LUPTĂM ZILNIC PENTRU O ROMÂNIE EDUCATĂ – INTERVIU CU ANA ONIŢĂ, FONDATOR LIBRIS
Ana Oniță s-a născut în Miheșu de Câmpie, jud. Mureș. A fost librar în Brașov. În 1991 a înființat Societatea Libris SRL și a investit, împreună cu soțul ei, inginerul Virgil Oniță, în librăria în care lucra, cea mai cunoscută din Brașov, Librăria „Șt.O. Iosif”. A fost director general al Libris Brașov. În 2005 a înființat Asociația Culturală Libris. Grupul Libris s-a extins în 2009 prin înființarea librăriei online Libris.ro, în 2014 prin apariția Libris editorial, actualmente Editura Creator, și în 2017 prin apariția revistei Libris. A inițiat Târgul de Carte și Muzică Libris, ulterior fEstivalul de cArte și Muzică.
Adrian Lesenciuc – Doamnă Ana Oniță, unul
dintre numele de referință ale Brașovului este
Libris, indiferent dacă ne referim la întreg
grupul de firme sau, individual, la oricare dintre firmele
subsumate. Este cu atât mai dificil de înțeles cum a fost posibil
ca acest nume să devină atât de cunoscut în țară și în străinătate,
cu cât discutăm despre o piață neatractivă din punct de vedere
investițional, cea a cărții, departe de vedetele actuale: sectorul
IT, industria auto, construcțiile, sectorul bancar sau altele. Cu
siguranță, în spatele unui nume construit prin cultivarea
încrederii – nu cred să existe o altfel de rețetă a succesului – se
află foarte multă muncă și o viziune, o idee care a închegat un
parcurs. Cum a apărut Libris? Care a fost viziunea ce a menținut în
creștere compania?
Ana Oniță – Povestea începe așa cum ar trebui să
înceapă toate poveștile frumoase, cu o fetiță care visa mereu. Pe
atunci nu știa că Dumnezeu ține seama de ea și că visurile ei sunt
scrise și pregătite să capete esență în viitor.
Încă din copilărie am avut multe pasiuni, însă cea mai dragă
sufletului a fost și a rămas lectura. Acesta a fost punctul de
start – pasiunea pentru CĂRȚI. Mi-am dorit întotdeauna să am o
bibliotecă vastă și să am în jurul meu oameni care să-mi
împărtășească dragostea pentru literatură. Astfel, am dobândit
admirație pentru scriitori, editori, pentru creatorii de
frumos.
„Când îți iubești profesia, o faci cu pasiune și visurile se
împlinesc” este unul dintre îndemnurile părintelui
Constantin Necula, enunțat într-una dintre cărțile sale,
Iubirea care ne urnește, pe care eu, în anul 1991, l-am intuit și
urmat. După 15 ani de experiență ca librar, am îndrăznit să visez
mai departe și am realizat că este momentul, să îmi duc profesia la
următorul nivel. I-am propus soțului meu să-mi fie alături în
realizarea visului meu și astfel, am instituit Libris Brașov. Nu
știam ce va urma, se desființau instituții, librării, cititorii
erau derutați și totul era într-o schimbare rapidă. Noi, însă,
ne-am păstrat entuziasmul, am început reorganizarea librăriei și am
conturat o imagine nouă, adaptată vremurilor. Am tematizat
librăria, am organizat rafturile în funcție de edituri, aducând în
față cele mai recente apariții pentru cei care urmau să ne treacă
pragul. A fost un moment important în viața culturală a Brașovului,
având în vedere dorința arzătoare a iubitorilor de literatură și a
scriitorilor de a intra într-un spațiu cultural unde să găsească
noutățile literare, ceea ce fusese nu demult îngrădit de sistemul
comunist.
Viziunea noastră a fost aceea de a oferi cititorilor o oază de
liniște, de relaxare, un loc de întâlnire a artiștilor cu iubitorii
de artă, istorie, literatură și muzică. Ne-am propus să fim
consecvenți, să evaluăm pozitiv perspectiva viitorului și să
exprimăm entuziasmul și dăruirea pentru cărți prin Libris. Dorința
noastră a fost să creăm un spațiu călduros prin care să ne adresăm
corect și respectuos în egală măsură tuturor celor care ne calcă
pragul, indiferent de vârsta, interesele sau ocupația acestora.
Astfel, am reușit ca prin Libris să creăm locul în care cititorii
să reușească să se apropie de creatorii culturii, să-i cunoască și
să îi aprecieze.
A.L. – Suntem, așadar, în plină perioadă a
capitalismului sălbatic, în 1991. Mentalitățile sunt departe de a
se fi schimbat. Statul a oferit șansa și restricțiile aferente
(inclusiv în ceea ce privește transferabilitatea titlurilor,
limitarea prețului activelor, limitări în politica de personal) de
privatizare a unor societăți prin trecerea în proprietatea
angajaților. Este vorba, probabil, despre cunoscuta metodă MEBO, nu
atât de costisitoare pe cât de constrângătoare în raport cu puterea
financiară și cu experiența în management și în marketing a
angajaților deveniți acționari. Îmi imaginez că o asemenea lansare
pe piață poate fi ușor asociată dezlegării parâmei unei
ambarcațiuni mici în vreme de furtună. Care au fost sacrificiile
acelei perioade? Ce v-a făcut să nu renunțați?
A.O. – Noi nu ne-am privatizat prin metoda MEBO,
librăria nu aparținea Centrului de Librării Brașov, astfel am fost
nevoită să iau spațiul în locație de gestiune. Am făcut un împrumut
bancar, am reușit să achităm un stoc de carte nevandabil și în
același timp să achiziționăm titlurile apărute la editurile nou
înființate. Riscurile au fost imense, dar dorința de a nu renunța
la visul care începuse să fie palpabil depășea cu mult pericolul
hazardului.
A.L. – Am adresat precedentele întrebări pentru o
corectă poziționare a grupului de firme Libris pe piață. Dar
coordonatele reale nu se rezumă la cifra de afaceri, la numărul de
angajați, la rulajul anual. Vorbim despre aceste lucruri pentru a
putea să ne raportăm la o altă dimensiune, care ține de obiectul
activității. Probabil că în alt sector de activitate cifrele
afacerii Libris sunt departe de ceea ce înseamnă poziția de top pe
piața internă. Când ne raportăm la Libris, ne referim în primul
rând la carte. Nu poți investi în acest domeniu într-o țară cu o
piață de carte nesigură, fragilă, afectată profund de toate
efectele economice, politice și ale parcursului nesigur al
societății decât dacă există o mare dragoste de carte. Ce înseamnă
cartea pentru dumneavoastră, doamnă Ana Oniță?
A.O. – Trăim vremuri în care timpul se comprimă și
dorim să fim cât mai rapizi în tot ceea ce facem. Cred că tocmai de
aceea este atât de important să fim puternici, să luptăm să rămânem
conectați la noi înșine și la pasiunile noastre. Pentru mine,
cartea este o sursă de conectare la Univers. Dacă reușești să
creezi o astfel de legătură cu o carte bună, cu o melodie
înălțătoare, atunci ești fericit să împărtășești bucuria
descoperirii tale și cu cei din jur. Muzica și cartea devin limbaje
comune pentru aceia care iubesc frumosul, iar astfel de legături
nasc prietenii și spații sigure de gândire în care metafora și
poezia își găsesc ușor locul. Iată câte motive avem să nu renunțăm
la oameni și la cărți.
A.L. – De la primele mele contacte cu
Librăria „Șt. O. Iosif”, ulterior de la târgurile
de carte, am remarcat ceva atipic față de aproape tot ceea ce
cunoscusem: un personal competent, amabil, care se bucură de
experiența întâlnirii cu cititorii. V-am întrebat și cu diferite
alte ocazii: cum poate fi rezumată politica de personal a
companiei? Cum vă alegeți angajații? Cum îi stimulați?
A.O. – Am realizat toate proiectele culturale
împreună cu întreaga echipă Libris încă de la
începuturi. Politica de personal este structurată în baza unei
organigrame ancorate la realitatea necesităților care s-au impus an
de an. Am lucrat cu niște principii de la care nu ne-am abătut și
am constatat că echipa are un grad ridicat de pregătire și că nu
încetează să se dezvolte. Am crescut constant, ținând cont de
opțiunile fiecăruia. Punem mult accent pe dezvoltarea colegilor,
iar cursurile și învățarea constantă sunt încurajate și susținute
de noi toți. Încercăm să oferim întregii echipe un mediu propice
creșterii profesionale, dar și personale. Organizăm adesea
activități de echipă sau cu micuții librarilor noștri. Avem chiar
și un program de lectură prin care fiecare membru poate aloca patru
ore pe lună din programul de lucru studiului sau lecturii unei
cărți la alegere, în sala de lectură special amenajată. Nu neglijăm
nici oportunitățile de sărbătorire a colegilor sau petrecerile de
sfârșit de an alături de familiile întregului colectiv.
A.L. – Așadar, navigarea în egală măsură prudentă
și îndrăzneață pe apele încă neașezate ale pieței de carte din
România se datorează încrederii pe care o acordați oamenilor,
deschiderii spre oameni – fie ei angajați, fie clienți –, ceea ce
înseamnă că, în esență, activele Libris sunt cărțile și încrederea.
Pe de o parte sunt obiectele palpabile, care pot fi deschise,
citite, care la rândul lor deschid în mintea oamenilor noi lumi,
noi speranțe, dorința de a fi mai buni, pe de alta este încrederea,
care nu este tangibilă, dar care se livrează în mod automat cu
fiecare dintre produsele consultate sau cumpărate. Puterea vine din
fragilitate, mai ales din exprimarea ei, iar includerea încrederii
în ceea ce înseamnă relația cu oamenii e o formă de
vulnerabilizare. Ce vă poate dezamăgi, doamnă Ana Oniță, și ce vă
întărește convingerea că nu greșiți investind încredere în
oameni?
A.O. – Cu toate că primul meu gând este că fiecare
om este loial, corect, inteligent, în acești 30 de ani am avut
parte și de dezamăgiri. Am crezut că fiecare înțelege și respectă
Justiția Divină, dar am învățat că doar prin cunoaștere ajungi
acolo și doar dacă educația celor din jurul tău e constantă. Sunt
un om fericit, înconjurat de o mare familie Libris care dăruiește
mereu și sunt recunoscătoare pentru toți oamenii speciali cu care
am rezonat în tot acest timp. Consider că dacă este sănătoasă,
sămânța pe care o așezi în pământul tău va prinde curând vremea
înfloririi.
A.L. – Libris s-a dezvoltat pe
scheletul Librăriei „Șt. O. Iosif” din Brașov. Au fost etape
succesive și o serie de acumulări care au dovedit de-a lungul
timpului faptul că viziunea a fost corectă, ancorată în realitate
și bazată pe o excelentă capacitate de a previziona. După episodul
21 octombrie 1991, când, în baza experienței dumneavoastră de peste
zece ani în librărie, ați înființat împreună cu soțul
dumneavoastră, Virgil Oniță, firma Libris, au urmat alte etape în
istoria societății: înființarea asociației Libris Cultural în 2005,
a librăriei online Libris.ro în 2009, actualmente cel mai important
jucător pe piața de carte online din România, a Editurii
Creator/Libris Editorial în 2014, a Revistei
Literare Libris în 2017. În afara acestor etape a existat
o serie de activități publice în care s-a implicat, sau mai ales pe
care le-a organizat Libris. Nu vă întreb care dintre aceste
realizări v-a bucurat cel mai mult, ar fi imposibil de răspuns, ci
vă invit să ne povestiți despre târgul de carte și despre
festivalul de carte, evenimentele de referință din viața culturală
a Brașovului.
A.O. – Am simțit întotdeauna necesitatea
implicării în viața culturală a Brașovului, a României, și am
considerat-o ca fiind un dar pentru cei care veneau la noi. Ne-am
propus să desfășurăm evenimente culturale care să aducă iubitorilor
de carte și muzică oportunitatea de a se întâlni cu artiștii,
astfel, în anul 2019 am ajuns la cea de-a XVIII-a ediție a Târgului
internațional de Carte și Muzică, precum și la cea de-a VIII-a
ediție a fEstivalului de cArte și Muzică. Pe parcursul anilor, în
cadrul celor 2 evenimente realizate, am avut drept invitați sute de
scriitori de renume din țară și din străinătate, muzicieni, artiști
și mii de iubitori ai cărților și ai muzicii. Am realizat toate
aceste proiecte și multe altele împreună cu Primăria Brașov,
Consiliul Județean Brașov, Universitatea Transilvania, Camera de
Comerț și Industrie Brașov și nu în ultimul rând, alături de
Uniunea Scriitorilor – filiala Brașov. Cred că am adus o mare
bucurie în urbea noastră, creând astfel și o frumoasă imagine
culturală la nivel național. Munca și devotamentul nostru ne-au
servit drept recomandări pentru depășirea granițelor, așadar am
fost selectați de către Ministerul Culturii și de către Institutul
Cultural Român să reprezentăm România la diverse târguri
internaționale de carte, precum cele de la Paris, Madrid, Torino,
Liepzig, Györ, Nürnberg, Chișinău, Beijing etc.
A.L. – Târgul de carte și muzică a consolidat
legătura dintre Libris și scriitorii brașoveni, în principal prin
intermediul Filialei Brașov a Uniunii Scriitorilor, conduse la acea
dată de prozatorul Doru Munteanu. Ați avut ocazia,
prin intermediul diferitelor evenimente și prin implicarea
dumneavoastră în viața literară a Brașovului, să cunoașteți
scriitori mulți și importanți, din țară și din străinătate. Cum
vedeți Brașovul literar? Care este potențialul său? Care ar trebui
să fie viziunea îndrăzneață a Brașovului literar astfel încât, după
30 de ani, să parcurgă la nivel național și internațional un traseu
similar celui parcurs de grupul de firme Libris?
A.O. – Scriitorul Doru Munteanu,
care este pentru mine un adevărat mentor, spunea că lansările de
carte și participarea iubitorilor de literatură la evenimentele
culturale sunt bine-venite prin felul lor unic de a uni scriitorii
cu admiratorii lor și de a crea o atmosferă culturală excepțională.
Astfel, cititorii pot cunoaște oamenii din spatele operelor, îi pot
vedea ca „scriitori vii”, le pot cere autografe și îi pot
felicita.
Noi toți ne bucurăm că ați acceptat să duceți mai departe această
nobilă misiune, aceea de a coordona Uniunea Scriitorilor din
România, filiala Brașov, și vă mulțumim pentru colaborare, inclusiv
pentru implicarea nemărginită datorită căreia a fost posibilă
apariția acestei Reviste Literare Libris. Vă urăm
mult succes în continuare, atât dumneavoastră, cât și colegilor
care se ocupă de editarea revistei. Aveți rezultate frumoase,
dovedite prin numeroasele titluri apărute la Editura Creator a
Grupului Libris, volume care aparțin și membrilor USR. Această
editură a fost înființată inițial pentru scriitorii brașoveni,
ajungând ca după 7 ani să editeze inclusiv volume internaționale.
Creator este o editură tânără care vine puternic din urmă. Oamenii
din echipa Creatorilor, așa cum ne place să îi numim, sunt
talentați, sufletiști și vizionari. Cărțile care se află pe
rafturile Creator sunt titluri cu un mare potențial de promovare,
fiind prezentate în Revista Literară Libris și în
cadrul evenimentelor organizate cu mult entuziasm și profesionalism
de către colectivul Librăriei „Șt. O. Iosif”.
Cititorii pot găsi întreaga colecție de peste 570 de titluri pe
libris.ro, cea mai mare librărie din țară, și în restul rețelelor
de librării online, dar și în offline.
Reprezentanții Grupului Libris au dobândit profesionalismul unor
experți în domeniul cărților în anii precedenți, studiind modul de
organizare a târgurilor la care au participat. Au luat notițe și
s-au întors la Brașov cu noi perspective și idei, care au fost
aplicate cu succes în cadrul evenimentelor noastre.
A.L. – Ați avut ocazia să reprezentați România la
diferite târguri de carte internaționale, ba, mai mult, să obțineți
în numele României aprecieri și distincții. Ce înseamnă să știi că
reprezinți România?
A.O. – În primul rând, așa cum am mai spus, a fost
o onoare pentru Asociația Culturală Libris
Cultural, și implicit pentru întregul Grup de firme
Libris, să participe la numeroasele târguri internaționale de
carte. Mai mult, în anii 2017 și 2018, standul României realizat în
parteneriat cu ICR și Libris, din cadrul „Salon du Livre” Paris, a
fost ales „cel mai frumos stand” al salonului. Consider că în cei
30 de ani, cele mai mari satisfacții provin din miile de lansări de
carte și albume muzicale organizate în Librăria „Șt. O.
Iosif”, în cadrul târgurilor și festivalurilor din țară și
din străinătate.
Avem onoarea să colaborăm cu cele mai importante edituri, iar în
anul 2019 compania Libris a fost aleasă la Târgul
de Carte de la Beijing să facă parte din CEEC Publishing
Association-China, alături de edituri din alte 16 țări
est-europene. Consider că această oportunitate reprezintă un mare
succes, pe care îl datorăm sutelor de mii de cititori care s-au
delectat lecturând titluri achiziționate din librăria noastră.
A.L. – 30 de ani de activitate Libris înseamnă
maturitate. De la vârsta maturității acestei societăți puteți privi
cu oarecare claritate spre viitor. Oricum ați făcut-o și în anii în
care ceața incertitudinii caracteriza piața românească în general.
Cu experiența acestei societăți mature, cu experiența propriei
dumneavoastră vieți, puteți da sfaturi celor care ne citesc.
Sfaturi care nu privesc neapărat piața de carte sau cartea în sine,
ci sfaturi care privesc viața. Care este lecția de viață pe care
ați prefera să o predați de la catedră unor tineri cu elanuri mari,
dornici să schimbe, dar constrânși de o societate încă rigidă și,
în mare măsură, injustă? Cum poate sluji modelul de bună practică
Libris conturării unui model de umanism pe care îl afirmă doamna
Ana Oniță?
A.O. – Sunt convinsă: cartea nu o să dispară
niciodată, însă pentru ca aceasta să rămână eternă, este nevoie de
o implicare în masă în promovarea culturii. Participând la
târgurile internaționale, am avut onoarea de a observa și de a
învăța din bunele practici ale străinilor în ceea ce privește
susținerea educației, a pasiunii pentru literatură încă din școală.
Elevii și studenții din orașele în care aveau loc evenimentele
călătoreau în autocare special puse la dispoziție și, însoțiți de
către profesori, vizitau saloanele de carte. Promovarea acestor
evenimente se făcea la un nivel înalt, cu panouri publicitare
amplasate pe autostrăzi și prin platformele sponsorilor, ale
firmelor de renume doritoare să se asocieze culturii.
Dacă aș avea posibilitatea, aș aduna copiii și adolescenții pe un
stadion și aș invita reprezentanți ai guvernului, inspectori
școlari generali, profesori, părinți și reprezentanți ai celor mai
mari companii private, cu scopul de a le răspunde noilor generații
la întrebarea: „De ce nu susțineți industria cărții?”. În cei 30 de
ani de activitate am observat foarte puțini investitori pe piața de
carte, iar acest lucru este cu siguranță un domeniu cu potențial de
creștere. Libris este unul dintre puținii jucătorii care au
investit necontenit în cultură de-a lungul timpului, sprijinind
totodată educația prin numeroasele proiecte de responsabilitate
socială realizate cu suflet. Printre acestea se numără campania
#RespectYourself și CarteTeca, proiect realizat în colaborare cu
Salvați Copiii România. Ambele acțiuni au ca scop
dotarea bibliotecilor școlare din țară care în prezent au stoc de
carte deficitar sau inexistent. Astfel, luptăm zilnic pentru o
Românie educată, cu drag de carte și admirație pentru artiști.
A.L. – V-am auzit în numeroase rânduri rezumând
întregul la dragoste. Dragostea cu care privești cartea, cu care
investești în interacțiunea cu ea, dragostea cu care construiești o
relație, niște relații, o echipă, dragostea cu care îngrijești
încrederea, dragostea în cea mai înaltă formă a ei, agape. Ați
amintit și aici despre acest ingredient al vieții. În finalul
acestui dialog vă invit să ne vorbiți despre dragostea de cultură,
de om, de tot ceea ce este omenesc și frumos. Ar fi probabil gândul
bun cu care s-ar despărți cititorii noștri de interviu.
A.O. – Nu am să uit niciodată una dintre primele
lansări de carte din Librăria „Șt. O. Iosif”, în
cadrul căreia l-am avut invitat pe scriitorul Octavian
Paler. Dumnealui spunea așa: „Dragostea e speranță și fără
speranță, lumea nu ar exista…”.
Aș dori să închei printr-o cugetare pe care deseori o folosim
pentru a întâmpina iubitorii de cultură care ne trec pragul
Librăriei „Șt. O. Iosif”, „Cartea te ridică, muzica te înalță”.
Vă mulțumesc mult și vă doresc din tot sufletul multă sănătate,
numai bine, lecturi frumoase cititorilor Revistei Literare
Libris și mult succes făuritorilor ei.
Interviu realizat de Adrian Lesenciuc pentru Revista literară Libris Nr.17 (3) august 2021.