Intru-cat se contureaza un fenomen al controalelor cu
potential abuziv al ANAF/GARDA FINANCIARA in aceste zile, prin
numeroasele stiri referind suspendari de activitate pentru
neinregistrarea in casele de marcat fiscale a unor sume de bani,
laolalta cu amenzi contraventionale si/sau confiscari de bunuri, va
propun sa analizam astazi care este Ordonanta de Urgenta
aplicabila, care sunt drepturile si limitele de sanctiune, in cazul
in care va aflati intr-o ipoteza similara si, mai ales, care sunt
caile de atac prevazute de lege, importiva acestor masuri. Daca va
intereseaza si gasiti util, da-ti mai departe, recomandati,
share-uiti, sa afle cat mai multa lume ce drepturi au si cum se pot
apara, in caz de abuzuri.
1.In ce baza legala sunt
suspendate activitatile unei firme?
Legea aplicabila in cazul suspendarii activitatii unei firme, bazat pe neinregistrarea in casa de marcat a operatiunilor de vanzare este o ordonanta mai veche, care a fost actualizata la 01.03.2015, prin introducerea ideii de „loterie fiscala”, respectiv OUG 28/1999 (Actualizată 2015 prin OG 10/2015) – Obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
In conformitate cu OUG 28/1999, modificata, se arata:
Art. 1
(1)Operatorii economici
care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin
utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de
numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a
prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt
obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice
fiscale.
(9)Se interzice
operatorilor economici care, potrivit
legii, au obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale şi de a emite bonuri fiscale cu acestea, să înmâneze
clienţilor documente care atestă plata contravalorii bunurilor
achiziţionate sau serviciilor prestate, altele decât bonurile
fiscale, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin.
(8).
Deci, cu alte cuvinte, operatorii economici care au
obligatia de a utiliza case de marcat, au obligatia de a emite
bonuri fiscale si nu alte documente justificative, precum sunt
chitantele, de exemplu. Obligatia emiterii bonului fiscal nu
subzista cata vreme casa de marcat nu este pusa in functiune
(respectiv fiscalizata, in curs de fiscalizare, inlocuita, etc), in
acest sens fiind prevederile art. 1, alin. (8) din OUG 28/1999.
Acestia din urma, au obligatia de a emite chitante in
dovedirea platilor inregistrate.
Obligaţia operatorilor economici prevăzuţi la art. 1 de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ia naştere de la data începerii activităţilor comerciale desfăşurate în fiecare locaţie, conform prevederilor art. 6 din OUG 28/1999, M.
2.Care sunt contraventiile
prevazute de lege si cum sunt pedepsite acestea.
Art. 10 si urmatoarele stabilesc categoriile de
contraventii si sanctiunile aplicabile acestora,
astfel:
Crt.
|
CONTRAVENTIE
Constituie contravenţii următoarele fapte dacă, potrivit
legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
|
SANCTIUNE
Contravenţiile prevăzute la art. 10 se sancţionează cu
amendă aplicată operatorilor economici, după cum
urmează:
|
1
|
a)comercializarea de către
operatorii economici a aparatelor de marcat electronice fiscale
fără a deţine autorizaţia prevăzută de prezenta ordonanţă de
urgenţă sau fără a face parte din reţeaua de unităţi acreditate
pentru comercializare a unui distribuitor
autorizat;
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu:
(i)confiscarea veniturilor obţinute,
pentru contravenţia prevăzută la lit. a);
|
2
|
b)neîndeplinirea obligaţiei
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale, cu excepţia prevăzută la Art. 1 alin.
(8);
|
d) cele prevăzute la 10 lit. b), c),
d), e) şi dd), cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi
cu:
(ii)suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3
luni, în funcţie de gravitatea faptelor,
pentru contravenţiile prevăzute la lit. b), c), d) şi
e).
Plângerea contraventionala nu suspendă executarea în
cazul sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art. 10 lit. b),
c), d), e) şi cc).
|
3
|
c)neemiterea bonului fiscal
pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea
de bonuri cu o valoare inferioară celei
reale;
|
d) cele prevăzute la 10 lit. b), c),
d), e) şi dd), cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi
cu:
(ii)suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3
luni, în funcţie de gravitatea
faptelor, pentru contravenţiile prevăzute la
lit. b), c), d) şi e).
Plângerea contraventionala nu suspendă executarea în
cazul sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art. 10 lit. b),
c), d), e) şi cc).
|
4
|
d)neîntocmirea de documente
justificative pentru sumele de bani introduse/extrase în/din
sertarul casei de marcat, altele decât cele provenite din încasarea
cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amănuntul şi a
serviciilor efectuate către populaţie sau cele utilizate pentru a
acorda rest clientului;
|
d) cele prevăzute la 10 lit. b), c),
d), e) şi dd), cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi
cu:
(ii)suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3
luni, în funcţie de gravitatea
faptelor, pentru contravenţiile prevăzute la lit.
b), c), d) şi e).
Plângerea contraventionala nu suspendă executarea în
cazul sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art. 10 lit. b),
c), d), e) şi cc).
|
5
|
e)neîndeplinirea obligaţiei
operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat
electronice fiscale, achiziţionate numai de la distribuitori
autorizaţi sau unităţi acreditate pentru comercializare, conform
prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă;
|
d) cele prevăzute la 10 lit. b), c),
d), e) şi dd), cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi
cu:
(ii)suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3
luni, în funcţie de gravitatea faptelor,
pentru contravenţiile prevăzute la lit. b), c), d) şi
e).
Plângerea contraventionala nu suspendă executarea în
cazul sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art. 10 lit. b),
c), d), e) şi cc).
|
6
|
f)emiterea bonului fiscal
conţinând date eronate, altele decât cele prevăzute la lit. c), sau
fără ca acesta să conţină toate datele prevăzute la 4 alin. (1) sau
alin. (2), după caz;.
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
7
|
g)neînmânarea bonului fiscal
clientului de către operatorul aparatului de marcat electronic
fiscal şi/sau neeliberarea facturii la solicitarea
clientului;
|
se sancţionează cu amendă de la 800 lei la 1.500
lei.
|
8
|
h)neîndeplinirea de către
utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiei
de a afişa anunţul de atenţionare prevăzut la 1 alin.
(11);
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
9
|
i)nerespectarea de către
utilizatori a obligaţiei de a anunţa unitatea acreditată pentru
service desemnată de distribuitorul autorizat ori, după caz,
distribuitorul sau reprezentantul acestuia, în momentul constatării
defectării aparatelor de marcat electronice
fiscale;
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
10
|
j)încălcarea de către
utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a
dispoziţiilor 4 alin. (12) lit.
a)–d);
|
c) cele prevăzute la 10 lit. j), k),
n) şi r), cu amendă de la 40.000 lei la 60.000 lei;
|
11
|
k)încălcarea de către
furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de marcat
electronice fiscale a dispoziţiilor 4 alin.
(14);
|
c) cele prevăzute la 10 lit. j), k),
n) şi r), cu amendă de la 40.000 lei la 60.000 lei;
|
12
|
l)încălcarea de către
distribuitorii autorizaţi şi de către unităţile acreditate a
dispoziţiilor 4 alin. (13);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
13
|
m)nerespectarea obligaţiilor
ce revin distribuitorilor autorizaţi, precum şi unităţilor din
reţeaua acestora acreditate pentru service de a instala aparatul de
marcat electronic fiscal nou sau de a înlocui memoria fiscală sau
dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, în cazurile şi în
termenul prevăzut la 5 alin.
(5);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
14
|
n)nerespectarea de către
distribuitorii autorizaţi care încetează activitatea de
comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum
şi de către cei cărora li s-a retras autorizaţia de distribuţie a
aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiilor ce le revin
potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă pentru aparatele
livrate;
|
c) cele prevăzute la 10 lit. j), k),
n) şi r), cu amendă de la 40.000 lei la 60.000 lei;
|
15
|
o)nerespectarea obligaţiei de
către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale de a
păstra şi arhiva rola jurnal/dispozitivul de memorare a jurnalului
electronic, după caz, raportul fiscal de închidere zilnică şi
registrul special prevăzut la 1 alin. (8), cu excepţia activităţii
de transport în regim de taxi unde nu se utilizează registrul
special;
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
16
|
p)nerespectarea obligaţiei de
a păstra, de a completa şi de a actualiza cartea de intervenţii
prevăzută la 5 alin. (3), dosarul de asistenţă tehnică prevăzut la
art. 5 alin. (12);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
17
|
q)nerespectarea prevederilor 1
alin. (8);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
18
|
r)nerespectarea obligaţiei de
a păstra şi arhiva memoria fiscală, precum şi dispozitivul de
memorare a jurnalului electronic, în condiţii care să permită
citirea acestora de către organul fiscal
competent;
|
c) cele prevăzute la 10 lit. j), k),
n) şi r), cu amendă de la 40.000 lei la 60.000 lei;
|
19
|
s)comercializarea aparatelor
de marcat electronice fiscale definite la 3 alin. (1) şi (2), care
nu sunt sigilate potrivit dispoziţiilor art. 3 alin.
(6);
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
20
|
ş)nerespectarea prevederilor
art. 8 alin. (2);
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
21
|
t)comercializarea de către
distribuitorii autorizaţi a aparatelor de marcat electronice
fiscale cu o altă configuraţie şi un alt domeniu de utilizare decât
cele prevăzute în autorizaţia de
distribuţie;
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
22
|
ţ)comercializarea de aparate
de marcat electronice fiscale după retragerea dreptului de
distribuţie obţinut de distribuitorul autorizat în baza
autorizaţiei;
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei, precum şi cu:
(ii)confiscarea veniturilor
obţinute, pentru contravenţia prevăzută la lit. ţ);
|
23
|
u)nerespectarea de către
utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a
dispoziţiilor 4 alin. (12) lit. e) sau
f);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
24
|
v)refuzul utilizatorului de a
permite accesul tehnicianului de service în unitate pentru
efectuarea verificărilor la solicitarea şi în prezenţa organelor de
control asupra aparatelor de marcat electronice
fiscale;
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
25
|
w)nerespectarea de către
utilizatori a obligaţiei prevăzute la 4 alin. (12) lit.
h);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
26
|
x)nerespectarea obligaţiei
distribuitorilor autorizaţi prevăzute la 5 alin. (6) de a da curs
solicitării organelor cu competenţă în domeniul controlului în
vederea citirii datelor din memoria fiscală a aparatelor de marcat
electronice fiscale sau din dispozitivul de memorare a aparatelor
pentru realizarea activităţii de
control;
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
27
|
y)nerespectarea de către
distribuitorii autorizaţi, a obligaţiei de a pune la dispoziţia
organului fiscal programele de citire electronică a memoriei
fiscale, programele de citire şi verificare a jurnalului
electronic, precum şi instrucţiunile de utilizare, pentru aparatele
definite la 3 alin. (2);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
28
|
z)nerespectarea de către
distribuitorii autorizaţi, precum şi de către unităţile din reţeaua
acestora acreditate pentru a efectua service a prevederilor 5 alin.
(8);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
29
|
aa)comercializarea de către
distribuitorii autorizaţi, sau de către unităţile din reţeaua
acestora acreditate pentru comercializare a aparatelor de marcat
electronice fiscale definite la 3 alin. (1), după data de 1
ianuarie 2016;
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei.
|
30
|
bb)nereintroducerea datelor
înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima
închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei operative
pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la 3 alin.
(1);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
31
|
cc)nerespectarea de către
utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor
prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale definite la 3 alin.
(2);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu:
(ii)suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3
luni, în funcţie de gravitatea faptelor,
pentru contravenţia prevăzută la lit. cc);
Plângerea contraventionala nu suspendă executarea în
cazul sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art. 10 lit. b),
c), d), e) şi cc).
|
32
|
dd)continuarea livrării de
bunuri sau prestării de servicii după suspendarea activităţii
operatorului economic în punctul de
lucru;
|
d) cele prevăzute la 10 lit. b), c),
d), e) şi dd), cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum şi
cu:
(i)confiscarea sumelor încasate,
pentru contravenţia prevăzută la lit. dd);
|
33
|
ee)încălcarea de către
operatorii economici a dispoziţiilor prevăzute la 1 alin.
(9);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
34
|
ff)nerespectarea de către
utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a
dispoziţiilor prevăzute la 31alin.
(4);
|
b) cele prevăzute la 10 lit. a), l),
m), o), p), q), u), w), x), y), z), bb), cc), ee) şi ff), cu amendă
de la 8.000 lei la 10.000 lei.
|
35
|
gg)deţinerea la punctele de
vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor a unor sume care
nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu
aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special sau
prin chitanţe
|
a) cele prevăzute la 10 lit. f), h),
i), s), ş), t), ţ), v), aa) şi gg), cu amendă de la 2.000 lei la
4.000 lei, precum şi cu:
(i)confiscarea sumelor care nu pot
fi justificate, pentru contravenţia prevăzută la lit.
gg);
|
3.Care sunt caile de atac
impotriva Proceselor Verbale de constatare si aplicare a
sanctiunilor?
Art. 12 din OUG 28/1999
-
(2)Împotriva
proceselor-verbale de constatare a contravenţiei şi de aplicare a
sancţiunii se poate face plângere în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
4.Ce spune OG 2/2001, privind
regimul juridic al contraventiilor?
|
DISPOZITIE LEGALA
|
OBSERVATII
|
|
Art. 1
Constituie contraventie fapta savarsita cu
vinovatie, stabilita si sanctionata prin
lege, ordonanta, prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin
hotarare a consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau
al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului judetean ori a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
|
Prin urmare fapta contraventionala trebuie sa fie
savarsita cu vinovatie, adica cel ce a savarsit contraventia sa
fi stiut exact de face, ce lege incalca si sa urmareasca in mod
direct crearea prejudiciului fiscal. Prejudiciul trebuie sa fie
real, actual si direct.
|
|
Art. 5
(5)Sanctiunea stabilita
trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei
savarsite.
(6)Sanctiunile complementare se aplica in
functie de natura si de gravitatea
faptei.
(7)Pentru una si aceeasi contraventie se poate aplica numai o sanctiune contraventionala principala si una sau mai multe sanctiuni complementare. |
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 21, din OG 2/2001,
sanctiunea contraventionala se aplica in limitele prevazute de
actul normativ dar trebuie sa fie proportionala cu gradul de
pericol social al faptei savarsite, tinandu-se cont de
imprejurarile in care a fost comisa, modul si mijloacele de
comitere, scopul urmari si urmarea produsa
efectiv.
Principiul proportionalitatii intre fapta si sanctiune
este retinut în mod constant de Curtea Europeana a
Drepturilor Omului (cauza Tyler c. Marii Britanii, hot. din data
de 25.04.1978, cauza Weeks c. Marii Britanii, hot. din data de
2.03.1978), etc.
|
|
Art. 16 arata ca:
1)Procesul-verbal de constatare a contraventiei va
cuprinde in mod obligatoriu: data si locul unde este incheiat;
numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte
agentul constatator; datele personale din actul de identitate,
inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de munca ale
contravenientului; descrierea faptei contraventionale cu indicarea
datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea
tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei
si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului
normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut
ca urmare producerea unui accident de circulatie; posibilitatea
achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii
prevazute de actul normativ, daca acesta prevede o asemenea
posibilitate; termenul de exercitare a caii de atac si organul la
care se depune plangerea.
|
Anularea Procesului Verbal se dispune pentru
prevederile art. 17 din OG 2/2001:
Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea
agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar
in cazul persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia,
a faptei savarsite si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii
agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea
se constata si din oficiu.
Totodata, prin Decizia nr. 6/2015, ICCJ a completat
intr-un Recurs in interesul legii, ca va constitui cauza de
nulitate a Procesului Verbal si lipsa semnaturii olografe a
agentului constatator.
|
|
Art. 31
(1)Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii acestuia. |
Deci termenul legal de contestatie este de 15 zile de la
data primirii Procesului Verbal.
|
|
Art. 32
(1)Plangerea se depune la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia. (3)Plangerea suspenda
executarea.
NOTA: Conform art. 12, alin. (4) din
OG 28/1999, M - prin derogare de la art. 32 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, plângerea
nu suspendă executarea în cazul sancţiunilor contravenţionale
prevăzute la art. 10 lit. b), c), d), e) şi cc), respectiv in
situatia sanctiunilor care prevad suspendarea activitatii pe
perioada determinata.
|
Contestatia va fi timbrata cu 20 lei, conform OG
80/2013, privind taxele de timbru judiciar si se depune la
Judecatoria pe raza careia a fost savarsita/constata
contraventia.
Plangerea suspenda executarea masurilor dispuse
(AMENZI) pana la solutionarea irevocabila a
contestatiei. Prin urmare, dupa inregistrarea
plangerii, scoateti un certificat de grefa de la Judecatorie care
se va depune la ANAF in vederea suspendarii masurii colectarii
amenzilor obtinute, conform art. 32, alin. (3) din OG
2/2001.
|
|
Art. 41
(1)Confiscarea se aduce la indeplinire de organul
care a dispus aceasta masura, in conditiile legii.
