Cum să-ți schimbi viața după ce ai ajuns la apogeul carierei. 5 pași pentru a deveni antreprenor

  • Postat în Edu
  • la 30-03-2017 07:17
  • 495 vizualizări

Orice manager care a atins un nivel avansat în carieră va simți nevoia să înceapă să fie de folos și altora și să transfere din ce în ce mai mult din experiența proprie și celorlalți. Este un sentiment spontan pe care îl au foarte mulți oameni ajunși într-un punct culminant al carierei.

O astfel de persoană dorește să iasă din birou, să se conecteze cât mai mult cu ceilalți și să împărtășească din experiența sa fie prin speech-uri publice, fie prin acordarea sprijinului și expertizei sale în diverse forme, sau să se aventureze în domeniul antreprenoriatului pentru a-și testa soliditatea expertizei, abilitățile sau versatilitatea și în piață.

Daca te numeri printre aceștia din urmă și visezi sa faci ceva pe cont propriu o să îți ofer câteva insight-uri care te pot ajuta să pornești pe drumul antreprenoriatului. Nu sunt pași într-o ordine anume ci mai degrabă principii pe care le-am învățat eu însămi along the way în ultimii 10 ani, cu Accesis.

  1. FĂ-ȚI UN PLAN DE AFACERI.

Sună atat de over used. Dar ai văzut că în cadrul companiei pentru care lucrezi nimic nu se
mișcă fără planurile bianuale, anuale sau cele pe 3 ani.

Vei avea nevoie de acest plan. Este ucenicia, primul pas fără de care nu îl vei putea face pe al doilea. Chiar dacă ai foarte multă experiență și știi cum merg lucrurile, nu sări peste această ucenicie auto-impusă – prin acesta îți vei trasa multe lucruri și te va ajuta chiar până la auto-definire.

Planul de afaceri pen & paper nu este menit doar sa iti dea o direcție ci să te și seteze pe ideea pe care vrei să o vezi materializată în toată complexitatea ei. Este scheletul care îți dă direcție pentru cel putin câteva luni. Dacă nu ai o direcție și nu știi incotro te îndrepți, nu vei ajunge nicăieri! Este energia începutului și expresia celui mai pur entuziasm – peste ani vei privi acest caiet ca pe cel mai valoros jurnal al vieții.

Inainte de a pune bazele Accesis si chiar inainte de a gasi un nume business-ului – mentorul meu de atunci mi-a pus in brațe o carte albastră – hard cover, în engleză, care cântărea peste 2 kg – despre management și planuri de afacere (scheme avansate și formule economice pe care ulterior mi s-au încrucișat ochii timp de peste trei luni de zile) și mi-a solicitat să ii ofer acest plan – m-am înființat cu acest plan voluminos la aproximativ o lună după solicitarea sa, timp în care am deschis ochii din ce în ce mai mult spre lumea afacerilor.

  1. URMĂREȘTE SĂ AI MAI MULTE SURSE DE VENIT

Cand iți alegi domeniul în care vrei să îți deschizi o afacere nu îți direcționa toată atenția într-o singură direcție. Nu îți pune toate merele în același coș. Este foarte necesar sa dezvolți două sau mai multe arii din care pot veni banii dar care să fie din domeniul tau de expertiza.Însă fii atent cu resursele, acestea trebuie să meargă la început într-o singură direcție – cea care va produce bani.

A avea mai multe locuri de unde iti poti extrage finanțele este absolut vital pentru supraviețuire și acest lucru trebuie combinat și echilibrat cât mai bine cu focusul pe un task o anumită perioadă de timp.

De exemplu: Dacă dorești să începi o afacere de consultanță, chiar dacă ești super expert urmărește să faci coaching pentru cât mai multe categorii profesionale, nu doar pentru cei care simți că sunt cei mai potriviți. Amintește-ți înțelepciunea populară care spune: “La pomul lăudat, să nu te duci cu sacul.”

Poți crede că grupul tău țintă are un potential imens însă pe de alta parte vei observa că cei pe care îi instruiești nu au timp și bani să participe la sesiuni regulate de coaching sau că firmele nu investesc în sesiuni de coaching pentru middle management.

  1. CLARIFICĂ-ȚI CARE VOR FI CICLURILE ANUALE ALE AFACERII TALE – NU PORNI FĂRĂ ACEST LUCRU

Vei înțelege această afirmație în adevărata ei dimensiune numai după ce începi să generezi venituri și după ce vei trece prin perioade de flux și reflux financiar.

Orice afacere are un ciclu anual iar tu trebuie să cunoști foarte bine acest ciclu. De exemplu retailerii FMCG inregistreaza creștere a vânzărilor pe perioada sărbătorilor, în timp ce companiile de consultanță înregistrează scăderi dramatice ale veniturilor în aceleași perioade.

Orice afacere dorești să începi, trebuie să iei in calcul faptul că în anii buni vei produce bani pe o perioadă de maxim 8-9 luni din an, iar în acest timp trebuie să acumulezi capital pentru a-ți acoperi cheltuielile pe celelalte 3-4 luni neproductive. Vei avea momente în care o să regreți că te-ai plimbat cu avionul prin Europa.

Există totuși metode de a produce bani pe pilot automat indiferent de sezon sau de domeniul în care activezi printr-un mix de marketing și instrumente online – acesta fiind valul emergent pe care îl trăim în prezent la nivelul întregii economii planetare.

  1. INVESTEȘTE ÎN ACTIVE ȘI NU ÎN PASIVE

Cunoști pe cineva care a început o afacere și cu mult entuziasm, a avut un capital propriu de, să zicem 2000- 3000 de euro, și l-a cheltuit pe obiecte promoționale, umbrele și pixuri cu însemnele companiei, cărți de vizită sofisticate, mobilă de birou și cel mai bun echipament, cu scopul de a-și impresiona clienții pe care încă nu îi are?

