Centrul vechi al Plovdivului este un melanj de istorie
tracă, vestigii romane, edificii otomane, renaştere bulgară, puse
în mojarul vieţii cotidiene contemporane ce se împleteşte printre
străduţele înguste pavate şi construcţiile limitrofe unele mai
vechi ca altele, cu funcţionalităţi actuale diferite începând de la
găzduirea de muzee, expoziţii, case memoriale, săli de concerte,
locaşe de cult, arene pentru manifestări în aer liber, parcuri
pentru relaxare, magazine, restaurante şi culminând cu domicilii
ale unor localnici. Per ansamblu, centrul vechi al Plovdivului este
un muzeu viu pluridisciplinar căruia merită să îi acorzi un timp
special pentru a-i admira exponatele de orice fel şi pentru a-i
simţi freamătul.
Centrul vechi gravitează în jurul unei uliţe pietruite, aşa cum
oraşul contemporan gravitează în jurul unui bulevard pavat, în
traducere liberă uliţa Staborna versus Bulevard Kneaz Alexander
Battemberg. Nu prea ar fi "versus" întrucât cele două au un numitor
comun care este Piaţa Giumaia, locul unde cele două se întâlnesc
sau locul unde noul întâlneşte vechiul. Când spun nou, mă refer la
magazinele de firmă şi lumea frumos îmbrăcată ca la o paradă de
modă, ieşită la promenadă şi/sau cumpărături pe Bulevard. Vechiul,
este de fapt motivul principal pentru care este aşa de iubit
Plovdivul, vechi înşirat în mare parte de-o parte şi de alta a
uliţei Staborna din centrul istoric (şi nu numai), reprezentat nu
doar prin ce este palpabil adică edificii, ci şi de ceva mai puţin
palpabil cum este cultura, tradiţia şi modul de viaţă al
localnicilor, pe care trebuie să le simţi pentru a-ţi putea face o
părere.
O incursiune în centrul vechi începe din Piaţa Giumaia, acolo unde
stă de strajă versiunea în bronz a întemeietorului oraşului
Philipopolis, Filip al II-lea al Macedoniei, o realizare a
sculptorului Cyril Naydenov, veghind asupra forumului roman din
depărtare.
Stadionul roman, cea mai mare structură romană din Balcani, cel
despre care se spune că putea găzdui aproape 30.000 de oameni (cel
mai mare stadion de fotbal al Bulgariei actuale, cel din Sofia are
o capacitate de 43.000 locuri), se întindea din actuala Piaţă
Giumaia înspre sud pe sub artera pietonală Kneaz Alexander
Battemberg şi pe sub o parte dintre clădirile limitrofe, vreo 250
de metri până la scările ce urcă spre Sahat Tepe. După stilul
arhitectonic al construcţiei porţii principale de intrare, perioada
ridicării edificiului ar trebui situată în timpul domniei lui
Septimus Severus. Scopul acestui stadion a fost iniţial de a găzdui
sporturi extreme ale vremii respective, cum ar fi luptele cu
gladiatori sau cu animale, aruncarea discului ş.a., toate acestea
în cinstea zeilor locali sau a imperatorilor de atunci. Asta până
la introducerea creştinismului, când s-a renunţat la luptele cu
gladiatori. Pe la jumătatea secolului al III-lea, stadionul se pare
că a avut şi rol protector şi de refugiu împotriva hoardelor
goţilor. Ultima atestare documentară, de prin secolul XI ne relevă
că stadionul devenise hipodrom.
|
O poartă de acces în arenă pe sub un şir de locuri din
marmură |
Moscheea Giumaia, construită pe locul unei foste biserici bulgare
(St. Petka) pe timpul domniei Sultanului Murad II (sec XIV - de
unde denumirea de Muradiye), este una dintre cele mai frumoase
temple religioase islamice din Balcani, şi una dintre cele mai mari
şi mai vechi moschei din Bulgaria. Este celebră pentru cadranul
solar , minaretul subţire şi zvelt şi pentru picturile murale.
Moscheea avea trei intrări: una pentru oaspeţi de seamă, una pentru
femei şi una pentru oameni obişnuiţi. Au fost vremuri când moscheea
oferea adăpost şi hrană celor nevoiaşi. După ce intri pe intrarea
principală, descoperi pe cealaltă parte mihrab-ul, altarul decorat.
Plafonul are nouă domuri de asemena decorate şi cu inscripţii din
Coran, de care atârnă candelabre iscusit executate.
|
Moscheea Giumaia văzută din spate |
|
Minaretul frumos ornamentat |
Continuăm explorarea urcând pe strada Saborna ce începe chiar din
spatele Moscheii. La mică distanţă, pe dreapta, situată puţin mai
în spate, se află Casa Danov, ce are intrarea pe prima străduţă la
dreapta (Mitropolit Paisiy), o vilă fostă reşedinţă a lui Hristo
Gruev Danov, unul dintre primii editori bulgari, vilă ce este
decorată cu coloane corintice situate în partea de sus. Casa
găzduieşte un muzeu al presei scrise, al rolului pe care aceasta
l-a avut în promovarea limbii bulgare din punct de vedere literar
şi bineînţeles, are şi o colecţie de lucruri ce au aparţinut lui
Danov, el fiind nu doar un simplu editor de cărţi, ci şi un
revoluţionar ce a luptat cu ce a putut el mai bine, adică cu
distribuţia de literatură interzisă. Danov a publicat primul ziar
al Plovdivului, Mariţa.
Mai în faţă, tot pe dreapta, privirile ne sunt atrase de nişte
trepte ce au la capătul de sus Biserica Sveta Bogodoriţa (Fecioara
Maria) cu un frumos turn cu clopot roz. Se pare că în data de 15
august aici se sfârşeşte un pelerinaj, moment când zona devine
ticsită de oameni.
Curtea îndeamnă la linişte, aici aflându-se nişte morminte ale unor
personalităţi printre care şi acela al lui Danov de care am vorbit
mai sus.
Există un portic de ieşire prin spate,
care odată trecut îţi dezvăluie o altă biserică, Sf. Marina,
clădită prin sec. XII, apoi transformată în mănăstire, apoi
demolată de otomani prin sec.XIV şi iar reclădită prin sec XIX în
forma actuală, în stil neo-romanic ce păstrează un iconostas aparte
din lemn sculptat şi pictat, şi o clopotniţă neobişnuită adăugată
ulterior. Se spune că ar fi fost construită cu ajutorul donaţiilor
oferite de doi colectori de taxe de prin Koprivştiţa care s-ar fi
retras în Plovdiv.
|
Biserica Sf. Marina. Intrarea prin dreapta. |
Ne întoarcem şi coborâm treptele spre str. Saborna pentru a
continua drumul. Pe stânga întâlnim Academia de Muzică, Dans şi
Arte Fine cu o laterală pictată ciudat şi cu un monument în formă
de monedă bătută dăruit de nu ştiu ce oraş german.
Pe dreapta, clădirea ce găzduieşte Galeria Naţională de Artă, te
solicită prin urcuşul unor trepte dacă vrei să ajungi la ea, însă
îţi oferă un loc extraordinar de relaxare în părculeţul din faţă
amenajat artistic, unde poţi simţi arta, folosind-o.
Continuăm urcuşul pe strada Saborna, solicitant datorită pavajului
neuniform, pe lângă magazine de suveniruri, case frumos decorate şi
străduţe laterale.
Pe stânga, o clădire cu un balcon din fier forjat este locul unde
te poţi opri pentru a mânca, mai ales că au în spate o terasă cu o
panoramă asupra oraşului nou. Am încercat Tarator, o supă rece din
iaurt cu castraveţi, nuci de pădure şi mărar, foarte răcoritoare.
Felul principal a fost diferit pentru fiecare dintre noi. Oricum, o
masă pentru doi a costat undeva la 25 de leva.
|
Ceva cu pui, ciuperci brocoli + pâinea cu brânză (lipia
împăturită) |
Puţin mai sus pe dreapta, dăm de un muzeu al farmaciei, într-o
clădire ce iese în evidenţă prin exteriorul colorat şi bine
întreţinut şi prin nivelul superior proeminent.
După Muzeul Farmaciei, un mic părculeţ te îmbie la un popas, după
care urmează fosta casă a revoluţionarului Stoian Ciomakov
terminată în 1860, apoi reşedinţă a prinţului Ferdinand, care
găzduieşte în interiorul elegant o colecţie de tablouri ale lui
Zlatiu Boiadziev cunoscut ca pictorul din Bresovo (un sat de lângă
Plovdiv).
|
O privire înapoi pe str. Saborna |
Continuăm şi dăm de un muzeu al icoanelor şi apoi de Biserica
Constantin şi Elena. Muzeul Icoanelor aparţine Galeriei de Artă a
oraşului şi are o colecţie de icoane adunate de prin bisericile din
Plovdiv şi din împrejurimi. Clădirea face parte din curtea
Bisericii Constantin şi Elena, fiind amplasată pe locul vecii şcoli
primare ce era parte componentă a complexului bisericesc. Partea
din spate se sprijină chiar pe vechile ziduri ale unui turn de
apărare fortificat al vechii garnizoane bizantine. În faţa muzeului
am întâlnit un foarte bine pus la punct centru electronic de
informare turistică.
Biserica Constantin şi Elena se află într-o curte împrejmuită de
ziduri, cu acces printr-o poartă de lemn largă, complex ce include
câteva construcţii bisericeşti cu funcţii diferite. În afară de
biserica în sine, cu ziduri înalte cu cornişe de cărămidă frumos
decorate, se află o clopotniţă înaltă, un paracliser, o casă
parohială, o fântână de marmură şi o şcoală. Biserica este cea mai
veche din Plovdiv, fiind construită de Constantin prin 337. De
atunci, a tot fost modificată până prin 1832 de când a rămas cu
actuala înfăţişare. Se remarcă prin frescele pictate de pe terasa
simplă de lemn de la intrare, în partea dreaptă a acesteia fiind
reprezentat întemeietorul Constantin dormind, îmbrăcat ca un monarh
bulgar medieval, păzit de deasupra unui nor de Isus.
|
Muzeul icoanelor cu un automat de informare turistică în
faţă |
|
Spatele muzeului ce se sprijină pe un vechi turn (mai în faţă
se vede şi Biserica) |
|
Intrarea în curtea Bisericii Constantin şi Elena |
|
Terasă simplă din lemn la intrare |
După Biserica Constantin şi Elena, urmează o intersecţie, loc unde
se termina Strada Saborna, de unde în stânga se poate merge spre
două case reprezentative pentru arhitectura renascentistă bulgară,
înainte se continuă spre vechea cetate Eumolpia situată pe vârful
dealului Nebet Tepe, iar spre dreapta, prin vechea poartă de acces
în cetate se trece spre altă zonă a oraşului vechi.
Noi vom continua spre stânga, pe lângă o casă tradiţională foarte
frumos amenajată într-un magazin de suveniruri, pe străduţele
înguste pietruite, spre două dintre cele mai reprezentative case
tradiţionale renascentiste bulgăreşti: Casa Balabanov şi Casa
Hindlian.
Casa Balabanov este una dintre puţinele case în stilul renaşterii
bulgare care se poate lăuda cu o curte şi o grădină mare.
Construită la începutul sec.XIX pentru Hadji Panaiot Lampşa, în
prezent poartă numele ultimului proprietar Louka Balabanov, fiind
de mai multe ori restaurată. Casa păstrează mobilier şi decoraţii
interioare ce pot fi văzute contra unei taxe de intrare, însă numai
atunci când municipalitatea nu organizează tot felul de recepţii,
concerte, întâlniri oficiale. Se pretează la astfel de evenimente
şi datorită faptului că are o foarte frumoasă grădină destul de
generoasă, înconjurată de ziduri înalte.
Casa Hindlian poartă numele primului proprietar, Stepan Hindlian,
un comerciant ce a călătorit foarte mult, ce a construit-o pe la
1835 şi i-a dotat interiorul cu fresce frumos colorate, iar prin
nişele create în pereţi, a comandat picturi cu imagini de pe unele
din străzile oraşelor pe care le-a vizitat.
În împrejurimi sunt şi alte case construite în acelaşi stil ce-ţi
fură privirea, cu diverse destinaţii.: una dintre ele am văzut că
este restaurant. Printre ele, străduţele înguste pietruite se
împletesc într-un frumos labirint. Există chiar şi un lapidariu în
aer liber, amenajat sub forma de părculeţ ce păstrează diverse
coloane, pietre ş.a. descoperite prin împrejurimi.
|
Intersecţia cu magazinul de suveniruri |
Revenim în intersecţia de mai înainte, pentru a continua urcuşul
spre Nebet Tepe pe strada Dr. Ciumakov, o prelungire a străzii
Saborna. Pe această stradă se găsesc câteva case frumoase în stilul
renaşterii naţionale, prefaţând fortăreaţa, dar numai câteva au
fost restaurate, unele sunt nelocuite, altele servesc drept
reşedinţă unor oameni în vârstă. Dar cea mai frumoasă şi mai
importantă creaţie a Renaşterii Naţionale este clădirea Muzeului
Etnografic sau Casa Kuiumgioglu, un loc unde ostentaţia ia locul
eleganţei. Construită pe la 1847 de către un arhitect din Kosovo
(Regiunea Asenovgrad) pentru un bogat comerciant grec, "Casa
Regală" cum i se mai spunea datorită impozanţei sale, şi-a schimbat
destinaţia de-a lungul timpului, de la reşedinţa lui Argir
Kuiumgioglu, la şcoală de fete, apoi un magazin de modă cu
făbricuţă aferentă, un depozit de făină, un loc de producere a
vinului, un depozit de tabac, până în 1927 când a devenit
muzeu.
Faţada cu logia elegantă ce se sprijină pe coloane, este o frumoasă
îmbinare de albastru închis şi auriu, peste care se reazemă un
acoperiş ondulat. Muzeul găzduieşte exponate din bogata cultură şi
civilizaţie din regiunea Plovdivului. În timpul verii se
organizează diferite concerte de muzică clasică în cadrul
Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră din Plovdiv.
|
O privire înapoi: în stânga intrarea la Muzeul Etnografic, în
depărtare clopotniţa Bisericii Constantin şi Elena |
În drumul nostru spre cucerirea înălţimii vechii cetăţi, în partea
stângă dăm de o foarte frumoasă casă-muzeu (Atanas Kraştev)
minuţios restaurată ce expune în încăperile sale o galerie de artă
(Red Pony Art Gallery).
Ne mai rămâne ultimul tronson de case înainte de vârful dealului,
case care ori sunt nerestaurate, ori sunt nelocuite, ori locuiesc
în ele bătrâni, case printre care, străduţa îngustă ne conduce
către destinaţia finală - înălţimea Nebet Tepe. Senzaţia printre
aceste clădiri este aceea a unui decor de mucava al unui film
vechi. Straniu.
|
Spatele ultimelor case de pe deal. Art deco? |
Ajunşi în vârf descoperim rămăşiţele unui vechi rezervor de apă
roman,
şi ceea ce a mai rămas din prima aşezare tracică, cu punctele slabe
vis-a-vis de punerea acestor ruine în valoare şi slaba prezentare
şi ocrotire a lor. Totuşi, în ciuda celor afirmate mai sus, merită
tot efortul de a ajunge aici sus pentru imaginea oferită asupra
Râului Mariţa şi a oraşului nou (şi vechi), dintr-un loc de unde
îţi poţi da seama cât de înspăimântătoare putea fi o fortăreaţă
situată aici pentru cei care ar fi vrut să o cucerească. Îţi
trebuie un efort de imaginaţie pentru acest lucru, astăzi
nemaiexistând decât câteva pietre dezordonate şi nişte părţi din
ziduri, toate acestea parcă hrănind copacii tineri răzleţi ce par a
creşte din stâncă. Dealul Nebet Tepe pe al cărui vârf ne aflăm
acum, moşteneşte denumirea turcă ce înseamnă "turnul de apărare din
deal". Aici am întâlnit tineri ce se odihneau pe multisecularele
stânci, delectându-şi privirile cu panoramele oferite de acestea în
cele patru vânturi. (Chiar bătea un vânt puternic acolo sus).
|
Mariţa (râul..din depărtare) |
Ne întoarcem până la intersecţia precedentă şi continuăm în stânga
unde dăm de poarta de est a cetăţii (Hissar Kapia) construită în
timpul împăraţilor Marcus Traianus şi Marcus Aurelius,
accesul prin zidurile fortăreţei de pe cele trei dealuri, ce azi
înlocuiesc o parte din fundaţiile unor construcţii.
Clădirea galben-portocaliu, cea mai mare casă construită în
stilul renaşterii bulgare din Plovdiv, construită de Hadji Gheorge
(de unde numele de Casa Gheorghiadi), găzduieşte Muzeul Eliberării
Naţionale ce descrie prin exponate lupta de eliberare bulgară. Aici
se găseşte expus clopotul ce a dat semnalul Atacului din aprilie
1876 pentru înlăturarea turcilor.
Din păcate, în acest moment, camera foto a hotărât că nu mai vrea
să reacţioneze datorită obştescului sfârşit al bateriei, motiv
pentru care, pentru următoarele minunate bijuterii arhitectonice nu
am expuneri vizuale.
În apropiere se mai află un Muzeu al Renaşterii Naţionale în
interiorul Casei Nedkovici, o casă cu o faţadă superbă simetrică şi
o logie înaltă atipică, ce expune mobilier, bijuterii
ornamente.
Străduţele din spatele zidurilor sunt numai bune de plimbat, mai
ales că sunt deosebite, din loc în loc au trepte.
Casa Lamartine, cunoscută sub denumirea aceasta deoarece
proprietarul Gheorghi Mavrudi a permis scriitorului Alphonse
Lamartine să petreacă "doar 3 zile în 1863" aşa cum scrie pe undeva
pe acolo, în prezent este sediul Uniunii Scriitorilor şi găzduieşte
o mică expoziţie dedicată lui Lamartine. Casa este originală
datorită suprafeţei de sprijin mici de la parter, ce se tot lăţeşte
pe măsură ce urcăm fiecare din cele două etaje, astfel că proiecţia
etajului superior este în stradă, dând senzaţia că edificiul s-ar
răsturna în orice moment (parcă ar sta în aer) fiind din acest
punct de vedere o abordare arhitecturală foarte îndrăzneaţă. (vezi
aici).
Am lăsat la urmă ceea ce este cel mai reprezentativ pentru Plovdiv
şi anume Amfiteatrul Roman. Construit prin sec. II dar descoperit
abia prin anii 1972, Amfiteatrul păstrează doar o mică parte din
construcţia originală, are în prezent 7000 de locuri şi este
restaurat suficient cât să poată ţine în fiecare an prin iunie sau
iulie concerte în aer liber şi stagiuni de vară ale Operei.
Interesant este faptul că o arteră circulată cu patru benzi de
circulaţie intră pe sub acesta şi iese abia pe partea cealaltă a
dealului, acolo unde am mâncat (se vedea de undeva de pe
terasă).
Au rămas multe locuri nedescoperite în Plovdiv, un motiv în
plus pentru a mai reveni pe aceste meleaguri care m-au surprins
de-adevăratelea. Cu siguranţă acest oraş este în acelaşi timp
modern, istoric, vechi, artistic, viu, cu personalitate şi cultură
proprie, iar de-ar fi să aleg între capitala Bulgariei şi acest
oraş pentru un timp de relaxare, aş alege Plovdivul fără
ezitare.