(2)In caz de anulare sau de constatare a nulitatii
procesului-verbal bunurile confiscate, cu exceptia celor a caror
detinere sau circulatie este interzisa prin lege,
se restituie de indata celui in
drept.
(3)Daca bunurile prevazute la alin. (2) au fost
valorificate, instanta va dispune sa se
achite celui in drept o despagubire care se stabileste in raport cu
valoarea de circulatie a
bunurilor.
|
|
5.Alte chestiuni importante, ce
trebuiesc stiute, in vederea limitarii
sanctiunilor.
Conform prevederilor art. 1, alin. 11, comerciantii au
obligatia de a afisa la loc vizibil un anunt DETALIAT de
atentionare a clientilor cu privire la obligatia respectarii
dispozitiilor legale – respectiv obligatia de a emite bon fiscal,
de a solicita bon fiscal sau de a pleca fara plata produselor
respective, in cazul neemiterii bonului fiscal.
(11)Operatorii economici
prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil un
anunţ detaliat de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia
respectării dispoziţiilor prevăzute la alin. (9), (10) şi
(101). Modelul şi conţinutul anunţului se aprobă prin
ordin al ministrului finanţelor publice.
6.OMFP 218/2015 – Procedura de sigilare a unităţii pe perioada suspendării activităţii, conform OUG 28/1999, semnat de Ministrul Finantelor Darius Valcov prevede ca:
Sigilarea/desigilarea se dispune in baza unui Proces Verbal intocmit de organul de control.
Sigilarea vizeaza toate caile de acces ale clientilor.
Concomitent cu sigilarea se va afisa si un anunt tippe intrarea in cladire.
Desigilarea unitatii, se face conform prevederilor
art. 6 din Ordin, o singura data, in urmatoarele
situatii:
a) împlinirea termenului pentru care a fost dispusă
suspendarea unităţii;
b) în baza unei hotărâri judecătoreşti
executorii;
c) transferul mărfurilor sau bunurilor din
incintă;
d) schimbarea proprietarului sau utilizatorului
(chiriaş, comodatar) spaţiului în care se află
unitatea;
e) lucrări de reparaţii urgente în incinta
unităţii.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b) — e)
contravenientul are obligaţia de a solicita în scris organului de
control care a dispus sigilarea unităţii desigilarea acesteia,
ataşând totodată înscrisuri doveditoare.
(3) Desigilarea se realizează în maximum 5 zile de la
primirea solicitării.
(4) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e)
termenul pentru care a fost dispusă perioada de desigilare nu poate
depăşi 2 zile. După realizarea scopului pentru care a fost
solicitată desigilarea, unitatea este resigilată până la împlinirea
termenului pentru care s-a dispus măsura suspendării activităţii
operatorului economic în punctul de lucru.
(5) Operatorul economic poate face solicitarea
prevăzută la alin. (1) lit. c) o singură dată pe toată perioada
pentru care a fost dispusă măsura suspendării activităţii în
punctul de lucru.
7.Sfaturi
practice.
In vederea limitarii sanselor de neconformitate a
plangerilor contraventionale, de analiza incorecta si fara studii
juridice a continutului Proceselor Verbale primite, va
recomand serios sa luati in calcul consultarea unui avocat in orice
privinta.
Conform Codului de Procedura Civila,
intocmirea, formularea si motivarea actiunilor trebuie sa
indeplineasca niste conditii certe si extrem de stricte, in caz
contrar putand risca anularea plangerii pentru neconformitate,
conform prevederilor art. 200, NCPC.
Aceasta anulare a plangerii, inainte de a fi macar
judecata, este in masura sa va decada din dreptul de a mai formula
o alta plangere de acelasi gen – veti pierde
termenul de 15 zile de contestatie si masura contraventionala va
deveni irevocabila, deci, si dvs, buni de plata.
In ceea ce priveste paguba pe care o puteti suferi
prin masura suspendarii abuzive a activitatii, aceasta se poate
cuantifica ca pierdere si se poate solicita, pe calea unei
actiuni judecatoresti, ca dauna, concomitent si/sau ulterior cu
anularea procesului verbal, insa, aceste aspecte ramane sa le
discutati, fiecare, separat, cu avocatul ales.
Daca aveti nelamuriri sau doriti sa va ajutam in
aceasta procedura, pentru Bucuresti si Ilfov, va stam la dispozitie
fie prin formularul de contact afisat pe site, fie printr-un email
la [email protected] subiectul: suspendare
ANAF.