Cinefeel este o stare de spirit. Dacă nu ești pregătit să simți,
înseamnă că nu te afli înlocul potrivit. E un loc de unde, după ce
se termină ”spectacolul”, pentru că fiecare film este un spectacol
al vieții, pleci fără să poți spune ce anume ți-a plăcut. Și acest
lucru îl afirmă o persoană care foarte rar nu găsește cuvinte
potrivite.
M-am întors de la film, de la Cinefeel. Abia acum beau berea de la
ei, un Ground Zero, pentru că am fost șofer pentru Alois și Didi.
Această misiune m-a făcut să mă simt atât de importantă, încât am
decis că pot bea berea și acasă, în liniște, meditând la Khozyain
(Хозяин=gazdă), pentru că acesta este titlul filmului din această
seară.
Ce știam despre Хозяин? Că este un film românesc, regizat, evident,
de un român, despre rușii lipoveni din Deltă. Când aud de Deltă
devin atentă, e un loc pe care l-am simțit și eu, în mai multe
feluri, ca turist de duzină sau în gazdă la nenea Vanea (un pescar
singuratic de pe un mal al Dunării) sau ca hoinar leneș și fără
griji, într-o barcă cu vâsle alături de prieteni dragi, rucsaci și
câteva sticle de băutură. În toate situațiile, Delta te
contaminează și te readuce mai devreme sau mai târziu la ea.
Bun, atunci ce fel de Deltă am văzut eu prin ochiul aparatului de
filmat al lui Mircea Albuțiu? Imediat voi povesti, dar în niciun
caz, nu înainte de a spune că Mircea Albuțiu este un clujean,
absolvent de învățământ superior tehnic (ai dracu’ inginerii ăștia
sunt peste tot, se bagă în toate și cred că se pricep la toate!)
care a terminat un master a cărui lucrare a fost exact acest film.
Un master în regie de film, dar îi place foarte mult și
fotografia.
Ce a făcut el prin film, ce tehnici a folosit, aia sau ailaltă,
habar nu am, eu sunt un inginer care încă nu a încercat filmul, dar
mai are timp Însă vă pot spune că a ieșit un film de 40 de minute
al cărui protagonist este un rus lipovean din Sfiștofca, Vasile
Sergheevici Serbov.
Nu vă așteptați la acțiune, nu există! Nu vă așteptați la dialoguri
pline de miez, sunt puține, faine, dar nu din categoria replicilor
”Hasta la vista, baby!” Nope! Nu veți vedea nicio pană de pelican,
nicio petală de nufăr, nicio codiță de pește plutind amăgitor
într-o ciorbă lipovenească. Ce Deltă o fi aceasta?
E Delta pe care nimeni nu vrea să o știe, pe care turiștii o
ocolesc, nu știu nici fotografii dacă sunt leșinați după ea, pentru
că e o lume a Deltei care trage să moară, care va dispărea. Un sat
prăfuit cu maxim 30 de oameni în vârstă care se încăpățânează să
existe până când nu vor mai exista.
Din 2015 când au început filmările și până în 2017, când s-au
terminat, o parte dintre protagoniști chiar au dispărut: câțiva
lipoveni bătrâni și câinele. Așa e jocul acesta numit ”viață și
moarte”.
Un sat uitat din Deltă și un rus lipovean, nu tocmai tânăr, care
trăiește, așa cum ne precizează chiar regizorul, doar clipa
prezentă. Pentru care nu există trecut, nu există viitor, ci doar
mâța din curte, apa care trebuie cărată până în gospodărie în butoi
cu roaba, gradina din spatele casei cu câteva plante anemice,
radioul și oamenii cu care relaționează. Pentru noi, cei care avem
mintea ocupată până o facem praf cu tot felul de lucruri, proiecte,
planuri, e greu de crezut că se poate trăi ca și cum timpul s-a
oprit și nimic nu mai este urgent, nimic nu devine depășit,
dorințele sunt reduse la minim… OMFG! Acum când povestesc și mă
gândesc la tot ce mi-am propus sau am realizat deja, începe să mă
prindă îndoiala… Cine câștigă? Cine pierde? Eu sau Vasia,
lipoveanul din satul unde timpul s-a oprit în loc?
Cu siguranță, ce scriu acum este efectul de Ground Zero, îmi zic
eu, pentru că umorul și auto-ironia nu trebuie să mă părăsească
niciodată.
Nu, nu o să vă povestesc tot filmul, nu are niciun haz, de fapt
nici nu ai ce povesti, emoțiile se povestesc mai greu. Nici nu știu
dacă veți avea ocazia sau curiozitatea să îl vedeți, el oricum
circulă și prin țară și pe afară, mai ia și premii, la categoria
lui, dar important este altceva, altceva care nu are legătură cu
Vasia din Sfiștofca, doar cu mesajul din Хозяин.
Din când în când, trebuie să uităm porcăriile din viața de zi cu
zi, chiar și acelea pe care le dorim cu ardoare și pentru care
facem tot ceea ce facem: ceva bani în plus, o mâncare sățioasă, o
haină trendy, praful de pe mobilă etc și să simțim emoții. Emoții
adevărate, să ne lăsăm conduși de ele, măcar pentru o perioadă
scurtă, pentru că ele lucrează cu ceea ce neglijăm de multe ori:
sufletul! Să facem diferența între bucuria pe care o simțim că vine
de la bunuri, persoane, valori materiale și cea din cărți, filme
bune, muzică, artă. Pierdem aceaste emoții, dar ne pierdem și pe
noi.