Poezia anilor 2010 își așteaptă critica

  • Postat în Litere
  • la 02-04-2020 17:23
  • 320 vizualizări
Observator cultural nr. 1010



Nu există critică, mai ales de întâmpinare, pe măsura poeziei românești a anilor 2010: aceasta este impresia mea nu de ieri, de azi, însă îmi este confirmată tot mai des. Eu consider că o critică de poezie cu adevăr performantă reușește să se mențină informată, să citească (dacă nu să scrie în mod regulat despre) o paletă relativ largă de autori (nu numai numele care citesc la două cenacluri și câteva festivaluri din toată țara, publicate fiind la aceleași câteva edituri de poezie considerate onorabile), să realizeze contextualizări credibile și să poată oferi și lecturi neprevăzute sau în răspăr cu așteptările dominante – lucruri pe care nu le văd la mai nimeni dintre cei care încă mai scriu în revistele literare.
Ce m-a impulsionat pe mine – care nu am reușit, din diverse motive, să țin o rubrică și să public altfel decât sporadic, scriind texte cu mult peste limitele de semne ale multor publicații din ziua de azi, cel mai adesea susceptibile de a fi tratate drept „critică de poet”, empatică și atât – să scriu acest text este indignarea mea în fața unor atitudini prevalente în publistica de la noi și, mai ales, în fața unor cronici recente precum cea semnată de Mihnea Bâlici în paginileObservatorului cultural,„Poezie de Instagram”, despre volumul de debut al lui Tudor Pop (softboi mimosa, 2019), și articolul lui Șerban Axinte din aceeași revistă despre cele patru titluri publicate la editura OMG (inclusiv cea a lui, din nou, Tudor Pop).
Citind acum „Scrisoarea deschisă” a lui Adrian Popescu în revista Steaua, în care bătrânul autor îi reproșează lui Mihnea Bâlici că se ocupă mai mult de noile cărți de poezie, „insistând pe noutatea adusă de tinerii autori, fixați pe trendul actual, anticanonic, antisistem, antiliric”, mi-a revenit proaspăt în minte amuzamentul cu care am citit de-a lungul ultimului deceniu diatribe la adresa tinerilor din ziua de azi care, la noi ca la nimenea, ar fi mult prea nonconformiști, „experimentali” chiar…
Spun „amuzament” deoarece percepția mea – totuși, înclin să cred, mai conformă cu realitatea – este că poezia anilor aceștia nu constituie un fenomen integral negativ, cum se sugerează cu rea-voință. Autoarele și autorii vizibili care au debutat de-a valma în această perioadă, cum o sugerează și nefericitul termen „post-douămiism”, au avut raporturi adeseori relaxate, mai degrabă cuminți, aproape reverențioase pe alocuri sau, în cel mai rău caz, ușor ironice cu poeticile celor din „generația 2000”, fără a putea articula o alternativă sau, mai curând, fără a simți nevoia unei alternative (vom vedea mai jos de ce).
Mă refer numai la tinerii vizibilii pentru că, pe măsură ce am lucrat la Institutul /rupere de rând/ (proiectul meu de catalogare a volumelor de versuri apărute în limba română, peste 2000 în fiecare an), am constatat că se înregistrează mult mai multe debuturi care nu aparțin „aisbergului” poeziei actuale, debuturi nu numai ale celor, încă numeroși, care trimit tiparului imitații fără discernământ după autori canonici, ci și ale unora, mai mult sau mai puțin convenționali, superficial sau doar vag încadrabili, invizibili și neafiliați, publicați la edituri mai mult sau mai puțin obscure, care constituie vaste „spații de rezervă” (Gabriel Daliș sau, mai recent, Luminița Amarie se numără printre puținii care au trecut în sfera vizibilă) despre care se scrie tot mai puțin, chiar și în revistele unde mai ocupă un loc semnificativ, deși nedecisiv, critica de poezie. Poetul și editorul Claudiu Komartin, ocazional și critic, a ajuns să fie singurul care pare să citească în fiecare an și alte volume decât cele despre care se știe dinainte de a le deschide că ar conta.
În deceniul care a trecut,România literarăși Uniunea Scriitorilor s-au reorientat din 2015 încoace – anul protestelor față de premierea vicepreședintelui Gabriel Chifu – către o agendă tot mai vădit conservatoare, acordând tot mai puțină atenție tinerilor autori de pe scena concentrată în jurul celor două cercuri literare sus-amintite, Institutul Blecher (un spațiu deloc iconoclast, unde au citit sau au fost citiți autori din diverse generații) și Nepotu’ lui Thoreau (care conservă în mai mare măsură „sfârtecarea” practicată prin anii 2000, în locul criticii pe text mai „la rece”). Între timp, cum s-a putut observa la LicArt și concursul de poezie Constantin Virgil Bănescu de la Târgoviște, tot mai mulți liceeni au ajuns să scrie poezie narativă, confesivă, biografistă sau cu trăsături apropiate, cu sau fără influența literară a modelelor douămiiste sau optzeciste, poate secundare față de cele din cultura populară…
Revenind la Mihnea Bâlici (format în orizontul acesta oarecum contracultural) și Șerban Axinte (care a debutat mai devreme decât mulți din „generația 2000”, deși a fost lipită pe poezia sa și această etichetă, și care vine dintr-un spațiu, cel ieșean, cu un specific conservator/instituțional mai accentuat), aceștia se presupune că ar fi capabili de a organiza oarecum aglomerarea informă de nume și cărți de la, cel puțin, suprafața „promoției”, însă, oricât ar putea fi scuzați că nu au avut suficient resurse pentru a parcurge atât de multe volume, demonstrează contrariul.