Ei bine, acești oameni au investit în pasive și nu în active, iar rezultatele frustrante nu vor întârzia să apară.

Înainte de a cheltui pe cele de mai sus, urmărește să definești care sunt sursele și instrumentele care îți vor aduce bani cât mai curând – ca de exemplu construirea unui e-mail list – (activele) și lucrează să dezvolți activele până când vor începe să genereze bani. Acumulează cât mai multe cunoștințe de online marketing pentru că acesta este domeniul emergent de care îți spuneam.

  1. PREGĂTEȘTE-TE SĂ EȘUEZI. ȘI SĂ CREȘTI PRIN ASTA

Dacă nu ai primit fonduri europene, nu ai devenit expert în domeniul marketing-ului online (începi fără cunoștințe solide în acest domeniu și fără avantajul competitiv pe care ți-l oferă marketing-ul online) și în plus ți-ai luat și un sediu, pregătește-te pentru lacrimi și răfuieli în familie.

Știu cum este să simți ca o simplă idee te duce până la extaz, cum este să simți libertatea si
bucuria de a porni pe drumul antreprenoriatului. Muncești mult și investești fiecare picatură de energie și resurse în ideea ta. Este extrem de posibil să ajungi să iei din salariul soțului sau al soției pentru a plăti salariile angajaților tăi. Dar totuși să vezi cum ideea ta trenează luni de zile, susținută doar de efortul tău neîncetat.

Însă dacă nu renunți și ai la îndemână instrumentele online atât de necesare, vei reuși cu siguranță.Totuși pregătește-te ca mini-planurile tale să-și dovedească fragilitatea în piață și să eșueze.

Majoritatea ideilor extraordinare pe care urmărești să le pui in practică și sunt foc pentru motivația și creierul tău, o să eșueze lamentabil în piață! Nu doar câteva, ci majoritatea! Piața nu reacționează la lucrurile la care crezi tu ca va reacționa!! Cumpărătorii nu văd și nu își doresc ce crezi tu că văd și își doresc. Noi, in Accesis de 10 ani suntem în proces continuu de a pătrunde în mintea consumatorilor și a le analiza comportamentul online și, ca și la începuturi, împreună cu colegele mele (suntem majoritar femei) trecem prin stări de uimire zi de zi.

Nu pot sa mă gândesc la infinitatea de lucruri pe care le-am pornit cu entuziasm după zeci de discuții și planificări și care ulterior au fost ratări totale – lucrurile nu au ajuns niciunde după ce am investit bani, timp, efort, planuri, întâlniri, încercări de parteneriate, replanificare. Spun replanificare pentru ca am insistat cu fiecare lucru până in panzele albe. Aceste irosiri ți le permiți dacă ești companie mare, însă un start-up nu.

Chiar și multinaționalele au zeci dacă nu sute de proiecte care au un ciclu de viață de câteva luni. Dar nimeni nu vorbește despre nereușite, pentru că acestea sunt opuse imaginii de învingători pe care o au. (Ce mare favor ne vom face unii altora dacă am vorbi cât mai mult de ratările și nereusitele noastre! De cat de multe greseli, lacrimi si disperare ne-am scuti reciproc!)

Am văzut zilele trecute un articol despre managerul Nokia care spunea: “we didn’t do anything wrong, but somehow, we lost”.

Toata lumea dă rateuri la fel de mult ca și tine, numai că imaginea tuturor este bine protejată – ei au învățat pe pielea proprie că societatea îi ridică în slăvi și îi acceptă doar pe cei puternici.

Trebuie sa fii pregătit pentru a eșua lamentabil. Pare contraintuitiv, însă dacă te aștepți la acest lucru, vei avea puterea să continui, iar dacă nu te aștepți la acest lucru, nereușita te va opri din drum, te va face să renunți.

După ani de antreprenoriat înțelegi că lumea nu este acolo pentru tine. Lumea este impersonală. Realizând acest lucru, devii modest în mod aproape organic. Această modestie este unul dintre darurile cele mai mari pe care ți le face antreprenoriatul: nu mai simti ca lumea este acolo pentru tine sau împotriva ta ci vezi doar un flux in care te integrezi sau nu.

Antreprenoriatul este o chestiune de identitate

După câte probabil ați simțit și știți, antreprenoriatul este (sau devine în timp, după ce ai trecut prin această experiență) o chestiune de identitate, nu mai depinde de circumstanțe. Chiar dacă eșuează și se retrage pentru o lună- două sau un an-doi, nostalgia infinitei creativități și libertatea adusă de antreprenoriat, valurile de sentimente, munca și bucuria de a vedea o entitate crescând sub mâinile sale nu pot fi egalate niciodată de nimic, nici chiar de cel mai bun job de pe planetă, nici de munți de bani sau călătorii relaxate, nici de faimă și apreciere.

Mentalitatea antreprenorială, spiritul mereu în mișcare al unui antreprenor îmbinate cu loialitatea față de un scop (plus un set de alte calități care vin la pachet) sunt acel ceva infinit de prețios pe care îl caută multinaționalele în oamenii plasați pe anumite poziții cheie – căutare ascunsă sub numele de talent aquisition și talent retention. Deci chiar dacă încerci și să spunem că nu reușești, încercarea te va îmbogăți cu un set foarte mare de abilități, înțelegere și cunoștințe.

Experiența de antreprenoriat, indiferent din ce unghi ai privi-o va fi în mod fundamental o reușită a întregii tale vieți – îndrăznește!


Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente