Este un subiect in trend si o bula de oxigen pentru
clientii bancilor, in mod special. Nu este nimic nou in faptul
ca orice furnizor de produse sau servicii care detine o oarecare
pozitie dominanta pe o piata, are contracte stufoase si pline de
clauze standard, nenegociabile. Cati dintre voi au citit "de-a
fir a par" contractul de credit, sau cu Electrica, sau cu
DistriGaz, ori cu alte institutii financiare?! Cati dintre voi isi
cunosc drepturile si stiu ce anume sa citeasca?! Tocmai aici este
si "chichita". Se bucura de necunoasterea noastra, la momentul de
rascruce in care ne gasim si pac! Obtin semnatura noastra, fara ca
noi sa stim, de fapt, ce semnam. Insa, din fericire, am observat
ca, de ceva timp incoace, instantele au inceput sa sanctioneze
drastic clauzele abuzive. Am obtinut prin instanta anularea unor
clauze abuzive din contractele bancare, restituirea comisioanelor
percepute in mod abuziv, dobanzile achitate, samd si pentru ca ne
bucuram de experienta, va informam. Se poate! Dar... ce trebuie
sa stim despre aceasta posibilitate legala?!
1. CE SUNT CLAUZELE ABUZIVE?
Conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 193/2000,
„o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu
consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau
împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul
consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un
dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile
părţilor”.
Prin urmare, criteriile de stabilire a unei clauze
abuzive sunt:
-lipsa de negociere
- Se aplica contractelor tip, non-negociabile,
de adeziune, standard, tipizate, care sunt redactate
unilateral de catre prestatorul de servicii (banca,
institutie, etc), nu permite negocierea lui si, de regula,
acorda prestatorului o pozitie dominanta fata de
comparator.
In aceste contracte, clientul, nu are decat 2
optiuni – sa adere, sau sa plece. Ori, conform
art. 4 alin. (2) din Legea 193/2000, conform careia „O clauză
contractuală va fi considerată ca nefiind negociată direct cu
consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fară a da posibilitate
consumatorului să influenţeze natura ei (...)” avem deja o
conditie esentiala pentru nasterea unei posibile discutii asupra
abuzului
-dezechilibrul contractual în
defavoarea consumatorului –
ceea ce presupune garantarea dreptului
consumatorului de a înţelege prevederile contractului pe care îl
încheie. Termenii clauzelor propuse de prestator consumatorului
trebuie să fie redactaţi într-o maniera dara şi
comprehensibilă „pentru înţelegerea cărora nu sunt
necesare cunoştinţe de specialitate”, pe de o parte, insa,
pe de alta parte, contractele vizate includ o suma mai mare de
obligatii fata de client, decat fata de prestator, conditii mai
dure in caz de nerespectare fata de client, decat fata de
consumator, sanctiuni mai drastice si, de regula, valabile numai
pentru client, decat fata de prestator, samd.
-încălcarea exigenţei de
bună-credinţă – orice act juridic trebuie sa
fie intocmit in mod echitabil, cu respectarea normelor si cutumelor
ce privesc egalitatea raporturilor, vizeaza buna-credinta si
garantarea principiilor de drept. Prin lipsa de negociere si
dezechilibrul contractual, se produce consecinta necesara pentru
incalcarea acestui principiu.
2. CARE SUNT CLAUZELE CONSIDERATE
ABUZIVE?
Conform Anexei la Legea 193/2000, privind clauzele
abusive, vom intelege ca:
1)Sunt considerate
clauze abuzive acele prevederi contractuale
care:
a)dau
dreptul profesionistului de a modifica unilateral clauzele
contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat
in contract.
