Dale Carnegie (născut sub numele Dale Breckenridge Carnagey) s-a născut pe 24 noiembrie 1888 la o fermă săracă din Maryville, Missouri și s-a stins din viață pe 1 noiembrie 1955 în New York. Este recunoscut ca fiind unul dintre pionierii genului motivațional și unul dintre cei mai importanți autori de dezvoltare personală din toate timpurile.
Calea sa către succes nu a fost una ușoară. Starea materială precară a familiei sale a presupus o copilărie și o adolescență pe parcursul cărora munca la fermă implica activități fizice de la primele ore ale dimineții. Carnegie a reușit să-și finalizeze educația, absolvind cursurile Universității de Stat din Missouri. După absolvirea facultății, Carnegie a lucrat în domeniul vânzărilor, a obținut câteva roluri ca actor în New York (fără să exceleze, însă), după care a fost angajat de Young Men Christian Association pentru a preda cursuri adresate adulților pe tema vorbitului în public. La primul curs, tânărul Carnegie, întrucât nu-și structurase foarte bine materialul de prezentare, s-a văzut nevoit să improvizeze și a rugat audiența să vorbească despre ceva ce i-a înfuriat în trecut. Spre surprinderea lui, a descoperit că această tehnică a diminuat teama cursanților de a vorbi în public. Acesta a constituit începutul unei cariere excepționale de orator și autor a lui Dale Carnegie, recunoscut ca fiind cel mai mare autor de literatură motivațională al secolului XX.
Publicată pentru prima dată în noiembrie 1936, Secretele succesului. Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influent a înregistrat încă de la publicare un record vânzări: până la finalul anului 1936 a ajuns pe lista New York Times bestsellers și a rămas în acest top pentru următorii doi ani. Până în momentul de față cartea a înregistrat peste 30 milioane de exemplare vândute, fiind tradusă în peste 30 de limbi. În România a apărut pentru prima dată în anul 1997, la editura Curtea Veche, ajungând în la a patra ediție în 2021.
Anul apariției celei mai bine vândute cărți motivaționale coincide cu ultima etapă a perioadei cunoscute sub numele de „Marea criză economică” (sau „Great Depression” în original), când rata șomajului era de 16.9% în SUA și nimeni nu angaja. La vremea respectivă un job corporatist era un adevărat vis, iar majoritatea celor care dețineau deja o astfel de slujbă trăiau cu teama de a nu fi concediați. Tonul cărții nu-l duce însă pe cititor cu gândul la vremuri incerte, dificultăți financiare, discursul lui Carnegie fiind unul pozitiv și extrem de încurajator. Așa cum spunea un jurnalist în 1937 în ziarul american Saturday Evening Post „Dale Carnegie vinde oamenilor ceea ce își doresc cu disperare. Le vinde speranță.” Citindu-l pe Carnegie, totul pare ușor, totul pare posibil.
Cartea al cărui titlu original este cunoscut publicului larg, How to Win Friends & Influence peoplea ajuns, cu timpul, să fie cea mai vândută carte motivaţională publicată vreodată.
Interesant de notat că la peste 6 de ani de la moartea sa, institutul de training Dale Carnegie, căruia autorul i-a pus bazele, funcționează și astăzi, având peste 2700 de traineri care susțin cursurile Dale Carnegie în peste 85 de țări, axându-se în principal pe cursuri de leadership, abilități de comunicare și prezentare. Warren Buffett, faimosul om de afaceri și filantrop american, era terifiat de idea de a vorbi în public. Înscrierea la cursul lui Dale Carnegie a fost unul dintre primii pași pe care i-a făcut pentru a-și învinge această teamă, ajutându-l să-și schimbe viața. „În biroul meu nu vei vedea diploma de absolvire a facultății din Nebraska, nici diploma de master obținută de la Universitatea Columbia, ci certificatul primit de la cursul lui Dale Carnegie” a declarat Warren Buffett.
Care este secretul succesului filosofiei lui Dale Carnegie și cum se face că principiile pe care le promovează mai sunt relevante după mai bine de opt decenii de la publicare? Acestea sunt întrebările la care vom încerca să răspundem în rândurile următoare.
Ce a adus nou cartea lui Carnegie? Cum a schimbat ea lumea, în special cea a celor angajați sau în căutarea unui loc de muncă?
Cărțile din categoria dezvoltare personalăreprezintă o categorie populară pe rafturile librăriilor. În vremuri incerte, astfel de titluri cunosc de obicei un trend ascendent în vânzări, semn evident că lumea e în căutarea unor răspunsuri mai mult decât niciodată.
Și totuși, există și o categorie de cititori care resping acest gen literar. Desigur, există o poveste în spatele fiecărui cititor și motive diferite pentru această lipsă de apreciere, dar probabil că cel mai frecvent dezamăgirea se datorează dificultății de a identifica elementele care l-ar ajuta pe cititor să facă schimbările dorite în viața sa.
Și aici intervine măiestria lui Dale Carnegie. În partea introductivă a cărții se regăsește un „mini-manual” pentru maximizarea beneficiilor aduse de lectura acestei cărți. O introducere de care ar trebui să se țină cont la citirea oricărei cărți de dezvoltare personală dacă se dorește ca la finalul lecturii să se declanșeze și procesul schimbării vizate de cititor. Carnegie prezintă tehnici ale citirii active, de care foarte mulți uităm când ne cufundăm într-o carte: subliniere, reflecție, identificarea unor situațiii similare în viața de zi cu zi, aplicarea principiilor, monitorizarea comportamentelor ce se doresc a fi schimbate sau încorporate în rutina zilnică, luarea de notițe și revizitarea acestora etc.
Deși nu folosește termenii cu care suntem obișnuiți azi, Carnegie a fost revoluționar atât prin introducerea unei prime cărți cu valoare aplicativă, un soi de manual pentru corporatistul anilor ‘30, cât și prin introducerea unor concepte și principii noi pentru timpurile sale, chiar dacă terminologia folosită diferă de cea folosită în zilele noastre:
Inteligența emoțională
Deși conceptul de inteligență emoțională a fost introdus în anul 1964 și a câștigat popularitate abia în 1995 odată cu publicarea cărții Inteligența emoțională de Daniel Goleman, „How to Win Friends and Influence people” este considerată una dintre cărțile esențiale despre inteligența emoțională. Este o carte despre comunicare și relații, iar inteligența emoțională se traduce prin capacitatea de a interacționa într-un mod cât mai eficient.
Feedback constructiv
Carnegie e de părere că, în relația cu familia, prietenii sau angajații, critica sinceră, care doar evidențiază erorile făcute de cealaltă persoană este o tehnică ce nu va aduce nimic bun. Fără a menționa uzuala expresie „feedback constructiv”, atât de frecvent folosită în zilele noastre, Carnegie militează pentru încurajare și crearea convingerii că greșelile sunt ușor de corectat ca abordare menită să-i ajute pe alții să își îmbunătățească performanța
Fake it till you make it
Din nou, Carnegie nu folosește această expresie, dar explică lucrurile potrivit principiului care are în spate o explicație psihologică foarte simplă, citându-l pe filosoful William James: „…prin reglarea acțiunii, care este mai mult sau mai puțin sub controlul voinței, putem să reglăm indirect sentimentul, care nu se află sub acest control.” Dacă acum această teorie este larg răspândită și cam orice persoană care a lucrat vreodată într-un call center a fost încurajată să zâmbească chiar dacă nu este tocmai în dispoziția necesară și nici nu este văzută de către client, pentru 1936 aceste idei au fost de-a dreptul revoluționare și de folos publicului larg aflat în căutarea unor mijloace cu ajutorul cărora să facă mai bine față anxietăților cotidiene și să construiască relații pozitive și durabile.
O perspectivă rațională
Potrivit uneia dintre teoriile principale ale terapiei cognitiv-comportamentale, nu circumstanțele nefavorabile și/ sau reacțiile din partea unor oameni sunt responsabile pentru stările afective pe care le trăim, ci gândurile noastre despre o anumită situație sunt cele care determină felul în care ne simțim emoțional și fizic. Iată ce spune Dale Carnegie: „ Fiecare om din lume caută fericirea și există o cale singură de a o găsi: controlând gândurile. Fericirea nu depinde de împrejurările exterioare, ci de starea noastră interioară. Nu ești ceea ce ai, ori ceea ce ești, ori locul în care te afli, ori lucrurile pe care le faci sunt cele care te fac fericit sau nefericit, ci felul în care te gândești la toatea acestea.” Bineînțeles, Carnegie nu este primul care a venit cu acest punct de vedere, însă cartea sa aduce această perspectivă unui public interesat de aspectele practice ale vieții profesionale și personale. Scrierile filozofilor antici, în special cei din școala antică stoică, reprezentată de Marcus Aurelius și Epictet, menționează deseori că nu evenimentele adverse sunt cele care determină reacțiile noastre emoționale, ci gândurile noastre despre aceste evenimente. „Tot ceea ce există este opinie, iar opinia ta depinde de tine.” și „Fericirea vieţii tale depinde de puterea gândurilor tale.” a spus Marcus Aurelius, pe când Epictet era de părere că: „Oamenii nu sunt preocupați de lucruri, ci de punctele de vedere din care ei le văd”.
Coaching
Partea a patra a cărții este adresată liderilor. Principiile expuse se regăsesc în multe dintre trainingurile și programele de formare în coaching, cum ar fi: „Adresează întrebări în loc de a da ordine directe.” Toate principiile sunt exemplificate prin prezentarea unor povești a cursanților lui Carnegie, iar altele apelează la elemente biografice ale unor personalități precum Charles Dickens șiH.G.Wells. Aparent, începutul carierei ambilor autori a fost marcat de încurajarea și recunoașterea după care aceștia tânjeau și fără de care poate destinul lor ar fi fost diferit. Prin puterea exemplului, Carnegie ne arată cum un bun lider poate influența în mod pozitiv creșterea profesională a angajaților, exact așa cum ar face-o un bun coach în zile noastre.
