Ochelarii cu ramă de aur de Giorgio Bassani

  • Postat în Litere
  • la 04-06-2024 08:55
  • 76 vizualizări

În urmă cu un an, la Clubul Bibliofeel al Librăriei Șt.O.Iosif ne-am propus să discutăm despre o savuroasă poveste de dragoste, semnată de unul dintre cei mai mari prozatori italieni ai secolului al XX-lea, anume Giorgio Bassani. Editura Pandora M l-a relansat în atenția cititorilor pe acest autor, în cadrul colecției Anansi, prin romanul „Grădinile Finzi-Contini”, recompensat cu numeroase premii literare, beneficiind și de o ecranizare în regia lui Vittorio de Sica. Anul acesta, Editura Pandora M alege să continue seria traducerilor din Bassani printr-un roman de mică întindere, dar la fel de pătrunzător.

Ochelarii cu ramă de aur” este plasat în același univers pe care Bassani l-a explorat în mai multe volume: perioada interbelică în Italia, un interval al ascensiunii și triumfului fascismului. „Grădinile Finzi-Contini” (la care se face referire și în acest roman) era o poveste centrată pe o tentativă interesantă, contemplativă de evadare din timpuri conflictuale, din atmosfera greu respirabilă a extremei drepte, prin autoexil într-un cadru opulent și aparent etern.

Bogăția, în acel caz, oferea resursa iluzorie de plasare deasupra istoriei în mișcare. Familia Finzi-Contini credea că poate conserva o lume în spatele unor ziduri, în perimetrul unui conac indiferent la valul de antisemitism. În „Ochelarii cu ramă de aur”, Bassani ne proiectează în același univers în care timpul devine o pâlnie care transformă lumea: dintr-o zonă superioară, generoasă care îi poate cuprinde pe toți, povestea ne poartă apoi spre o zonă inferioară, îngustă în care lucrurile sunt strivite de standarde ideologice.

Resursele de evadare din istorie pe care le explorează Bassani de această dată sunt profesia și tinerețea. Poate o activitate respectabilă și benefică pentru public să te salveze din fața șenilelor extremiste? Poate tinerețea și spiritul camaraderiei să înfrunte obstacolele ideologice? Autorul italian urmărește firul acestor două întrebări prin două personaje puse în tensiune de ceea ce vor deveni coordonate ale marginalității în epocă.

Protagonistul narator al poveștii este un italian evreu, născut în Ferrara. Ocazional, el merge în viliegatură și își face naveta la Bologna, împreună cu alți camarazi. El este martorul unei lumi în schimbare, o lume în care fascismul pare o potențială salvare pentru Italia și e expresia patriotismului unitar care nu ține atât de mult cont de rasă sau etnie (așa cum apare sugerat și în roman, sunt destui evrei care aderă inițial la mișcarea fascistă). Personajul narator e fascinat de o figură emblematică a comunității ferrareze, anume Fadigati.

Un personaj cu un trecut misterios, Fadigati atinge repede notorietatea în noul său oraș adoptiv prin iscusință profesională. Un specialist ORL bine pregătit, Fadigati îi tratează pe toți de la egal, cu îngăduință și profesionalism. În fond, suferința nu cruță niciuna dintre clasele sociale, iar spiritul umanitar al doctorului cu ochelari auriți îi abordează pe toți cu aceeași disponibilitate și același respect. În acest fel personajul masculin ajunge unul dintre cei mai avuți și mai respectați membri ai comunității, și poate tocmai de aceea stârnește atenția și curiozitatea. Căci, în ciuda reperelor profesionale, Fadigati nu se aliniază expectanțelor uzuale cetățenești: nu este căsătorit și nu are copii și își petrece puținul timp liber pe care îl are în contexte și localuri care stârnesc cel puțin suspiciunea. Pentru că Fadigati ascunde un secret care urmează să fie expus și comentat ulterior: este homosexual.

Romanul urmărește razant, la diferite intervale mai scurte sau mai lungi de timp întâlnirile dintre personajul narator cu acest doctor Fadigati, pe măsură ce atmosfera ideologică se înăsprește în Italia. Inițial un spirit liber, dornic să petreacă timp între tinerii navetiști (alegând să călătorească chiar și la clasa a 3-a cu trenul), Fadigati va cădea însă lent în dizgrație. Încercările, dificile în epocă, de a-și găsi un partener îl vor expune pe medic unor situații umilitoare pe care personajul narator le va nota , mai ales că cel care își exercită cruzimea cel mai puternic asupra sa este chiar unul dintre camarazii povestitorului. De la momentul care catalizează apropierea, în atmosfera tinerească a potențialului nețărmurit, gașca de băieți a personajului narator, de care Fadigati se apropie, ori de câte ori are ocazia se desparte mai apoi, nu doar prin opțiunile de viață, dar și prin opțiunile ideologice.

În timp ce reputația evreilor se deteriorează ceva mai lent (așa cum ne amintea și în romanul „Grădinile Finzi-Contini”), iar Italia este încă șovăitoare în a asuma pasul antisemit deplin, pentru alinierea la standardele alianței cu Germania, ostracizarea doctorului Fadigati e însă mai vizibilă și mai accelerată. Exclus din spital și, apoi tot mai puțin vizitat de pacienți, medicul orl-ist păstrează însă o legătură de nezdruncinat cu personajul narator. Solidari, dar la o oarecare distanță în ceea privește gradul marginalizării, Fadigati și povestitorul își caută compania, prin inițiative indecise, pe măsură ce intoleranța publică se solidifică tot mai clar.

La fel ca în „Grădinile Finzi-Contini” și în romanul „Ochelarii cu ramă de aur”, Giorgio Bassani păstrează un ritm narativ lent, în care densitatea faptică e mai degrabă minimală. Tensiunea se acumulează pe măsură ce aceste personaje care nu comit acte decisive, schimbătoare de destin ajung pur și simplu în zona de îngustare a pâlniei istorice care le destramă în cele din urmă lumea și le răpește reperele libertății.

Articol realizat de Sever Gulea pentru libris.ro.

„Am studiat filosofia, medicina, am fost librar, în prezent sunt medic psihiatru. Celebrez în fiecare zi faptul că suntem oameni născocitori (homo fictus).
Trăiesc înconjurat de povești, fie că deschid cărți, fie că ascult (cu plăcere) oameni, fie că mă povestesc pe mine însumi. Gândesc adesea în povești, visez în povești.
Pentru mine lectura e pur și simplu o prelungire firească a existenței, o formă de a reactualiza esența experienței umane etern narativă.”

Dacă simți că sunteți cititori pereche, vezi și alte articole de același blogger aici.

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente