciați autori români. Din categoria autorilor români contemporani care se regăsesc în alegerilor câștigătorilor din acest an și nu sunt incluși în bibliografia școlară obligatorie se remarcă și Alina Arsene, Adina Popescu, Adina Rosetti sau Lavinia Braniște.
Impactul pe care îl au donațiile de carte ce ajung în unitățile de învățământ câștigătoare e cel mai bine surprins de testimonialele profesorilor și cadrelor didactice implicate. Împărtășim cu voi găndurile învățătorului Cosma Andrei Armando, care a înscris în concursul CarteTeca, ediția 2023, Școala Gimnazială din Rotbav
„Această contribuție nu este doar un simplu act de caritate, ci o investiție în viitorul educațional al copiilor noștri. Cărțile oferite vor alimenta nu doar apetitul elevilor la citit, dar vor stimula și dezvoltarea empatiei față de cărți. Prin aventurile și lecțiile învățate din paginile acestor cărți, elevii noștri vor descoperi o gamă vastă de experiențe și vor dezvolta o conexiune profundă cu lumea literaturii.
Cu fiecare pagină citită, se deschide o fereastră către imaginație, iar datorită donației dumneavoastră, această fereastră devine mai largă și mai luminată. Suntem recunoscători pentru că ați contribuit la construirea unui mediu educațional în care fiecare copil are șansa să descopere bucuria cititului și să dezvolte empatia față de universul fascinant al cărților.
Suntem încrezători că această bibliotecă va fi nu doar un loc de învățare, ci și o sursă de inspirație pentru generațiile viitoare!”
Creștem împreună! Dacă și tu crezi în misiunea noastră, te invităm să ni te alături edițiilor următoare.
Scrie-ne un mesaj la adresa [email protected] și hai să povestim cum putem să contribuim la dotarea bibliotecilor școlare, începând cu ediția a 6-a, care se va desfășura în 2024.