Mai sunt relevante principiile lui Carnegie?
Carnegie pregătea și susținea trainingurile dedicate oamenilor de afaceri newyorkezi când i-a venit ideea să scrie această carte. El a realizat că deși cursanții lui aveau, într-adevăr, nevoie să-și îmbunătățească modul de livrare a unui discurs în public, astfel încât mesajul lor să fie mai clar, mai concis și mai închegat, cu toții păreau să aibă o nevoie mai stringentă: instruirea în arta de a relaționa la muncă și în viața de zi cu zi.
Dale Carnegie ajunsese la concluzia potrivit căreia succesul financiar la nivel individual se datorează în proporție de 85% personalității unei persoane și abilităților sale de a comunica, a negocia și a conduce, pe când cunoștințele sale tehnice ar contribui la acest succes financiar doar în proporție de 15%. Probabil majoritatea cititorilor ar fi de acord că abilitățile de relaționare joacă în continuare un rol extrem de important atât în viața noastră personală, cât și în cea profesională. Aceste abilități sunt cele care de multe ori fac diferența când vine vorba de promovări la locul de muncă, oportunități etc.
Desigur, sunt și voci potrivit cărora această carte este plină de banalități și informații de simț comun. Și totuși, în viața de zi cu zi, mulți dintre noi eșuăm să aplicăm aceste principii simple fie că e vorba de viața noastră profesională sau de cea personală:
- Nu critica, nu condamna, nu te plănge.
- Fii realmente interesat de ceilalți oameni.
- Încearcă în mod sincer să privești lucrurile din punctul de vedere al celeilalte persoane. etc.
Iată mai jos un alt principiu, mai relevant azi ca oricând poate, dacă e să ne gândim în special la social media:
„Îți poți face mai mulți prieteni în două luni prin a fi interesat de acele persoane decât în doi ani prin a încerca să faci alte persoane să fie interesate de tine. […] Oamenii nu sunt interesați de tine. Nu sunt interesați de mine. Sunt interesați numai de persoana lor – dimineața, la prânz și seara.[ …] Când vezi un snop de fotografii în care apari și tu, după a cui imagine te uiți mai întâi?” Deși în vremurile noastre tehnologia ne oferă multiple oportunități de conectare, se pare că ne-am pierdut abilitățile de a asculta. Iar cărțile ce abundă pe acest subiect sunt semn că sfatul lui Carnegie ar putea fi foarte valoros și azi. Câteva dintre aparițiile editoriale mai recente pe această temă ce merită notate sunt: Nu asculți. Ce îți scapă și de ce contează de Kate Murphy, Învață să asculți de Elena Bonchiș, Pune limite și fă-te ascultat cu blândețede Nina Bataille.
Bineinteles, lumea s-a schimbat extraordinar de mult de când a fost scrisă cartea. Modalitățile de comunicare sunt diferite și mult mai diverse, frecvența interacțiunilor a cunoscut la rândul ei schimbări si, prin urmare, parte din exemplele incluse în carte nu mai sunt relevante, însă principiile din spatele lor rămân în continuare utile și demne de urmat.
Totodată, când citim Secretele succesului este important să nu punem simțul critic pe snooze, un principiu sănătos de altfel când vine vorba de prelucrarea oricărei informații.
Prin urmare, poate ar fi util să ții cont de următoarele recomandări:
- Selectează exemplele care încă mai sunt relevante timpurilor în care trăim și nu lua informația ad litteram. Cel mai eficient ar fi să încerci să găsești propriile modalități de aplicare a principiilor incluse în carte.
- Nu încerca doar să-i mulțumești pe cei din jur. Vei fi epuizat în scurt timp și nici nu vei reuși să construiești relații trainice.
- Nu transforma aceste principii în niște tehnici de manipulare ușor de aplicat prin intermediul cărora îi vei păcăli pe cei din jur și îți vei atinge obiectivele. Posibil să funcționeze doar ca o strategie pe termen scurt, dovedindu-se a fi păguboasă când vei trage linia. Carnegie spune foarte clar cititorului: „…principiile descrise în această carte vor funcționa doar atunci când vin din inimă. Eu nu propun un număr de trucuri. Eu mă refer la un nou mod de viață.”
Abilitatea de a comunica eficient este de o importanță critică și foarte relevantă pentru timpurile în care trăim, fiind esențial să știm să ne adaptăm discursul în funcție de public și să ne pliem pe tipul interacțiunii (față în față, conferințe video, apeluri telefonice etc.).
Dacă simți că poți să comunici mai bine sau vrei să te relaționezi mai ușor și mai eficient la locul de muncă și/ sau în viața personală, această carte s-ar putea să te ajute să găsești câteva răspunsuri și soluții.
Articol realizat de Laura Mate pentru libris.ro.