Scriind despre Timotei Drob (Tone de aur, 2019), Șerban Axinte nu ar fi fost obligat să meargă înapoi până la M.R. Paraschivescu, însă, din postura sa de cititor avizat, ar fi putut măcar să nu se arate surprins de „manelizarea” și „siluirea limbii române” pe care i le reproșează debutantului, care are, de fapt, o serie de precursori la care ar putea fi raportat, precum Hose Pablo (al cărui debut,Căpșune în inima mea, ar fi fost refuzat de către Cartea Românească din pricina abaterilor gramaticale), Stoian G. Bogdan, Vlad Drăgoi (ale cărui abateri gramaticale au fost permise, câțiva ani mai târziu, la aceeași editură) și Florentin Popa, autori destul de cunoscuți pe care nu știu în ce măsură i-a citit criticul ieșean…
Mihnea Bâlici nu poate fi acuzat de ignoranță, însă, așa cum am constatat și la alți critici tineri (precum Alex Ciorogar, promotorul unor terminologii discutabile), lasă de dorit în ceea ce privește contextualizarea și clasificarea. El amintește în cronica sa de un val poetic inaugurat în a doua jumătate a anilor 2000 de către Gabi Eftimie și val chimic, scriind ca și cum cea dintâi nu ar mai fi publicat și evoluat după 2010, iar Vlad Moldovan, Cosmina Moroșan și alții – aproape toți trecuți pe la școala de la Râșca a lui Urmanov, amănunt trecut sub tăcere – nu ar fi debutat sau început să scrie concomitent, ceea ce complică genealogia sugerată… Însă cronica de întâmpinare nu constituie spațiul cel mai prielnic pentru a construi narațiunea unei perioade tranzitorii atât de greu de surprins, așa că să trecem mai departe.
M-aș fi așteptat ca Bâlici să-l citească pe tânărul Tudor Pop în raport sau în contrast cu Vlad Drăgoi – cel dinMetode(2013) –, ceea ce, nu știu de ce, nu s-a întâmplat. În schimb, îi sesizează „esteticacamp”, dar fără a preciza origineacampa unor elemente de recuzită („flamingo”, de pildă) sau fără a se hazarda cu identificarea unor surse auctoriale de influență (cum ar fi, poate, filmele lui Ryan Trecartin), și îl asociază cu zona literaturii independente cunoscute dreptalt lit, însă emite pretenția ca și tânărul Tudor Pop să-și exhibe biograficul, de parcă poezia din România nu ar fi saturată de biografic, mai ales în registre delocsoft, de la douămiiști încoace.
Blocându-se în ipoteza sa și luând prea puțin în calcul alte ipoteze, Mihnea Bâlici ignoră dimensiuneaqueerdeloc marginală în poezia lui Pop și asociază înșelător pasaje de o sexualitate homoerotică sau fetișistă abia mascată cu „ermetizarea limbajului, neutralitatea emoțională, transpunerea interiorității prin metafore tehnologice și mașiniste” (cel puțin, o descriere mai sofisticată decât cea din lectura superficială a lui Șerban Axinte, care scrie că „emoțiile sunt și ele transpuse prin semnele reci, reductibile și conformiste ale rețelelor de socializare (sic)”), fără a percepe nici posibilitatea unei alte sensibilități, una din sfera neurodivergentă (care include autismul și nu numai), care nu ar trebui să mai fie expediată lesne în afara câmpului literar, chiar și sub pretextul dominației abordărilor literare care se potrivesc mai bine „studiilor culturale”. În virtutea acestei alterități „ermetizate” și neutre vorbește despre „disoluția radicală a auctorialității (sau, cel puțin, a subiectivității tradiționale)”, deși volumul este în continuare semnat de autor cu nume și prenume (titlul volumului se regăsește în pseudonimul de pe Instagram, nu îi înlocuiește numele pe copertă).
Trebuie să mărturisesc, nu aș fi putut da seamă de această dimensiune dacă nu aș fi mers într-o direcție similară în poezia mea și nu m-aș fi lovit de anumite limite. Există o discretă dimensiunequeercare nu a fost sesizată de către nimeni din cei foarte puțini care s-au obosit să scrie despre cele două volume de versuri pe care le-am publicat, și din cauza căreia nu puteam și nici nu voiam să mă aliniez la biografismul pe care l-au adoptat și poeți care aveau alte structuri, dar astfel ar fi fost mai puțin receptați. Cum nu aș fi apărut pe nicio listă a debutanților anilor 2010 dacă nu aș fi frecventat cercurile potrivite, nici despre Tudor Pop nu cred că s-ar fi scris dacă nu ar fi fost lansat de editura OMG (fondată de critici și poeți din aceleași cercuri din care, de altfel, face parte și Mihnea Bâlici).
Ideal, asemenea cazuri „limită”, ale unor voci minoritare ca ale noastre, ar constitui teren fertil de investigație pentru criticii care ar fi încă dispuși, ca să parafrazez ce ne spunea profesoara Alina Buzatu la Literele din Constanța, să citească un text poetic și oblic, și pe diagonală. În realitate, criticii tineri par să fie mai interesați și mai productivi când vine vorba de studiile culturale sau de zona abordărilor lui Moretti & comp. (distant reading), față de care lectura îndeaproape (close reading), hermeneutica, structuralismul și semiotica sau deconstrucția par să constituie o panoplie teoretică datată și de un interes mai îndoielnic – sau, cel puțin, așa îmi explic, ca filolog, situația.
Ei bine, nu: Șerban Axinte îl consideră pe Luca Ștefan Ouatu, dintre cei patru poeți care au debutat la OMG, singurul care e „chiar poet” (judecată de valoare exprimată atât de frust nu am mai văzut de ceva timp la un critic cu pretenții de legitimitate), iar Mihnea Bâlici remarcă malițios că „la nivel local, noi au fost și volumele conceptuale și indigeste ale unor Sebastian Big sau Yigru Zeltil”. Pe lângă faptul că acestea nu prea au fost receptate (Axinte îl prezintă pe Big ca și cum ar fi la prima carte, nu la cea de-a șasea, însă despre celelalte, într-adevăr, au scris doar tinerii clujeni și subsemnatul), au fost și greșit înțelese. Deși versurile dinulei de palmier(2017) au fost influențate mai ales de lecturile mele din Răzvan Țupa, Gabi Eftimie, Alex Văsieș ș.a., Ovio Olaru a picat în capcana de a judeca cartea în lumina polemicilor despre literatura conceptuală, pe care am promovat-o în alte contexte, dar care… nu este reprezentată în plachetă. E o capcană recurentă în istoria literaturii române: pozițiile estetico-ideologice exprimate de autori în publicistica lor și cele materializate în textele propriu-zise adeseori, din varii motive, nu se suprapun…
Acestea sunt doar câteva exemple evidente în care, cel puțin din perspectiva mea, critica de poezie de la noi, subfinanțată și subnutrită, a dovedit lipsă de atenție și de răbdare, carențe teoretice (începând cu eterna confuzie dintre postumanism și transumanism)… Nu ajută, cum spuneam, nici „condițiile obiective” din interiorul descentratului câmpul literar. Spre deosebire de ceea ce își imaginează Șerban Axinte sau Adrian Popescu, nu mai există spațiu pentru „manifeste” și pentru abordări cu pretenții de a fi inovatoare. Acestea nu lipsesc cu desăvârșire, drept dovadă unele dintre cărțile publicate în anii din urmă de frACTalia, Nemira sau Charmides, însă despre acestea fie nu s-a scris, fie au fost comentate inadecvat.
Ar mai fi multe de spus despre sursele profunde ale acestei inadecvări, despre predispoziția instituțiilor noastre de a minimaliza importanța avangardelor istorice și de a întâmpina apariția oricărui fenomen nou sau aparent nou drept spectrul peiorativ al unei posibile neo-avangarde (sau, la polul opus, s-a întâmplat ca soții Mincu și Octavian Soviany să omologheze pripit „generația 2000” drept o nouă avangardă, care s-a dovedit însă un fenomen de contracultură lesne reproductibil) sau despre cum este posibil ca unii critici din câmpul artelor vizuale și performative să înțeleagă mai multe și să realizeze observații mai percutante decât literații (ipoteză care rămâne de verificat), însă contextul actual, desigur, aruncă toată discuția în derizoriu.
Mă aștept în deceniul următor, dacă nu la fenomene și mai catastrofale – cum ar fi pierderea libertății de exprimare artistică, nu doar jurnalistică –, cu siguranță la resurse tot mai puține (poate în lipsa unui AFCN și a unor deconturi pe sub mâna factorilor politici), precum și la tot mai multă poezie apocaliptică, în cheie mai cu seamă individualistă (deși nu au lipsit în deceniul trecut tentativele de poezie cu tematică pronunțat socială, cele mai coerente și mai puțin circumstanțiale aparținând poetei Medeea Iancu). Rămâne de văzut în ce măsură vom ajunge, ca poeții greci ai deceniului trecut (traduși în engleză în antologia Austerity Measures: The New Greek Poetry), să adoptăm tactici de gherilă care ar implica mai multă auto-organizare și solidaritate decât ne-am obișnuit… Critică literară – cine va mai avea prea curând disponibilitate pentru așa ceva?

De același autor

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente