Cum putem construi amintiri frumoase? Raspunsul este piesa cu piesa

  • Postat în Life
  • la 06-11-2024 19:44
  • 71 vizualizări
Cum putem construi amintiri frumoase? Raspunsul este piesa cu piesa
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe Yes,Milady!

Cred ca una dintre cele mai mari valori ale umanitatii se refera la abilitatea si dorinta de a construi. De aici incepe totul. Noi, ca fiinte existam datorita acestei valori creatoare. Este minunat de urmarit cum printre primele tendinte ale copiilor se afla cea de a pune caramida peste caramida, sau cub peste cub, intr-un joc ce implica atentie, curiozitate, dorinta de a testa si amuzamentul daramarii.

Surprinzator, imi aduc aminte de cuburile copilariei noastre, caramizile chinezesti cu care ne imaginam ca ne construim roboti, sau cele tip vafe, cu care construiam case sau obiecte de mobilier. Ne captau atentia pentru ore in sir pentru ca avand piese putine, trebuia sa gasim solutii sa construim ce vizualizam, dar din lipsuri. Renuntam cand vedeam ca oricate mutari am face, ce voiam noi nu iesea. Apoi ne mai jucam de dragul amintirilor, pana renuntam, frustrati cumva de nereusita. Eram alta generatie de copii, alta generatie de parinti. Era greu sa fii un intelept sau un vizionar in timpul comunismului romanesc tarziu. Dar, am ramas cu amintirile si acum, din postura de parinti ”construim” copilaria copiilor nostri.

Avand in traista amintirile reusitelor, ale nereusitelor, dorintelor, lipsurilor, potentialului din vremurile copilariei noastre, noi ca parinti am cumparat copiilor multe jocuri de constructie. Printre multele tipuri de astfel de jucarii, sunt nelipsite cele de la Lego. Noi suntem inca la Duplo si timid, Lego City. Duplo e imprastiat nestingherit prin toata casa, nefiind periculoase pentru mezina familiei. Ocazional, mai facem intrunirea Sfintilor cand calcam pe cate o piesa, desculti fiind, dar dupa ce ne trece durerea, ne revine melacolia aceea dulce in priviri cand ii vedem pe amandoi ca fie construiesc, fie le rontaie impreuna.

De ce este important sa le oferim copiilor oportunitatea de a se juca cu Lego

In articolul ”Building Numeracy Skills: Associations between DUPLO® Block Construction and Numeracy in Early Childhood”, autorii au identificat o serie de corelatii intre jocul cu Lego (sau caramizi tip Lego) si cresterea abilitatilor matematice, alaturi de dezvoltarea vederii spatiale. In studiu se face diferenta intre jocul liber cu piesele de lego si jocul structurat (se construiesc anumite lucruri conform unei fise). Astfel, daca jocul liber stimuleaza creativitatea, jocul structurat exerseaza abilitatile de ”estimare, măsurare, crearea de modele, relații parte-întreg, vizualizare, simetrie, transformare și echilibru”. Autorii se axeaza pe analiza copiilor care construiesc in mod ghidat.

Ce mi s-a parut interesant in studiu este faptul ca s-a folosit si medicina, respectiv imagistica prin rezonanta magnetica. Astfel, s-a observat că subiectii copii din grupul de intervenție cu joc structurat cu blocuri au prezentat o activare crescută în mai multe regiuni cerebrale după antrenament, în timp ce copiii din grupul de joc liber nu au prezentat aceste creșteri.

” (…) Construcțiile cu blocuri pot solicita abilități care sunt cruciale pentru dezvoltarea abilităților numerice și geometrice, cum ar fi ordonarea, numărarea și înțelegerea dimensiunilor formei (Hirsch, 1996). Dincolo de abilitățile specifice domeniului, construcția cu blocuri este, de asemenea, probabil să angajeze o combinație de abilități generale, fiecare dintre ele fiind cunoscută ca fiind legată de realizările matematice. Acestea includ abilitățile spațiale (Gilligan și alții, 2019; Frick, 2019), memoria de lucru (Peng și alții, 2015; Nath și Szücs, 2014) și funcțiile executive (Hawes și alții, 2019b). De exemplu, există dovezi că atât abilitățile spațiale, cât și cele matematice sunt dependente de aceleași regiuni cerebrale din șanțul intraparietal (Hawes și alții, 2019a). Prin urmare, implicarea în activități spațiale, cum ar fi construcțiile cu blocuri, poate întări circuitele neuronale care sunt folosite în matematică. Similar, Hawes și Ansari (2020) propun o explicație denumită „modelarea spațială” pentru a explica relația dintre spațiu și matematică; ei sugerează că vizualizarea spațială este utilizată în matematică, cum ar fi în geometrie și aritmetică, unde există o cerință de vizualizare și manipulare mentală a numerelor. Construcțiile cu blocuri implică, de asemenea, vizualizarea spațială, inclusiv rotația mentală și transformarea mentală în timpul amplasării cărămizilor, ceea ce poate întări abilitățile de vizualizare spațială (McDougal și alții, 2023).”

Cum ii putem ajuta pe cei mici sa isi atinga potentialul maxim?

Jocul este munca copilului, spunea Maria Montessori. Este important ca cei mici sa se joace cu cuburi de constructie, atat individual, cat si asistati. Unii copii sunt foarte bucurosi sa se joace cu parintii lor, in timp ce altii prefera la ora de joc sa isi ”calareasca” parintii. Daca simtiti nevoia ca el sa experimenteze jocul cu lego intr-un mod organizat, chiar si in colectiv pot recomanda Robotics School. Noi am avut un abonament pe timpul vacantei de vara. Din cauza distantei fata de noi a trebuit sa renuntam, insa nu am renuntat si la ideea de programare prin piese Lego.

Cei care sunteti insa aproape de locatiile Robotics School, puteti merge la ei cu cea mai mare deschidere. Trainerii sunt foarte atent selectati, cei mai multi au Facultatea de Automatica de la Politehnica cu modulele psihopedagogice efectuate, plus alte specializari specifice. Vin la ei copii incepand cu varsta de 3 ani. Unii sunt pregatiti sa renunte la mami, altii nu. Chiar si cu aceasta bariera psihica, trainerii sunt atat de profesionisti incat cei mici se acomodeaza foarte repede. Am asistat la cateva astfel de scene si am vazut cat de repede ajung sa colaboreze si sa fie atrasi de ce se intampla acolo. Parintii au un loc de asteptare separat, unde ii pot astepta pe cei mici pe parcursul orei de lucru. Chiar si noi am avut o situatie care m-a solicitat. Lui Andy ii amortisera foarte rau picioarele si a inceput sa planga. Trainerul l-a adus la mine, l-am calmat si apoi a reluat jocul.

Materialele pe care le folosesc sunt de cea mai buna calitate. Fiecare copil lucreaza cu setul sau, acolo unde se prevede lucru individual. Mi se pare foarte interesant si util faptul ca totul este gandit evolutiv. Copiii incep cu constructii simple, apoi creste gradul de dificultate urmand ca ei sa invete sa construiasca diferite obiecte automatizate cu ajutorul tabletei si aplicatii speciale.

Tot timpul construiesc cate ceva nou. Andy a construit un lift care actionat de o roata ridica un baietel, un dinozaur caruia ii dadeau sa manance frunze, o masina de pompieri si multe alte lucruri. Ce mi s-a parut foarte educativ si benefic este faptul ca fiecare constructie vine insotita si de teorie, sau de o poveste. Astfel, Andy a invatat despre dinozauri, despre reguli in caz de incendiu, reguli care tin de fizica si multe alte concepte interesante. La finalul fiecarei ore copiii primesc o fisa de lucru cu poza constructiei, ce s-a discutat la ora si obiective educationale urmarite. Asadar, as spune ca totul se face ca la carte, la un nivel premium.

Daca sunteti in postura de a oferi un cadou, cred ca ar fi foarte apreciat un abonament la Robotics School, atat de parinti, cat si de copii. A construi nu este doar despre forme sau mecanisme – este despre deschiderea unui univers de posibilitati pentru cei mici. Piesa cu piesa, ei isi formeaza nu doar abilitatile, ci si visele.

The post Cum putem construi amintiri frumoase? Raspunsul este piesa cu piesa appeared first on .

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente