Dragii mei, ca tot suntem in perioada de Black Friday si
a pus pe noi stapanire frenezia cumparaturilor la preturi de
chilipir (or asa dorim sa credem..), cat si, mai ales, ii urmeaza
Luna Cadourilor fel de fel, consider atat de util pe cat de necesar
sa dezbatem impreuna subiectul Garantiei produselor. Acest subiect
naste atat drepturi, in seama consumatorilor, cat si obligatii, pe
seama vanzatorilor. Insa, cunoastem care sunt, in linie generala,
acestea? Stim sa ne protejam investitia, sau, mai mult, cum facem
sa asiguram obligatiile? Despre asta vorbim astazi.
1. Ce este un produs?
Conform art. 2, lit. b), din
Legea 449/2003, privind vanzarea produselor si garantiilor
asociate, aflam ca produsul este un bun material mobil a carui
destinatie finala este consumul sau utilizarea individuala ori
colectiva, si, raportat la dispozitiile art. 4. din aceeasi
Lege, in aceasta categorie vor intra si produsele ce urmeaza a
fi realizate/confectionate sau
prelucrate.
Nu va fi un produs, in sensul acestei
legi:
- bunurile vandute in urma
confiscarilor, in cadrul procedurii de executare silita sau pe baza
unui alt act emis de autoritatile
judecatoresti,
- apa si gazele care nu sunt ambalate
intr-un volum limitat sau intr-o cantitate
fixa
- energia
electrica.
- bunurile cumparate prin licitatii
publice
Prin urmare, toate bunurile care intra
si/sau care fac parte din categoria consum, sub eliminarea
exceptiilor, vor fi considerate
produse.
2. Ce este
garantia?
Conform art. 2, lit. e) orice
angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator,
fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a
pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a
produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor
enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in
publicitatea
aferenta
Prin urmare, distingem 2
conditii pentru ca garantia sa intre in
efecte:
a) este un angajament
gratuit din partea
vanzatorului/producatorului
b) survine numai atunci cand
produsul comercializat nu corespunde conditiilor
asumate
3. Care sunt obligatiile
vanzatorului/producatorului?
Cand un consumator a cumparat un produs,
legislatia comunitara cere ca produsul pe care acesta îl
primeste sa corespunda cu ceea ce el, cumparatorul, în mod explicit
sau implicit, a fost de acord sa cumpere, adica cu ceea ce
prevede contractul dintre vanzator si consumator. Evident, produsul
trebuie sa poata fi utilizat într-un mod normal. Din aceasta cauza,
produsele trebuie sa fie în conformitate cu contractul de
vanzare-cumparare.
Se presupune ca bunurile de consum sunt în conformitate cu contractul daca, asa cum se mentioneazã în Directiva 1999/44/CE privind vânzarea produselor si garantiile acestora, acestea:
- sunt conforme cu descrierea data de
vanzator si poseda calitatile pe care vanzatorul le expune
consumatorului printr-o mostra sau model;
- se potrivesc unui scop anume pentru care consumatorul le cere si pe care le-a facut cunoscute vanzatorului în momentul incheierii contractului si pe care vanzatorul le-a acceptat;
- se potrivesc unui scop anume pentru care consumatorul le cere si pe care le-a facut cunoscute vanzatorului în momentul incheierii contractului si pe care vanzatorul le-a acceptat;
- sunt similare produselor de acelasi tip si
utilizate în mod normal;
- arata calitatea si performanta care sunt normale la produse de acelasi tip si pe care consumatorul le asteaptã în mod rational, data fiind natura bunurilor prezentata de vanzator, producator sau reprezentant, in special, prin reclama sau etichetare.
- arata calitatea si performanta care sunt normale la produse de acelasi tip si pe care consumatorul le asteaptã în mod rational, data fiind natura bunurilor prezentata de vanzator, producator sau reprezentant, in special, prin reclama sau etichetare.
Aceeasi obligatie a fost preluata in
integralitate si de
Legea 449/2003, privind
vanzarea produselor si garantiilor
asociate.
3. Este agentul economic
obligat sa acorde
garantie?
In esenta, Directiva
1999/44/CE prevede ca garantiile, in sensul unor operatiuni
comerciale voluntare, devin totusi obligatorii pentru cel care
le-a declarat sub orice forma, astfel incat consumatorii sa
poata avea o baza juridica in situatia neindeplinirii obligatiilor
prevazute in acestea. Astfel, daca printr-o reclama sau prin
certificatul de garantie se ofera garantie de 5 ani,atunci
aceasta este obligatorie pentru
comerciant.
Totusi, spune Legea
449/2003,
garantia
este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, in
conditiile specificate in declaratiile referitoare la garantie si
in publicitatea aferenta. In acest sens, ca sa fie obligatorie
garantia, trebuie sa existe o declaratie referindu-o, conform art.
5 din aceasta lege, adica sa existe declaratia ca produsele sunt
conforme descrierii lor si/sau mostrelor indicate, raspund
nevoilor clientului cumparator, manifestate de acesta la momentul
vanzarii (de ex. acesta solicita o canapea, model x, trebuie sa
primeasca o canapea model x), produsul corespunde scopului
prezentat (de ex. canapea x), sau detine anumiti parametri
tehnici (material utilizat, dimensiuni, tehnologie,
etc)
Prin urmare, daca produsul comercializat
nu prezinta vreo declaratie referind garantia, sau daca
garantia refera doar o anumita parte din produs (de ex. doar
tehnologia folosita, sau dimensiunile acceptate) aceasta
obligatie de raspundere se poate limita exclusiv la aceasta
declaratie. Acest fapt inseamna ca vanzatorul este tinut de
garantie doar asupra ceea ce a declarat.