(...)
b)obliga
consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu
a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii
contractului;
c)obliga
consumatorul sa isi indeplineasca obligatiile contractuale, chiar
si in situatiile in care profesionistul nu si le-a indeplinit pe
ale sale;
d)dau
dreptul profesionistului sa prelungeasca automat un contract
incheiat pentru o perioada determinata prin acordul tacit al
consumatorului, daca perioada-limita la care acesta putea sa isi
exprime optiunea a fost insuficienta;
e)dau
dreptul profesionistului sa modifice unilateral, fara acordul
consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si
serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a
unui produs ori termenul de executare a unui
serviciu;
f)dau
dreptul profesionistului sa constate unilateral conformitatea
produselor si serviciilor furnizate cu prevederile
contractuale;
g)dau
dreptul exclusiv profesionistului sa interpreteze clauzele
contractuale;
h)restrang
sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri in
cazurile in care profesionistul nu isi indeplineste obligatiile
contractuale;
i)obliga
consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul
neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta,
comparativ cu pagubele suferite de
profesionist;
j)restrang
sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia
unilateral contractul, in cazurile in care:
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- profesionistul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- profesionistul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
k)exclud sau
limiteaza raspunderea legala a profesionistului in cazul vatamarii
sau decesului consumatorului, ca rezultat al unei actiuni sau
omisiuni a profesionistului privind utilizarea produselor si
serviciilor;
l)exclud
dreptul conumatorului de a intreprinde o actiune legala sau de a
exercita un alt remediu legal, solicitandu-i in acelasi timp
rezolvarea disputelor in special prin
arbitraj;
m)permit in
mod nejustificat impunerea unor restrictii in administrarea
probelor evidente de care dispune consumatorul sau solicitarea unor
probe care, potrivit legii, fac obiectul unei alte parti din
contract;
n)dau
dreptul profesionistului sa transfere obligatiile contractuale unei
terte persoane - agent, mandatar etc. -, fara acordul
consumatorului, daca acest transfer serveste la reducerea
garantiilor sau a altor raspunderi fata de
consumator;
o)interzic
consumatorului sa compenseze o datorie catre profesionist cu o
creanta pe care el ar avea-o asupra
profesionistului;
p)prevad ca
pretul produselor este determinat la momentul livrarii sau permit
vanzatorilor de produse ori furnizorilor de servicii dreptul de a
creste preturile, fara ca, in ambele cazuri, sa acorde
consumatorului dreptul de a anula contractul in cazul in care
pretul final este prea mare in raport cu pretul convenit la
momentul incheierii contractului.
(...)
q)permit
profesionistului obtinerea unor sume de bani de la consumator, in
cazul neexecutarii sau finalizarii contractului de catre acesta din
urma, faa a prevedea existenta compensatiilor in suma echivalenta
si pentru consumator, in cazul neexecutarii contractului de catre
profesionist;
s) dau dreptul profesionistului sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa prevada acelasi drept si pentru consumator;
s) dau dreptul profesionistului sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa prevada acelasi drept si pentru consumator;
r)dau
dreptul profesionistului sa inceteze contractul incheiat pentru o
durata nedeterminata fara o notificare prealabila rezonabila, cu
exceptia unor motive intemeiate.
.
3. CARE ESTE PROCEDURA DECLARARII
CAUZELOR ABUZIVE?
Conform art. 8 din Lege, controlul respectarii
dispozitiilor prezentei legi se face decatre reprezentantii
imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, precum si de specialisti autorizati ai altor organe
ale administratiei publice, potrivit competentelor. Acestia
reactioneaza la cererea persoanelor prejudiciate, sau din
oficiu.
Prin urmare, o procedura prealabila cu aceste
organisme este indicata inainte de a ne adresa instantelor de
judecata.
4. CE SE POATE
OBTINE?
Pe langa constatarea caracterului abuziv al
clauzelor indicate anterior, in functie de situatie, se mai poate
obtine si:
- eliminarea clauzelor abuzive din contracte;
- obligarea bancii la perceperea dobanzii fixe si nu a unei dobanzi variabile;
- restituirea tuturor sumelor achitate cu titlu de comision de risc (redenumit comision de administrare) si de comision de rezerva minima obligatorie, precum si a dobanzii legale
- daune morale
- acoperirea cheltuielilor ocazionate de demers