Buna ziua tuturor! Nu am mai postat nimic nou de ceva
vreme si asta deoarece am fost implicati in proiecte noi si
frumoase. Dar intucat astazi am gasit o tema noua, de larg interes,
am zis ca merita sa o dezbatem impreuna. Ne-au venit numeroase
solicitari de raspuns pe aceasta tema si iata, le raspundem tuturor
aici. Vorbim astazi despre taxa de reziliere. Cu totii avem
contracte cel putin de la un operator de telefonie - fie fixa ori
mobila - si semnam "pe banda rulanta" contractele standardizate ale
acestora. Astazi raspundem la intrebarea: este legala taxa de
reziliere?
Ce este taxa de reziliere?
De cate ori nu ati semnat un contract de telefonie ori
internet si nu ati fost incunostiintati (scris sau verbal) ca in
cazul in care incetati contractul inainte de perioada contractuala
(12 luni, 24 luni, etc) veti fi datori cu suma X, reprezentand taxa
reziliere. Despre aceasta vom vorbi in cele ce
urmeaza.
Este legala sau nu taxa de
reziliere?
Taxa de reziliere NU este legala! Este o clauza
abuziva inserata in contractele de aderare si prin urmare poate fi
anulata oricand, daca exista.
Care sunt prevederile legale care sanctioneaza
aceasta taxa de reziliere?
Ca si in cazul contractelor de credit, contractele de
telefonie sunt si ele niste contracte tip, preformulate, care nu
dau posibilitatea de negociere.
Prin urmare, in conformitate cu prevederile
punctului r) din Anexa la Legea nr. 193/2000 (anexă ce cuprinde
lista clauzelor considerate ca fiind abuzive),„sunt
considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care (…)
permit profesionistului obţinerea unor sume de bani de la
consumator, în cazul neexecutării sau finalizării contractului de
către acesta din urmă, fără a prevedea existenţa compensaţiilor în
sumă echivalentă şi pentru consumator, în cazul neexecutării
contractului de către
profesionist”.
De asemenea, „sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care (…) restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunţa sau de a rezilia unilateral contractul, în cazurile în care:
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevăzute la lit. e);
- profesionistul nu şi-a îndeplinit obligaţiile
contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului,
prin contract, clauze referitoare la plata unei
sume fixe în cazul denunţării unilaterale” (punctul j) din
Anexa la Legea nr. 193/2000).
Totodata, conform art. 84 din Legea nr. 296/2004 republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul consumului), “dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de drept. Drepturile părţilor referitoare la o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazul denunţării unilaterale”.
Prin urmare, taxa de rezilere este nelegala si,
evident, totalmente abuziva.
Cum puteti denunta aceasta taxa de
reziliere?
Pentru ca ne referim in paralel la doua norme de drept -
una materiala, alta procedurala - tinem seama ca demararea acestor
denuntari se va face cu o notificare adresata Autoritati
Nationale de Protectia Consumatorului.
Notificati si operatorul de telefonie solicitandu-i sa
anuleze ca abuziva clauza care prevede taxa de
reziliere.
Termenul de solutionare a notificarii de catre ANPC
variaza intre 30 si 45 zile, uneori si mai mult, dar asta nu va
impiedica ca, dupa trecerea celor 30 de zile de solutionare legala,
sa demarati pasul 2.
Dupa aceea va adresati instantei de judecata, fiind
scutiti de plata taxei de timbru, cu o actiune in constatarea
clauzei abuzive, anularea acesteia si inlaturarea sa din
contract.
Important de stiut este ca, indiferent daca mai sunteti
sau nu clientul operatorului respectiv, in conditiile in care se va
naste recuperarea acesteia, puteti investi instanta cu aceasta
clauza si in decursul procedurii de recuperare deschisa de operator
impotriva dvs., daca sumele pe care vi le solicita contin si aceste
taxe nelegale.
In orice caz, precum stiti, casa noastra de avocatura va
poate oferi servicii juridice competente si in aceasta situatie,
iar daca sunteti in vreunul dintre aceste cazuri, ne puteti
contacta cu incredere, separat, pe adresa
[email protected].
Av. Alina VEZUREANU
Baroul Bucuresti.