Familia – protejarea valorilor familiei
O problemă de luciditate
Cuvânt rostit cu prilejul „Make Europe Great
Again” – conferința Palatul Parlamentului, 28 apr. 2024
„Să facem Europa Măreață din nou” – nu este
un element de marketing, o opțiune, este o chemare la luptă pentru
salvarea unui continent, leagăn al civilizației.
Două repere ale zilei de azi:
Sărbătorim, ortodocșii, Floriile. Luciditate
diavolească sau luciditate dumnezeiască. Aceasta este alegerea în
fața căreia ne pune parabola intrării Mântuitorului în Ierusalim de
Florii, arată Înalt Prea Sfințitul Bartolomeu Anania în predica de
azi. Pe de o parte, cei ce se iubesc pe sine atât de mult, încât
distrug propriul idol – rațiunea, pe de alta, cei care ajung la
clarul gândirii dăruindu-se pe sine, căutând mereu să facă bine,
descoperind adevărata raționalitate, deci adevărata ordine a lumii,
în care este loc pentru toți.
Și tot azi, familia este starea de alarmă a
Europei și a Țării.
Cu cea mai mică natalitate din ultimii 145
de ani, cu cea mai mare rată a avorturilor din UE – 480 din 1000 de
nașteri* , cu cea mai mică rată de alăptare la sân (12,6% față de
25% media UE), cu cel mai mare abandon școlar (15,6% față de 9,9%
media UE), cu o mortalitate de trei ori mai mare decât natalitatea,
România se îndreaptă garantat către o populație de 8 milioane în
2100**.
Este clar că familia nu mai este un reper
pentru societate. În niciun caz pentru stat, nici pentru UE.
România, unul dintre cele mai „ascultătoare” state din UE, nu are
nicio politică demografică și pro-viață, după cum nici Bruxelles-ul
nu are.
Putem avea Uniune Europeană fără națiunile
sale – Uniune a ce?! Nu! Și nu putem avea una nici fără familiile
noastre. Despre aceasta vom discuta în cele ce urmează.
Familia este încheietura între faptă,
rațiune și suflet, unde două destine omenești, o femeie și un
bărbat, se întâlnesc total spre a-l naște pe al treilea, cel
al copilului. Înlăuntrul familiei avem copilăria, fără de care nu
avem curățenia inocenței și deci, sursa naturală a adevărului, a
miturilor întemeietoare de personalitate. Inocența, ca sursă a
puterii spre frumos și bine, este combustibilul său derivat din
iubire, din dăruirea necondiționată, familia fiind singurul cadru
cunoscut de om unde aceasta se întâmplă cotidian. Înlăuntrul
familiei căpătăm atitudinea potrivită pentru învățare, iar prin
învățare dobândim atributul decisiv al civilizației: disciplina
profesională. Înlăuntrul familiei avem maternitatea, deci respectul
femeii și al feminității, sursa primordială a vieții – nu
laboratoarele moșuleților mesianici care vor să înlocuiască viața
cu ingineria socială, ajutându-se de slăbănoagele bețe ale
ideologiei de gen și ale noului ecologism – rarefiate zeități ale
unei elite financiare decreștinate. Tot cultul acesta al frumosului
ca viață este și esența exprimării noastre stilistice, fără de care
orașele noastre rămân terne conglomerate de oțel, beton și sticlă,
un uriaș ochi supraveghetor lipsit de verticalitatea vieții
interioare. Înlăuntrul familiei avem disciplina și ierarhia
rolurilor, fără de care societățile noastre vor lua foc într-o bună
zi, prin anarhizarea ego-urilor individuale și colective. În afara
vieții de familie omul decade la nivelul funcției sale, cel de
slujbaș al unui plătitor oarecare, căzând inclusiv din categoria
vocațională a personalității sale. Știm prea bine, vocația este
componenta profesiei care ne leagă de Dumnezeu din noi, este
Chemarea noastră interioară. Omul funcțional, hrănit funcțional și
viețaș într-un orașul funcțional de 15 minute nu mai este om. Nu
mai are chemare, ci doar ordine de îndeplinit. Nu mai are
libertate, ci doar posibilitate de mișcare funcție de creditul
social, punctele pe care i le acordă un birocrat, el însuși fără
viață interioară. Este omul distopiilor romanești și
hollywoodiene, în care viața însăși nu-și mai are locul. Aici
vrem să ajungem?!
Nu putem vorbi de civilizație fără familie.
Și nu putem discuta despre civilizație fără Europa, leagănul ei.
Familia este singura entitate în care cel mai complex etaj al
comunicării omenești, cel sufletesc, este activat în interacțiune.
Restul este informație. Oamenii nu sunt computere, nu sunt
inteligențe care pot fi depășite, cred unii, de așa-numita
inteligență artificială. Oamenii sunt entități sufletești, nu cu
mult mai prejos decât îngerii, când ne referim la potențialul lor
total. Civilizația, ca tehnică de gestiune a provocărilor materiei,
de disciplinare a acesteia, este și o etapă spirituală a vieții
omenești. Necum ideologică. A reduce Europa la o serie de
prescripții ideologice, la noul păgânism al câte unui zeu efemer,
fie el Covidian sau al Amprentei de Carbon, înseamnă a
insulta inteligența celor aproape 450 milioane de locuitori ai săi,
istoria unui continent. Or, leagănul ideilor civilizației are două
capete: familia și Universitatea, nu o structură strict
birocratică.
Să clarificăm puțin termenii:
Ce este valoarea? – un reper.
Unul între puține altele. Valoarea este dătătoare de viață și
organizatoare a acesteia. Pentru conservatorii creștini, valoarea
mântuirii este însăși viața. Și din acest punct de vedere înțelegem
să discutăm problema familiei în contextul stării de astăzi a
Uniunii Europene.
Familia. Însemnă VIAȚĂ. Viața nu este
numai întâlnirea dintre două celule reproducătoare (spermatozoid și
ovul) ci și ființare, SUFLET. Sufletul nu poate fi reprodus, după
cum fiecare are personalitatea sa, de unde și corolarul că
libertate nu poate exista decât în măsura în care producem
persoane, nu indivizi funcționali, subiecți supuși noului cult al
Amprentei de Carbon.
Familia, arată Exupéry, este cetatea,
esența STATULUI.
Prin politicile sale non-familiale, dacă nu
chiar anti-familiale, Consiliul Europei este antieuropean, atât din
punct de vedere instituțional, cât mai ales al civilizației
Europei.
Familia este principalul depozitar al
dreptului – aici se formează conștiința proprietății care e esența
oricărui sistem juridic de oameni liberi și calea sancționată divin
de propagare a umanității, și tot ea este sursa dreptului, de la
Roma încoace. E mai tare administrația von der Leyen decât
moștenirea Romei?! Prin ce?!
În cadrul ei maternitatea ne este principala
preocupare, dimpreună cu suportul acordat întemeierii de noi
familii.
Tot aici se formează și se sedimentează
sentimentul identității, fără de care nu poate exista
persoana ca personalitate. Odată ce școala contemporană, tot mai
corect politică, a abandonat această miză, rămâne în sarcina
familiei acest drept fundamental, al persoanei de a avea
personalitate, în virtutea demnității sale naționale și a
dobândirii valorilor perene, universale, clasice. Altfel rămânem
fără individualitate, transformându-ne în simple coduri numerice cu
preferințe de cumpărături (atât timp cât ni se va mai permite să le
avem, având în vedere mersul lumii spre sistemul social de
credite).
Astăzi asistăm în premieră la substituirea
celor două motoare ale civilizației – familia și universitatea - de
către o structură birocratică, una care ne spune cu ce avem voie să
circulăm, din ce să ne facem murăturile și cu ce să ne încălzim. Pe
ce bază morală și pe ce bază spirituală poate administrația dnei
van der Leyen să facă afirmații în aceste direcții? Nu se poate
construi o civilizație doar prin cunoștințe tehnice, care, ridicate
la rang de normă morală și estetică deformează nu doar aspectul,
dar și adevărul, deci umanitatea. Nu ne folosește la nimic
viteza internetului, dacă suntem îndemnați să „creștem distanța
socială” – cum a fost în vremea Zeului Covid, iar vacilor le sunt
măsurate flatulențele, în timp ce comisarii circulă, azi, cu
avioane private, în vremea Zeului Amprentă de Carbon.
În măsura în care Comisia Europeană dictează
nu doar politic statelor componente, încălcând tratatele
existente, ci chiar
administrația societăților particulare până în cele mai mici detalii, aceasta – Comisia Europeană este, și nu poate fi altfel, decât anti-familie. Pentru că sursa primară a ordinii nu poate fi decât familia!
administrația societăților particulare până în cele mai mici detalii, aceasta – Comisia Europeană este, și nu poate fi altfel, decât anti-familie. Pentru că sursa primară a ordinii nu poate fi decât familia!
