Soferii stiu cel mai bine "chinurile" facerii unei
cumparari auto si la fel de bine stiu ca au platit sume
considerabile in vederea legalei inmatriculari a unei masini
cumparate. Practic, din anul 2008-2009 si pana in prezent, sub o
forma sau alta, niciun proprietar auto nu a "scapat" de birurile
succesiv reinventate ca "taxa de prima inmatriculare", "taxa de
poluare" si, ulterior "taxa de mediu". Desi TOATE aspru criticate
de CJUE (Curtea de Justitie a Uniunii Europene), aceste biruri s-au
schimbat in denumire, dar nu neaparat si in efecte. Momentan toti
cei ce au devenit proprietari dupa 2013 (data "transformarii" taxei
de poluare, in timbru de mediu, sau taxa de mediu) stau cu ochii pe
CJUE sa dea semnalul oficial, scris, al acestei nelegalitati (n.r.
daca aceasta exista, evident). Dar, dintre acestia, la moda este
astazi procedura de recuperare a taxei de poluare, valabila intre
anii 2012 si 04.03.2013. Astfel, Statul, vazand extinderea
fenomenului de anulare a acestei taxe, prin mijlocirea instantelor
romane, s-a gandit sa limiteze in timp justa despagubire, printr-un
act normativ recent publicat, prin care se statueaza ca
restituirile se fac in timp de 5 ani, esalonat, in maxim 20% din
datorie, pe an.
La o distanţă de aproape 4 luni de la data
publicarii OUG nr. 8/2014 pentru modificarea şi completarea unor
acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, prin care se
prevedea posibilitatea recuperării taxei auto pentru poluare
plătite, stabilită în 2012, pe calea unei decizii în instanţă,
vineri 20 iunie, în Monitorul Oficial nr. 454 a fost
publicat Ordinul comun al ministrului mediului şi
schimbărilor climatice şi al ministrul finanţelor nr.
365/741/2014 privind procedura de efectuare a platilor
sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect
restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru
emisiile poluante provenite de la autovehicule. Acest ordin
stabileşte procedura efectivă de recuperare a taxei, precum şi
setul de formulare necesare contribuabililor care au obţinut o
hotărâre definitivă şi irevocabilă, executorie în acest
sens.
Prin urmare, va propun sa discutam asupra acestui
subiect de larg interes.
1. Recapitulare. Cum se poate obtine dreptul de
restituire a taxei de poluare?
- In primul rand se deschide procedura administrativa - adica, impreuna cu dovezile platii, actele masinii, buletin sau certificat fiscal, proprietarul se prezinta la ANAF-ul de care apartine pentru a formula cererea de restituire. Din cate stim, in majoritatea punctelor ANAF exista formulare tipizate pentru acest demers, daca nu exista, se face o cerere simpla, prin care aratati cine sunteti, cat si cum ati platit, solicitand restituirea taxei de poluare. Atasati documentele doveditoare (talon, carte auto, chitante de plata a taxei, acte de identitate si/sau documentele firmei, in cazul persoanelor juridice sau PFA-urilor)
- Termenul de solicitare a restituirii este de 5 ani, calculat de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a efectuat plata (intrucat este un drept izvorand din creante fiscale), prin urmare prescriptia generala de 3 ani, nu este aplicabila. Totusi, nu recomand sa lasati acest demers pe ultima clipa. La noi legile se schimba si intr-o noapte de sambata!
- Dupa trecerea termenului de solutionare administrativa (30-45 zile de la data depunerii dosarului complet) si in lipsa unui raspuns favorabil, va adresati instantei de judecata - Tribunalul de care apartineti, Sectia Contencios Administrativ.
NOTA IMPORTANTA! Intrucat si in cazul
instantelor s-a schimbat procedura de judecata civila va
sfatuiesc sa consultati un avocat inaintea inceperii demersului
judiciar, pentru a nu vi se anula cererea in procedura de
verificare a regularitatii! (art. 198-200
NCPC)
- Dupa judecata, daca ati castigat, veti obtine acea hotarare de restituire, pe care o puteti pune in executare - sens in care banii platiti intr-o zi, ii recuperati in 5 ani (n.r no comment).
2. Care este procedura de restituire
stabilita prin Ordinul comun al ministrului
mediului şi schimbărilor climatice şi al ministrul finanţelor nr.
365/741/2014?
- formularea unei cereri tip de restituire, al carui model il gasiti AICI
- cererea trebuie sa fie insotita de hotararea judecatoreasca investita executoriu si documente de identitate
NOTA: Cererea se depune la registratura ANAF sau se poate
transmite prin posta. Neregulile constatate de ANAF, in analiza
cererii, se aduc la cunostinta contribuabilului in scris si se
remediaza de acesta in regim de urgenta. Termenul de solutionare a
cererii este de 45 zile.
- termenul de restituire este de 5 ani de la data la care a luat nastere dreptul de restituire - respectiv de la data hotararii judecatoresti, calculat de la data de 1 ianuare a anului urmator celui in care s-a obtinut hotararea. (Ex. Ati obtinut hotarare in februarie 2013, termenul de 5 ani incepe sa curga de la data de 01.01.2014, implinindu-se 5 ani mai tarziu)
- taxa de poluare achitata,
- cheltuielile de judecata
- cat si alte sume stabilite prin hotararea
judecatoreasca.
Totusi supun atentiei - daca ati solicitat instantei decat
restituirea taxei, fara cheltuieli de judecata sau alte beneficii
(dobanda, actualizare, etc, samd) titlul executor nu va face
obiectul acestora. *de aceea va spun sa
consultati anterior adresarii instantei un avocat, sa va consilieze
corect si complet.
- daca aveti datorii la buget (fie ele si amenzi sau diverste penalitati si dobazi penalizatoare !!!) sumele de restituit se vor duce in contul acestora, prin Ordin de compensare, deci mare atentie sa fiti pe zero, altfel va puteti trezi ca nu mai primiti nimic... Prin urmare va sfatuiesc sa solicitati ANAF o fisa de platitor, la zi, la data depunerii acestei cereri de restituire, ca sa nu aveti surprize ulterior.
- restituirea, dupa aprobarea acesteia, se face in baza unei programari prealabile
NOTA: Daca doriti sprijin specializat in aceasta
problema, la onorarii accesibile, ne puteti scrie pe adresa
de mail publicata in contact.