4. Cat dureaza
garantia?
Normele legale - Legea 449/2003 - prevad ca
garantia generala este de 2 ani de la data livrarii
produselor.
Totusi, partile pot conveni la micsorarea
acestui termen pana la 1 an de la data livrarii
produselor.
Mai trebuie mentionat ca durata garantiei
poate fi chiar si mai mare de 2 ani, nefiind strict limitata
la aceasta perioada. O garantie mai mare confera o siguranta mai
mare produsului respectiv.
5. Este chitanta primita de la
magazin suficienta pentru sustinerea garantiei, in lipsa
unui certificat de garantie, semnat si stampilat de comerciant?
unui certificat de garantie, semnat si stampilat de comerciant?
Fiecare stat membru al UE are propriile
reglementari cu privire la garantie – daca un certificat de
garantie trebuie emis sau nu, daca este suficienta chitanta primita
de la magazin pentru a solicita aducerea produsului la
conformitate, etc. In România, spre exemplu, pentru
produsele de folosinta indelungata se prevede obligativitatea
pentru vanzator de a inmana consumatorului, pe langa
instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere,
eliberate de producator, si certificatul de
garantie.
Totusi, daca acest certificat nu este
eliberat sau nu corespunde rigorilor fizice, garantia se
considera oricum asigurata, conform art. 21 din Legea
449/2003.
6. Ce trebuie sa
stim?
In cazul in care produsul se
defecteaza intr-un termen de 6 luni de la data livrarii
acestuia se presupune ca produsul a fost lipsit de conformitate
inca de la livrare – prezumtia lipsei de conformitate - ,
vanzatorul fiind obligat sa demonstreze consumatorului ca produsul
nu a fost lipsit de conformitate la predare. Evident ca aceasta
situatie se va rezolva fie pe calea medierii, fie prin
interventia instantelor de judecata, daca partile nu se
inteleg.
Indiferent ca vorbim de perioada de 6 luni
sau de cea de 2 ani, în cazul neconformitatii produsului,
consumatorul este indreptatit sa
solicite:
- repararea sau inlocuirea gratuita, intr-o
perioadã rezonabila de timp si fara inconveniente majore pentru
consumator;
- reducerea de pret corespunzatoare sau rezolutiunea contractului, daca repararea sau înlocuirea este imposibila sau disproportionata sau vanzatorul nu a efectuat
repararea intr-un termen rezonabil de timp ori fara inconveniente majore pentru consumator;
- reducerea de pret corespunzatoare sau rezolutiunea contractului, daca repararea sau înlocuirea este imposibila sau disproportionata sau vanzatorul nu a efectuat
repararea intr-un termen rezonabil de timp ori fara inconveniente majore pentru consumator;
- rezolutiunea contractului nu opereaza
daca neconformitatea este minora.
7. Cazuri
particulare.
Daca vorbeam despre produsele finite,
comercializate, vizuale, existente sau in curs de comanda, ce
s-ar intampla cu produsele efectuate la comanda si dupa
specificatiile si gusturile personale ale
clientului?
De exemplu: dorim sa achizitionam un bun printat
3D (tehnologie de ultima generatie) sau un calendar personalizat, o
brosura, niste carti de vizita, alte materiale tipografice, prin
care un client isi configureaza singur produsul, de la A-Z - alege
materialul, forma, dimensiunile, caracteristicile, culoarea,
greutatea, aspectul finit, samd. Cui ii revine obligatia de
garantie, sau, exista garantie asupra acestui produs?
Evident ca, producatorul efectiv (firma care preia
comanda si o executa, sub "Bun de tipar") nu va raspunde decat
pentru tehnologia folosita - imprimarea 3D, tiparirea, matrita,
samd - si nu pentru aspectul final al produsului al carui autor
a fost cumparatorul, sau pentru care acesta si-a dat acordul de
"Bun de tipar". Prin urmare, daca bunul comandat si configurat
dupa placerea clientului nu corespunde imaginii personale create de
acesta la momentul plasarii comenzii, nu il va putea tine
raspunzator pe producator, intrucat, raspunderea trebuie
privita ca o obligatie a propriilor sale erori, nu a altora
provenind de la terti. In acest caz, precum si in cazurile similare
de "bun de tipar" garantia nu mai apartine producatorului! Orice
erori de text, culoare, model, samd, agreate de cumparator la
momentul comenzii, exonereaza pe vanzator de la obligatiile de
dezdaunare, retur, samd. Producatorul va fi tinut garant doar
asupra tehnologiei si a materialelor folosite, conform
specificatiilor clientului.
8. Conditii speciale de garantie - Cutia/ambalajul original
Unele certificate au specificat faptul ca garantia este asigurata numai in conditiile transportarii produsului in ambalajul original. Atentie! Aceasta conditie este in conformitate cu legislatia in vigoare din domeniul protectiei consumatorilor! Astfel, daca in actul tau de garantie scrie ca aparatul achizitionat se trimite la service numai in ambalajul original, consumatorul este nevoit sa respecte acest lucru!Nu uitati! Pentru asistenta juridica si
reprezentare, va stam oricand la dispozitie. Ne puteti contacta
AICI