De unde această politică anti-europeană a
unui organism european? Condiția politicilor de promovare a
libertății este credința. Câtă credință este la nivelul clasei
politice, atâta libertate vor încuraja în societățile peste care
guvernează. Iar libertatea este dimensiunea vizibilă a vieții:
libertatea de gândi, deci de a iubi, este parte constitutivă a
întemeierii familiei, a frumuseții tinereții și vieții. Prin
politicile liberticide, manifestate inclusiv în politicile
educaționale, anti-identitare, Consiliul Europei surpă cerul
tinereții căutând să îi transforme în roboți, sistemul școlar –
devenind, astfel, un nou regim concentraționar, înlăuntrul orașului
de 15 minute, el însuși un regim de aceeași factură. Este evident
că familia, care presupune două personalități întemeietoare, deci
doi oameni liberi care au conștiința celor trei destine ale lor –
ale fiecăruia în parte și a celui comun, nu poate fi alcătuită din
roboți, de entități programate, fără conștiința alegerii. Până
acum, libertatea a fost cât de cât aproximată prin societate de
consum, în care libertatea consta în dreptul de a avea preferințe
legate de „a avea”. Acum, gândirea este arestată de ideologia
Zeului Amprentă de Carbon, iar întreaga economie și societate
urmează același tipar. Mai mult, este limpede că prin
politicile pro-avort, Consiliul Europei încurajează moartea, deci
nici pomeneală politici pozitive legate de maternitate și tineri în
particular, de familie, în general. Prin politicile de
supraveghere, de limitare până la anihilare a libertății personale
în numele noi divinități incerte tocmai enunțate, Consiliul Europei
nu doar că subminează direct esența Uniunii Europene – care are
între misiunile principale libertatea circulației persoanelor, dar
însăși omul, umanitatea.
Noutatea zilelor noastre este aceasta: nu
mai putem spune că C.E. servește doar nucleul dur franco-german.
Este limpede că și Franța și Germania au de suferit de pe urma
politicilor ale administrației dnei von der Leyen. Dar ce servește
actuala Comisie Europeană? Nu cumva este o administrație a
sfârșitului civilizației europene? Și mai mult decât atât, una a
morții?
Noi avem o soluție, care nu e ușoară,
însă.
Societatea de consum a slăbit deja cele mai
puternice societăți din Vest, iar în Est există deja o masă
critică de adepți a noilor zei (cultul Covid și al Amprentei).
Putem spune chiar că puterea statului de a domina societatea este
invers proporțională cu gradul de „înarmare spirituală” al
societăților. Or, societățile de consum sunt, prin definiție, mai
puțin apărate sufletește. Și tocmai acesta este momentul istoric
exploatat de actuala Comisie.
Conservatorismul, conservatorismul românesc
în particular, se mișcă între Dumnezeu și neam,
parafrazându-l pe Petre Țutea.
Putem spera de la o societate secularizată,
slăbită de comoditatea consumului, să-și găsească drumul interior
spre descoperirea dialogului cu Dumnezeu, adică rugăciunea? Aceasta
este întrebarea.
Pentru că nu e suficient să fii nemulțumit
că administrația dnei von der Leyen limitează cercul
posibilităților noastre de existență lunar, dacă nu
zilnic.
Întrebarea este aceasta: ce putem face
dincolo de cercul nemulțumirilor? CE facem după ce îngropăm
secțiile de poliție în îngrășăminte naturale? Sau după ce deblocăm
autostrăzile?
Rațional, știm ce avem de făcut. Oprim
„Agenda Verde”, noua Biblie, noul eshaton.
Dar sufletește, avem puterea, cu adevărat,
de a redescoperi valorile fundamentale în raport cu care ne
legitimăm drept conservatori? Neamul, credința, familia,
libertatea?
Desigur, există concepția după care
patriotismul nu presupune credința.
Dar am văzut deja că această atitudine a
generat un derapaj important, numit „Macron” în Franța.
Familia, ca entitate prin excelență
întemeiată pe iubire este o taină, element vizibil al credinței. Nu
este doar grup reproducător de carne omenească. Este „Citadela”
fără de care nu putem avea stat, deci nici Uniune.
Încheiem cu un citat al lui Exupéry, care
referindu-se la asediatorii cetății care este familia
avertiza:
„Armata voastră este asemenea unei mări ce
nu apasă asupra digurilor. Sunteți un aluat fără drojdie. Un pământ
fără sămânță. O gloată fără dorințe. Administrați, în loc să
conduceți. Nu sunteți decât spectatori stupizi. Iar forțele obscure
care apasă asupra zidurilor imperiului nu vor avea nevoie de
administratori ca să vă înece în năvălirea lor. După care istoricii
voștri, mai stupizi decât voi, vor explica motivele dezastrului,
numind înțelepciune, calcul și știință ale adversarului, mijloacele
reușitei lui. Dar eu vă spun că nu există nici înțelepciune, nici
calcul, nici știință a apei, atunci când ea sfarmă ziduri și
înghite orașe.” („Citadela”, pp.55-56)
Note
* Mediafax, 28 oct 2016, „România are
cea mai ridicată rată de avort din Europa: 480 de avorturi la 1000
de nașteri”.
https://www.mediafax.ro/social/romania-are-cea-mai-ridicata-rata-de-avort-din-europa-480-de-avorturi-la-1-000-de-nasteri-15875649
** Știri pe surse, 21 aug.
2023, „Natalitatea în România s-a prăbușit – în 2100 vor fi doar 8
milioane de locuitori”,
https://www.stiripesurse.ro/natalitatea-in-romania-s-a-prabusit-in-2100-vor-fi-doar-8-milioane-de-locuitori_3036588.html
Referințe
Antoine de Saint Exupéry, Citadela, Ed.
Junimea, Iași, 1977